Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Mocka och fixa hö tycker jag gott att hon kan göra själv. Men om du också har häst i samma stall så är det väl inte mer än rätt att ni delar i alla fall på utsläppen? Varannan morgon hade väl varit rätt vettigt?

Jag fick min första ponny när jag var elva. Villkoret var att jag skulle sköta honom själv, vilket jag också gjorde när det gällde mockning, foder och rykt. Dock ville inte föräldrarna att jag skulle rida ensam i början, detta var före mobiltelefonernas tid så hände det nått så var man rätt strandsatt. Pappa gick med när jag red första året, därefter fick jag börja rida med en kompis som dels hade fått mobiltelefon, dels bodde precis vid stallet så hennes föräldrar kunde komma lite snabbare. Vi var installade, och i vår överenskommelse ingick att vi vissa mornar skulle ta ut samtliga hästar. Stallägarna ville inte att jag ensam skulle hantera deras stora hästar, så pappa tog ut de stora, jag tog min lille. Hade vi haft eget stall hade jag förmodligen fått göra det själv.

Ponny nummer två kom när jag var tretton. Då hade vi bytt stall, där ingick alla mornar, men å andra sidan fick jag göra allt annat själv där, inklusive cykla två km på oupplyst grusväg samt ta in hästarna trots att stallägarnas ettåriga unghingstar gick i samma hage (idag förstår jag inte hur mamma och pappa vågade låta mig göra det), men jag har lärt mig vad det innebär att ha egen häst och att hantera många olika sorters hästar på det viset.

Nu har ju mina föräldrar inget direkt hästintresse själva, pappa har lärt sig under årens lopp, mamma är aldrig med. Jag har inte kunnat lämpa över något ansvar på någon annan, för ingen annan har kunnat. Min syster däremot, som alltid har haft mig som "förkläde" har en betydligt slappare syn på vad hästskötsel egentligen innebär. Men så har hon aldrig skaffat någon egen heller, utan nöjt sig med att rida mina någon gång då och då.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag var väldigt aktiv i den åldern o var tom med vid intag av hö. Stod hela dagar o lassade balar för hand på skullen. Middag serverades vid midnatt. Orkar gör man nog, om man vill. Men hon kanske fick lite mkt ansvar för sin ålder. Gör.upp en annan lösning. Tex att hon sköter mockning o allt 3 eller 4 dgr i veckan o du mockar övriga. Det är svårt för en 12åring o veta vilket jobb det blir med häst. Jag hade gjort ett schema. Med tiden o åldern kan man öka ansvaret.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

JAg är inte det minsta förvånad över att program som Ponnyakuten fylls så snabbt med anmälningar ..
och jag är inte det minsta förvånad att anmälningarna till ponnyakuten blir så många eftersom föräldrarna inte tar sitt ansvar och inser att de inte kan lägga över allt ansvar om uppfostran och skötsel av en smart ponny på ett barn.
Sedan har ponnyakuten inte någonsin haft med ickemockande ungar att göra eller hur...
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Att ta ansvar för sin häst/ponny (som man antagligen tjatat sig till) med allt vad det innebär kan inte anses som jobb, utan är en hobby. Arbetslagstiftningen är därför inte tillämpbar. Mockning, fodring, in- utsläpp och ridning är delar av denna hobby som skal skötas av den som är ansvarig för hästen om man inte har det som ett avtal i boxhyran att stallägare sköter sådant.

Du läste och förstod nog inte sammanhanget med meningen som följde. Man kan inte kan förvänta sig samma ansvarskänsla och erfarenhet hos en minderårig som en vuxen...

Det handlade altså inte om det var jobb eler hobby utan syftade på ålder...
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

kl

Att ställa krav om att fixa varje dag med utsläpp/insläpp o mockning tycker jag också är lite tufft. Även om ett helt gäng här ute har haft det så.

Jag är ridskolebarn, fanns aldrig pengar till egen häst så jag behövde aldrig mer än cykla till stallet så ofta det gick:D

Me intresset finns kvar och hästar hemma har vi idag.

En tanke bara, hur hinns skola och vänner med om man ska sköta utsläpp och insläpp, fodringar och allt annat?
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

En tanke bara, hur hinns skola och vänner med om man ska sköta utsläpp och insläpp, fodringar och allt annat?

Jag gick upp kvart i sju, rätt ut till hästarna och fodrade, bar ut mat i hagen och släppte ut hästarna. Kom väl hem runt 15-16 och åt, sen mockade jag, red osv.

Jag hade andra intressen också som tog jättemycket tid, men jag har haft väldigt enkelt i skolan och aldrig satsat på högsta betyg just pga mina intressen, fick 16.6 i medel efter gymnasiet. Så jag la inte så mycket tid på skolan efter skoltid, jag koncentrerade mig i skolan och var på så sätt ändå en duktig elev.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

och jag är inte det minsta förvånad att anmälningarna till ponnyakuten blir så många eftersom föräldrarna inte tar sitt ansvar och inser att de inte kan lägga över allt ansvar om uppfostran och skötsel av en smart ponny på ett barn.
Sedan har ponnyakuten inte någonsin haft med ickemockande ungar att göra eller hur...

Men sluta nu:grin:

Återigen: att mocka åt sin ponny varje dag och ordna hö är väl inte att lägga ALLT ansvar med egen ponny på barnet.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Det diskuteras i tråden om vad man kan KRÄVA av en 12 åring som ska ha egen häst.

Tycker att det redan vid kravet signalerar att något är ganska fel. Om man inte har ett eget intresse för djurets skötsel och omvårdnad är inte en egen variant av djuret en bra idé. Och det oavsett vad det är för djur.

Det är väl det viktigaste att lära sig om man ska ha djur som barn. Ge barnen förståelse för det innan man ger barnet ett djur.

Finns inte någon som tycker att mockning, foderfix, slit och släp är roligt varje dag. Men på något sätt tycker man ju att slutsumman vad man får för allt slit och slät att det är värt det. Annars skulle vi inte ha egna hästar någon av oss ...
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

När jag var 12år skötte jag allt förutom morgonen till våra hästar.
Givetvis hjälpte min mor till också men vissa dagar så va det bara jag som skötte. Tungt och jobbigt? Ja. Lära sig ta ansvar? Ja!

Har en 12åring slm rider min ponny. När hon är här så fixar hon allt, matar, borstar, spånar etc. Det enda som jag gör då är de tyngre sakerna, som att lyfta ner en spånbal, få upp kärran på gödselstacken (brant! Jag har svårt med att få upp den) osv.
De kan om de vill men ibland kommer motivationssvackor.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag gick upp kvart i sju, rätt ut till hästarna och fodrade, bar ut mat i hagen och släppte ut hästarna. Kom väl hem runt 15-16 och åt, sen mockade jag, red osv.

Jag hade andra intressen också som tog jättemycket tid, men jag har haft väldigt enkelt i skolan och aldrig satsat på högsta betyg just pga mina intressen, fick 16.6 i medel efter gymnasiet. Så jag la inte så mycket tid på skolan efter skoltid, jag koncentrerade mig i skolan och var på så sätt ändå en duktig elev.

Kvart i 7.. bodde du granne med skolan? ;) jag bodde ca 7km från min skola som startade kl 8. Bussen till skolan gick runt 20 över 7.
Släppa ut häst/ar med täcken, hö å vatten tar iaf en halvtimma om man e liten med av/påklädning av stallkläder mm.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Har själv en 12-årig son som rider. Vi bor på egen gård och både min man och son och jag rider, vi har egna hästar. Min son hjälper till, mockar 3 boxar, höar osv om vi är med ute i stallet. Mitt problem är att han inte alltid glatt rider sin ponny.
Formsvacka, rädsla eller ... Vi har bråkat massor av gånger men sen har jag stannat upp och tänkt efter.
Många begär att barn ska orka, vilja och hinna med ett jobb/hobby som massor av vuxna faktiskt skaffar medryttare till!! Detta för att de just inte hinner eller orkar med. Ungar idag har det tufft med skola och läxor. De måste även få ha tid med kompisar.
Har min son nu blivit rädd pga att han har åkt av den del men fortfarande innerst inne älskar sin ponny, ska jag då straffa honom genom att sälja...? Om han tycker det är tråkigt för att det är mörkt och kallt ... det tycker jag med men jag är vuxen och kan se på saker på ett annat sätt. Ponnyn blir inte lidande eftersom jag rider den också.
En annan aspekt är ponnyn, jag anser att jag har ett ansvar för den också och inte bara skicka runt den. Det är inte ok att skaffa ett djur och sen bara göra sig av med för att man tröttnat!! Det vill jag lära min son:grin:
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Har själv en 12-årig son som rider. Vi bor på egen gård och både min man och son och jag rider, vi har egna hästar. Min son hjälper till, mockar 3 boxar, höar osv om vi är med ute i stallet. Mitt problem är att han inte alltid glatt rider sin ponny.
Formsvacka, rädsla eller ... Vi har bråkat massor av gånger men sen har jag stannat upp och tänkt efter.
Många begär att barn ska orka, vilja och hinna med ett jobb/hobby som massor av vuxna faktiskt skaffar medryttare till!! Detta för att de just inte hinner eller orkar med. Ungar idag har det tufft med skola och läxor. De måste även få ha tid med kompisar.
Har min son nu blivit rädd pga att han har åkt av den del men fortfarande innerst inne älskar sin ponny, ska jag då straffa honom genom att sälja...? Om han tycker det är tråkigt för att det är mörkt och kallt ... det tycker jag med men jag är vuxen och kan se på saker på ett annat sätt. Ponnyn blir inte lidande eftersom jag rider den också.
En annan aspekt är ponnyn, jag anser att jag har ett ansvar för den också och inte bara skicka runt den. Det är inte ok att skaffa ett djur och sen bara göra sig av med för att man tröttnat!! Det vill jag lära min son:grin:
:bow:
Något mer du lär är att inte ge upp.. en häst dör ju inte av att inte bli riden, finns ju andra saker att göra. Tex körning, promenader, longering, "fridressyr" mm..
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Har själv en 12-årig son som rider. Vi bor på egen gård och både min man och son och jag rider, vi har egna hästar. Min son hjälper till, mockar 3 boxar, höar osv om vi är med ute i stallet. Mitt problem är att han inte alltid glatt rider sin ponny.
Formsvacka, rädsla eller ... Vi har bråkat massor av gånger men sen har jag stannat upp och tänkt efter.
Många begär att barn ska orka, vilja och hinna med ett jobb/hobby som massor av vuxna faktiskt skaffar medryttare till!! Detta för att de just inte hinner eller orkar med. Ungar idag har det tufft med skola och läxor. De måste även få ha tid med kompisar.
Har min son nu blivit rädd pga att han har åkt av den del men fortfarande innerst inne älskar sin ponny, ska jag då straffa honom genom att sälja...? Om han tycker det är tråkigt för att det är mörkt och kallt ... det tycker jag med men jag är vuxen och kan se på saker på ett annat sätt. Ponnyn blir inte lidande eftersom jag rider den också.
En annan aspekt är ponnyn, jag anser att jag har ett ansvar för den också och inte bara skicka runt den. Det är inte ok att skaffa ett djur och sen bara göra sig av med för att man tröttnat!! Det vill jag lära min son:grin:

Den tackar vi för!!!:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Vi skötte utsläpp var tredje dag. Intag skötte alltid tjejerna. Oftast så mockade de åt sina och jag åt min. Jag fodrade lunch och gav em-hö. Den som var ute i stallet senast nattade hästarna, oftast jag eftersom de då satt med skolarbete eller så.

Morgonturen tog max 15 minuter. Köra ut en skottkärra med hö i hagen medan hästarna åt kraftfoder. Ta ut tre hästar.

Det var aldrig problem för dem att hinna med skolan.
Prioriteringen som de hade var 1. Skolan 2. Hästarna 3. Övrigt.
Inte så att de var låsta och aldrig kunde göra annat än hästarna, men med lite framförhållning så var det inget problem.
I min bok så går djur före övriga intressen eller vänner. Djuren kan man inte strunta i.
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Jag hade en period som 12-åring då jag helt "tappade" intresset för min häst och framför allt skötseln av honom och allt annat var viktigare, hade dessutom en väldigt jobbig period i skolan. Min mamma tog mig åt sidan och förklarade att hon inte orkade ta hand om honom pga sin arbetsskada (lång utläggning som innebar att jag fick riktigt dåligt samvete) och sa att om jag inte började sköta om honom bättre och rida så skulle han säljas. Efter det var vi i princip oskiljaktiga tills jag fick ta bort honom ca 15 år senare pga av (hans) sjukdom. Jag skulle ge henne ett par chanser innan hästen säljes, det är inte lätt att vara tonåring...
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Hej! Jag har haft precis samma problem som du! Har en dotter i samma ålder. Jag vet inte vad som hände, men helt plötsligt en dag, så försvann hon ut i stallet och kom inte in förrän läggdags. Och så har det varit i någon vecka nu. Hon var helt ointresserad av allt som hade med skötsel att göra, nu helt plötsligt borstar hon tom MIN häst! Det lustiga är att jag hade sådana problem och visste inte hur jag skulle få henne att ta det ansvar som jag tycker att hon ska ha. Jag visste inte vad jag skulle göra och vips så började hon ta det utan påtryckningar! Jag fattar fortfarande inte vad som hänt. Hoppas bara det håller i sig! Jag vet inte riktigt vilket råd jag ska ge dig, men det kan tydligen lösas av sig själv ibland!

Ponnymorsa
 
Sv: Hur mycket kan man kräva av 12 åring?

Tycker det har varit mycket curlande i den här tråden. Det har också varit många som tagit ansvar från tidig ålder.

Min åsikt är att tar du på dig något (t.ex. en ponny) tar du ansvar för det oavsett om det är beckmörkt, iskallt o blåst på tvären. Pallar man inte det får man lära sig att det finns andra som vill och kan, dvs det finns konsekvenser för allt agerande, dvs ponnyn säljs till bättre hem (och en ny införskaffas INTE i första taget). Att man som förälder kan ställa upp med körningar till träning eller annan stöttning är väl självklart men att serva ungarna med färdigryktade & mockade hästar är rena björntjänsten...och för mig ungefär lika dumt som att en 12-åring inte skulle ha ansvar för att hålla ordning på sitt eget rum.

Flamesuit on.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 008
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 702
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 917
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp