Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag fick min första häst när jag var 11 år, efter många års tjat :D villkoret var att jag skötte hästen och skolan ordentligt. Jag har som 13-åring stått och mockat med 40 graders feber...

Jag har också mockat trots att jag har varit sjuk/skadad och egentligen borde legat hemma i sängen. När jag var yngre tvingade mamma mej till och med att stanna hemma för att jag skulle bli frisk, och då tog hon stallet :love:

*Ts*

Ni borde nog stätta er ner och prata igenom. Kanske fungerar det om ni gör upp ett schema med vad hon resp du ska göra? Tala även om vad som kan hända ifall hon inte sköter hästen/skolan och vad tydliga vad som krävs av henne.

Svärmor och svägerskan har delat upp sysslorna; 2boxar var, sen blandar den ena kraftfoder och ger vatten, den andra mäter upp hösilaget. In och utsläpp hjälps de åt med beroende på hur de jobbar.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Detta blir lite OT, men jag måste bara få säga detta: Om man hotar med att hästen ryker om ungen inte sköter mockning etc. ja, då ska man också stå för sitt ord! Jag blir så trött på folk (och mig själv också tidigare) som hotar och hotar med både det ena och det andra men som sedan inte följer upp hotet med handling. Det är klart att ungen inte bryr sig, hoten är ändå bara tomma ord. Så om man inte har för avsikt att genomföra "hotet" om förändring inte sker, låt då bli att hota. Det handlar förstås inte bara om egen häst eller inte utan även i många andra sammanhang också.

Sedan det där med att ungen minsann ska sköta allt själv för att vara värdig att ha egen häst... Visst är det önskvärt att ungen tar någon tråksyssla som inte tar alltför mycket tid så att hon/han får större delen av tiden till det roliga (ridning, pyssel t ex.) men som förälder (om man har hand om sin egen häst också) får man stå ut med att engagera sig lite mer i ungens hästs skötsel och därmed får man lite mindre tid för sin egen häst (jag tycker dock fortfarande att mockning borde kunna införas som en enkel rutin i samband med ridningen).

Jag fick ponny när jag var 13 år. Stallet hade full service så jag varken mockade, fodrade eller gjorde i ordning foder åt ponnyn. Mamma fixade med hovslagaren och veterinären. Ridning och rykt var det enda jag gjorde. Och se där... Jag klarar av att mocka, fodra, ta ut och ta in, beställa hovslagare med mera med mera ändå.

Ibland verkar det som om kriterierna för att anses tillräckligt intresserad för att kunna få en ponny när man är liten är att man gärna går två mil i snöstorm till stallet varje morgon och kväll bara för att få mocka åt ponnyn (och gärna två hästar till) och rida en liten stund (om man hinner). Jag är rätt säker på att de ungar som får hjälp med tråksysslorna i de allra flesta fallen faktiskt ändå är fullt medvetna om att det finns tråksaker som ingår när man har häst.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag har skött mina hästar själv sedan jag var 8 år.
Mamma hade också hästar och många gånger tog jag även han om dessa också.
Visst det var inte alltid kul att gå ut i stallet men sådan var uppgörelsen. Skulle jag ha häst fick jag sköta det själv.
Sedan skötte mamma de flesta utsläppen och vi hjälptes åt med insläppen.

Så just utsläpp kanske du kan ta om du ändå har din häst i samma stall. Eller också så delar ni upp det utifrån antalet hästar, så att alla gör lika mycket.

Hade detta inte skötts så hade hästen fått flytta.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

var är gilla knappen när man behöver den :D

här hos oss fungerar det som så att jag sköter utsläppen men då har vi den överenskommelsen att en dag under helgen har jag sovmorgon och då sköter flickorna som är 13 och 14 år hästar och hundar.

sedan gör vi ju alla stall sysslor tillsammans innan vi rider och då har vi bestämmt redan vid middagsbordet vart vi ska ta vägen.

nu har jag ju två damer så det har en form av varannandags schema, när den ena är i stallet så sköter den andra läxor, kaniner och ev hundpromenader, ibland ändras det i fall det är prov eller dylikt

regel utan undantag är att stallsysslorna ska göras innan någon rider.

familjeråd röstar jag för TS gör ett kontrakt, kan ni rida ut tillsammans, tolka efter ponny plutten går det att göra
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Tack för alla svar och synpunkter!

Tänkte jag skulle "klargöra" några saker bara ;)
Det är klart att jag vet och förstår att jag som förälder har det största ansvaret och att det också är jag som får stå och göra det mesta. Men, samtidigt kan jag också lite tycka att, ska man ha häst så får man helt enkelt också finna sig i att allt inte är så förbaskat roligt jämt och ständigt. Mockning är inte det minsta roligt, det tycker inte jag heller, men det är ett nödvändigt ont. Att väga upp hans hö är något som tar 10-15 minuter. Och på morgonen så kliver hon upp ca 20 minuter tidigare än normalt, för att föra ut hästen, så det handlar inte om att hon stiger upp timmar tidigare än vad hon normalt skulle göra om hon skulle vara utan häst.
Jag har inte hotat henne med att hästen ryker om hon inte gör si eller så, det var något jag skrev att jag bara har funderat på. Här i huset så hotar jag inte. Säger jag att något ska hända, så gör det det också ;)
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Mina döttrar fick sina ponnyer när de var 10 och 12, och då var dealen att det var deras ansvar att sköta dem. OM jag gjorde nåt, så var det bonus. Nu blev det i praktiken att jag oftast mockade på vardagarna, eftersom jag slutar jobbet kl 14, och de kom hem med skolbussen framåt 16-tiden, men de kunde inte räkna med det.

Visst bråkade de sinsemellan ibland om vem som skulle gå upp på morgonen och vem som skulle nattfodra, men oftast gjorde de det tillsammans. De perioder det inte funkade fick de göra ett schema.

Men det är nog enklare när de är två, men absolut att en 12-åring kan förstå och förväntas sköta det mesta av det praktiska arbetet runt en häst.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

När jag var 12 år hade vi 4 ponnysar (två som reds och ett sto med föl). Min mamma var då snäll och ta utsläpp och insläpp och kvällsfodring hjälptes vi oftast åt med. I veckorna delade vi på stallsysslorna oftast om jag inte hade någon kompis med för då tog vi alla boxarna. Helgerna gjorde jag antingen helt själv eller tillsammans med mamma. Men jag tycker tyvärr många "ponnymammor" är lite för snälla mot sina barn. När jag var typ 9 cyklade jag en halvmil, red och fixade hästen och boxen och oftast cyklade jag hem också. Inga problem då. Red ut själv och allt (dock med dåtidens tegelstenar till mobiltelefon i magväska). Nu ser jag så gamla tjejer i stallet som inte mockar, får skjuts varje dag (eller stannar hemma när hon inte ska rida, har en mamma som går bredvid när hon rider ut osv.

Tycker du kan kräva lite mer av din dotter. Orkar hon inte ens mocka åt sin egen häst kanske hon inte borde ha det för då kanske det genuina intresset egentligen inte finns.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Nu börjar jag lite tröttna på detta, all den tid jag lägger ner på allt detta, skulle ju jag lika bra kunna spendera tillsammans med min häst, och sitter och funderar på om jag helt enkelt kan säga till henne att "om du inte mockar, fixar hö och kraftfoder själv, för ut/in, matar till nätterna osv. så säljer jag hästen"

Klart du kan. Sköter man inte sin häst ska man inte ha någon. Varken mockning eller matning till en häst är speciellt betungande. Det snackas så mycket om att barnen lär sig ansvar om de håller på med hästar, men i sådana här fall lär de väl sig bara att slippa undan?
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Från det att jag var tio skötte jag allt själv. När jag kom hem från skolan mockade jag, fixa foder osv för att kunna ta in mina ponnyer och rida direkt mina föräldrar kom hem från jobbet.
De hjälpte mig med utsläpp och första fodringen gjorde alltid min pappa innan han körde till jobbet. På helgerna skötte jag det också.

Det är inte ett orimligt krav i mina ögon att en 12åring ska ta hand om det mesta själv, med stöd från vuxen, såklart.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

När jag var i den åldern tog jag hand om 2 egna ponnier helt själv så jag tycker inte att det är att kräva för mycket!!
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Tycker att hon givetvis ska ta hand om sin häst själv. Annars ska man ingen ha, hade ställt krav på henne att fixa allt själv annars säljes hästen. 12 år gammal så ska man kunna fixa det...
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

kl

Klart hon ska fixa själv! Allt annat är dumheter och bortskämdhet.

Men att låta henne få sovmorgon ngn dag tycker jag är ok, eller att man som mamma säger, "javisst, vill du gå på bio idag så kan jag mocka " exempelvis.

Däremot tror jag att kompisbristen är en faktor som spelar stor roll.

Min tös skulle nog inte alls tycka det var lika kul om hon var ensam.
Men nu är dom ju ett gäng som fixar å donar å putsar och ja, hjälper mer än gärna till bara dom kan vara i stallet med hästarna å kompisar:)
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

kl

Fick/köpte mina båda hästar när jag var 12, och jag skötte dom helt själv förutom att jag behövde hjälp med in- och utsläpp i ett år eller två pga lite bråkig unghäst ;) Hade dom dessutom hemma så gjorde allt själv, hade varken sällskap i stall eller att rida med dessutom. Var iof iväg och tränade för instruktör minst en gång i veckan.
Ville jag följa med nån kompis efter skolan eller nåt sånt så fick jag höra med mamma om hon kunde fixa hästarna, kunde inte hon så fick jag åka hem och ta hand om hästarna.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Bra inlägg!! :)

TS, det är väl inte hela världen om du hjälper din dotter med ponnyn? Hon är ju bara 11 år! Man behöver inte ta så allvarligt på allt, vår son blir 21 år snart och han var fullständigt ihjälcurlad när han var liten! Trots detta har han växt upp till en stolthet och är både ansvarstagande och bra på alla sätt och vis :)
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

jag tycker att hon borde sköta ponnyn typ själv! Iallafall mocka, fixa foder och fylla vatten.
Allt sådant mm fixar jag å jag är 12 år, det anser inte jag är jobbigt. Vi har dessutom 6 hästar :) Men min mamma hjälper mig så mycket hon kan, men det vill hon gärna göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag och min syster fick våra ponnyer när vi var 10-13år, en 18årig b ponny och en 4år oinriden shettis. En bekants hästar som vi först hade på sommarbete och sen när vi ville köpa ponnyn så fick vi shettisen på köpet typ.
Hade dem hemma på gården och vi hjälptes åt i stallet med utsläpp och mockning, red ut tillsammans och sånt, våra föräldrar hjälpte oss väldigt mycket med utsläpp och skötte all inköp av foder och strö. Efter ett tag så tröttnade min syster mer och mer, hon orkade aldrig mocka och bara att få med henne ut för att ta in hästarna blev till bråk. Jag tröttnade på att alltid behöva göra allt. Jag fick bara ut henne på ridturer om jag gjorde klart shettisen åt henne.
Senare så gav hon upp allt med hästarna och jag tog shettisen som min.

Nu när vi skaffade en sällskaps häst till min stora häst så var det tänkt som en promenad häst till min mamma, men nu står jag igen med att behöva göra stallet själv 7 dagar i veckan. Det blir så hemskt tråkigt att vara själv i stallet varje dag, och hemskt att behöva tjata på folk för att de ska följa med på ridturer som ändå inte blir av mer än 1 gång varannan månad.

Har nu 3 hästar i stallet, min egna, mammas foderhäst och systerns shettis. Har knappt ork med min egna nu och det blir inte bättre med 2 till hästars behov, 2 hästar som jag inte hade valt själv och som jag inte trivs/trivdes med i ridningen med heller.

Ts, eftersom din dotter inte verkar bry sig om stallet så är det nog bättre för henne att återgå till ridskolan, du tjänar mer på att hyra ut boxen igen och då slipper du åtminstone att tjata på din dotter om det hela tiden. Vill hon ha kvar hästen så får hon ta hand om den också, med detta säger jag inte att hon måste göra allt tungt själv, med åtminstone att hon förbereder allt till sin häst varje dag innan ridning så det inte blir mer jobb för dig, utsläpp går mycket fortare och blir trevligare om du inte drar ut dottern varje dag. Blir nog trevligare stämning om skol mornarna också om det blir att hon hjälper till med det på kvällar och helger istället.

Det är inte rätt att hon dumpar över sin häst på dig, har man ansvar för en häst så får man sköta det, även om ngn annan alltid är där och avlastar jobbet åt en så måste man åtminstone visa ett intresse och försöka göra så mycket man kan och hinner. Finns inget intresse mer än att rida är det inte lönt med egen häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

*kl*

Jag och min syster fick våran häst när vi var 9 resp 12 och skötte i princip allt runt ikring henne.
De dagar man kom hem och var sur över att nått gått dåligt och eller inte ville åka till stallet sa pappa "då kan vi ju alltid sälja hästen" vilket fick fart på oss. Tvekar inte en sekund att han hade sålt hästen då varken mamma eller pappa hade något som helst hästintresse och hade inte kunnat ta hand om henne om inte jag och min syster gjorde det :p


Att din dotter ska kunna mocka åt sin egna ponny tycker jag absolut inte är för mycket begärt.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Helt ärligt - oftast kan kan inte "begära" någonting. Det är den vuxne som har ansvaret och som har köpt häst. Man är förälder helt enkelt. Att hota att "ta bort hästen om inte......" är inte vuxet. Man kan inte överlåta ansvaret för den häst (eller f ö annat djur) man köpt på barnet.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

men att överlåta ansvaret och att barnet ska ta hand om basic saker till sitt djur är väl en himla skillnad.

Klart att jag som vuxen tar huvudansvar, men det är likt förbannat barnets ponny å att göra rent hos sitt husdjur är inte mkt begärt.

Jag tar för givet att man (och då tar jag alla ungdomar/barn, vuxna som har häst i min omgivning som jämförelse) vill sitt djurs bästa, och alla de jag känner mockar och fixar med sina djur för att dom älskar dom och vill deras bästa.

Ett barn som skiter i de sysslorna är antingen bortskämt eller har inte intresset
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Min lika gamla dotter fick också ponny i våras och vi har hennes o min hemma på gården. För mig är det viktigt att hon inte sliter ut sig och att hon inte tröttnar av den anledningen att det är för tufft. Hästen är hennes men ansvaret för skötseln är mitt. Jag tänker så lite på principer som möjligt och utgår ifrån min flicka som är väldigt duktig, pliktrogen och ambitiös. Som jag själv var och jag tycker i efetrhand att jag har slitit för hårt. Förfrusit mig, skadat mig, varit rädd i mörker. Självklart måste hon så småningom ta över ansvaret för hästens skötsel men här hemma tänker vi så att vi tar det varligt. Hon är liten ännu och det spelar ingen roll vad jag gjorde eller klarade i hennes ålder. Hon rider sex dagar i veckan, sköter om hästen dagligen och mockar när jag ber om hjälp nån gång i veckan. Hon är också ansvarig för att putsa läder en gång i veckan.
Skolan ställer högre krav på våra barn än när vi var små. Om ett år ska hon få sina första betyg. Jag vill förmedla glädjen med hästlivet och ha detta tillsammans med henne. Utan gnäll och tjat. Tids nog får hon slita.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 702
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 918
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp