Hur mycket lägger ni ner på era hoppsadlar?

Sv: Hur mycket lägger ni ner på era hoppsadlar?

KL
Herregud vad pengar folk spenderar på sadlar. :confused:

Mina hästar kostar ungefär vad era sadlar gör. Vilka klasser hoppar ni som lägger så mycket på en sadel?
Okej om man jobbar med hästar, men som amatör som tävlar under svår hoppning så känns det som horribla summor, särskilt de som kommenterat att de kan lägga hur mycket som helst.
Min ena sadel kostade 8.000 ny och den har jag haft till 3 hästar, men just nu är det bara en som har den. Den andra är väl lite dyrare, men det är inte min sadel och inte min häst heller. Dressyrsadeln kostade 4.500 begagnad, jag har haft den många år.
Med tanke på all lera som fastnar och skaver på sadlar när man rider ute i olika väder så skulle jag inte vilja lägga mer än 10.000 på en sadel.
Det kan ju vara så att hästen och/eller ryttaren är svår att hitta sadel till. Då får det liksom bli den sadel som passar, oavsett pris.

Håller med till fullo!
Håller just nu på att byta hoppsadel och det är så himla svårt att hitta den perfekta (ska till utprovare snart, hoppas hoppas).
Om jag hittar den perfekta sadeln, ja säg ett pris bara, blir överlycklig.

Det måste vara bekvämt för BÅDE hästen och mig!

Eller så försöker du hitta en likadan sadel fast billigare? :D

Sadlar ska inte vara obekväma att sitta i!
Ska du hoppa i den och mest stå upp (och du står bekvämt) är det väl en annan sak, men om du ska sitta mkt i den så måste den ju vara bekväm. Om du tycker den är hård efter att bara ha provridit i den, så lär du nog tycka ännu värre om den om du sitter i den i två timmar :p

Det kan ju vara så att hästen och/eller ryttaren är svår att hitta sadel till. Då får det liksom bli den sadel som passar, oavsett pris.

Om man kan köpa saker oavsett pris då har man gott om pengar. Men det är ju bara att gratulera.
Det finns så stort utbud på sadlar idag så jag tror de flesta klarar sig på en budget på 10.000. Men om pengar inte är något problem så är det förstås bara att spendera.

När alternativet är att inte ha sadel alls så blir det så. Klara av att hitta sadel till min 4-åring på 10 000 SEK låter ungefär lika enkelt som att för mig bestiga Mount Everest.
Och 10 000 SEK tycker jag inte ens är mkt för en sadel. Men vi har nog olika referensramar helt enkelt.

Om någon hittar en sadel som passar både mig och min ena häst för under 10' så hojta till! :grin:
Jag köper inte dyra sadlar för att jag vill, utan för att jag inte har så mycket val. Den ena hästen går med en sadel som ligger strax under 10' i nypris, men efter 3-4 månades sadelletande åt den andra så har jag nu inte mycket mer val än att gå över 20000-gränsen.

Dessutom är det inte alls ovanligt att man tar sadlar på avbetalning enl mina utprovare. Många kan erbjuda räntefritt i 2 år, i så fall blir 20' typ 850 i månaden gissar jag, med lite avgifter och sådär, inte så farligt alls om du frågar mig!
Sen ser jag en kvalitetssadel som en långsiktig investering. En sadel i den prisklassen (20-30k) bör hålla sig fin i minst 20 år. Min billigare sadel (9000) är 5 år gammal och ser redan rätt dassig ut, och läderkvalitéen går ju inte att jämföra bara.

Mycket intressant tråd det här!
Jag funderar just på hur mycket pengar jag ska räkna med att få lägga ut på en ny sadel.
Har väl iof tänkt mig en begagnad (och lagom insutten) men har ändå lite svårt att gissa på vad det kommer att kosta.
Hoppas att jag klarar mig under 10000:- och helst en bra bit men när man sitter i en 15år gammal Passier för 3000:- så har jag väldigt dålig koll på vad jag kan räkna med.
Sadeln måste passa hästen i första hand men med ett "normalt" halvblod så finns det väl gott hopp om att hitta en som vi båda kan trivas med.
Kan nog tänka mig att en dressyryttare har högre krav på sin sadel än hoppryttarna eller vad tror ni?

Det tror inte jag, varför skulle de det? Vi spenderar väl ungefär lika mycket tid i sadeln, hopp- som dressyrryttare. Däremot har man väl sällan samma krav.

Glömde säga att jag har en globus med 10 000 den är hemsk för ryttaren men bra för den breda hästen :)
Skulle dock inte skaffa en sådan igen. Lädret är sämre o den är helt enkelt inte lika skön, går inte att jämnföra med de andra två sadlarna :)

Jag har en Globus hoppsadel och jag älskar den. Jag tycker den är helt underbart skön att rida i, men alla tycker ju olika. Jag har inte en bred ponny med den ligger perfekt :D!! Så jag har en sadel för 10000kr som jag tycker är precis lika bra för en som 30000kr. Varför betala mer än man behöver om allt är perfekt för både häst och ryttare!!

Jag önskar att jag kunde säga desamma som många andra, att jag kan lägga obegränsat med pengar på en sadel. Men så ser tyvärr inte verkligheten ut.
Jag har betalat ca 15 000 kr/st för mina sadlar och där har gränsen legat. Två utav dom var nya (pessoa, prestige), och den sista hade jag sån tur att jag hittade en begagnad men superfräsch (nyskick) butet för dom pengarna.
Men som sagt mer än 15 000 kr finns det ingen möjlighet att lägga.
Lillasyster fick tävla ponny (upp till SM nivå) i en wintec.. det gick det också ;)

Jag har en Globus hoppsadel och jag älskar den. Jag tycker den är helt underbart skön att rida i, men alla tycker ju olika. Jag har inte en bred ponny med den ligger perfekt :D!! Så jag har en sadel för 10000kr som jag tycker är precis lika bra för en som 30000kr. Varför betala mer än man behöver om allt är perfekt för både häst och ryttare!!

Smaken e som baken :p
Nu menade ju inte jag att alla globus e för breda hästar men när jag letade en bred en så var detta den enda som fanns tillräckligt bred :)

jag köpte min sadel för 7000kr, det är en passir & shon. och är ca +40år gammal. ligger bra på hästen och man sitter som berget i den. köpte den av hästens förra ägare.

Jag betalade 3500:- för min begagnade Jacson Jean Luc. Det var tänkt som en "övergångssadel" eftersom hästen bara var 4 år när jag köpte den och han var långt ifrån färdigmusklad. I våras provade jag en Globus clic på honom och den låg riktigt bra. Köpte en ny sådan till honom, fast dressyrsadel (det var egentligen inte meningen att köpa dressyrsadel först, hoppning är ju min huvudsakliga inriktning, men jag sprang på en helt ny till ett riktigt bra pris). Nu letar jag efter en svart hopp-clic 17" bredd 34, men jag har inte sprungit på någon än... Jag drar mig för att köpa den osedd på nätet och har inte tid att köra genom halva Sverige.
Jacsonsadeln funkar ff, så jag kör väl vidare på den ett tag till...:angel:

Rent spontant sådär så vill jag hålla mig runt 10-15 för en sadel. Det fungerar dock inte alltid i verkligheten :angel:.

Ena hoppsadeln for jag land och rike runt efter, då det inte används av många ryttare i Sverige, och inte heller tillverkas längre. Fick tillslut tag på en utomlands, skickade ner en vän och fick betala ett rätt bra överpris, 24 000.- ungefär. Men det var det värt :bow:.

Dessutom har jag en Höpfner i sadelkammaren, så jag är inte sådär jättebra på att hålla mig till min budget.

Håller med dig där, min sadel, visserligen dressyr, var sjukt skön när jag köpte den för tre månader sen, nu när pållan bantat ligger den sämre (och skall bytas) och det gör att jag hamnar fel och är mycket mindre bekväm och det gör det mycket svårare att rida korrekt.
För att besvara TS:s fråga kan jag säga att en hoppsadel skulle inte jag betala så mycket, några tusen max, eftersom jag inte hoppar så mycket. Det få och små skutt jag tar nu görs i dressyrsadeln. Knäna sticker ut framför sadeln... mkt snyggt och skönt :grin:

Jag investerade i en ny Pessoa Amo till min dam förra året. Kostade 17-18,000 ny då, men bytte in min gamla och betalade mellanskillnaden. Är mycket nöjd med sadeln, men har dock lite för liten bak för den. Köpte med utbytbara järn, och har bytt en gång eftersom det är en ung häst som musklar sig. Väldigt bra tycker jag som inte gärna köper en ny varje år. Förhoppningsvis kan jag ha den på unghästen framöver också!

Ponnyn, 2,5 år, köpte jag en begagnad Jacson Celine till för 4000. Har inte ridit i denna ännu, eftersom hon är så ung, men på en annan häst och de är grymt sköna även om läderkvaliteten är rätt dålig.

Men ja, 15000 är väl vad jag max skulle lägga på en sadel om det var absolut nödvändigt. Huvudsaken är att den ligger bra och att man sitter någorlunda okej i den.

För övrigt har jag inte själv använt sadelutprovare, eftersom jag hört så mycket dåligt om dem här i trakterna.. Givetvis bra med, men faktiskt övervägande dåligt. Verkar som om många helt tillförlitar sig till dem..

Jag köpt ny sadel för inte så länge sen. Det blev en Santa Cruz som jag fick betala 7000 för, plus 500 för utprovningen.

Testade tre olika sadlar, det var denna som jag satt bäst i och som också passade hästen, med fårskinnspad. De andra två kunde jag ha utan padd, men den ena var alldeles för liten för mig (16") och den andra var så hal att jag bara gled hela tiden.

Jag åkte och provade ut min, då jag anser att jag själv inte har kunskapen att passa ut en sadel. Hitills har jag bara haft positiva erfarenheter :)

Har tidigare köpt två sadlar, en France Premier för ca 3000 (underbar sadel!) och en Pfiff Amaretto (6500) och en härlig sadel men som jag sålde nyss då den inte passade hästen jag har nu.

jag har begränsad ekonomi så jag har valt att kolla på budgetvarianterna av sadlar. det bästa vore att hitta en kvalitétssadel begagnat. letar just nu efter en hoppsadel o har satt som övre gräns 15000 kr.
sen känns det lite overkill att jag som hobbyryttare på lätt nivå ska skaffa en hoppsadel på 20000kr+... :angel: men det är ju vad jag tycker om mig själv. (visst, om jag hade obegränsat med pengar så..)

det ju upp till var o en som allt annat, jag skulle absolut inte kommentera/nedvärdera andras val (om inte sadeln gjorde skada förstås). jag upplever att om man är hobbyryttare o köper en sadel på 20000kr+ så är det väldigt tabu, då vill folk väldigt gärna kommentera ("hur kan man lägga ner så mkt pengar på en sadel?"), än om man köper en sadel för 2000 kr som sitter illa :crazy:

Började med en gammal Albion Legend som jag hittade för 3500 kr :) Hästen musklade sig sen och därför bytte vi till en JP Heritage Slayer som inköptes ny för strax under 10'. Den ligger jättebra på hästen, men något hård för ryttaren :D Jag har inte ekonomi att köpa sadel för mer än runt max 10' så vi letar gärna begagnat :)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 702
Senast: Reville
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka