Hur mycket kostar din hund/månad?

L

Liiisa

Skulle vara kul att veta hur mycket pengar ni lägger ut på er hund varje månad. Och då även vad de går till..
Skriv gärna också rasen och åldern på hunden.

Sv: Hur mycket kostar din hund/månad?

Min hund är avlivad nu ganska nyligen, men jag skriver in ändå.

Hade exakta siffror förut, men har tappat bort dom så det blir ca.

Matkostnad: 700 kr/mån (Uppfödarrabatt på fodret)
Försäkring: 160 kr/mån (Uppfödarrabatt)

Alla extrakostnader så som leksaker, koppel, halsband, sängar osv gick på ca 5000 kr under hennes levnadstid (18 mån).

Ska man räkna med såna saker som hunden tuggat sönder? :D

Mat: ca 200 kr/månad
Försäkring: 160 kr/månad
Halsband, koppel, leksaker & godis: 2-300 kr/månad

(staffordshire bullterrier, 17 månader)

Hm..få se nu.

Schäfertik 4 år:
Försäkring: 110:-/mån
Mat: 600:-/mån
Märgben/träningsgodis: ca 150:-/mån
Träning/tävling/medlemskap: ca 200-250:-/mån

Totalt: 1060-1100:-/ mån

Schäferhane 3 år:
Försäkring: 110:-/mån
Mat: 650:-/mån
Märgben/träningsgodis: ca 150:-/mån
Träning/tävling/medlemskap: ca 200:-/mån

Totalt: 1110:-/mån

Så båda mina hundar kostar mig ca 2200:-/mån :eek: *G.A vrider på dator så inte sambon ser detta inlägg*

Denna månad har tiken även kostat 2100:- i vet.vård. Vilket innebär ett stort hål i kontot (4300:- ) och det bara på hundarna. Sedan har vi hästen, mat, räkningar, bilar och hyra.

Detta var ingen kul tråd! :cry: :cry: :cry:

Blandras 3 år

Foder: 600:-
Försäkring: ca 100:-
Tuggben/leksaker/tillbehör: ca 200-300:-
Kurser/medlemskap mm: ca 100:- (SBK-kurs 350:- SBK medlem 310:-SKK medlem 350:-)

Summa: 1000-1100:-

Jag har en schäferkille på 1 år.

Foder 600:-/ månad
Försäkring 163:-/ månad
Tuggben och annat gott 200:-/ månad

Jag tror det blir ca 1000:-/ Månad.

Sen är man ju medlem i SKK, SBK och schäferklubben samt att man har gått nån kurs och så. Nu ska han börja simma snart med och det kommer kosta en hel del det med.

Massor, förmodligen... :o Jag vågar faktiskt inte räkna! Dels så åker jag regelbundet till veterinären med den lilla, och dels så barfar jag. Att barfa är väl inte dyrare än att ge torrfoder i och för sig, men jag är inte så ekonomiskt lagd när det gäller att handla. "Åh, titta, lammben, det skulle dom nog gilla!" Fast jag drar gränsen vid oxfilé. :D

Min RR-bebis kostar omkring 6-700 kr totalt i månaden, varav foderkostnaden är omkring 500 kr.
Sedan tillkommer ca 300 kr/st för anmälningsavgifter till utställningar, bensinkostnader till och från utställningen osv osv...

Ganska billigt, i förhållande till hästen...

Foder ca 250:- (rabatt)
Försäkring: ca 80:- (840/helår - rabatt detta år...)
Kurser/Medlemskap: ca 300/mån
Tävlingar/utställningar: ca 150/mån
Vetvård genomsnitt: 150/mån under föregående år (end självrisker räknat)

+ den hemska bensinen då, vad den landar in på vill jag inte ens spekulera i.....

Jag har lagt in en "hundpost" i min budget som är satt till 2500:- / mån. Men då har jag inte räknat med klippning och eventuella kurser, utan det tillkommer så det får jag ta av mina "nöjespengar".

Foder ca 150:-/mån
Leksaker, träningsgodis, medlemsskap ca 100:-/mån
Försäkring ca 150:-/mån
Dagis ca 2100:-/mån
Klippningen kostar väl ca 2-300:-/mån och kurser kan väl gå på ca 300:-/mån

Så totalt allt som allt kostar nog min hund mig ca 3100:-/mån.
Jag har väntat länge, gjort om min budget, vänt på mina slantar och sparat länge för att rent ekonomiskt ha möjlighet att ha hund, men det är helt klart mycket pengar och mycket som jag har varit tvungen att välja bort för att kunna ha hund.

Jag har en mellanpudel som snart är 5 månader, så än så länge har han inte börjat på dagis.

Betalar inte själv på allt då jag fortfarande bor hemma (suck :crazy: ), mina kära föräldrar står för hundmaten i alla fall så där spar jag väl ca 150kr /månad.
Men OM jag skulle betala allt blir det såhär / månad:

- Foder 150kr
- Godis 40kr (lite olika beroende på vad jag köper, just nu kör jag med Frolic och de räcker lääänge då de kan delas i små bitar till lagotton).
- Försäkring 250kr (va?? :eek: )
- Koppel, halsband (vid behov, blir ju inte varje månad direkt) - 200kr
- Kurser 800kr (blir som tur är inte heller varje månad men det har blivit mycket nu när jag har tid....)
Det har blivit 1 utställning hittills och en till väntar, så det är ju lite där med.
Hunden är Lagotto Romagnolo 7 månader.
(Sen har vi ju en labbe också, men det betalar inte jag :p ).

måste bara säga att fyy vad era hundar äter mycket! tack gode gud för mina fetlagda jyckar!

mat ca 500 kr
försäkring ca 230 kr
tävling/medlemsskap etc ca 2-300 kr
godis/ben/leksaker ca 100 kr

summa ca 1100 kr/mån för en labbe och en schäfer.

mat ca 280kr /månad
försäkring 120 kr /månad

sen blir det ju lite koppel, tuggben och utrustning å små saker för ett par hundra i månaden.

har en alaskan husky/vorsteh på 5 år.

Senast ändrad av en moderator:

En blandrad bordercollie/bernersenner/labrador, och en renrasig bordercollie.
Mat per hund ca 300kr/mån och försäkring ca 125 kr / månad. (Vi har alla djur på ett bolag och får därför rabatt.) Godis köper vi inte, och leksaker finns ju redan på hela gården (ryktborstar, pinnar, hästar och katter)

Ca 500:- i månaden om man drar ett snitt. Har en Golden på 1 år.

Jag vill inte ens tänka på det! :confused: :o

Har kennel och det kostar en hel del. 3 vuxna dvärgpinscher plus en valp som tar sönder det mesta plus en massa kostnader för mat, försäkringar, utställningar, leksaker, resor m.m.

http://www.bellocean.com

Hmm...

Det lär bli billigt i längden.
Har precis köpt valp och just nu är ju kostnaderna stora då allt som behövs ska inhandlas.

Valpfoder 8kg, 349kr (köpte för flera veckor sedan, inte slut än).

Kläder (+ trimmer) har jag nog köpt för runt 1000-1500kr (från internet, frakten inräknad)

Försäkring gick ju på ett par tusen, valprabatt(?).
Vaccination runt 300kr också.

Så just nu är det inte så mycket. Maten lär man få köpa ny ca varannan månad kanske? =)

Billig i drift min jycke!
En kinesisk nakenhund!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 658
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
777
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 121
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka