Hur mycket kan era 7 månaders föl??

VAD gör en sadel på ett 7 månaders föl??

det är ju fortfarnade en bebis sånna är int eutväcklade för att ha sadel på sig. ska du inte börja rida också så att fölet är klar sen när den är 3?? :devil:

en 7 månader gamal häst bör väl kunna ha grimma, bli ledd, vara ifrån mamman utan probelm, lyfta alla hovar, åka transport, samt att bli borstad. tränsa ett föl tycker jag är väldigt onödigt. vänta åtminstånde tills hästen blivit ett år.
inte sätter man väl på en människobebis tex glasögon när den är någon månad för att den ska vänja sig tills den blir gammal och behöver glasögon??
*dålig jämnförelse kanske*
 
Att ha en syntet sadel liggandes på ryggen i 3min tror inte jag skadar så värst mycke... Filt o vojlock har han haft på sej i ca: 3månader..
 
Om det skadade fölet hade du fått ännu högre reaktioner, men vad är MENINGEN?
 
MEN HALLÅ! ärligt talat! jag har själv en quarterföl här hemma på 7 mån.hon kan grunderna som de ska kunna, dvs ledas, ej bitas och kunna ta emot beröring över hela kroppen. även lyfta hovar ska hon kunna och kunna grunderna att gå undan för tryck och rygga om hon går om mig.
det jag blev upprörd över är:

- Varför sadla?
sadeln passar inte hästen än, den ska inte användas än på länge och onödig tyngd för en mycket litet utvecklad rygg.

- varför täcka?
under fölets första år ska den ju lära sig att stå emot kyla, annars kommer den inte klara av de svenska vintrarna sen utan att behöva dubbla täcken.

- varför tränsas?
fölets mun är inte tillräckligt stor för att kunna ha ett bett i munnen än som passar, ett bett som inte passar hästens mun ska man absolut inte sätta in, det ligger helt fel i munnen och hästen känner bara obehag.

så det jag ville ha fram är:
börja med detta lite lugnt när de är runt 1 år. det är ju ändå ingen panik, eftersom de inte ska ridas eller köras in på ett tag. gå igenom grunderna med hästen ordentligt och lär den istället att svara på minsta tryck eller röst. det kommer vara värt mer än att ta på fölet som den känner, obehaglig och illapassande utrustning.

mvh madde :)
 
att vänja ett 7 månaders föl vid träns skulle överhuvudtaget inte skada så länge bettet passar. det är ingn tyngd å ju tidigare man börjar vänja vid allt så ju lättare är de ju. sadel däremot kanske va lite onödigt eftersom det endå är en viss tyngd och det är några år kvar till ridning så det hinns med, men att börja tömköra en häst kan man ju lätt åledigt göra vid 10 månader, så tränsa på ni som gjort det ;)
 
En kompis har ett föl på ca 8 mån. Honom tömkör hon och ska väl sätta i vagn efter nyår.
Fölet verkar inte må dåligt av att ha ett bett i munnen.
Dock är det ju en varmblodstravare. ;)
 
vill man att hästen ska hålla längre än ett år så ska man inte börja med att köra eller sitta på dem förän att hästen är mera utväcklad. jag tror inte att en 8månaders föl är klar för att bli körd. det kanske int visar sig nu men det lär det nog göra för eller senare.
kolla på tex galoppörerna som börjar tävlas vid 3 års ålder. hur länge går de på banan? inte länge! det är mycket skador på sånna hästar just för att de inte är färdig utäcklade.

att lägga på en sadel på en 7 månaders föl vad tjänar det till? sadeln ligger säkert förskräckligt dåligt eftersom ryggen inte är klar än. hästen ska ju inte ridas förän den är 3 år så varför börja sadla redan?? fattar inte vad det tjänar till? låt fölen vara föl så länge som möjligt!!
 
Vad gör d om en 7 månaders fölis är skitig?!
Min unghäst är absolut inte rädd och tittig, han har lärt sig att lita på sig själv och blir absolut inte rädd för ingenting. Dessutom vet han att han är häst och INTE människa!
 
Jag är inte så inne i trav-världen, men många brukar ju börja tidigt med sina hästar.
Dock tror jag inte att hon ställer så stora krav på fölet och han ska ju inte börja tränas . Än så länge är det ju bara "lek".
Var med dem ut en dag. Det såg ut som fölet tyckte det var jätteskoj iaf! :)

Det där om sadel var väl inte riktat till mig? För det har jag inte yttrat mig om...
Jag nöjer mig med att lägga/kasta tex en handduk över ryggen på mitt föl. :smirk:
 
spelar ingen roll om tränset är lätt, det är inte bra iaf.. varför ha en sådan panik o redan sätta på tränas? du kan ju ändå inte göra något med hästen som har med träns att göra iaf. LÅT FÖLET VARA FÖL!! skulle du lära din ettåriga barn att lära sig grunderna inom skolan readan? nä.. skulle inte tro det.. låt inte bara ett barn vara barn, utan låt även föl vara föl..
 
nejdå de va inte till dig :o svarade bara på ditt inlägg.
den som vill får sedan ta åt sig ang sadeln.. :rofl:
 
Mitt föl är 6månader gammal och kan inte alls så mkt som de flesta andra här...Följande går utan problem
*borsta, röra över hela kroppen
*ledas i grimma (hon kommer inte få ett bett i munnen innan ev. vargtänder växt upp och tagits bort...)
*lastas på transporten
*lyfta fötter och få dem verkade av hovis.

Fler saker har jag inte prövat, men med tanke på hur cool hon e med nya saker så kommer hon nog ta det mesta med ro. Hon går i lösdrift tillsammans med sin mamma och några andra ston o föl, så att ta in på box eller binda fast i stallgången har ännu inte blivit aktuellt. Avvänjnng blir inte förrän till våren. Hon kommer nog att vara en "lågutbildad" unghäst ganska högt upp i åldern, sålänge hon klarar viktiga saker som verkning o allmän hantering(daglig visitering m.m.) så kommer hon få vara "vildhäst" i några år :)
 
Ofta brukar man inte köra in travarna förrän efter ettårsbetet, vill man vara tidigt ute kan man sätta dem i vagn strax innan bete. Vid 7 månaders ålder har de fullt upp med att växa. Sen får man tänka på att de har inte samma tålamod som en vuxen häst men de lär sig otroligt fort. Den hästen jag har nu hade haft sele på ryggen en gång när han var 7 månader, sen struntade vi i det, han tömkördes en gång strax efter nyår, sen började vi till våren igen, då kom han ihåg.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp