Hur mycket MJ innan hästen blir fet?

Polle

Trådstartare
Har just nu två olika hö sorter som ges till min häst. Problemet är bara att båda två inte är några "tabellhö" och det är lite svårt att sätta ihop en foderstat till killen. Han är en pensionär som enbart går som sällskapshäst, väger just nu ca 510kg (har mätt och räknat med måttbandsformeln)
Nu undrar jag, hur mycket MJ överskott kan man ge utan att hästen blir fet?

Sv: Hur mycket MJ innan hästen blir fet?

Det är helt omöjligt att säga. Du får försöka optimera foderstaten och sen vänta o se på hästen vad som händer.

Har du någon analys på höt? om inte, så gör en analys .. sedan räknar du ut hästens behov. och sen fodrar utifrån det. Är det lågt protein så kan man komplitera med ett proteinfoder, ex. soja, potatisprotein, osv. lucern innehåller också mycket protein.

Jag har analys på höt, men eftersom det är väldigt dåligt med protein i det så blir det så att MJ kommer att överstiga ca 5-10 över hans behov, innan jag har fått upp proteinet till den mängd det ska vara.

Jag har analys på höt, men eftersom det är väldigt dåligt med protein i det så blir det så att MJ kommer att överstiga ca 5-10 över hans behov, innan jag har fått upp proteinet till den mängd det ska vara.
Det låter inte som om det är ett "jätte dåligt" hö om det bara blir 5-10 MJ i överskott.
Som flera sagt är det väldigt individuellt. Har man en normal till svårfödd häst så spelar ofta 5-10 MJ någon roll alls, en mycket lättfödd häst blir tjock ganska snabbt. Så om du är osäker så testar du och håller extra koll på hästen (gärna genom att mäta hästens hull med jämna mellanrum :)

Jag skulle ta det grovfoder som har bästa kvot mellan MJ och smrp. Då behöver du minst tillägg för att komma rätt. Fyller du på proteintappet med soja så ökar ju inte på energin mycket heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 392
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: Ida94
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka