Jag håller inte riktigt med om att hästar inte bryr sig om hur mycket dom är ute. Min gör det definitivt. Står hon inne för länge så boxvandrar hon som en tok. Spelar ingen roll om hon har mat för den trampar hon bara runt och ner i ströet. Av den anledningen så stallar jag naturligtvis inte upp henne någonstans där utetiden är för kort. Jag skulle inte uppskatta om någon började ta in hästarna flera timmar tidigare än vad som är sagt om det inte var en mycket speciell situation som storm eller liknande.
Jag sa aldrig alla hästar. Utan hästar generellt. Det kommer alltid finnas individer som avviker. De måste man givetvis hitta ett stall som passar för. Men just det rent generellt att om det blir en timme mindre en dag så de flesta hästar bryr sig inte. Men vi människor gör det.
Jag hade en boxvandrare en gång som ansåg fem h inne var gränsen. Sen vandrade hon hysteriskt oavsett allt. För henne var en h, skillnaden mellan fem h inne och 6 h inne avgörande. Men majoriteten av alla hästar bryr sig föga om det blir en timme kortare någon gång. Tack och lov för ibland kommer ju livet emellan alldeles oavsett.
Att dock på eget bevåg flytta tider anser jag inte okej. Anledningen i ttådstarten är dessutom inget jag skulle ha förståelse för. Däremot om hästarna en dag i veckan kommer ut en h tidigare eller senare för att någon har arbetstider som omöjliggör att "hålla tiden" skulle jag inte bry mig om. Så länge det var officiellt, förankrat och av en anledning. Jag tror dock inte jag stått i ett kollektiv med på minuten tider? Utan det har varit "ut senast y, in tidigast x" eller "ut mellan x och y, in mellan z och zz"