Hur mycket hö till ett varmblod?

S

strenua

Jag undrar hur mycket hö ni tror att ett varmblodssto på 155 ungefär behöver äta per dag?

Hon rids ca 4-5 gånger i veckan, rids dock inte "hårt" då hon inte är särskilt vältränad.

Tacksam för svar :)

Sv: Hur mycket hö till ett varmblod?

Hej!

Jag har en vännina som har ett varmblod på 157-160cm. Han jobbar "lite lagom" typ var annan dag. Han äter ca: 12 kg torrt hö eller 20 kg hösilage/dygn. Samt kraftfoder, vitaminer, mineraler och salt. Han är definitivt inte tjock utan mer åt det tunnare hållet. Om höet har sämre värden så får han även Lucernpellets.

Okej, är det ungefär så mycket hästar i den storleken brukar äta?

Min förra varmblodsvalack åt närmare 22 kg torrt hö. Han var ca 158 cm hög och reds 5-6 dagar i veckan. Uppepå det fick han ca 1 kg korn+ en slatt betfor, då såg han vettigt ut. Så det är svårt att säga sådär generellt, det kan skilja väldigt!!

För att mage och tarm ska fungera hos hästen måste den få MINST 1 kg torrsubstans/100 kg häst och dag.

En 500 kgs häst måste alltså ha MINST 5 kg torrsubstans/dag. Torrsubstans är det som blir kvar när vattnet är borttaget. Torrhö har en ts (torrsubstans) på 84 %. En- och hösilage (egentligen samma) har olika torrsubstans beroende på hur mycket det fått torka innan plastning. Då måste man ha en analys för att se hur mycket som är vatten och hur mycket som är torrsubstans.

Nu har vi inte alls räknat med INNEHÅLLET i grovfodret, utan bara vad magen behöver för att inte balla ur. Är det sämre näringsvärde i grovfodret måste hästen ha mer (och/eller får man komplettera med kraftfoder, t ex havre), är det bra näringsvärde kan man hoppa över kraftfoder i många fall och nöja sig med att ge grovfoder.

Är det riktigt dåliga näringsvärden får man försöka komplettera med t ex lusern (pellets eller hack).

Du kan testa dig fram genom att ge mycket hö och se hur mycket som finns kvar, då märker du lätt vad som är lagom. Runt 11-12 kg tror jag skulle bli lagom om det är hö med bra värden, sen får du kanske ge något mer foder men det borde inte behövas om det är bra värden på höet.

Det här var ju nyttig information :) Men nu vet jag inte hur mycket min häst väger ens ;)

Oj, det var väl mycket?

22 kg är inte nödvändigtvis mycket om hästen är svårfödd (vilket enl min erfarenhet varmblod kan vara).

Min häst får som minimum 10-12 kg och hon är väldigt lättfödd och dessutom mindre än din.
Så beroende på värden i ditt hö, samt hur lätt din häst tar upp näringen så lär du nog behöva ge mer än så.

Ja, det hade ju varit bra. Kan man räkna ut det på nåt sätt eller måste man väga?

Okej. Nej, det är det kanske inte.

22 kg/dag är en rätt orimlig giva rent ekonomiskt...och i de mängderna så måste det ha varit ett riktigt skithö, om uttrycket ursäktas:cool:

10-12 kg som dagsgiva är en mer normal mängd och lämpligt kraftfoder + mineraler på det. Tycker många snålar på kraftfoder med motiveringen " han blir så pigg då" - de ger givor till stora varmblodshästar som mera hade passat till mina shettisar! Grovfodret är viktigast men därmed inte sagt att man kan strunta i kraftfoder till en arbetande häst, i synnerhet inte om den är svårfödd.

Om man inte har den ekonomiska biten ska man nog inte ha häst:p
Och inte behöver det vara skithö för det. Visst var det säkert inget toppenhö, men om hästen är svårfödd och äter relativt fort så är ju 22 kg en ganska lagom mängd på ett dygn.

10-12 kg ser som sagt Jag som minimum för min lilla tjockis.'
Hade hon varit normal/svårfödd hade jag ju gett henne så mkt hon kunde äta, nu får hon bara så att tuggbehover ska bli hyfsat tillgodosett..
Kraftfoder ger man ju i den mån det behövs när/om inte grovfodret räcker till (smal häst = fri tillgång till grovfoder och ev. kraftfoder)

Och om man tror/känner att hästen blir pigg av kraftfoder & inte vill ge det så bör man nog skaffa sig en lugnare häst. :crazy: :p

10-12 kg som dagsgiva är en mer normal mängd och lämpligt kraftfoder + mineraler på det. Tycker många snålar på kraftfoder med motiveringen " han blir så pigg då" - de ger givor till stora varmblodshästar som mera hade passat till mina shettisar! Grovfodret är viktigast men därmed inte sagt att man kan strunta i kraftfoder till en arbetande häst, i synnerhet inte om den är svårfödd.
:eek:

De flesta som är kunniga inom foderområdet skulle inte hålla med om detta påstående. De allra flesta hästar som inte tränas mycket hårt (tävlas svår klass) klarar sig utmärkt utan kraftfoder om det hö som man fodra med har bra värden.

Jag skulle snarare påstå att alltför många hästar får för lite hö för att ägaren vill ha en häst som är slimmad som en elithäst.

Att ge 22 kg hö till ett varmblod är en klar överdrift anser jag och det är ingen självklarhet att vilja betala 50-60 kr/dag i enbart hökostnad, oavsett om man har råd med detta eller ej.

Kraftfoder till en arbetande häst är en självklarhet för mig i a f, det är dessutom långt ifrån alla hästar som klarar att peta i sig en sådan mängd grovfoder att de klarar sig utan kraftfoder!

Jag tror f ö inte mycket på det här att en häst skulle bli "oregerlig" enbart till följd av att man ger den kraftfoder.

*kl eller likn.*
Det hö som gavs till den valacken var samma som våra mjölkkor fick, så "skithö" var det dock inte (Kommer inte ihåg värdena nu)! Men han behövde det då och hade nog kunnat peta i sig ett par kg till om han fått chansen... Och jag har hellre en hög hökostnad än slänger pengar på kraftfoder, detta var dock 10 år sedan så höet kostade ca 1 kr/kg, så kostnaden var överkomlig...

Jag anser mig vara hyfsat kunnig på området efter 35 års hästägande även om jag inte är ngn tabellrabblare som så många är idag. Det tycker jag är betydligt värre, dvs de som saknar öga för hur hästens hull och hårrem bör se ut och endast fodrar enligt tabeller.

Det är väldigt populärt numera med "lösdrift" och fri tillgång till hö/hösilage - väldigt bekvämt...man drar upp ett billigt staket, slänger ut en ensilagebal som står i leran, skiter i kraftfoder "för grovfoder är ju det som är viktigast, de behöver inget kraftfoder etc etc". DET kallar jag dålig hästhållning.

Bra hö ligger i dag på mellan 20-35 kr per bal a 10-12 kg - har svårt att tro att majoriteten slänger ut detta på fri tillgång.
Kraftfoder gav man förr också, det är inget modernt påfund som många tycks tro.

Då tycker vi väldigt olika.
För Mig är det en självklarhet att hästens välbefinnande (den är ju faktiskt gjord för att tugga mkt!) går före hökostnaden. Krävs det 22 kg - ja då måste den ju få 22 kg.
Äter hästen sakta, eller blir tjock så kan den ju få mindre.
Att ge 10 kg till en stor häst (större storhäst) i träning ser Jag däremot som snudd på dålig hästhållning.

TS häst som exempel blir ju bara riden 4-5 ggr i veckan i och inte "hårt" så ngt kraftfoder är ju knapapst nödvändigt.
Kraftfoder behövs ju egentligen bara när det krävs för att komplettera grovfodret, eller om hästen tränas HÅRT.

nu har vi fri tillgång till bra hösilage o har en bra foderhäck och även fodrar upp med kaftfoder vid behov.
o våra äter ca 20-25 kg/dag/häst då är det ett varmblo o ett kallblod.
viss nu betalar vi inte mer än 350 kr för en bal på ca 250kg men det är fortfarande bra kvalite både näringsnässigt och hygieniskt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 662
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025