Hur mycket mat vågar man egentligen ge?

S

Sorba_

Om hästen är en tunn/normal fullblodkorsning och går på gräs 8-17 varje dag, hur mycket foder vågar man egentligen ge utan att vara rädd för fång :eek: Han äter 2 1/2 kg krafft varje dag + mineraler. Jobbar normalhårt i dressyr. Om hästen inte är det minsta tjock och man vill att den ska bli lite maffigare, vågar man ge mer trots att den går på gräs? blir risken för fång större??

Sv: Hur mycket mat vågar man egentligen ge?

ge den 2 kg lusern om dagen.
Det gör jag på min fullblodskorsning, han har gått upp väldigt bra i hull. Och fullblod är sådana som är väldigt dyra i mat. Äter mkt, men testa med lusern det är väldigt bra.Och dra ner på krafften. ge ca 2 kg krafft om dagen.

Han äter varken strå eller pelletsen :( (KRÄSEN!!) Han får 3 dl rapsolja i maten också, det äter han!

Han äter varken strå eller pelletsen :( (KRÄSEN!!) Han får 3 dl rapsolja i maten också, det äter han!

Pröva att blanda i Krafft Müsli i maten, det äter mitt matglada fullblod då de inte innehåller havre, men när en annan häst i stallet inte ville äta (han bli så ibland) var det bara att blanda i en näve av müslin så åt han glatt upp allt.

Istället för att ge rapsolja så ge din häst majsolja. Det ger jag till min häst. För av majs blir dom runda och det hjälper till oxå att sätt muskler. Funkar jätte bra! Men jag ger bara 1 dl/dag, för jag har lärt mig att man bara ska ge 1 dl om dagen annars kan det bli lite av en laxerande effekt.

Vad äter han för kraftfoder? Är ju viss skillnad på 2½ kg lucern och 2½ kg energifoder t ex. Så, hur mkt MJ får han i kraftfoder?

Istället för att ge rapsolja så ge din häst majsolja. Det ger jag till min häst. För av majs blir dom runda och det hjälper till oxå att sätt muskler. Funkar jätte bra! Men jag ger bara 1 dl/dag, för jag har lärt mig att man bara ska ge 1 dl om dagen annars kan det bli lite av en laxerande effekt.

Är du säker på att det är skillnad om man ger raps- eller majsolja??

Vi har samma problem, hästen ute 10-14 timmar på gräs, fri tillgång till högkvalitativt hö inne (c a 8 kg), 2-3,5 kg kraftfoder inne (Hippo Alfa) samt några dl linfröolja. Nu börjar han ändå dala i vikt när gräset går ner i näring.

Vi är glada att han äter, tidigare har han inte velat röra sin mat vilket gett ännu värre magsår (för oss!)

Jag vill gärna se undersökningar som ger belägg för det uttalandet. Det går ju stick i stäv med mycket av de fakta som redan framkommit.

han äter edel häst, 10,0 MJ/kg

Den borde få fri tillgång på hö iom att den står inne så mkt.

Vad har du för analys på höet då? Hur mycket hö äter han?

Du ger ca 20 - 25MJ i kraftfoder. Om det är hyfsat bra drag i gräset och han äter bra hö i hyfsad mängd BORDE du inte ha problem. Men innan du höjer kraftfodret, så kolla hur mycket/litet total MJ är i foderstaten?

Min dam vilar bara, går 14 - 18 h på BRA bete per dag, får 15 MJ via kraftfoder (dvs ett drygt kilo kraft) samt fri tillgång på BRA hö inne (äter ca 5 -7 kg beroende på hur länge de står inne). Så hon har ju en totalMJ i foderstaten som är minst lika hög som motsvarande vintertid.

Men om man skulle byta höet mot ett sämre, sämre bete etc, då skulle hon ju rasa i vikt även om jag dubblade kraftfodergivan. Och om din häst trots 2½ kg kraftfoder inte fåt i sig sitt MJ-behov kan det vara smartare att byta ut grovfodret och/eller betet mot bättre.

Nästa steg är att byta kraftfodret mot något mer energitätt, vs med högre värden/kg foder. Bara genom att göra det men att behålla samma giva kan du ju addera ca 10 MJ utan större problem.

Sen, han går ute på dagarna, hur är det med insekterna? Om de vandrar för att slippa insekterna så dels 'motionerar' de av sig kilona så, sen gör stressen att de inte äter ens i närheten så mkt som man tror där ute.

Så det finns många aspekter att kika på? (Mina går in 4 - 10 h dagtid just pga insekterna. De har också insektstäcken. Gör stor skillnad)

Tack för ditt svar :bow:

Han har fri tillgång på höet (han äter väl upp 6-7 kg frivilligt). Höet är inte analyserat då vi fick akut slut på hö i början av sommaren och fick balar så det skulle räcka till över sommaren. Kan tänka mig att det är rätt usla värden. Nytt hö skall hämtas om en månad, och då analyseras det och foderstat inför vintern görs. Han vandrar inte speciellt mycket i hagen, har flugtäcke på så han störs inte av insekter. Eftersom jag inte har en analys på höet, borde jag ligga lågt och låta honom gå på såhär mycket kraftfoder trots att han är lite tunn? Är livrädd för fång.

Jag skulle inte vara så orolig för fång om han gått på bete ett tag etc. Fång utlöses ju av magtarmstörning, och nu har du ju ändå en 'foderstat' som pågått ett tag, och små förändringar i den ger inte större risk för fång bara för det är gräs med jmf med om det vore vinter.

Däremot skulle jag inte vilja höja kraftfodret mera (blir ju tyvär rofta på bekostnad av hömängden de vill äta då), utan steg för steg fasa ut det du ger mot mer energirikt. Dvs behålla mängden men byta foder så du får mer MJ.

Då kan jag sakta men säkert byta ut det mot edel champ? (steget efter häst) Tack, han har gått på samma "bete" hela sommaren och det finns mycket gräs kvar så jag tror inte han kommer börja äta några konstiga växter istället (för det kan väl utlösa fång? att dom äter det dom ratat förrut?)

Nej jag skulle inte byta mot Edel champ, den skillnaden är så minimal att det knappast gör skillnad (Champ = 11,5 MJ.) Om du har 10 MJ/ kg foder nu, och byter till Champ med 11.5/kg, så får du ju bara 1.5 MJ/kg extra, vilket på 2 kg ger enbart + 3 MJ.

Byt hellre till något som inte är Edel (de har inget bättre än champ). T ex finns Mustang Musli Active, med 12,6 MJ. Då får du på 2 kg + 5 MJ drygt. Det har en ganska okej kvot för bete, vill man ha högre kvot så finns Hestekraft med 12.7 - 13.5 MJ/kg

Även Krafft Energi finns, 13 MJ/kg foder.

Eller, så provar du Krafft Rehab. Även det 10 MJ/kg foder, men mitt absoluta förstahandsval för svårfödda hästar. Sett det göra underverk mer än en gång. Och sätter svårfödda på 50 - 50 av Rehab och Hestekraft. Men ingen aning avd det är med Krafft Rehab som gör det, men hittills har det fungerat varenda gång.

Ja jag är ganska säker. Men varför ska man ge rapsolja?

Du är 'ganska säker'..?

Det finns inga belägg för att det ena är bättre än det andra. Dvs majsolja eller rapsolja är i princip en smaksak. Majsolja PÅSTÅS vara bättre men det är just ett påstående.

(jag har för övrigt gett båda alternativen, ingen synbar skillnad för ögat beroende på sort dock.)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka