Hur mycket hinner ni med?

Allting går om man vill.
Det mesta går om man har bra service hemma brukar jag säga. Det är stor skillnad på att vara singel och att sköta hushållet tillsammans med någon. Många hästtjejer som jag känner gör minimalt med grejer hemma, utan det är deras partners som står för markservicen och då är det inte så svårt att vara i stallet, hinna träna, umgås med vänner, etc.

Det mesta går om man har bra service hemma brukar jag säga. Det är stor skillnad på att vara singel och att sköta hushållet tillsammans med någon. Många hästtjejer som jag känner gör minimalt med grejer hemma, utan det är deras partners som står för markservicen och då är det inte så svårt att vara i stallet, hinna träna, umgås med vänner, etc.

Det är jag som sköter städ, tvätt och matlagning hos oss.

Obs - barnfria människor alltså :). Ni som har barn har magiska krafter och verkar göra mer på en dag än vad jag gör på en vecka :p.

Jag jobbar heltid, kontorstider, och har inga barn och ingen direkt hobby. Min tanke är att börja träna två dagar i veckan vilket ju borde vara fullkomligt görligt med tanke på mina förutsättningar. Ändå blir jag helt stressad när jag försöker planera hur mina veckor ska fungera. Min fråga är: Hur mycket hinner folk vanligtvis med när de jobbar heltid? Hur kan alla andra hinna göra så väldigt mycket medan jag inte hinner med nånting alls?

Mitt liv ser typ ut såhär:
* Jobbar kontorstider men kommer att arbeta sent en dag per vecka ungefär.
* Åker utomlands minst en helg per månad, ibland två eller tre.
* Ska läsa farsi en kväll i veckan.
* Vill hinna umgås med vänner minst två kvällar/dagar per vecka.
* Vill kunna träna två gånger i veckan.
* Har tidigare varit volontär en kväll per vecka - kommer förmodligen att hoppa av det.

Dessutom behöver jag åtminstone en dag per vecka, helst två!, där jag kan göra ingenting - dvs en dag då jag kan tvätta, ta emot matleverans, slappa framför TV:n.

Varför känns det som att mitt schema blir så överfullt att jag inte hinner med nåt? Hur mycket hinner ni med?

Själv kör jag ett pass på gymmet och 1-2 pass hemma per vecka just nu. För det jag kör hemma så kör jag mycket med kroppen som motstånd typ armhävningar, mage, utfall m.m. För konditionen så cyklar jag mycket vart jag än ska (till affären o.s.v.) . Jag har också skaffat mig yogamattta hemma och pilatesboll, hantlar samt gummiband som ger motstånd. Har man inte plats hemma för en pilatesboll så måste man ju inte köra det. Fördelen med hemmaträningen är att jag hinner göra det medans tvättmaskinen går t.ex. jag har också tagit bort restiden till och från gymmet, behöver inte packa någon väska med kläder, handduk o.s.v. enormt tidsbesparande och jag upplever att jag sparar en del energi på det också. Jag har också en dvd-film med yogainstruktioner.

Obs - barnfria människor alltså :). Ni som har barn har magiska krafter och verkar göra mer på en dag än vad jag gör på en vecka :p.

Jag jobbar heltid, kontorstider, och har inga barn och ingen direkt hobby. Min tanke är att börja träna två dagar i veckan vilket ju borde vara fullkomligt görligt med tanke på mina förutsättningar. Ändå blir jag helt stressad när jag försöker planera hur mina veckor ska fungera. Min fråga är: Hur mycket hinner folk vanligtvis med när de jobbar heltid? Hur kan alla andra hinna göra så väldigt mycket medan jag inte hinner med nånting alls?

* Har tidigare varit volontär en kväll per vecka - kommer förmodligen att hoppa av det.

Dessutom behöver jag åtminstone en dag per vecka, helst två!, där jag kan göra ingenting - dvs en dag då jag kan tvätta, ta emot matleverans, slappa framför TV:n.

Varför känns det som att mitt schema blir så överfullt att jag inte hinner med nåt? Hur mycket hinner ni med?
Jag känner igen det där. Mina vardagar brukar bestå i att jag går upp 5:15 - 5:30 äter frukost och åker till jobbet, kommer hem ca 18:00 (vissa dagar senare), då ska jag äta, hinna ta hand om hästen, koppla av och helst vara i säng före 21:00.
Dom dagar jag är ledig är lite slappare, försöker då hinna med det där som jag inte hinner med på vardagarna när jag jobbar, så som diska, städa, klippa gräsmattan osv.
Egentligen hade jag velat vara lite mer effektiv, men jag har ingen ork eller energi för det. Kanske är där skon klämmer?

Såhär ser mitt livspussel ut inför hösten:

- Studier: ca 100-150% beroende på hur jag känner framöver, totalt 4-5 kurser varav en campusbunden.
- Kåren: Två ansvarsområden i styrelsen, styrelsemöte varannan vecka (ca 2h), barpersonal (2-4 gånger i månaden, ibland mer beroende på personalstyrka ca 21-04), resor till fastlandet för att delta i möten (ca varannan månad, ofta fre-sön), planering av större möte med deltagare från fastlandet, lite annat "smått och gott".
- Fritid: Bågskytte en gång i veckan (ca 1.5h), sömnadsprojekt inför två event och deltagande i dessa.
- Jobb: Två extrajobb på kanske max 10 dagar i månaden.

Nu har jag sådan tur att jag jobbar på kåren tillsammans med mina vänner, vilket också är dom jag studerar med så det "jobbet" kan lika gärna vara fritid om jag skulle slå ihop kategorierna. Jobbet och bågskyttet är faktiskt de enda sakerna jag gör där jag är "själv", alltså inte direkt känner någon. Mitt mål är att komma igång att röra mig lite mer en den klassiska "vardagsmotionen" så jag och en av mina vänner, och grannar, försöker ta oss ut på timslånga promenader minst varannan dag för att lufta våra frustrationer om dumma personer och lufta våra hjärnor efter att ha varit inomhus för mycket under dagen ;)
Mitt största tips är att försöka effektivisera och göra flera saker samtidigt, medan maten blir klar diskar jag, medan jag tvättar städar jag, när jag går fram och tillbaka till campus lyssnar jag på podcasts och annat intressant, när jag jobbar på kåren umgås jag med vänner osv.

@nickan1 Bra tips! Jag vill dock träna på ett speciellt ställe och gå på pass, så antingen lyckas jag klämma in det eller så får det vara. Det är liksom den specifika träningen jag vill köra, inte "vilken som helst" om du förstår hur jag menar.

KL :D

Alltså jag drar nog hellre ner på grejer än "effektiviserar" mitt liv mer. Helt ärligt alltså. Bara tanken på att konstant multitaska mig igenom dagarna alltså nej, det är inte min grej. Jag känner inte att "upptagnast vinner" utan jag vill kunna bara vara också.

Alltså jag drar nog hellre ner på grejer än "effektiviserar" mitt liv mer. Helt ärligt alltså. Bara tanken på att konstant multitaska mig igenom dagarna alltså nej, det är inte min grej. Jag känner inte att "upptagnast vinner" utan jag vill kunna bara vara också.
För mig känns den där effektiviseringen av livet som att syftet med min existens är att jag ska hinna med så mycket som möjligt. Min kropp och min tid som ett slags behållare för saker att hinna.

Jag undviker det till det yttersta!

Sen tar jag rätt lätt på städning och allt sådant. Man ska akta sig för att utföra sysslor som inte är roliga och som inte behöver göras. Man ska vänta tills det faktiskt behövs, tycker jag.

@Petruska Jag skulle gärna hinna mycket eftersom det finns så många roliga saker att göra. Men livskvaliteten för mig blir helt sabbad om jag ska stressa och multitaska och borsta tänderna samtidigt som jag äter och tränar och umgås med en vän. Då kan jag lika gärna låta bli.

Jag har dock lyckats klura ut hur jag kan förlägga mina aktiviter (jag ska återigen bli en person med hobbies - heja mig! :D) för att rimligt hinna med det viktigaste. Sen får det lösa sig helt enkelt :).

@nickan1 Bra tips! Jag vill dock träna på ett speciellt ställe och gå på pass, så antingen lyckas jag klämma in det eller så får det vara. Det är liksom den specifika träningen jag vill köra, inte "vilken som helst" om du förstår hur jag menar.

Nyfiken i en strut: vilket pass är det du vill gå? Försöker beta mig igenom passutbudet på mitt ställe och tar gärna emot tips på sånt som är roligt och inte bara jobbigt :D Kan tipsa om piloxing om de har det där du är, skitkul mix mellan boxning och pilates :up:

Herregud, jag undrar samma hur. Hur hinner folk?!
Men jag tror att man måste fråga sig vad det är man inte gör. Jag imponeras över att folk hinner kolla på TV och se serier, men om jag fortsätter den tanken så inser jag att de förmodligen inte läser böcker eller tränar lika ofta som jag.

Jag har mer eller mindre omedvetet valt bort en drös saker som jag på sätt och vis gärna skulle göra, men faktiskt inte orkar hålla på med. Exempelvis skulle jag gärna gå på yoga regelbundet, men eftersom jag tycker det är roligare med mer intensiv träning så har jag valt bort yogan. Jag skulle också gärna hinna träffa mina vänner i veckorna, men eftersom tiden inte riktigt hinner till försöker jag ta igen det på helgerna. Någonstans skulle jag vilja ha det mkt mer rent och prydligt hemma än vad jag har, men jag prioriterar mina hobbies och att umgås mkt högre, så det får bli som det blir.

Sedan bor jag nära mitt jobb (hyfsat nära iaf) och har valt bort hus & trädgård, så där sparar jag ju ett antal timmar i veckan jämfört med om jag hade pendlat och behövt greja med en massa hemmafix.

Nyfiken i en strut: vilket pass är det du vill gå? Försöker beta mig igenom passutbudet på mitt ställe och tar gärna emot tips på sånt som är roligt och inte bara jobbigt :D Kan tipsa om piloxing om de har det där du är, skitkul mix mellan boxning och pilates :up:
Svettyoga! Aka bikramyoga :). Det verkar mest jobbigt och svettigt men jag är SÅ sugen på att testa :D.

Det beror ju såklart jättemycket på hur man är som person.
Jag älskar att planera in mina dagar in i detalj ner på minutnivå. Det betyder inte att jag hetsar igenom saker eller känner mig stressad. Det gör jag däremot av att göra ingenting. Då blir jag stressad och känner att jag bara slösar bort mitt liv. Trivs bäst när det är massor att göra.

Hur mycket hinner ni med?

Vad jag hinner:
- heltidsjobb
- tre hästar (varav endast två tränas)
- universitetsstudier på halvfart
- läsa rätt mycket
- bo i hus och ha det i enligt mig acceptabelt skick
- en del tävlingar på sommarhalvåret och helgkurser lite då och då utspritt över året
- sover nästan alltid 8 timmar varje natt

Ibland planerar jag noga för att hinna med det jag vill och ibland gör jag ingenting (annat än nödvändiga saker som att fodra och fylla vatten typ).

Försöker rationalisera bort allt som är tråkigt till förmån för det som är roligt. Hästarna går på lösdrift som är ordnad så att den kräver minimalt med arbete vilket ger mer tid till själva hästarna och det roliga. Städar en gång i veckan men gör det i etapper så att säga (och ibland inte alls). Försöker göra matlådor så att det alltid finns att ta med till lunch så kan middagen ibland bli lite mer improviserad.

Saker jag inte gör (skulle inte ens om jag hade tid):
- följa tre serier
- klippa gräsmattan
- ägna mig åt trädgårdsskötsel
- ha bilen i utseendemässig toppkondition
- renovera av kosmetiska skäl (gör bara sådant som måste göras, typ dränering)
- heminreda
- ha "undanplockat" inomhus

Träffa vänner gör jag lite då och då, rätt många tittar in här och dricker kaffe lite nu och då. Andra träffar jag ibland en stund efter jobbet. Rätt många träffar jag i hästrelaterade sammanhang :D

Rolig läsning att se hur andra gör!

Allt har sin tid är också en devis man kan leva efter. Man kan inte hinna med allt NU men om jag kör på de här grejerna nu så får jag göra lite mindre av något annat för att sen satsa på ditten och då göra mindre av datten.

Jag avskyr att stressa och vill gärna sova uppemot 9 timmar per natt, heltidsjobb och häst.
En otroligt stressborttagande faktor är att inte ha någon tv. :up:
Lunchlådor, skittrist men jag brukar slänga ihop något på typ 30 min på sön som räcker till tre dgr, de andra två i jobbveckan köper jag mat.
Tipset med mycket underkläder är bra. Jag tvättar max en gång i mån. Ofta gör jag lunchlådorna eller städar under tiden.

Nu var det ju specifik träning du ville göra men ge sig ut på en jogg på 30 min efter stallet innan duschen funkar. Träna tillsammans med kompis är också bra. Inte för att effektivisera utan för att det är trevligt.

Många är i sina invanda mönster om hur det "ska" vara men icke att förakta så kan småbarnsföräldrar öppna upp nya sätt att umgås på som man liksom tvingas in i, om man nu vill träffa dom alls. :p

Nu har jag visserligen precis fått barn, och kan, som kontrast till vad du skriver, medge att jag just nu inte hinner någonting på dagarna. Är glad att jag kommer ut ur huset och får mocka åt mina hästar...

I mitt gamla normala liv hann jag inte så många saker, men hann det jag tyckte var viktigast. Jobbade ca 50 h i v, pendlar 1,5 h om dagen drygt, har två hästar, hund, hus och sambo. Tränar gör jag på morgon eller lunch när jag ids, stallet är jag i varje dag som inte är arbetsresa eller jobb i 20 h men rider inte två varje dag utan har medryttare på den ena och den andra är ung. Vägrar optimera stallet, det måste få ta tid, men köper tjänster och har en sambo som utöver markservice ofta hjälper till med "det trista" i stallet så att vi därefter kan käka ihop och se på tv en timme typ. Sover typ 5-6 h per vardagsnatt, det får liksom räcka. Är inte piggare när kl ringer efter 7 h så då hänger jag hellre i soffan med sambon en timme längre på kvällen.

Vänner träffar jag i stallet, på jobbet, på lunchen och på helgen.

Nu jobbar jag visseligen inte kontorstider men vissa dagar jobbar jag 8-22 och jag är ofta bara ledig 1 dag, jobbar 2 ledig 1 jobbar 3, typ så.
Pendlar 2 timmar per dag också.

Utöver jobbet (och pendligen) så hinner jag med mina 5 hästar och thats it.
Yogar 1 dag i veckan och hade velat träna 1-2 dagar också, snart har jag bara 4 hästar så då kanske jag kan klämma in lite träning där.
Vänner träffar jag i samband med något hästigt, min bästa vän bor en bit bort så när vi ses så ses vi en helg några gånger per år.
Men det är ju prioritering.
När jag har en ledig, hästlugn dag så ägnar jag den åt att slappa, se serier, måla i målarböcker surfa.

Jag har mött alldeles för många människor som inte förstår hur jag hinner och när man pratar så visar det sig att de liksom låser sig själva till att bara göra en sak om dagen trots att det finns tid till betydligt mer.

Jag har ojämna arbetstider och pluggar, i snitt lägger jag nog 60 timmar på de båda (olika fördelat under året). Tränar och träffar vänner 2-3 gånger i veckan, reser bort 1-2 helger i månaden.
Det viktigaste för att jag ska hinna skulle jag säga är:
- Laga mat och frysa in när man har tid. Helst 10-15 portioner åt gången. Målet är att laga mat en gång i veckan.
- Städa jämt. Tex är jag klar 5-15 minuter innan bussen går på morgonen så dammar eller torkar jag något. Allt plockas undan så fort det är använt.
- Göra ärenden på vägen och inte åka separat. Bunta ihop ett antal ärenden och få dem gjorda samtidigt.
- Umgås med vänner och få något gjort samtidigt, tex äta.

Fast att leva på frysmat sex dagar i veckan och aldrig få sätta sig ner ens fem minuter skulle jag tycka var ett väldigt högt pris att betala. Bor du själv?

Nu tycker jag att jag inte hinner med någonting nu när jag har kontorstider.

Jobbar 7-16

Jag håller just nu på att renovera ett hus så att vi i familjen kan flytta in. Jag och sambon har blivit särbos men det gör också att vanliga bestyr såsom städning har blivit mycket mindre. Den tiden fylls istälet av att renovera hus. Brukar åka hemifrån vid 06:30 och landa efter jobb, stall, träning, hundar mm i soffan runt 22 på kvällen.

Vänner planeras in tid för numer. För att hinna träffa och umgås så bokar vi in något i god tid. Förra helgen träffades vi ett gäng och körde gokart t.ex

Träning skulle jag vilja få in i vardagen men det får vänta tills vi har flyttat in i huset och jag behöver inte lägga 5h varje dag på renovering. Det tar tid :/

Nu jobbar jag visserligen 10-19. Men har dryga timmen att pendla enkel väg flera dagar i veckan när jag är hos min karl.

Så idag tex ringde kl 05.45, åker 1 timme till stallet, rider 1 tur, byter om och åker resterande 25 minuter till jobbet. När jag slutar ikväll så är jag alltså hemma vid 20-20.30 åker då till gymmet, hem duschar och hinner sen äta och tillbringa någon timme med min karl innan vi somnar :p

Jag hinner dock med betydligt mycket mer när jag jobbar natt, behöver inte lika mycket sömn då :D
Det är sömnen som förstör tycker jag :mad::rofl:

Gud jag hinner ingenting om blir alldeles stressad av att läsa om allt som ska hinnas med.

Jag jobbar oregelbundna tider och slutar oftast 20, ibland slutar jag 16 eller 17. Jag behöver sova och jag vill hinna umgås med min sambo och mina föräldrar. Att planera in livet på minuten och maximera tiden är inget för mig. Träning och vänner får komma utöver det, när jag orkar. Jag och sambon brukar i alla fall gå en promenad några gånger i veckan tillsammans och så har vi en motionscykel framför tvn, så lite tränande utöver de 20' steg jag går på jobbet blir det.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar