Hur mycket mat vågar man egentligen ge?

Sv: Hur mycket mat vågar man egentligen ge?

Okej okej..
Men det där med högenergifoder kan inte min häst äta alls. Han blir jätte stressad och det går inte att rida honom alls. Nu äter han strålucern, Fibergi Låg och fri tillgång med ensilage. Men det är inte så att han är speciellt smal, men det skulle inte skada heller om han gick upp lite. Men det är väl bara att fortsätta låta honom äta det han äter och ge honom vanlig olja om då Krafft Oil var samma ska fast dyrare.

Vad står han på för kvot mellan SRP och MJ? Det kan göra underverk att höja den.

Sen finns det ju olika högenergifoder, så blir det 'kris' kan det ju vara läge att prova olika sorter. Men somd u beskriver är det ju inget stort problem, men som sagt kika på kvoten?

Vad står han på för kvot mellan SRP och MJ? Det kan göra underverk att höja den.

:confused: vad är det för nåt?

Ah, du har inte uträknad foderstat. DÄR kan du ha hela svaret!

Hästen behöver ju X MJ per dag (X är olika beroende på ras, arbete, lättfödd/svårfödd etc). Sen ska de ha minst 6 ggr så mycket protein. Att höja till 7 ggr så mycket protein kan göra stor skillnad. Det är det som är kvoten. Kvoten mellan protein och energi, dvs totalt antal gram smältbart råprotein/dag delat med totala MJ/dag.

Ta min valack, han behöver ca 70 MJ/dag. Proteinbehovet med en kvot på 6 är 70 * 6. Han är dock en av de som kräver högre kvot, och att låta honom ligga kvar på 70 MJ men höja proteinet till 7 ggr så mycket gör STOR skillnad i hull och muskling. Större än att höja MJ.

En kvot under 6 ger proteinbrist, som kommer visa sig på muskling/överlinje och även kan påverka hullet.

fodra med dodson & horrell build upp, riktigt bra och näringsrikt foder!

Världens dummaste fråga kanske..
men hur räknar man ut en foderstat då?
Finns det ingen sida man kan gå in på och göra det?

Jovisst, annars kan folk här på Buke (jag t ex..) hjälpa dig. Men det är en 'hake' - har du analys på höset/hösilaget? Annars är det kört, och då måste du skaffa det först?

Okej.. då måste jag fixa det först ja.
Hur fixar jag analysen på ensilaget då?

Tack! Jag kollar där..

Ge Edel Avel i stället.
Min gubbe äter E Häst nu, ska byta till E Avel i stället. Är oxå svårfödd.:(

Ge Edel Avel i stället.
Min gubbe äter E Häst nu, ska byta till E Avel i stället. Är oxå svårfödd.:(

Vad grundar du den rekommendationen på? Speciellt som det inte finns någon höanalys, och hästen är för tunn, dvs saknar MJ. Och du rekommenderar ett foder som är förvisso är högre i protein, vilket vi inte vet om hästen behöver förrän vi sett analysen, men lägre i energi?

Så motivera gärna!

Min gubbe (som du känner till ;)) har blivit svårfödd igen på gamla dar. Har innan haft problem med lite övervikt. Är nu precis i perfekt hull, men kan gå snabbt ner till för lite. Väger nu 630 kg, kbltravare av den grövre modellen, 158 hög, 26 år. Pensionär på halvtid, körs 1-4 gg i veckan, rids ibland.
Äter nu ½ kg E Häst, 2 Liter havre, 10 dl vetekli, 10 dl betfor torr vikt + 7-8 kg hö (ej analys ännu, men ska ta när lönen kommer), ½ kg lusernstrå, 3 dl lusernpellets. Går ute mellan 8-20 ungefär, får bara hö på kvällen än så länge, sen får de hö när de går in vid middag + innan utsläppet. Går i vinterhagen och sommarhagen (öppet imellan), mest bete i vinterdelen:d Har fått en ny kompis nyligen som är mkt snällare och lugnare mot gammelman, så han trivs dunderbra nu. Ska komma en till kompis i månadsskiftet.
Funderar på att byta till E Avel eller någon annan variant. Gubben åt groov 125 innan betet (½ kg om dagen) pga höets dåliga värden (kvot 2.75:(). Han gillar INTE groov eller någon annan Krafft, men Edel slinker lätt ner. Är mkt kräsen, äter inte vad som helst... Ej blötta pellets.

Det där var ändå ingen motivering till varför du rekommenderar Edel Avel till TS?

Olja kan man ge relativt mycket av innan det stör mag och tarmflora men bara i små mångder åt gången.
man ska ge max 0,7 - 1 gram fett per 100 kg häst och utfodringstillfälle.
Alltså på en häst som väger runt 500 kg max 0.3-0.5 kg. och man får max ge 1 kg olja/fett om dan.

Och hur kan du rekommendera ett högenergifoder??? (retorisk fråga)

Du vet väl inte heller vad som fattas egentligen? Att hästen saknar överlinje är väl ändå något som lika gärna tyder på proteinbrist? Samt att ett "dåligt" hö oftast innehåller hyfsat med energi trots att proteinet kan vara minilågt. Tror nog att hästen behöver betydligt mer av både MJ och smbrp. Vi är nog inne på samma linje men du lät så otrevlig i din formulering mot Lyrik.

Till TS: Köp ett bra analyserat hö snarast om hästen ska ut och tävla. Fram tills du vet skulle jag nog köra på något slags avelsfoder (en sort med högre halt av både MJ och smbrp men då kanske inte just Edels avelsfoder är det allra bästa alternativet om energin är lite lägre) med några dl olja och öka på givan med kraftfoder. Fång behöver du knappast vara rädd för som andra redan skrivit.

Mvh/Somi

Senast ändrad av en moderator:

Olja kan man ge relativt mycket av innan det stör mag och tarmflora men bara i små mångder åt gången.
Alltså på en häst som väger runt 500 kg max 0.3-0.5 kg. och man får max ge 1 kg olja/fett om dan.

Vänta nu... Förstod jag det här rätt att olja kan störa mag-och tarmfloran. Kan det i sin tur leda till att hästen blir dålig/lös i magen?

Till TS: Köp ett bra analyserat hö snarast om hästen ska ut och tävla. Fram tills du vet skulle jag nog köra på något slags avelsfoder (en sort med högre halt av både MJ och smbrp men då kanske inte just Edels avelsfoder är det allra bästa alternativet om energin är lite lägre) med några dl olja och öka på givan med kraftfoder. Fång behöver du knappast vara rädd för som andra redan skrivit.

Mvh/Somi

Tack. Har runt 10-15 balar kvar,och vi hämtar nytt hö när vi har 5 kvar så det borde bli ganska snart! Måste höet ha superbra värden? kan man inte komplettera det sen? Vi har inga möjligheter att åka långt för att hämta hö utan måste ta vad vi får i närheten, hoppas dock att det ska vara ett bra normalhö!
Satt och läste lite på nätet och hittade nåt jag blev fundersam över. Om man har ett hö som saknar någon vitamin eller nåt sånt där litet, kan det göra att hästen har svårare att ta upp fodret och lägga på sig? svårt att förklara men jag hoppas ni fattar :D

Sen nåt jag har funderat över, när det är superdundervarmt brukar jag lägga pelletsen i blöt så att det blir en vattnig gröt (han är inte så pigg på att dricka alltid) det händer väl inget med pelletsen förrutom att den löses upp?! eller kan det bli giftigt på något sätt? :eek:

Men vänta nu, 1 g per 100 kg blir ju 5 g per 500 kg häst... inte samma som 0,5 kg... vilket är rätt? :confused: Själv har jag bara hört rek 5 dl per dag till 500 kg häst, men har ingen källa på det så jag vet inte...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka