Hur mycket lägger ni ner på era hoppsadlar?

Sv: Hur mycket lägger ni ner på era hoppsadlar?

kl*

Jag betalde runt 5500 för dressyrsadeln, syntet, den låg kanon och jag älskade att rida i den. Valde även syntet framför läder då jag gillar det och framför allt det är billigare, ville även ha en sadel som var möjlig att ändra bomvidden på. Och denna hade alla mina krav. Wintec cair 500 för övrigt.

Köpte senare även en hoppsadel för runt 6000 även denna syntet, gick att ändra bomvidden på och låg suuuper på hästen och helt underbar att rida i! Kommer få köpa häst efter den sadeln nästa gång, så bra trivs jag i den!

Är inte gjord av pengar och inte mina föräldrar heller. Sen hade jag nog en enorm tur som hittade billiga sadlar som låg perfekt på hästen och passade mig perfekt med. Men med detta vill jag säga att jag hade lagt betydligt mer på sadlarna om jag inte hade hittat en billig som passade, vilket jag nu gjorde

kl

Generellt sett har ju priset på sadlar stigit markant de senaste åren, dvs som resterande saker i samhället. Nuförtiden kostar de flesta sadlarna (av medel/bra läderkvalitet och bra bom mm) runt 20.000. Mycket pengar? Ja verkligen. Men jag ser sadel som en investering och trots allt något som min häst ska gå med varje dag och jag ska sitta i nästan varje dag..då vill man ha en som passar både en själv och hästen, och som är hållbar i längden.

Ser inte riktigt poängen med att köpa budgetalternativ eftersom kvaliten och hantverket ofta är tio ggr sämre än på en kvalitetssadel, läder, bom och stoppning. Leder bara till att man i slutändan står med en sadel som kanske gått sönder, blivit ful i lädret, bommen är sne osv (säger inte att det INTE kan hända en dyrare sadel med, men är mer ovanligt!)

Om jag bara hade en viss summa, låt säga 10-15000 att lägga på en sadel skulle jag lätt satsa på en bättre begagnad kvalitetssadel istället för en helt ny av dåligt märke. En sadels hållbarhet är oerhört många år om det är gediget arbete bakom, och många ggr behöver det inte vara en nackdel att köpa en redan "inriden" sadel.

Hellre spara pengar och köpa kvalitetssaker än att köpa billigare saker av sämre kvalitet, särskilt när det kommer till lädersaker och täcken.

En sadelutprovare jag var hos tog fram en Prestige Arezzo D (tror det heter så), priset var väl runt 24'. Nu låg inte helt bra iaf så jag köpte den inte men den var iallafall, minns inte om det är hela eller delvis, av kalvskinn som sadelutprovaren inte rekommenderade själv ens. Hon sa att de är mer otåliga om man rider i regn ute en vad annat läder är och att de stelnar till i lädret som en blöt handske som hon beskrev det, samt att den kräver ännu noggrannare skötsel. Ja vet inte hurvida det stämmer eller inte, bara att kavlskinn brukar vara aningen dyrare på sadlar.
Funderade lite på just Pretsiges sadlar nu, de har ju ett par modeller nu och de kan skilja rätt mycket i pris. Versaille t ex som jag läst rätt mycket positivt om är mycket billigare en t ex Arezzo D, Meredith osv. Är de mycket bättre en Versaille modellen? (Har ej ridit i alla tre så jag vet inte själv)
Samma tillverkare, olika bra kvalitet?

Att sadlar stigit i pris kan jag skriva under på. Det är den enda sak jag köpt och använt och sedan kunnat sälja dyrare. Jag köpte en appalosa golden star för cirka 5-6 år sedan. Ny kostade den då 9.995 kr.
Jag skötte den väl och när jag två år senare skulle byta in den så var den i inbyte värd 10.000 kr. Den hade alltså stigit 5 kr i pris av att jag använt den i två år.
Förklaringen jag fick var att dessa sadlar stigit så mycket i pris på två år. Ny skulle sadeln kosta 12.995, den hade alltså stigit i pris 3000 kr på två år.
Det är en rejäl procentuell höjning som jag inte tror motsvarar övriga höjningar i samhället på långa vägar.

Jag tar den som i första hand den som ligger perfekt på hästen.
Om det är den som jag kanske inte trivs 200 % i så kan jag leva med det, så länge hästen kan röra sig fritt och jobba korrekt och jag kan rida bra i den så är det ok för mig.

brukar hamna runt 13-16000 för de sadlar jag köpt hitills.
Sen köper jag hellre en beg kvalitets sadel än en ny av sämre kvalitet, som ändå kostar lika mkt.

Senast ändrad:

Äntligen hitta ja en sadel igår! Låg jättebra på hästen och jag gilla den själv också!:) Märkte verkligen skillnad från denna och den förra sadelutprovaren jag var hos, som gav mig helt fel sadlar att testa. Nu kände jag direkt att hon visste vad hon höll på med och inte bara gav mig något som hon ville bli av med. Lång leveranstid bara.. Men men, nu är den beställd! 21' gick den på och med tanke på att det inte finns allt för stort urval till hästens rygg kom jag nog undan rätt bra med det priset!

Jag betalde 26 000:- för min Butet som är anpassad efter mig och min förra tävlingshäst, den sadeln har jag på alla hästar. Den ligger bra på nästan alla men annars balanserar jag upp det med paddar osv så ligger den bra. Jag älskar den sadeln och skulle inte byta ut den.

När jag börjar rida in unghästarna osv så brukar jag ha en gammal sadeln som jag köpte för 3000:- för 4 - 5år sen (begagnad) den ligger också bra på nästan alla hästar så den är också guld värd men ingen sadel jag skulle kunna rida i varje dag.

Det är väl inte så konstigt, med tanke på att de flesta som köper in sadlar betalar i EUR el USD. Förra våren kostade en EUR 9,25-9,35. Idag kostar en EUR 10,47 (och den har varit upp emot 11,20-11,30 i jan/feb).

En sadel som förra våren kostade EUR 2000:- att köpa in blev i SEK 18 500:-, samma sadel kostar idag 20 940:- (och med vinterns växlingskurser 22 500:-). Och har importören köpt in sadlar under förra vintern, som ff är osålda, så har han/hon förmodligen betalt rätt mkt för dem...

Ni ser ju själv vilken stor skillnad kursdifferenserna gör...

Jag var och kollade min billiga hoppsadel hos sadelutprovaren i helgen och hon tyckte inte att den låg så fel, så jag fortsätter med den ett tag till! :laugh: Men jag håller ändå ögonen öppna efter en Globus Clic, hopp (svart), den ligger oxå bra på min häst och ger mer stöd till mig.

Jag har efter ca 5 års letande hittat den ultimata sadel, den som passar mina långa ben, ger rätt stöd i hoppningen och terrängen, ligger bra på båda hästarna och är skön att sitta i.

Och nej, det var varken en devoucoux eller butet. Det är globus senaste terrängsadel. Beställde med extra stora kåpor och notan slutade på 11900:-. Mycket vettigt pris för en sadel som innehar alla egenskaper som jag letade efter.

*kl

Jag ville bara tilläga att jag tycker att det är häst och ryttare som ska stå i fokus när man väljer sadel.
Såklart ska man inte lägga ut mer en vad man själv känner för, men att köpa en billig sadel som inte passar hästen ordentligen är nog inte så smart, då får man nog snarare inom kort köpa en ny sadel.

Köpte min hoppsadel NY för 3 år sedan kostade mig 3500-4000:- då hästaffären skulle sälja ut märket. Den passar mig super och min unghäst håller på att växa i den, har en padd under och den sitter bra.
Dressyrsadeln har hon växt ur, den kostade också runt 3500-4000:- Ny den med. Samma märke och samma affär.

Kan ju dock tillägga att om jag någon gång skulle få råd kostar sadel jag vill ha mellan 25-30 tusen, beroende på vart man köper.

Sädger väl som de flesta huvudsaken är att den passar hästen i 1:a hand sedan vill man ju klart att sadlen ska passa en själv med men där kan man få plocka bort lite av kraven!
Priset ja det är ju alltid trevlig att komma undan billigare om det är möjligt annars så får man bita i det sura äpplet..jag har dock hållt mig till bra passande begagnade sadlar då av någon anledning så blir det alltid de dyrare sadlarna passat mina pållar.
Men någon gång så ska det bli en ny sadelför vår del med.:)

Jag betalade 2000:- för min JC hoppsadel
Den passar hästen super och är skön att sitta i, så för mig kunde det inte bli bättre;)

För min del är det lite bakvänt.. Eftersom jag helst rider i dressyrsadel så måste min hoppsadel vara extremt skön för att jag ska vilja använda den och ens kunna rida skapligt i. Och då brukar inte de billigare varianterna passa.
Så min hoppsadel kostade 15000 (min dyraste dressyrsadel kostade 10000). Det är väl där någonstans som gränsen går.. Just nu iallafall.

Jag vill helst hitta en begagnad kvalitetssadel för ett himla bra pris :D (student och inte jättemycket pengar direkt..)

Helst runt 5000 kr och det går faktiskt om man har lite tur och folk behöver bli av med sin sadel. Just nu letar jag som en galning efter en sadel då min häst vuxit ur den jag har. Behöver rätt så bred bomvidd och det verkar inte jättevanligt bland de som finns ute till salu tyvärr.. :(
Men om nån här har en M&N 17"/33 så kan ni ju hinta lite ;)

kl

Jag har köpt hyfsad kvalité för lagom med pengar (begagnat)..

Till ena hästen har jag en Stübben CS Extra, den gav jag 7000 för, knappt använd.
Den andra har en Bates Caprilli CC, knappt använd den heller, pris 9300.

Är student så för mig finns det gränser för hur dyra sadlarna får vara, har hittills inte köpt en sadel för över 10'. Hade jag en häst som var mycket svår att hitta till är det möjligt att jag skulle ändra mig.. Håller också med den (Långnos?) som sa att sadlarna blivit betydligt dyrare de senare åren, tycker mig ha märkt en ganska markant skillnad även på begagnat marknaden...

jag har börjat leta ny sadel igen ska ha en till, en beg som vanligt, har hittat en intressant Butet för 25 000:- o en för 21 000:- .
Förra sadeln jag köpte kosta 10 000:- beg så skiftar en hel del vad man lägger på sadlarna.
Man villl ju ha de bästa :)

Dom dyrast ja har kosta 25-30000. De är tävlingssadlarna. unghästen har en billigare sadel. Men 30.000 går gränsen.

Jag tror min nya hoppsadel kostade 21000-25000. Kommer inte ihåg exakt.. Men jag älskar sadeln, skön att rida i och ligger helt perfekt på Calle, tänk att man kan känna sånna framsteg bara för en ny sadel!:laugh:

min nya sadel kostade 25 000 jag skulle kanske max lägga ut 35 000 för en sadel, det finns ju inte så mycket dyrare sadlar än så skulle vara Hermes då.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 702
Senast: Reville
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023