Hur mycket hinner ni med?

@nickan1 Bra tips! Jag vill dock träna på ett speciellt ställe och gå på pass, så antingen lyckas jag klämma in det eller så får det vara. Det är liksom den specifika träningen jag vill köra, inte "vilken som helst" om du förstår hur jag menar.

Ja okej då är det ju svårt. Dina veckor går ju inte ihop de veckor du reser såvida du inte räknar att du tränar dit du reser och har det som träning de veckorna. Övriga veckor borde du ju kunna träna en dag på en vardag och en dag på helgen.

Jag tänker att det som vanligt handlar om prioriteringar utöver att vi människor har lite olika behov.

Jag kan ofta tycka att det är jättesvårt att få ihop livet med jobb, sömn, vänner, intressen och så allt som ska skötas hemma. Men nu känns det som att jag fått till skapliga rutiner.

Om jag ska träna så är det löpning på morgonen innan jobbet. Det är tidseffektivt och jag kombinerar det med att rasta hunden. Får gå upp lite tidigare än annars, men eftersom att jag byter ut morgonpromenaden mot löprunda blir det inte så stor skillnad. I mitt liv funkar det inte att gå på gymmet, även om det nog skulle vara bra för mig. Vill jag köra styrketräning får det bli enklare hemmaövningar.

Jag umgås i princip aldrig med vänner på vardagar. Det varken hinner eller orkar jag. Träffar mina vänner på helgerna (inte varje helg utan lite då och då). Om jag träffar vänner på vardagar är det för att det kombineras med något annat, som tex att någon hakar på när jag ändå ska gå långpromenad med hunden eller liknande. Är dock inte en person som har så många nära vänner, har man många som ska hinnas med blir det ju tajt.

Jag sover alltid mindre än jag egentligen behöver och känner mig ofta som en zombie. Försöker få till så långa nätter som möjligt och försöker se till att jag alltid får sova i alla fall någon riktigt lång natt på helgen. Det funkar ok.

Lägger så lite tid som möjligt på hemmet. Har inga behov av att ha helt dammfritt och tiptop hemma utan håller det skapligt genom att mesta dammsuga av regelbundet så att det inte ligger hundhår överallt.
Lagar mat så sällan som möjligt och gärna snabba rätter. När jag är med killen lagar vi mer ordentlig mat men det ser jag som att umgås med honom så det känns ok ;)

Använder min flextid för att få till livet. Börjar gärna en halvtimma-timma tidigare på morgonen för att kunna sluta tidigare. Det blir inte fler timmar men det känns som att jag orkar mer på kvällen om jag slutar 16 istället för 17. Ibland tar jag ut lite flexledigt på morgonen om jag känner mig helt sömndepriverad och behöver få någon extra timma i sängen. Lägger frisörbesök osv på arbetstid och använder flextid som jag har jobbat in tidigare. Osv.

Men ofta känns det som att livet är ett pussel. Nu har jag visserligen en tidskrävande hobby också (hunden och hundträning) men den får anpassas efter hur livet funkar överlag.

Fast att leva på frysmat sex dagar i veckan och aldrig få sätta sig ner ens fem minuter skulle jag tycka var ett väldigt högt pris att betala. Bor du själv?
Maten jag gör och fryser in är anpassad för det, så den smakar i princip som om den kom direkt från spisen när jag värmer den. Så det är inte så att jag behöver tumma på smak och kvalitet.
Sen finns det ju rätter man inte kan frysa utan att de smakar konstigt. De rätterna lagar jag om jag är sugen, men det blir rätt sällan. Det blir oftare att jag äter ute.
Jag sätter mig ner betydligt längre än fem minuter, oftast med en kopp kaffe/the, om jag behöver det. Men de 5-15 minuterna som blir här och var mellan grejer ger inte mig något att sitta stilla, så då är det bättre att greja. Ja, jag bor ensam.

Alltså, för mig är det inget högt pris. Jag prioriterar bort de saker jag prioriterar bort för att ge plats åt annat som jag både tycker är roligare och mår bättre av. Jag blir inte stressad av den livsstilen jag har, hade jag lagat mat varje dag och sparat all städning och plock till en dag i veckan hade jag däremot blivit stressad. Jag ser till att få 8-9h sömn varje natt tex, så jag tummar inte på sådant som faktiskt är viktigt och gör skillnad för hur jag mår.

Maten jag gör och fryser in är anpassad för det, så den smakar i princip som om den kom direkt från spisen när jag värmer den. Så det är inte så att jag behöver tumma på smak och kvalitet.
Sen finns det ju rätter man inte kan frysa utan att de smakar konstigt. De rätterna lagar jag om jag är sugen, men det blir rätt sällan. Det blir oftare att jag äter ute.
Jag sätter mig ner betydligt längre än fem minuter, oftast med en kopp kaffe/the, om jag behöver det. Men de 5-15 minuterna som blir här och var mellan grejer ger inte mig något att sitta stilla, så då är det bättre att greja. Ja, jag bor ensam.

Alltså, för mig är det inget högt pris. Jag prioriterar bort de saker jag prioriterar bort för att ge plats åt annat som jag både tycker är roligare och mår bättre av. Jag blir inte stressad av den livsstilen jag har, hade jag lagat mat varje dag och sparat all städning och plock till en dag i veckan hade jag däremot blivit stressad. Jag ser till att få 8-9h sömn varje natt tex, så jag tummar inte på sådant som faktiskt är viktigt och gör skillnad för hur jag mår.

Säkert är det ett bra sätt för dig, men för många, mig inkluderat, så skulle det vara ett väldigt högt pris att t ex leva på infrysta långkok. Så jag vet inte om det är särskilt konstigt att inte fler väljer att göra som du. Eller att dina vänner, som undrar hur du hinner allt, inte gör som du.

Säkert är det ett bra sätt för dig, men för många, mig inkluderat, så skulle det vara ett väldigt högt pris att t ex leva på infrysta långkok. Så jag vet inte om det är särskilt konstigt att inte fler väljer att göra som du. Eller att dina vänner, som undrar hur du hinner allt, inte gör som du.

Alla är vi olika. För mig är mat och matlagning viktigt och att planera och laga mat bland det mest avstressande som finns. Ett rent nöje.

Så det är högt prioriterat, både på utgifts- och tidssidan.

För mig skulle det vara otänkbart att leva på fryst mat annat än i nödfall eller enstaka måltider.

Samma här @sjoberga , jag gillar att laga mat men har ändå ett par nödmatlådor i frysen och ingredienser till omelett, gröt osv hemma som snabb nödmat.

Jag avskyratt laga mat och är rätt kass dessutom. Så jag äter mer än gärna matlådor från frysen, alternativt hemma hos någon kompis eller bjuder in någon som fixar käk åt mig.
Annars blir det knäckebröd. Laga mat m dag per vecka är mer än nog.

Här kommer lite av mina vardagstips

- Jag har som sport att aldrig laga mat som tar längre tid än basfödan (pasta, potatis, ris osv).
- Samtidigt som jag lagar mat städar jag i köket.
- Jag umgås med mina vänner och familj i bilen hem från jobbet, dvs vi snackar i telefon. Jag har en ringlista som jag gå utefter.
- Jag köper tjänster för att underlätta vardagen. Städning, strykning, biltvätt, matleverans osv
- Jag går upp svintidigt
- Jag går och lägger mej sent
- Jag går aldrig från ett ställe till ett annat utan att samtidigt göra ett ärende. Tex är jag sugen på en kopp te när jag sitter i soffan så reser jag mig, viker ihop filtarna, tar med disken ut i köket och gör iordning medan vattenkokaren jobbar.
- Jag tränar nära min bostad. Tidigare när jobbet
- Jag äter lunch på 15 minuter och gör ärenden på resterande tid av lunchen. Alternativt jobbar mer och går tidigare.

Något kanske inspirerar dej :)

Mvh Miks

Nej, jag förstår absolut att man inte vill leva som mig!
Jag ser nog mig själv som lite lätt skadad som faktiskt trivs med att ha det som jag har det. När det kommer till just frysmaten så gillar jag egentligen att laga mat, men jag har bara ett pentry med 2 st kokplattor och ingen ugn så det är inte kul att laga mat där. Jag har helt enkelt gett upp på just maten och satsar på att äta bra och nyttigt bara. Hade jag haft ett riktigt kök hade jag absolut prioriterat att laga mat de flesta dagar i veckan, då hade det varit kul!

Jag jobbar också kontorstider, med viss flex som jag sällan utnyttjar pga stela tågtider. Har totalt ca 1,5h pendling till jobbet/dag, åker i regel hemifrån 06.45 och är hemma 17.20.
Jag försöker ta min slappetid på lunchen på jobbet :D Har en timmes lunch men använder oftast bara 30min till att äta. Resterande 30min ägnar jag åt slapp vid datorn/telefonen, promenad eller en snabbsväng i butikerna i stan. Försöker även hinna med ärenden, alternativt handlar mat som jag kan ha i jobbkylen under dagen, så slipper jag det sedan.
När jag kommer hem har jag två hundar som ska motioneras, ofta kombinerar jag min egen träning med deras, t ex löptränar vi en del. Jag försöker köra pass på gymmet två kvällar i veckan, ofta tränar jag ihop med kompisar då (= kompishäng) och så kör jag antingen vilodag för hundarna då, eller att jag typ simmar dem i en sjö senare på kvällen. Vi har oftast en gemensam vin- och matkväll en vardag i veckan, när vi träffas ett gäng och lagar mat/äter tillsammans :) Äta ska man ändå göra och för mig är det perfekt att göra det tillsammans med mina vänner.

Hundarna ger mig någon form av träning/motion de dagar jag inte är på gymmet (löpning, kickbike, PW:s), jag träffar i regel vänner på träningspassen 1-2gånger/vecka samt att vi försöker laga mat ihop en vardagkväll. Tvättar/städar gör jag lite hela tiden, storröj gör jag oftast på helgerna. Jag har egen tvättmaskin dock, vilket underlättar enormt.
Jag har väldigt sällan dagar när jag inte gör någonting :p
Nu när jaktsäsongen drar igång kommer jag jaga lör-sön i princip varje helg, vilket oftast blir heldagar. Jag brukar vara rätt slut när säsongen är slut (håller på oktober-januari) och under våren försöker jag därför att dra ner på tempot rejält. Å andra sidan har hundarna sin viloperiod då, vilket automatiskt gör det lugnare för mig även i veckorna.

Vad för typ av träning vill du köra? Kan du effektivisera den på något sätt? Kombinera den med att hänga med vänner?
Tänker att du kanske kan ta en rask promenad på lunchen eller cykla till jobbet för att minska ner på konditionsträning på gymmet? Springa/cykla till gymmet så du är uppvärmd när du kommer dit?

Alla är vi olika. För mig är mat och matlagning viktigt och att planera och laga mat bland det mest avstressande som finns. Ett rent nöje.

Så det är högt prioriterat, både på utgifts- och tidssidan.

För mig skulle det vara otänkbart att leva på fryst mat annat än i nödfall eller enstaka måltider.

Jag älskar att laga mat egentligen, men har bara ett pentry med 2 plattor och ingen ugn. Dessutom har jag dåligt med förvaring så det går inte att ha så jättemycket torrvaror hemma. Det maten jag fryser in är lagad ifrån grunden och anpassad för att just frysas, så det smakar inte frysmat när man värmer den.
Jag kokar även egen sylt att ha till frukost.
Är jag hemma hos familjen eller vänner med kök är jag ofta den som lagar mat, trots att jag blev ditbjuden som gäst!

Herregud, jag undrar samma hur. Hur hinner folk?!
Men jag tror att man måste fråga sig vad det är man inte gör. Jag imponeras över att folk hinner kolla på TV och se serier, men om jag fortsätter den tanken så inser jag att de förmodligen inte läser böcker eller tränar lika ofta som jag.

Jag har mer eller mindre omedvetet valt bort en drös saker som jag på sätt och vis gärna skulle göra, men faktiskt inte orkar hålla på med. Exempelvis skulle jag gärna gå på yoga regelbundet, men eftersom jag tycker det är roligare med mer intensiv träning så har jag valt bort yogan. Jag skulle också gärna hinna träffa mina vänner i veckorna, men eftersom tiden inte riktigt hinner till försöker jag ta igen det på helgerna. Någonstans skulle jag vilja ha det mkt mer rent och prydligt hemma än vad jag har, men jag prioriterar mina hobbies och att umgås mkt högre, så det får bli som det blir.

Sedan bor jag nära mitt jobb (hyfsat nära iaf) och har valt bort hus & trädgård, så där sparar jag ju ett antal timmar i veckan jämfört med om jag hade pendlat och behövt greja med en massa hemmafix.

Jag pendlade 3 timmar om dagen förut. Det tär på både tid och ork. Lyssnade på ljudböcker för att få ut något av tiden också (körde nästan alltid bil).

Jag älskar att vi alla har så olika liv, man kan lära sig mycket av det :)

Fast då måste jag ju ändå gå och lägga mig tidigare vilket alltså gör kvällarna kortare? Jag menar, dygnet har ju samma antal timmar oavsett? Eller tänker jag fel?

Tidigaste passet börjar 6:30 vilket gör att jag behöver åka hemifrån vid en kvart i sex kanske. Gå upp fem. Då måste jag alltså gå upp två timmar tidigare än vanligt och därmed gå och lägga mig två timmar tidigare än i dagsläget.

Du får sova mindre...Det är det som är grejen.. :D

Ärligt talat @Miks blir jag mest bara stressad av din lista. Att äta på en kvart, alltid göra två saker samtidigt, lägga mig sent och gå upp tidigt, att umgås med mina vänner enbart genom telefonsamtal (som ska klaras av samtidigt som jag gör nåt annat) - allt det där låter HEMSKT för mig.

Jag vet inte om jag varit otydlig i tråden, eller om du kanske inte läst den, men det där är inte ett alternativ för mig. Jag vill inte leva så. Som jag redan sagt så har jag lyckats få ihop en bra plan - men hade jag inte kunnat få det hade jag skurit ner på saker. Ingen farsi i världen är viktig nog för att jag ska stressa mig igenom livet på det viset.

Jag jobbar natt! Det är så jag hinner med! Skulle aldrig hinna med en grej om jag jobbade dag!
För att du arbetar långa pass och därmed effektiviserar transporttiden till och från jobbet eller? Annars fattar jag inte vad det gör för skillnad i tidsåtgång mellan dag- och nattjobb.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar