Hur mycket hinner ni med?

Själv gillar jag frasen "lite skit i hörnen är ett tecken på att vi gjorde något roligare" städar när det är nödvändigt men hinner inte varje vecka. Jag prioriterar hästarna, ridningen, träningen och att vårda mitt förhållande älskar också att laga mat, läsa och skriva. Så det. prioriterar jag med i mån av tid.

O_o
Alla: Jag är jätteintresserad av att höra andras lösningar :). Vi behöver inte gräva specifikt i min situation, där tror jag mest att jag måste acceptera att jag inte kan hinna med allting helt enkelt.
Nu har jag barn (vilket gör att man inte hinner ett jota längre) men mina vardagar ser ut såhär (har flex och jobbar 100%):

Måndag: jobb 07:00-14:40, Hämtar på förskolan 15:30, Hänger en stund i lekparken, äter 17:30, nattar barn 18:30-19:00 Slänga in en tvätt. Därefter däckar jag i soffan (skulle dock kunna ge mig ut och springa om jag inte var så förbenat trött).

Tisdag: Stiga upp 05:30, flytta över tvätten till torktumlaren/ hänga upp den, jobb 07:00-15:40, Hämtar på förskolan 16:30, äter 17:30, nattar barn 18:30-19:00 Slänga in en tvätt, vika torr tvätt. Därefter däckar jag i soffan.

Onsdag: Stiga upp 05:30, flytta över tvätten till torktumlaren/ hänga upp den, jobb 07:00-14:40, Hämtar på förskolan 15:30, simskolan 16:15, jobbar 174:30-18:30, nattar barn 18:30-19:00 Slänga in en tvätt, vika torr tvätt. Därefter äter jag och sedan däckar jag i soffan.

Torsdag: Stiga upp 05:30, flytta över tvätten till torktumlaren/ hänga upp den, jobb 07:00-15:40, Hämtar på förskolan 16:30, äter 17:30, nattar barn 18:30-19:00 Slänga in en tvätt, vika torr tvätt. Därefter däckar jag i soffan.

Fredag: Stiga upp 05:30, flytta över tvätten till torktumlaren/ hänga upp den, lämnar på förskolan 07:00, jobb 08:00-16:40, (Mannen hämtar tidigt och har fredagsstädat hemma) Alternativ 1: äter 17:30, nattar barn 18:30-19:00 Vika torr tvätt. Därefter däckar jag i soffan. Alternativ 2: Vika torr tvätt.. Åker hela familjen och träffar vänner.

Lördagar brukar vi träffa vänner på kvällarna och söndagar är stora "fixaalltviintehinnerannarsdagen"

Den gemensamma nämnaren är att jag totalt däckar i soffan vilket inte hände innan vi fick barn. Har planer även jag på att springa 2ggr/ vecka men orken finns inte just nu. Kompenserar med 30min promenad var dag på jobbet (hoppar fikorna). Vill verkligen komma igång och hoppas att det ska funka när sonen sover bättre igen. För tillfället vaknar han ett par gånger varje natt och behöver kissa vilket såklart drar igång hunden som då också "måste" kissa :cautious: för att inte tala om en själv som plötsligt får en trängande behov. O_o Brukar sluta med att hela familjen är uppe och kissar. :angel:

• Gilla
Reactions: Sar
O_o
Nu har jag barn (vilket gör att man inte hinner ett jota längre) men mina vardagar ser ut såhär (har flex och jobbar 100%):

Måndag: jobb 07:00-14:40, Hämtar på förskolan 15:30, Hänger en stund i lekparken, äter 17:30, nattar barn 18:30-19:00 Slänga in en tvätt. Därefter däckar jag i soffan (skulle dock kunna ge mig ut och springa om jag inte var så förbenat trött).

Tisdag: Stiga upp 05:30, flytta över tvätten till torktumlaren/ hänga upp den, jobb 07:00-15:40, Hämtar på förskolan 16:30, äter 17:30, nattar barn 18:30-19:00 Slänga in en tvätt, vika torr tvätt. Därefter däckar jag i soffan.

Onsdag: Stiga upp 05:30, flytta över tvätten till torktumlaren/ hänga upp den, jobb 07:00-14:40, Hämtar på förskolan 15:30, simskolan 16:15, jobbar 174:30-18:30, nattar barn 18:30-19:00 Slänga in en tvätt, vika torr tvätt. Därefter äter jag och sedan däckar jag i soffan.

Torsdag: Stiga upp 05:30, flytta över tvätten till torktumlaren/ hänga upp den, jobb 07:00-15:40, Hämtar på förskolan 16:30, äter 17:30, nattar barn 18:30-19:00 Slänga in en tvätt, vika torr tvätt. Därefter däckar jag i soffan.

Fredag: Stiga upp 05:30, flytta över tvätten till torktumlaren/ hänga upp den, lämnar på förskolan 07:00, jobb 08:00-16:40, (Mannen hämtar tidigt och har fredagsstädat hemma) Alternativ 1: äter 17:30, nattar barn 18:30-19:00 Vika torr tvätt. Därefter däckar jag i soffan. Alternativ 2: Vika torr tvätt.. Åker hela familjen och träffar vänner.

Lördagar brukar vi träffa vänner på kvällarna och söndagar är stora "fixaalltviintehinnerannarsdagen"

Den gemensamma nämnaren är att jag totalt däckar i soffan vilket inte hände innan vi fick barn. Har planer även jag på att springa 2ggr/ vecka men orken finns inte just nu. Kompenserar med 30min promenad var dag på jobbet (hoppar fikorna). Vill verkligen komma igång och hoppas att det ska funka när sonen sover bättre igen. För tillfället vaknar han ett par gånger varje natt och behöver kissa vilket såklart drar igång hunden som då också "måste" kissa :cautious: för att inte tala om en själv som plötsligt får en trängande behov. O_o Brukar sluta med att hela familjen är uppe och kissar. :angel:

Hanterar du tvätt varje dag? :confused:

@TeamLundVer Om det inte vore för att du inte lämnar på förskolan, samt nämner att din partner fredagsstädar, hade jag gissat att du var ensamstående.

Jag jobbar 80%. Vill aldrig mera jobba heltid, lever hellre fattigt. Om jag inte hade barn hade jag lätt kunnat jobba halvtid och jag är inte högavlönad, men lever billigt och är van med begagnade saker. Att jobba heltid är döden för mig.

Fy, den här tråden får mig att minnas hur det var att jobba heltid på dagtid. Skulle inte säga att jag saknar där den totala orkeslösheten och tröttheten i soffan efter jobbet. Man varken hann eller orkade ju någonting. Urk!

Japp, vi hade arbetstidsförkortning pga obekväm arbetstid. Och några tusen i ob av samma skäl. När vi jobbade helg hade vi ledigt två dagar före och två dagar efter. Det var rena himmelriket.

Gissa om det där inte finns längre :D
Alltså, dubbel kompensation för obekväm arbetstid? BÅDE ledigt och betalt!

Obs - barnfria människor alltså :). Ni som har barn har magiska krafter och verkar göra mer på en dag än vad jag gör på en vecka :p.

Jag jobbar heltid, kontorstider, och har inga barn och ingen direkt hobby. Min tanke är att börja träna två dagar i veckan vilket ju borde vara fullkomligt görligt med tanke på mina förutsättningar. Ändå blir jag helt stressad när jag försöker planera hur mina veckor ska fungera. Min fråga är: Hur mycket hinner folk vanligtvis med när de jobbar heltid? Hur kan alla andra hinna göra så väldigt mycket medan jag inte hinner med nånting alls?

Mitt liv ser typ ut såhär:
* Jobbar kontorstider men kommer att arbeta sent en dag per vecka ungefär.
* Åker utomlands minst en helg per månad, ibland två eller tre.
* Ska läsa farsi en kväll i veckan.
* Vill hinna umgås med vänner minst två kvällar/dagar per vecka.
* Vill kunna träna två gånger i veckan.
* Har tidigare varit volontär en kväll per vecka - kommer förmodligen att hoppa av det.

Dessutom behöver jag åtminstone en dag per vecka, helst två!, där jag kan göra ingenting - dvs en dag då jag kan tvätta, ta emot matleverans, slappa framför TV:n.

Varför känns det som att mitt schema blir så överfullt att jag inte hinner med nåt? Hur mycket hinner ni med?

Hej!

Jag jobbar heltid vilket innebär jobb 08-17, 3½ mil hemifrån.

Jag bor på landet på egen liten gård, har ett gäng hästar.
Jag hinner "normalt sett" så här års rida fyra eller fem hästar efter jobbet (korta men effektiva pass, uppenbarligen).
Tvätt hinns, städa gör jag så sällan jag kan komma undan med.
Träning: borde egentligen börja med lite konditionsträning men det tar emot. Skulle kunna göra det genom att tömköra någon unghäst och därmed få lite större intresse för det...

Brukar ligga och läsa någon timme innan jag släcker lampan på kvällen, alternativt handarbeta när jag är inne i en sådan period.

Jag har ingen TV, och lägger väldigt lite tid framför datorn.

Jag har ingen TV, och lägger väldigt lite tid framför datorn.

Allmänt skärmtid tar ju galet mkt mer än vad man tror O_o Jag gillar att lägga tid på skärmen av olika anledningar men vips så är tiden borta. Ligger mobilen på laddning (typ bara den jag använder) så hinner jag sjukt mkt mer :D

Mitt liv går sällan ihop men det som hjälper är att jag har ett jobb jag älskar och som jag inte tar med hem, 30 min total pendling, 3/5-skift räddar allt för mig, betalda måltidsuppehåll och arbetstidsförkortning. Mindre tid, ibland flexibelt och mer ob. Det vill man ha som hästägare :D

Alltså, 31,5 timmar som heltid? Med hel månadslön, inte 75%? Vilken dröm!

Annars ser jag inte hur konstiga skift och oregelbundna arbetstider skulle frigöra tid. Även om heltid då är 38 timmar, det är ju försumbart lite.

Jag tycker att heltid är galet mycket för mycket, men jag ser inte hur något konstigt schema kan göra det annat än ännu värre.
Hos mig är heltid 38h och då jobbar du var tredje helg. Men det finns även 32h kontrakt och då jobbar du varannan helg. Vi har dessutom 100% ob på helger så lönemässigt är det knappt någon skillnad. :up: men då måste man ju överleva varannan helg också..

Hos mig är heltid 38h och då jobbar du var tredje helg. Men det finns även 32h kontrakt och då jobbar du varannan helg. Vi har dessutom 100% ob på helger så lönemässigt är det knappt någon skillnad. :up: men då måste man ju överleva varannan helg också..
38 som heltid har jag också haft. Men då märkte jag ingen direkt skillnad mot 40 timmar. Då hade jag även "sjukvårdsschema" vilket höll på att bli min död, kändes det som Börja klockan 7 är döden.

38 som heltid har jag också haft. Men då märkte jag ingen direkt skillnad mot 40 timmar. Då hade jag även "sjukvårdsschema" vilket höll på att bli min död, kändes det som Börja klockan 7 är döden.
Nej jämfört med 40 är det knappt någon skillnad.

Jag måste säga att jag är förvånad över hur många som tycker heltid på 40h är för mycket. Jag tycker verkigen heltid är dödens, jag drömmer om att få jobba typ 60%. Men jag har alltid trott att alla andra tycker att 40h är helt okej.

Jag måste säga att jag är förvånad över hur många som tycker heltid på 40h är för mycket. Jag tycker verkigen heltid är dödens, jag drömmer om att få jobba typ 60%. Men jag har alltid trott att alla andra tycker att 40h är helt okej.
Jag tror att hemligheten är att man inte pratar så mycket om det för då verkar man oambitiös, lat och/eller gnällig.

Jag tror att hemligheten är att man inte pratar så mycket om det för då verkar man oambitiös, lat och/eller gnällig.
Du har säkert helt rätt. Jag har nämligen alltid känt mig extremt oambitiös och lat när "alla" pratar om karriären och att de kommer och jobbar extra och sådär. Själv sitter jag mest och tänker att gud jag vill inte jobba heltid. :p

Jag tycker att heltid på 40h har varit för mycket i vissa perioder av livet, och alldeles ganska lagom andra perioder. Men det handlar också om att arbetet till stora delar består av uppgifter som är roliga, utvecklande och utmanande. Dvs något man längtar till att göra. Eller som en underställd sade på senaste utvecklingssamtalet, att hen längtar till måndagsmorgnar, bästa dagen i veckan för första gången i livet.

(Iofs jobbar jag kanske 50h i veckan totalt - med förvärvsarbete och eget företag, och det är en del för mycket.)

Du har säkert helt rätt. Jag har nämligen alltid känt mig extremt oambitiös och lat när "alla" pratar om karriären och att de kommer och jobbar extra och sådär. Själv sitter jag mest och tänker att gud jag vill inte jobba heltid. :p
I mitt jobb känns det svårt att hinna med om man jobbar 50-80%. Jag var deltidssjukskriven en period och det var mycket värre att jobba 50% än 75%. Det märks även på de som av andra skäl inte jobbar heltid.
Det försvinner nämligen så mycket tid i tex möten och annat obligatoriskt att det blir lite tid över till de andra arbetsuppgifterna. Det går liksom inte att vara med på 75%av apt, morgonmöten,metodutveckling osv

Det är bisarrt att börja kl 7, en gång för länge sedan började jag kl 6, som tur var det ett sommarjobb. Jag fattade inte heller vitsen med att köra upp en massa sjuka patienter kl halv 7 på morgonen typ....men Luther sitter i, och det gamla jordbruksvanorna. Nu börjar jag kl halv 9 och vill hellre börja 9 men då ser folk till att lägga möten kl 8 så jag måste inställa mig, gaaaaaah. Fattar bara inte. Här där jag bor i övre Norrland så jobbar man från kl 7 och äter middag kl 16. Punkt. Jag ses som en mycket främmande och skrämmande fågel.

I mitt jobb känns det svårt att hinna med om man jobbar 50-80%. Jag var deltidssjukskriven en period och det var mycket värre att jobba 50% än 75%. Det märks även på de som av andra skäl inte jobbar heltid.
Det försvinner nämligen så mycket tid i tex möten och annat obligatoriskt att det blir lite tid över till de andra arbetsuppgifterna. Det går liksom inte att vara med på 75%av apt, morgonmöten,metodutveckling osv
Jo precis, men jag ser till att inte delta på de flesta mötena utom vissa obligatoriska. Men det är klart, man ska ju ha en arbetsgivare som köper det också.

Jag pendlade 3 timmar om dagen förut. Det tär på både tid och ork. Lyssnade på ljudböcker för att få ut något av tiden också (körde nästan alltid bil).

Jag älskar att vi alla har så olika liv, man kan lära sig mycket av det :)
Jag har också pendlat (när jag gick på gymnasiet), men för mig var det ca 2 h som försvann i pendling (+ all väntetid :wtf:). Sedan hade man inga fulla arbetsdagar på samma sätt som idag, så det var väl ändå relativt lindrigt. Men det räckte för att få mig att inse att jag inte vill bo så långt från jobbet igen. :/

Håller med om att det är kul att se/höra hur andra lever sina liv. Det är så lätt att trava på i samma hjulspår och inte reflektera över hur livet ser ut - och hur det hade kunnat se ut.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel