Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Självklart kan du kräva att hon ska sköta sin häst. Jag tror du gör din dotter en otjänst genom att inte göra det. Det hon lär sig är att man kan smita undan allt tråkigt, för det är det alltid någon annan som fixar.


I ditt läge skulle jag helt enkelt sluta mocka hennes box. Om hon inte bryr sig om att det är skitigt i boxen och börjar mocka själv så ska du nog fundera på om det är lämpligt att hon har egen häst.


Lycka till!
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag började "rymma" till närmaste häst när jag var i 6 års åldern och då låg dom 2 närmaste stallen 8 km, privat stall, resp 10 km, ridskola, hemmifrån.
Det vara bara att sätta sej på cykeln och fara iväg för på den tiden fanns inte tanken ens att be en förälder om skjuts.

Skolan fick ju givetvis inte misskötas utan den var dom första åren 6 dagar i veckan och med betyg från 3e klass och uppåt....

Tyvärr har/hade mina föräldrar ingen förståelse för mitt hästintresse så någon egen häst/ponny kom inte på tanken ens.
Var glad ojag fick en hästfaktabok vid jul eller födelsedag. Fick tjata i ca 5 år innan jag fick tidningen Hästen som års prenumration i kombinerad juklapp-födelsedagspresent av föräldrarna + farmor + mormor......

Så visst sjutton ska en 12 åring mocka och göra i ordning maten åt sin egna ponny.

Sen kan det kanske vara smart att göra så att på veckorna att man rider först och SEN mockar m.m. med tanke på att nu mörknar det så tidigt ute. Men det är ju en helt annan sak.

Finns det ingen möjlighet att få någon annan hästflicka i ungefär samma ålder att stalla upp sin ponny hos er för att göra det "roligare" ?

För ensam i stallet dag ut och dag in ÄR INTE KUL :(
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Hon har en kompis som också är intresserad av hästar, men hon har ingen egen häst. Dock få de "låna" min om de vill rida tillsammans någon dag, så hon är med emellanåt och pysslar i stallet. Tyvärr är det inte heller ofta som de gör något annat i stallet, eftersom hon också är lite som min dotter: rida är kul men inget annat :angel:
Kan ni inte ta emot en inackordering som är i ungefär samma ålder som din dotter då? Någons om tävlar och tränar som är aktiv.

Vad gör dottern med sin ponny? Har hon ett liv med ponnyn eller är den bara hemma på gården?

Jag hade inte velat ha häst ifall jag inte fick träna och tävla och hitta på saker. Att bara rida på hemmaplan är inte min grej, då hade jag tröttnat jättefort.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag blir rätt chockad, faktiskt. Min dotter är nu 13 och har haft ponny sedan hon var 11. Finns inte på kartan att hon inte skulle ta hand om allt runt ponnyn själv. Hon VILL göra det själv, trots att jag alltid finns i stallet också. Jag får nästan pusha henne att skippa stallet vissa dagar och vara med t ex klasskompisar istället. Ska man ha häst så får man ta ansvar för det som "ingår i paketet" också. Jag hjälper henne mer än gärna när hon enstaka gånger vill göra annat, men ansvaret är hennes och det vet hon och det är självklart för henne.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Har dunpratat med henne? Har hon jämnåriga i stallet? Tror det kan vara så att intresset börjar svalna om det bara är ni där hemma. Stallägaren sålde just sin dotters ponny eftersom hon inte tycker det är roligt längre. Dt är ju bara vi vuxna i stallet, inga kompisar. Men hon älskar hästar och hänger på ridskolan varje dag med kompisarna.

Om det är möjligt kanske ni kan ta in en jämnårig i stallet så hon har nån att dela intresset med?
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Oj tack för alla svar! Har fått en hel del olika åsikter och synpunkter på den här frågan, och igår kväll satte jag mig ner med dottern och diskuterade igenom saken grundligt.

Det vi nu har kommit fram till med hennes häst, är ett "rullande schema" (eller vad jag ska kalla det) för skötsel, mockning mm. Min dotter fick själv berätta hur HON ville ha det, och så kom vi överens om saker och ting.

Det hon ville nu var att fortsättningsvis hjälpa till med ut- och insläpp, men på söndagar ville hon ha sovmorgon, så då fixar jag med utsläppet själv.
Mockning delade vi upp på varannan dag, hon mockar båda boxar en dag och jag nästa samt sopar. Då får hon några dagar varje vecka då hon inte behöver "göra det tråkiga" som hon själv sade :D
Den dagen till exempel jag inte mockar så fixar jag med hö till båda hästarna istället, samt också skurar vattenhinkar och fyller på nytt vatten. Kraftfodret fixar vi tillsammans varje dag. Dottern ville ha det så eftersom hon är lite nervös att ge för mycket/för lite ;)
Ridningen tar vi före eller efter, beror på om vi ska rida ut eller vara på plan. På ridplan har vi belysning så då spelar det inte så stor roll om det är mörkt, men ska vi ut så tar vi det före, så behöver vi inte rida i becksvart mörker.
Och vill hon någon dag åka till kompis, bio eller vad som helst så får hon prata med mig så kan jag ordna med stallet själv, det är ju självklart. Bara för att hon har egen häst, så menar jag ju inte att hon ska behöva sluta leva allt annat liv, och enbart sitta i stallet dag ut och dag in.
Vi får se, kanske det vänder nu då vi har ett litet schema att gå efter. Hon bekräftade flera gånger igår att hon vill ha kvar sin häst, hon vill inte förlora honom, så jag hoppas att det blir lite bättre nu.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag tycker att du kräver för mycket. Jag tror inte att din dotter har det där riktigt superbrinnande intresset heller. Det är inget fel med det, min dotter har inte heller det där intresset som jag har.
Min dotter älskar också hästar och hon fick en egen när hon var 13 år. Jag skötte då utsläpp på morgonen och hon mockade till sin häst och vägde hö och fixade kraft gjorde vi ihop.
Efter ett något/några? år insåg vi att det var smidigare om jag skötte mockningen och hon vägde allt hö. Man får ju fördela arbetet på smidigaste sätt och inte stirra sig blind på att alla ska göra allt. Då kunde jag mocka när det passade mig och hon kunde väga hö när det passade henne sålänge det bara var gjort tills det behövdes. Insläppet gjorde vi ihop om hon var hemma annars fixade jag det själv fast vanligtvis var hon ju hemma.
Jag kom aldrig ens på tanken att dottern skulle följa med ut på morgonen på vardagar. På helgerna brukade hon ta varannan och jag varannan när hon hade fyllt 14 år, innan dess ville jag inte att hon hanterade hästarna ensam. Det fanns ingen anledning att hon skulle stressa ut på vardagsmorgonen, det var mycket viktigare för mig att hon sov den extra stunden. Ofta pluggade hon dessutom till sent medans jag kunde gå och lägga mig när jag ville.

Jag tycker att du och din dotter ska sätta er ned och fundera på vad hon egentligen vill. Kanske vill hon verkligen ha egen häst men som min dotter sa; -om jag ska ha häst som vuxen så ska jag ha den inackorderad. D.v.s. hon ville ha utsläpp och mockning och det är ju inget fel med det för så har ju många av hästägarna det utan att någon säger något om det.
Kanske vill hon ha en medryttare som tar hästen helt någon dag? Så att hon kan vara helt hästfri och bara följa med ut vid insläppet kanske? Så gjorde vi när dottern hade börjat gymnasiet och fick mer i skolan.
Jag tycker att man ändå ska göra hästägandet så roligt som möjligt utan att för den sakens skull ta allt arbete själv. Man kan göra som min dotter gjorde och väga upp allt hö för en vecka i taget och då ta mindre tid varje dag. Hon tyckte att det var bra för då fick hon ett välkommet avbrott i pluggandet när vi tog in hästarna men hade hon mycket så kunde hon bara ta in och sedan in och plugga igen de dagarna hon inte hann rida.
Sedan om ni har möjlighet så kanske ni kan hyra ut en box till någon jämnårig så att hon har en kompis att rida ihop med? Kompisarna är ju väldigt viktiga även runt hästarna.
Man får ju tänka på att det är mycket som i tonåren pockar på uppmärksamhet och om man vill att de ska kunna ha hästen kvar så får man hjälpa till mer i vissa lägen. Jag tycker att det är bra att ha i tanken att alla vill inte ha häst hemma just för allt jobb runt omkring. Det är ju många som bara kommer och rider sin häst och kanske fixar fodret. De är ju inte mindre hästmänniskor för det. Alla brinner inte för att gå upp tidigt för att i lera, snöstorm och annat trevligt kasta sig iväg till hästen och ta hand om den och allt runtomkring den och ge sig iväg på ridtur utmed becksvarta vägar med pannlampa. Vissa vill komma till en ren häst som står inne och gå ned till ridhuset och rida en timme och sedan åka hem. Man är olika helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Detta blir lite OT, men jag måste bara få säga detta: Om man hotar med att hästen ryker om ungen inte sköter mockning etc. ja, då ska man också stå för sitt ord! Jag blir så trött på folk (och mig själv också tidigare) som hotar och hotar med både det ena och det andra men som sedan inte följer upp hotet med handling. Det är klart att ungen inte bryr sig, hoten är ändå bara tomma ord. Så om man inte har för avsikt att genomföra "hotet" om förändring inte sker, låt då bli att hota. Det handlar förstås inte bara om egen häst eller inte utan även i många andra sammanhang också.

Sedan det där med att ungen minsann ska sköta allt själv för att vara värdig att ha egen häst... Visst är det önskvärt att ungen tar någon tråksyssla som inte tar alltför mycket tid så att hon/han får större delen av tiden till det roliga (ridning, pyssel t ex.) men som förälder (om man har hand om sin egen häst också) får man stå ut med att engagera sig lite mer i ungens hästs skötsel och därmed får man lite mindre tid för sin egen häst (jag tycker dock fortfarande att mockning borde kunna införas som en enkel rutin i samband med ridningen).

Jag fick ponny när jag var 13 år. Stallet hade full service så jag varken mockade, fodrade eller gjorde i ordning foder åt ponnyn. Mamma fixade med hovslagaren och veterinären. Ridning och rykt var det enda jag gjorde. Och se där... Jag klarar av att mocka, fodra, ta ut och ta in, beställa hovslagare med mera med mera ändå.

Ibland verkar det som om kriterierna för att anses tillräckligt intresserad för att kunna få en ponny när man är liten är att man gärna går två mil i snöstorm till stallet varje morgon och kväll bara för att få mocka åt ponnyn (och gärna två hästar till) och rida en liten stund (om man hinner). Jag är rätt säker på att de ungar som får hjälp med tråksysslorna i de allra flesta fallen faktiskt ändå är fullt medvetna om att det finns tråksaker som ingår när man har häst.

Jag kan bara säga :bow::bow::bow:
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Det vi nu har kommit fram till med hennes häst, är ett "rullande schema" (eller vad jag ska kalla det) för skötsel, mockning mm. Min dotter fick själv berätta hur HON ville ha det, och så kom vi överens om saker och ting.

Det hon ville nu var att fortsättningsvis hjälpa till med ut- och insläpp, men på söndagar ville hon ha sovmorgon, så då fixar jag med utsläppet själv.

Ett sätt att få en "yngre tonåring" att lära och att ta mer ansvar är att komma överens om vad du ska hjälpa henne med istället för tvärtom. Det är hon som planerar och du hjälper till. Lite låter det som ni var på väg där - men sedan skriver du att "hon ska hjälpa till med..........." och det blir fel utgångspunkt.

Min dotter utvecklades enormt i de perioder jag inte var med i stället och hon istället hade sin far som "dräng". Hon fick instruera honom VAD och HUR han skulle göra.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

När jag var 12 jobbade jag på ridskola (mot ridning) 1-2ggr/v och då är det mockning till 20 hästar, fodring osv som ingår. Att sköta om EN häst är en baggis även för en yngre hästägare.

Mitt krav för egen häst skulle vara att den togs om hand, varje dag. En deal att bara en släpper ut/in och att vi turas om. Full service av hästen någon dag ska göras upp om i förväg och ha ett rimligt skäl, samt att samma tjänst gäller åt andra hållet.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Helt ärligt - oftast kan kan inte "begära" någonting. Det är den vuxne som har ansvaret och som har köpt häst. Man är förälder helt enkelt. Att hota att "ta bort hästen om inte......" är inte vuxet. Man kan inte överlåta ansvaret för den häst (eller f ö annat djur) man köpt på barnet.

Varför ska man inte kunna begära något? Man har som vuxen ett ansvar för att uppfostra sina barn till ansvarstagande människor och att då ta hand om allt förutom det barnen tycker är roligt tycker inte jag känns lämpligt. Köper man en häst till sina barn är det självklart att den vuxna har det yttersta ansvaret, men det betyder ju inte att barnen har 100% av allt ansvar eller jobb men inte att de är helt "friade" heller. Att min pappa sa att hästen skulle säljas var att ta ansvar då, som sagt, varken han eller mamma hade kunskap eller möjlighet att ta hand om en häst och om inte jag och min syster tyckte det var kul länge, varför skulle vi då ha en?r
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

När jag var 12 skötte jag precis allt. Hade egen häst i ett privatstall.
Hämtade hö (bar höet- småbal) mockade hela stallets boxar flera dar i veckan.
Red flera hästar, skötte även unghästar och jobbiga äldre, jag fodrade och fixade alla hinkar och blandade i alla tillskott osv.
Jag tog ut/insläpp helger (stallägarna gjorde vardagar, hade 3km till stallet) när stallägarna åkte iväg skötte jag precis allt.
Mina aföräldrar hjälpte inte till någonting!!

Men samtidigt brann jag så mycket för hästarna, kunde göra vad som!!
När jag var 14 skulle jag sluta med hästar & vara tuff med vännerna, men efter 2 dagar va jag i stallet igen!

Jag tycker att du kan hjälpa henne med hästen om hon ska iväg med kompisar eller liknande, annars kommer hon nog tröttna på hästlivet.
Att tröttna innebär att du sköter hästen tills den blir såld, hon kanske inte kommer visa hästen vid försäljning..
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Om du läser mitt inlägg 49 så förstår du kanske bättre hur jag menar. Hästintresserade föräldrar gör ofta sina barn en björntjänst genom att låta "sitt sätt" styra.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Hon bekräftade flera gånger igår att hon vill ha kvar sin häst, hon vill inte förlora honom, så jag hoppas att det blir lite bättre nu.
Fast det där tror jag inte ett dugg på och jag tycker inte att du ska tro på att det är hela sanningen heller. Sådär säger kvinnor om sina män som misshandlar de också. Att de lever i bra förhållanden och att de älskar mannen, men att han har lite aggressionsproblem som visar sig när hon provocerat fram dem.

Jag tror inte att din dotter visar det där brinnande intresset, eftersom det händer väldigt lite i stallet. Det finns inga kompisar, det finns ingen action på det viset. Tävlar hon inte tror jag absolut att intresset kommer att växa mer när hon träffar massor med kompisar på tävlingarna.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Det låter som ni har fått till en väldigt bra början! Lycka till!
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Bra påpekanden, fejt! Jag har heller aldrig förstått det där med att man "minsann" ska orka med allt slitgöra för att få ha lite kul då och då när man är barn. Med det menar jag inte att man ska undvika att ställa krav över huvud taget, självklart behöver barn och unga gränser och en möjlighet att ta ansvar, men jag tycker att det är bra att gå till sig själv i alla såna lägen. Hur skulle jag vilja bli bemött? Skulle jag vilja att någon annan bestämde hur saker och ting skulle göras eller skulle jag vilja vara med och ta beslut om praktiska sysslor? Ibland ställer vi större krav på barnen än vi skulle ställa på andra vuxna i vår närhet, om vi tänker efter...
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

och de jag känner som fått krav på sig som barn och ta eget ansvar har det oftast lättare senare i livet.

Sen är dte ju inte så att mocka en box om dagen är särskilt mkt begärt som vissa här kan få det att låta som:grin:
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Ibland verkar det som om kriterierna för att anses tillräckligt intresserad för att kunna få en ponny när man är liten är att man gärna går två mil i snöstorm till stallet varje morgon och kväll bara för att få mocka åt ponnyn (och gärna två hästar till) och rida en liten stund (om man hinner). Jag är rätt säker på att de ungar som får hjälp med tråksysslorna i de allra flesta fallen faktiskt ändå är fullt medvetna om att det finns tråksaker som ingår när man har häst.

Håller med dig där.

Jag är helt övertygad om att en stor del av alla nu vuxna hästmänniskor hade raderats bort på vägen om samtliga varit tvungna att genomgå "lumpenliknande" tester innan man fick rida eller göra det man tyckte var belöningen med hästar. Väldigt få har det drivet, speciellt i unga år om ens någonsin. Det vågar jag påstå. Möjligtvis kan det fungera under begränsad tid om man redan fått ha lite räkmacka innan och vet hur mkt hästen betyder i ens liv, men att introduceras i hästlivet på det sättet innan man riktigt hunnit uppleva glädjen det tror jag inte är så vidare framgångsrikt...

Jag fick min första ponny på foder då jag var 13 år. Hade inga hästintresserade i familjen utan fick göra det mesta själv. Min mor hade dock vett nog att fråga andra kunniga vuxna så att hon iaf hade ett hum om när hovslagare skulle bokas etc. Men all skötsel och ridning fick jag göra själv. Dock hade jag min ponny på den lokala ridskolan så jag behövde inte åka dit och fodra, släppa ut etc flera ggr per dag. Jag åkte dit efter skolan och mockade, red, skötte osv och umgicks med mina hästkompisar. Jag tror att det är ett optimalt sätt att introduceras i hästägandet på. Det var nyttigt och ett bra sätt att lära sig ansvarsbiten, dealen var att började jag slarva åkte hästen hem till sin ägare igen.

Jag fick ett ännu starkare intresse efter jag haft denna ponny, och jag antar att det berodde på balansen mellan slit och skoj. Jag var inte alls curlad men jag behövde heller inte göra "lumpen" varje dag innan stallet...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Det jag menade med krav på barnen gäller inte i första hand att vi kräver att de ska göra en mängd sysslor utan mer att de finns så mycket förväntningar. Barn ska alltid vara glada, klara av att umgås med alla som är jämnåriga, vara med om en hel del omvälvande förändringar utan att få ett uns inflytande på sin egen situation, alltid vara duktiga och ständigt bli bättre på det de gör, vara i skola, på förskola och på fritidshem och därefter göra läxor och som om inte det vore nog ska de dessutom ha intressen och hobbyer som de ska sköta utan att knota, flera dagar i veckan.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Det du beskriver känner då inte jag igen på förhållandet till min dotter eller de familjer med barn i min omkrets
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 702
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 918
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp