Hur mycket kan en nordis dra?

I

Inara sierra

Hej

Jag håller på att planera byggandet av en hästhusvagn. Jag planerar att ta mig ner genom sverige och runt europa. Enligt era egna erfarenheter, hur mycket (ungefär) kan en vältränad nordis dra? Nu menar jag inte den största vikten på nåt 300 meters test, utan en vikt som en häst kan dra dag efter dag ett bra tag.

Plus, ni som har kört långturer. Hur många km per dag körde ni?

Tack

L

Sv: Hur mycket kan en nordis dra?

Hejsan, man säger att en häst orkar dra sin dubbla vikt och då orkar den alltid lite mer..
En nordis brukar ju väga mellan 600-700 kg så över ett ton blir det.
Men du ska nog hålla dej under tongränsen om du nu ska åka så långt. För sin dubbla vikt är nog inte tänkt 10 timmar varje dag.
Det är ju även backar så tänk på att det måste gå och bromsa oxå.
HA BROMS PÅ VAGNEN, det hade inte vi...

När vi var ute med prärievagn och parhästar nere i tiveden på de rid och körlederna så åkte vi 2 mil om dagen men det var extremt kort för vi hade så mycket folk och många ekipage med så allt tog lång tid och det skulle stannas och fikas och lagas lunch i X antal timmar.

Så mellan 3-4 mil om dagen kan du nog räkna med, om du travar lite där det går lätt och lunchar 1 timme istället för 3 och startar innan 9 på morgnarna men slutar vid 19..
Det är bara typ siffror detta.. vad jag tror..
var med på en distans tävling och då red vi 3,5 mil på 4 1/2 timme tror ja men då var det mest trav hela tiden så det går ju inte att räkna med här när du har tung vagn..

Hoppas du blev lite klarare;)

Tack så jättemycket!!! Jag fick ett mycket bättre svar än vad jag hade hoppats på. Jag hade också tänkt mig att köra kanske 2-3 mil per dag. ca 4-6 timmar högst per dag. Tack för ditt svar.

L

Senast ändrad av en moderator:

Hej...

Jag har jobbat med turistkörning i 7-8 år nu... Vi använder oss av "Husvagnar som väger 500-600kg toma... Med last brukar de hamna på ca 1000kg. Ja de ser ut som stugor på hjul... Vi har byggt dem på gamla bruks-underrede. Med dessa är det inga problem för en häst att dra 2mil/dag. Något som jag själv skulle vilja ändra på dem är att de bromsar på båda bakhjulen istället för ett. De blir rätt så styva och därför händer det att ena bakhjulet lyfts. Något annat är att ha höga och smala hjul. Det blir mindre friktion och vagnen rullar lätt...

Du kan se vagnarna här nedan

Blekinge Hästsjkuts

Det är nog inte omöjligt att han säljer någon av dem

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 744
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka