Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Kanske inte, men det är min upplevelse av hur det kan fungera i vissa familjer idag, möjligen något tillspetsat för att få fram min poäng, som jag grundar på mina erfarenheter av att arbeta i förskolans värld.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag började "rymma" till närmaste häst när jag var i 6 års åldern och då låg dom 2 närmaste stallen 8 km, privat stall, resp 10 km, ridskola, hemmifrån.
Det vara bara att sätta sej på cykeln och fara iväg för på den tiden fanns inte tanken ens att be en förälder om skjuts.
..//
Tyvärr har/hade mina föräldrar ingen förståelse för mitt hästintresse så någon egen häst/ponny kom inte på tanken ens.
..//
:(

Sorry Palle - men jag använder ditt inlägg som exempel (jag hade det ungefär på samma sätt).

När det är ens eget intresse som styr och man själv får lära sig efter hand och söka kunskaper, då lär man sig (även att ta ansvar).

När man ska följa i sin hästintresserade förälders fotspår - det är föräldern som "bestämmer" och barnet hjälper till så händer det ofta just i 12-13-årsåldern att man söker sig till annat. Om man har sitt tonårsliv i stallet med kompisar och gemenskap så stärks både intresset och ansvarstagandet - och tvärtom.

Man kan inte anklaga tonåringen - det är något man får förhålla sig till bara.

Förhållandet kan ändras efter en tid och då kan förälder/barn ha ett gemensamt intresse igen. Om det kommer tävling in i bilden kommer ofta pappan också med i hästeriet. :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Det är ju olika för alla! Vi är alla individer och fungerar olika. Plus att tiderna förändras. Jag tillhörde också de där totalt hästtokiga som kunde cykla hur långt som helst för att få lov att mocka och rykta och i bästa fall t.o.m. rida litegrand. Men idag ser det annorlunda ut. Många får skjuts till och från stallet även om dom bor rätt nära. Det hände aldrig (!!) när jag var 12. ALLA cyklade till stallet.
Mina barn har vuxit upp på hästgård, och i perioder tagit väldigt stor del av jobbet, och periodvis fått jagas ut med kvasten för att åtminstone motionera den egna ponnyn. Man får ge dom lite utrymme. Både för att dom är olika som individer och för att dom går genom utvecklingsfaser. (Puberteten är trots allt en stor omställning). För somliga är den sociala biten minst lika viktig som ridningen: att ha kompisar i stallet att snacka, busa och rida tillsammans med. Medan andra trivs utmärkt med att vara själva. Det är helt enkelt olika.
Men tävlandet under ponnytiden var verkligen rolig för oss alla. Svetsade ihop oss, och vi hade roligt tillsammans. Det är inte alla föräldrar som har förmånen att få dela ett intresse och så mycket fritid tillsammans, och det är jag tacksam för.
Om hästeriet blir mer jobbigt än roligt, i den här åldern, så är det lätt att lägga av, för alla unga klarar inte att kämpa sig genom de tuffa perioderna på egen hand. Så, som förälder handlar det ju om att vara ett stöd. Har man skaffat häst, så får man hitta lösningar.
Min ena dotter hade en formsvacka vid 13 eller så, och vi diskuterade saken: "vill du bara rida på helger, så är det OK, men då är det onödigt dyrt att hålla en fin tävlingsponny, vi hittar en annan lösning" "Vill du slippa mockningen, så OK, jag gör det. Det finns andra saker du kan göra (läs vika tvätt, dammsuga) som ger mej tid att mocka fler boxar". Inget tvång, förutom när målen blev högt ställda och vi la mycket tid och pengar på träning och tävling. Då gick jag inte med på att det fuskades med träningen: "du får följa upp din periodplanering, och efteråt tar vi ställning till hur vi ska göra".
På något sätt fungerade det, och vi delar alla fortfarande ridintresset, tränar och tävlar (ibland tillsammans), och räknas fortfarande som svårt "hästtokiga".
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

När jag var 12 mockade jag på helgerna och red ca 5 dagar i veckan. Det var ungefär de kraven som ställdes och det var helt rimligt.
För att hoppträna varje vecka jobbade jag i stallet 1-2 helgdagar i månaden, det var dock inget krav utan något jag gjorde för att jag tyckte det var kul.
Fick oftast skjuts vid behov men cyklade ofta ena vägen för att bli hämtad sen på sommaren.

Jag hade en period när jag var 15-16 då hästarna stod för långt bort för att kunna cykla och jag antingen fick åka buss efter skolan för att sedan gå 3 km eller vänta på skjuts som jag var måttligt trött på det, då fick jag ett ultimatum och valde ändå att ha kvar båda två. Det blev betydligt lättare så fort jag skaffat körkort och bil.

Av mig som 12-åring kunde man defintivt kräva att jag skulle ta ansvar för hästen om jag skulle ha den- men jag hade ju inte heller de motivationsproblemen just då. Och när de dök upp var jag definitivt gammal nog att ta ett eget beslut.
jag tror precis som någon annan skrev att det kan vara en social grej, jag hade ju de flesta av mina vänner i stallet och hängde där för jämnan även innan jag fick en egen ponny. Tycker mig ha sett hos de kompisar med egen gård att de inte alls tyckte att det var lika roligt i den åldern.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Känner igen det mesta med den skillnaden att "barnet" numera studerar på annan ort och att jag nu har ansvar för ponnyn.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag känner att jag vill hjälpa min dotter, 11 år med sina ponnys för att hon ska orka och för att hålla intresset uppe. Hon mockar och fixar vatten flera dagar i veckan men inte båda boxarna. För att hon inte ska behöva vara ensam i stallet ska nu en kompis komma och hjälpa henne med ena ponnyn en dag i veckan. Det blir lite roligare för henne än att bara ha sin mamma där. Jag vill att hon ska ha tid och kraft att ha roligt med sina hästar och att inte jobbet med dem ska göra att hon inte hinner och orkar det. Idag var hon ute och sprang/lekte med en av dem i skogen och hon lät ponnyn hoppa över stockar och gå ner i vatten och annat. Jag gillar att var i stallet och fixa så det skulle vara tråkigt för mig om inte jag skulle få göra något...Ponnysarna ger mig glädje och jag tycker att det är så roligt att hon, just nu i alla fall gillar hästar och att träna och tävla. Tröttnar hon helt eller vill börja rida mindre är det helt ok och då kommer vi förhoppningsvis se tillbaka på allt roligt vi har varit med om tillsammans.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Har "barnet" tjatat sig till en ponny/häst anser jag att all skötsel åligger denne annars säljs hästen igen. Kallas att visa sig vuxen sitt ansvar.

Om det är mamma/pappa som köpt hästen trots att barnet inte frågat eller önskat sig någon häst, får föräldern ta ansvaret för skötsel och motion.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Skall man som 12 åring ha häst så får man banne mig ta hand om det mindre roliga också. Vill tösen inte ta hand om sin häst så skall hon inte ha en häst så enkelt är det. Att du curlar henne genom att göra sakerna åt henne gör bara att hon kommer undan och nu har hon insett att hon kan maska. Sätt hårt mot hårt. Tar hon inte hand om hästen så kommer den att säljas eller lämnas ut på foder.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Skall man som 12 åring ha häst så får man banne mig ta hand om det mindre roliga också. Vill tösen inte ta hand om sin häst så skall hon inte ha en häst så enkelt är det. Att du curlar henne genom att göra sakerna åt henne gör bara att hon kommer undan och nu har hon insett att hon kan maska. Sätt hårt mot hårt. Tar hon inte hand om hästen så kommer den att säljas eller lämnas ut på foder.

Det är hårda bud. Herrejösses, det är ju ett barn vi pratar om!!! En 12-åring är inte mogen att fatta så stora beslut. Skulle du slänga ut hundvalpen barnet önskat sig, när intresset vacklar?? Det kommer ju tillbaka om man får rätt slags vuxensupport. Sen beror det ju på hur mycket tid och energi som hela arrangemanget kräver. D.v.s om man har häst hemma, och kan få lite hjälp då och då, eller om man är inackorderad där villkoren är att man hjälper till med utsläpp av 10-tal andra främmande hästar osv. Så det finns inget givet svar, det kan vara olika från familj till familj, plus att varje 12-åring är unik. Det finns 12-åringar som klarar detta och mer därtill, och sen finns det dom som behöver mera hjälp. Det betyder inte att man "curlar" sina barn, om man hjälper dom praktiskt för att klara en krävande hobby, och samtidigt ska klara skola, hjälpa till hemma och annat. Det måste vara rimligt!
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Ge henne en ledig dag i veckan men då får hon inte heller rida.. så allt eller inget.

Sen kan jag tycka att det ÄR ganska jobbigt att ha häst + skola + kompisar. Många vill ju att sina barn ska få vara barn, leka med kompisar osv.

Kan hon kanske hjälpa till lite mer på helgen och slippa lite i veckorna (med skola å så)?
Kanske en medryttare?

Men om ni kommer överrens om att hon ska göra allt med sin häst mån-tis, ledig onsdag, tors-fre, å lite extra lör-sön, då ska hon göra det UTAN tjat, har hon ansvar så har hon, punkt... typ :D
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

KL

Hade jag haft barn som hade en egen häst hade jag faktiskt krävt att ska man ha egen häst måste man kunna sköta allt som dagligen hör till, funkar inte det är det ingen mening.

Jag hade hjälpt till en viss gräns men haft ett minimumkrav på hur mycket barnet själv ska kunna göra per vecka åt hästen för att jag skulle anse att det var rimligt att kunna få möjligheten att ha en egen. Hade barnet inte velat/orkat hade jag sett det som att det var fel tillfälle i livet att ha en egen, kanske pga intresse/mognad eller att barnet helt enkelt inte orkar med egen häst och då är det ingen mening för mig heller. Hästar tar tid och hästar kostar pengar så jag hade hellre lagt tiden eller pengarna på annat då.

Men sen är det ju en annan sak om man som förälder tycker att det är kul att göra allt stalljobb, men gör man inte det så måste man ju ställa krav på hur man ska ha det och jag tycker inte det är ett högt krav för en 12 åring. Man måste välja ibland i livet och till hästbranschen tycker inte jag det är någon mening att försköna något, det är hårt och slitigt men himla kul! Barnet hade fått välja helt enkelt för min del..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

KL

Hade jag haft barn som hade en egen häst hade jag faktiskt krävt att ska man ha egen häst måste man kunna sköta allt som dagligen hör till, funkar inte det är det ingen mening.

Jag hade hjälpt till en viss gräns men haft ett minimumkrav på hur mycket barnet själv ska kunna göra per vecka åt hästen för att jag skulle anse att det var rimligt att kunna få möjligheten att ha en egen. Hade barnet inte velat/orkat hade jag sett det som att det var fel tillfälle i livet att ha en egen, kanske pga intresse/mognad eller att barnet helt enkelt inte orkar med egen häst och då är det ingen mening för mig heller. Hästar tar tid och hästar kostar pengar så jag hade hellre lagt tiden eller pengarna på annat då.

Men sen är det ju en annan sak om man som förälder tycker att det är kul att göra allt stalljobb, men gör man inte det så måste man ju ställa krav på hur man ska ha det och jag tycker inte det är ett högt krav för en 12 åring. Man måste välja ibland i livet och till hästbranschen tycker inte jag det är någon mening att försköna något, det är hårt och slitigt men himla kul! Barnet hade fått välja helt enkelt för min del..

Jag tycker att det också beror mycket på ens egen inställning som vuxen. Tycker jag själv att det är kul att ha häst och att mina barn har häst så kanske jag gärna sköter om barnets ponny också, men om jag är mer neutralt inställd så kan barnets medverkan vara avgörande för att ponnyn ska vara kvar. Så jag tycker inte att det är antingen si eller så, utan att det faktiskt beror på. Nu har jag själv råkat få hästointresserade barn, så jag har aldrig varit i den situationen, men hade någon varit intresserad hade jag nog gjort rätt mycket för att underlätta ;)
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Det är hårda bud. Herrejösses, det är ju ett barn vi pratar om!!! En 12-åring är inte mogen att fatta så stora beslut. Skulle du slänga ut hundvalpen barnet önskat sig, när intresset vacklar?? Det kommer ju tillbaka om man får rätt slags vuxensupport. Sen beror det ju på hur mycket tid och energi som hela arrangemanget kräver. D.v.s om man har häst hemma, och kan få lite hjälp då och då, eller om man är inackorderad där villkoren är att man hjälper till med utsläpp av 10-tal andra främmande hästar osv. Så det finns inget givet svar, det kan vara olika från familj till familj, plus att varje 12-åring är unik. Det finns 12-åringar som klarar detta och mer därtill, och sen finns det dom som behöver mera hjälp. Det betyder inte att man "curlar" sina barn, om man hjälper dom praktiskt för att klara en krävande hobby, och samtidigt ska klara skola, hjälpa till hemma och annat. Det måste vara rimligt!
Ja givetvis kan man hjälpa till men det beror på 12 åringens attityd. I denna tråd framkommer det att 12-åringen inte vill mocka och sådant för att det är tråkigt. Gör man då dessa arbeten åt 12-åringen så anser jag att man curlar.
Din jämförelse med en hund haltar. En hund köper man inte för att en i familjen vill ha den utan för att familjen vill ha en hund. En ponny köper man mer riktat till en medlem i familjen och vill inte denne ta hand om ponnyn så mår ju ponnyn bättre av att ha en matte som är 100% engagerad. Lika så säger jag inget om att man som förälder hjälper barnet med stallpass. Å andra sidan skulle inte jag låta en 12åring ha ansvar för att släppa ut 10 främmande hästar. Jag skulle vara väldigt förvånad om en ansvarig för ett inackorderingsstall tillät en så ung person att hantera andra hästar än familjens egna. Jag skulle vara än mer förvånad om de 10 hästägarna skulle tillåta en 12åring som ansvarig.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag har sett 17 åringar sparkas från ridgymnasium för att de inte skött saker som fodring, utsläpp och mockning. Så, svar nej, jag tror inte man kan förvänta sig att en 12-årng skall klara av att sköta sådana saker löpande även om det finns de som klarar det.

Det finns en arbetslagstiftning som reglerar vad minderåriga får göra i arbetslivet. Den finns där för att man inte kan förvänta sig samma ansvarskänsla och erfarenhet hos en minderårig som en vuxen...
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Det finns en anledning till att jag snällt fick vänta med att skaffa häst tills jag blev vuxen!!
Mina föräldrar har inget som helst intresse för eller kunskap om hästar därför fick jag heller ingen häst....
Som förälder får man räkna med att ta ett ansvar för hästen/djuret i fråga som man köper till sitt barn, har man inte lust med det, skaffar man inte hästen till sitt barn.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag har sett 17 åringar sparkas från ridgymnasium för att de inte skött saker som fodring, utsläpp och mockning. Så, svar nej, jag tror inte man kan förvänta sig att en 12-årng skall klara av att sköta sådana saker löpande även om det finns de som klarar det.

Det finns en arbetslagstiftning som reglerar vad minderåriga får göra i arbetslivet. Den finns där för att man inte kan förvänta sig samma ansvarskänsla och erfarenhet hos en minderårig som en vuxen...

Då kanske dom 17 åringarna hade mått bra av att få ta mer ansvar redan som 12 åringar.

JAg tycke rinte man kan jämföra arbete och att mocka en box!

Ni som tycker att mocka EN box varje dag för SIN ponny är för mkt jobb för en 12 åring!? Jag fattar faktiskt inte hur det kan vara det!? Möjligt om det är en shirehäst på 2 meter som skiter och pissar konstant hela natten så detta stackars barn måste fylla och tömma 6 kärror och gå 1 km till gödselstacken.
Och fylla 10 höpåsar om dagen med 15 kg hö i varje..

Men så är dte ju inte!!

JAg är inte det minsta förvånad över att program som Ponnyakuten fylls så snabbt med anmälningar ..
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag har sett 17 åringar sparkas från ridgymnasium för att de inte skött saker som fodring, utsläpp och mockning. Så, svar nej, jag tror inte man kan förvänta sig att en 12-årng skall klara av att sköta sådana saker löpande även om det finns de som klarar det.

Det finns en arbetslagstiftning som reglerar vad minderåriga får göra i arbetslivet. Den finns där för att man inte kan förvänta sig samma ansvarskänsla och erfarenhet hos en minderårig som en vuxen...

Att ta ansvar för sin häst/ponny (som man antagligen tjatat sig till) med allt vad det innebär kan inte anses som jobb, utan är en hobby. Arbetslagstiftningen är därför inte tillämpbar. Mockning, fodring, in- utsläpp och ridning är delar av denna hobby som skal skötas av den som är ansvarig för hästen om man inte har det som ett avtal i boxhyran att stallägare sköter sådant.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 008
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 702
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 917
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp