Hur mycket kostar din islandshäst i månaden?

H

Hellooo

Hur mycket bör jag räkna med att en islandshäst kostar i månaden? Stall hyra behöver jag inte betala då jag ska ha hästen hemma.

Sv: Hur mycket kostar din islandshäst i månaden?

Jag skulle säga ca 4000 i månaden om du har eget stall. Då har du råd med bra grovfoder, försäkring, hovslagare och strö.

Jag betalar kanske 2000 i månaden för båda ihop. Eget stall, eget hö, går inte åt så mycket spån (de går ute mest), den lilla går barfota. Kan bli lite mer någon månad när det är roliga kurser eller tävlingar :)

Ja jag antar att man kan få ner kostnaden en del om man tar eget hö/hösilage men eftersom det bara stod att hon hade eget stall så utgick jag från det.

Hur kan du hålla två hästar så billigt? Bara min försäkring ligger på ca 500 kr i månaden.

4000 kr lät mycket.... Så ett lån på det sen...

Försäkring 250 kr mån(30 liv och 100 vet vård)

Skoning 600 varannan månad blir 300 månaden

Stallhyra 1500 kronor (lösdrift fri tillgång på hö)

Kraftfoder 2 dl om dagen tja kan det bli 50 spänn månaden kanske

Bensinen till och från stallet 800:-

Hade man haft den hemma så hade man ju kunnat kommit riktigt biligt undan
Bensinen och kallhyran försvinner bara de är ju1800 månaden=)

Niela. Vart har du hästen försäkrad? Är det okey att ha livförsäkringen på mindre än man köpt hästen för?

Det är klart man kan komma undan billigare. Jag ville mest understryka att även en islandshäst kostar pengar. Ibland får jag intrycket att folk tror att det räcker med en hage och några kilo hö per dag så reder de sig själva sen. Min häst kostar dock i regel 4000-5000 kr i månaden, men jag tränar varje vecka och fodrar med småbalshösilage som är dyrt.

Jag vet inte exakt vad min häst kostar i månaden, eftersom jag inte har hand om det. Men jag dra en gissning på det.

x Stallhyran 700kr (Ingår hö och spån)
x Skoning 400kr (800kr per gång, men ni fattar)
x Kraftfoder 150kr
x Försäkring 300kr
x Träningar 400kr
x Utrustning 500kr (nu köper jag inte för den summan exakt varje månad, utgår från hur mycket jag handlar till henne på ett år och dela sedan i tolv.)
x Vitaminer 50kr
x Övrigt 100kr (medlems avgifter osv.)

Summan = 2500kr.

Har säkert glömt en massa.

Nu tänker jag bara räkna med sånt som måste kosta varje månad, inte träning och tävling och sånt även om det också kostar en hel del.
Stallplats inkl. fri tillgång på bra hösilage, havre och strö: 1000 kr
Skoning: 600 kr (ungefär, 1200 var 6-8:e vecka beroende på när på året)
Kraftfoder: Vet inte vad en säck kan kosta, går åt ca en säck i månaden. 150 kanske?
Försäkring: 450 kr
(Bensin till och från stallet: 1700 kr, men det är inte bara jag som åker och jag betalar inget alls)
Så det blir 2200, med bensinen 3050 eftersom jag åker med en till. I till exempel maj, då det är mycket tävlingar och dessutom extrakurser, blir det snordyrt. Med vanliga kostnaderna, bensinen inräknat, tävlingar, heldagskurs, vanliga träningar blir det ca 5600 i maj... :eek: Min pappa är snäll :angel::love:

Jag skulle tippa på att vi betalar ca 2500-3000 och då ingår lånet med 1000kr ca. Nu ingår även lånet fran mamma till djurambulansen som gickpå 10500 och jag försöker betala av 500kr varje månad.

Då ingår försäkring med nästan 300, hovslagare osv.

Ja jag antar att man kan få ner kostnaden en del om man tar eget hö/hösilage men eftersom det bara stod att hon hade eget stall så utgick jag från det.

Hur kan du hålla två hästar så billigt? Bara min försäkring ligger på ca 500 kr i månaden.

Försäkring för båda ligger nog på 350-400 ihop. Sen blir det att köpa foder ibland, går inte åt såå mycket. En müslisäck, 169kr, i månaden, sen blir det ju inte skoning varje månad riktigt, 550-750 kr, beroende på årstid. Sen blir det ju inte så mycket mer. Köper 10 spånbalar åt gången räcker 2-3 månader för 740 kr. Men det som kostar VARJE månad blir ungefär 2000 kr.

Blir självklart mer då det är en skomånad eller spånmånad eller någon träning, men är det INTE det så...

Jag har mina islandshästar hemma... Jag har räknat på 2500 för den dyraste hästen, 1600 för den billigare och 900 för han som gick barfota. Då har jag räknat in hö,kraftfoder, skoning/verkning, försäkring tror jag det var. Ej engångskostnader som vaccination o sånt.

Jag har räknat på

Skoning 1000:- (höjt iår till 1250:-)
Verkning 300:- för den som då var barfota
Hö 3,50kr/kg
Kraftfoder ca 250:-/25kg (dvs 10kr/kg)
Försäkring kan du räkna på den häst du planerat ha. Mina har tre olika stora, nr1: 150:-/mån, nr:2 300:-/mån o nr:3 500:-/mån. Här är det frivilligt hur mycket man vill försäkra. Den dyre är vetvård försäkrad till 100.000 och liv till 55000. Medan den billigaste är vetvård 50000:- och liv 5000:-. Det beror ju på hur värdefull hästen är och vad du vill sätta gränsen för veterinärvård. 50000:- kr kommer man inte långt med vid t.ex. behov av operation eller några dagar på sjukhus.

Jag undrar hur ni andra lyckas komma undan med så billiga hovslagare? Skor de svart eller vitt?

Jag räknar med 2500-3000 kr/häst när de bor "hemma".

Utan kapitalkostnad och utan dyra försäkringar.

Men med riktigt bra foder, vit hovslagare och underhåll av betesmark.

Har eget stall så jag betalar ingen hyra.

* Skoning 1000 kr varannan månad (lägger undan 500 kr/häst de månader de inte skos)
* Hö/hösilage ca 600 kr/mån/häst
* Träning ca 400 kr/mån om ingen träning utöver det vanliga blir på tapeten
* Försäkring 500 kr/mån
* Kraftfoder ca 150 kr/mån

Med de uppgifterna kostar min isis 2150 kr/mån ungefär. Lägger jag dit lånet är jag uppe i 3000 kr/mån.
Under tävlingssäsongen kommer det tillkomma resor till och från tävlingar samt avgifter till dessa.

Jag betalar 1200:- för lösdrift då ingår fri tillgång på hösilage
1 säck St hippolyt 250:-
650:- varannan månad för skoning
340:- i försäkring

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 479
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 376
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka