Hur mycket lägger ni ner på era hoppsadlar?

H

hryttare

Tänkte att det kunde vara lite intressant;), det är ju väldigt olika och sadlar skiljer ju endel i priser. Så, förutsatt att sadeln ligger bra på hästen, hur mycket är ni villiga att betala för era hoppsadlar om ni ska köpa en? T ex om det är flera olika som ligger bra på hästen så ni har möjlighet att välja lite, den billigaste, den ni trivs bäst i.. ?

Sv: Hur mycket lägger ni ner på era hoppsadlar?

Jag brukar hamna runt 15 000. Väljer alltid den sadel som i första hand passar bäst på hästen, i andra hand passar bäst för mig. Priset kommer i sista hand, men jag har ingen lust att lägga ner över 20 000 på en sadel. Jag köper gärna begagnat.

jag betalde 25´ för min och jag känner så att bara det passar hästen och att jag tycker om den så kan jag betala ganska mycket

För en sadel som ligger perfekt på hästen, är av känd kvalitet samt passar mig skulle jag lätt betala upp till 30'. Vi letar fortfarande dock...

Jag håller på och provar ut nu, fick låna hem två på prov som passa hästen men ja trivs inte riktigt själv i dom, de ligger ju dock bra på hästen vilket är nummer ett.. men blir bara lite osäker på om ja ska köpa en sadel som jag inte riktigt trivs i eller fortsätta leta hos annan sadelutprovare..? det handlar ju endå om rätt mycket pengar..

Fortsätt leta. Hittar du inget så har du ändå dessa två som alternativ, men iaf för mig är det viktigt att sadeln känns bra att sitta i också.

I princip hur mycket som helst om bara jag trivs i sadeln och den ligger super på hästen. Har själv en Butet som är värd varendra krona:D

Passar sadeln hästen perfa får den i princip kosta vad som helst.
Är inte livsviktigt om jag tycker den är megaskön eller inte.
Så länge den är i rätt strl för min rumpa ^^

Kosta vad den vill ;) så länge den passar hästen så!
Har en Amerigo ljuvlig för mig och hästen 29 000 och så har jag en Pariani också ljuvlig för både mig o hästen 30 000 ligger den på.

Så länge jag gillar sadeln o den ligger super på hästarna så är pricet mindre viktigt. Har man inte råd med en sadel för närmre 30 så kan man ju köpa en begagnad o få en mkt fin kvalitetssadel ändå :)

Jag köper tex. mkt hellre en beg kvalitetssadel för 10 000 än en sprillans ny för samma pris.

Det är faktiskt ofta så att priset gör sadeln, de dyrare sadlarna är oftast avsevärt mkt bättre än budget varianterna :)

Jag skulle aldrig lägga mer än strax över 10' på en sadel, faktiskt :p

OM jag skulle lägga mer (tävlar man högre så kanske man måste leta efter den "perfekta", det får tiden utvisa ;) ) så skulle jag bara göra det när hästen var i absoluta toppform.
Inte så kul att behöva byta ut den efter ett par månader och kanske förlora massor på den :p

Glömde säga att jag har en globus med 10 000 den är hemsk för ryttaren men bra för den breda hästen :)
Skulle dock inte skaffa en sådan igen. Lädret är sämre o den är helt enkelt inte lika skön, går inte att jämnföra med de andra två sadlarna :)

Den lilla är krävande att passa ut sadel till så där säger jag mest "Amen och jatack" om det finns en sadel som passar henne. Passar samma sadel även mig så gråter jag nästan en liten skvätt av lycka :p
De vuxna hästarna är mer välartade vad det gäller sadelutprovning så där finns lite mer att välja på. Mina krav är att sadeln ska passa hästen, sadeln ska passa mig, sadeln ska vara av bra kvalité. Priset är därför sekundärt.

Jag har en Wintec cc, alltså en syntetsadel. Det är i princip samma sadel som Bates fast den sistnämnda är i läder och kostar därför 7000 kr mer.

Jag älskar min sadel. Inga enorma stöd, den passar hästen, sitsen är riktigt mjuk och behaglig under långa ridturer. Sen ett plus att slippa lädervård såklart, den ser ju som ny ut i en evighet!

Köpte en Dominus till foderpollen, beg i nyskick. 9000 gav jag för den. Sitter som klippt och skuret för oss båda. 16.000 ny.

Rätt mycket pengar att lägga ner på en häst man inte äger...

KL
Herregud vad pengar folk spenderar på sadlar. :confused:

Mina hästar kostar ungefär vad era sadlar gör. Vilka klasser hoppar ni som lägger så mycket på en sadel?
Okej om man jobbar med hästar, men som amatör som tävlar under svår hoppning så känns det som horribla summor, särskilt de som kommenterat att de kan lägga hur mycket som helst.
Min ena sadel kostade 8.000 ny och den har jag haft till 3 hästar, men just nu är det bara en som har den. Den andra är väl lite dyrare, men det är inte min sadel och inte min häst heller. Dressyrsadeln kostade 4.500 begagnad, jag har haft den många år.
Med tanke på all lera som fastnar och skaver på sadlar när man rider ute i olika väder så skulle jag inte vilja lägga mer än 10.000 på en sadel.

Du vet väl att "dyrast vinner" ;)

Allt är ju relativt.
Jag köpte min ena dressyrsadel för 700 så 8000 är ju rejält dyrt det också om man jämför med det... :angel:
Dock håller jag med dig. Min hoppsadel kostade precis över 10 och det tyckte jag var sjukt dyrt. :p

Tror inte riktigt på att kvalitet nödvändigtvis hänger ihop med priset.

Min bästa hoppsadel hade pappa för ca 20 år sedan (kostade 4000 ny då), sålde till en kompis, vi köpte tillbaka den för 1 år sedan och då var den i begagnat skick (fick byta dom där "hållarna" till stligläderänarna och den var sliten där skänklarna ligger) men den är RIKTIGT skön! Ska även varit skön som ny. :D

Tycker att passformen (både för häst och ryttare) går först även om jag har ett visst maximum i pris. Varken jag eller mina föräldrar är ju gjorda av pengar :P

Jag väljer absolut den som ligger både bra på hästen och passar mig. Min sadel köpte jag begagnad för 8.000. Nypriset var runt 16.000 och fördelen med min sadel är att det går att värma om bomen.

Kul att så många svarar=)
Det jag själv började tänka lite på var om man tex passar ut sadel hos en sadelutprovare och det finns tex två stycken som ligger bra, lika bra båda två, varav den ena är jätteskön att rida i och den andra rätt hård eller obekväm på nåt sätt men är 10 000 billigare en den sköna.. vilken väljer man? (tufft beslut;P haha, jag får beslutsångest! självklart vill man ju ha den sköna men det svider ju lite att ta den alltså.. hehe)

Kul att så många svarar=)
Det jag själv började tänka lite på var om man tex passar ut sadel hos en sadelutprovare och det finns tex två stycken som ligger bra, lika bra båda två, varav den ena är jätteskön att rida i och den andra rätt hård eller obekväm på nåt sätt men är 10 000 billigare en den sköna.. vilken väljer man? (tufft beslut;P haha, jag får beslutsångest! självklart vill man ju ha den sköna men det svider ju lite att ta den alltså.. hehe)
Jag skulle ta den bekväma sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 702
Senast: Reville
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V