Hur mycket hinner ni med?

Jag skulle gärna börja kl 07.00 varje dag @Kattennizze Men så är jag ju infödd norrbottning också så det beror säkert på det :D Tyvärr tror jag inte mina elever ställer upp på att börja så tidigt, men jag passar på att göra en del förtroendetid varje dag innan 08.00.

Ju mer jag läser desto mer tydligt blir det för mig att begrepp som att "hinna mycket" är så väldigt individuella. En del hinner se mycket på TV, andra hinner rida flera hästar, ytterligare andra hinner laga mat med flera moment. Det jag tycker är allra lustigast är de som inte äter fryst mat. Själv äter jag färskt kött ungefär tre gånger om året OM jag råkar vara hemma när det vankas slakt. Resten av året äter jag obönhörligen ur frysen.

Min fråga skulle nu vara när alla hinner se TV-serier. Jag har en kollega med småbarn som hinner se/följa flera stycken varje vecka, förstår inte hur hon hinner.

Obs - barnfria människor alltså :). Ni som har barn har magiska krafter och verkar göra mer på en dag än vad jag gör på en vecka :p.

Jag jobbar heltid, kontorstider, och har inga barn och ingen direkt hobby. Min tanke är att börja träna två dagar i veckan vilket ju borde vara fullkomligt görligt med tanke på mina förutsättningar. Ändå blir jag helt stressad när jag försöker planera hur mina veckor ska fungera. Min fråga är: Hur mycket hinner folk vanligtvis med när de jobbar heltid? Hur kan alla andra hinna göra så väldigt mycket medan jag inte hinner med nånting alls?

Mitt liv ser typ ut såhär:
* Jobbar kontorstider men kommer att arbeta sent en dag per vecka ungefär.
* Åker utomlands minst en helg per månad, ibland två eller tre.
* Ska läsa farsi en kväll i veckan.
* Vill hinna umgås med vänner minst två kvällar/dagar per vecka.
* Vill kunna träna två gånger i veckan.
* Har tidigare varit volontär en kväll per vecka - kommer förmodligen att hoppa av det.

Dessutom behöver jag åtminstone en dag per vecka, helst två!, där jag kan göra ingenting - dvs en dag då jag kan tvätta, ta emot matleverans, slappa framför TV:n.

Varför känns det som att mitt schema blir så överfullt att jag inte hinner med nåt? Hur mycket hinner ni med?

Man hinner det man vill hinna. Själv jobbar jag 10-19 vardagar (en vardag ledig) och ca tre helger per månad. Singel och ägare till tre hundar. Bor i lägenhet med uteplats.

Jag går upp sju och fystränar hundarna en timme innan jobbet. Åker till jobb vid halv tio och är ute från jobbet runt halv åtta. Rastar hundar samt tränar lydnad eller spår några kvällar i veckan. Hemma vid halv nio-nio. Har jag inte tränat hund dammsuger eller städar jag undan lite. Stannar till och handlar om det behövs. På helgerna slutar jag fem och då tränar jag hund, städar eller tar hand om trädgården. Rätt ofta gör jag manikyr. Jag hinner också med någon timme framför tv:n eller med en bok alla dagar. Somnar vid tolv. Lediga dagar går åt till lite extra kul med hundarna, städa bilen, tvätta eller träffa vänner. Någon gång i månaden blir det storstäd, ofta på ledig helg. Det tar fem-sex timmar.

Jag hinner rätt mycket, men då är jag också igång från sju på morgonen till tio på kvällen. Det jag däremot inte gör är:
Lagar mat - kvällsmat är ägg och yoghurt.
Stryker - jag stryker inte kläder, någonsin.
Dejtar - det finns fan inte tid. Tur jag är singel.

@TeamLundVer Om det inte vore för att du inte lämnar på förskolan, samt nämner att din partner fredagsstädar, hade jag gissat att du var ensamstående.
Jag man skulle kunna tro det när man ser vad det står men mannen tar disken var dag plus hunden medan jag nattar. Innan turades vi om med det men just nu tar det 3 timmar att natta sonen om mannen ska göra det. Är en sådan fas just nu. Han är väl inte lika tråkig som jag helt enkelt :D:p

Sedan tar han ju sonen på morgonen och jag kissar hunden. Det glömde jag skriva.

Jag har också pendlat (när jag gick på gymnasiet), men för mig var det ca 2 h som försvann i pendling (+ all väntetid :wtf:). Sedan hade man inga fulla arbetsdagar på samma sätt som idag, så det var väl ändå relativt lindrigt. Men det räckte för att få mig att inse att jag inte vill bo så långt från jobbet igen. :/

Håller med om att det är kul att se/höra hur andra lever sina liv. Det är så lätt att trava på i samma hjulspår och inte reflektera över hur livet ser ut - och hur det hade kunnat se ut.

Jag pendlar sådär 40 minuter (bil) enkel väg och finner det som en perfekt uppstart inför arbetsdagen och en perfekt slussperiod inför att komma hem. Skulle inte vilja kliva in direkt på jobbet efter uppvaknandet.... Men jag skulle inte heller vilja ha längre pendlingstid och definitivt inte några bilköer. För att bilkörning ska vara en bra uppstart krävs att det flyter på rimligt. Annars är frustrationen ett hinder.

38 som heltid har jag också haft. Men då märkte jag ingen direkt skillnad mot 40 timmar. Då hade jag även "sjukvårdsschema" vilket höll på att bli min död, kändes det som Börja klockan 7 är döden.

Jag gör aldrig 38 timmar per vecka, det är bara ett snitt. Ena veckan kan det vara 17 timmar, nästa vecka 60 timmar. Det är väldigt olika. För mig fungerar det väldigt bra.

Man hinner det man vill hinna. Själv jobbar jag 10-19 vardagar (en vardag ledig) och ca tre helger per månad. Singel och ägare till tre hundar. Bor i lägenhet med uteplats.

Jag går upp sju och fystränar hundarna en timme innan jobbet. Åker till jobb vid halv tio och är ute från jobbet runt halv åtta. Rastar hundar samt tränar lydnad eller spår några kvällar i veckan. Hemma vid halv nio-nio. Har jag inte tränat hund dammsuger eller städar jag undan lite. Stannar till och handlar om det behövs. På helgerna slutar jag fem och då tränar jag hund, städar eller tar hand om trädgården. Rätt ofta gör jag manikyr. Jag hinner också med någon timme framför tv:n eller med en bok alla dagar. Somnar vid tolv. Lediga dagar går åt till lite extra kul med hundarna, städa bilen, tvätta eller träffa vänner. Någon gång i månaden blir det storstäd, ofta på ledig helg. Det tar fem-sex timmar.

Jag hinner rätt mycket, men då är jag också igång från sju på morgonen till tio på kvällen. Det jag däremot inte gör är:
Lagar mat - kvällsmat är ägg och yoghurt.
Stryker - jag stryker inte kläder, någonsin.
Dejtar - det finns fan inte tid. Tur jag är singel.

Man hinner det man vill är väl en ganska rejäl förenkling?

Jag skulle gärna börja kl 07.00 varje dag @Kattennizze Men så är jag ju infödd norrbottning också så det beror säkert på det :D Tyvärr tror jag inte mina elever ställer upp på att börja så tidigt, men jag passar på att göra en del förtroendetid varje dag innan 08.00.

Ju mer jag läser desto mer tydligt blir det för mig att begrepp som att "hinna mycket" är så väldigt individuella. En del hinner se mycket på TV, andra hinner rida flera hästar, ytterligare andra hinner laga mat med flera moment. Det jag tycker är allra lustigast är de som inte äter fryst mat. Själv äter jag färskt kött ungefär tre gånger om året OM jag råkar vara hemma när det vankas slakt. Resten av året äter jag obönhörligen ur frysen.

Min fråga skulle nu vara när alla hinner se TV-serier. Jag har en kollega med småbarn som hinner se/följa flera stycken varje vecka, förstår inte hur hon hinner.
Jag kollar gärna mkt på serier. Det är ett sätt för mig att vila och liksom göra ingenting. Det varierar hur mycket jag hinner, men lägger annars på hög och kör seriemaraton någon helg när jag inte orkar göra så mycket annat alls.
Ibland hinner jag ett avsnitt om dagen innan läggdags.

För mig motsvarar det tiden jag kanske annars hade lagt på en bok.

Fast det är ju skillnad på att äta nytillagad mat gjord på kött som varit fryst, och att leva på frysta grytor och långkok. Det är väl det senare som känns mindre kul.

Ett generellt svar:

Jag har turen att ha flexibla arbetstider så jag kan träna före jobbet - men jag simmar, så behöver inte passa några tider förutom att simhallen inte öppnar förrän 7. Det brukar bli två vardagsmorgnar i veckan och då får jag offra en halvtimmes sömn eller så de nätterna helt enkelt. Det är värt det för energin jag får under dagen av att starta med ett träningspass :) Dessutom kan jag utföra en stor del av mitt arbete på distans vid behov - som idag, t.ex, har jag tänkt gå tidigare för att jag ska hinna med en buss. Skulle det då vara så att något ligger kvar och skramlar (det gör det vanligtvis inte en fredag, men ändå) kan jag med största säkerhet lösa det på mobilen. Detsamma gäller morgnar, ofta kan jag svara på lite mail hemma vid köksbordet eller på spårvagnen innan jag simmar = mindre stress efter simningen.

Vi har förtroendetid utan instämpling eller formell kontroll och jag tycker att det är guld värt för att få ihop vardagarna. Ibland hade det varit intressant att ha ett "riktigt" flexkonto för att få lite koll på hur mycket jag faktiskt arbetar, men det är inte så viktigt så länge jag inte känner att jag börjar slita ut mig och numer är de varningsklockorna både höga och tydliga i mitt huvud.

Jag tycker överlag att folk får så fruktansvärt lite gjort. De jobbar heltid, kommer hem kl 17, lagar mat och sen är de trötta och spenderar kvällen i sällskap av TVn.

Jag har inga barn. Vi bor på en hästgård som det bor 10 hästar på, har två hundar och lite andra djur.
Jag jobbar heltid, pluggar 50% och är som sagt ute i stallet många timmar per dag. Brukar kunna komma in runt 21 på kvällen. Under tiden jag jobbar ute på gården har man en tvätt i maskinen. Jag dammsuger medan maten lagas mm.

Jag tycker överlag att folk får så fruktansvärt lite gjort. De jobbar heltid, kommer hem kl 17, lagar mat och sen är de trötta och spenderar kvällen i sällskap av TVn.

Jag har inga barn. Vi bor på en hästgård som det bor 10 hästar på, har två hundar och lite andra djur.
Jag jobbar heltid, pluggar 50% och är som sagt ute i stallet många timmar per dag. Brukar kunna komma in runt 21 på kvällen. Under tiden jag jobbar ute på gården har man en tvätt i maskinen. Jag dammsuger medan maten lagas mm.

Att jobba heltid funkar verkligen inte med alla typer av studier ens i idealfallet. På många utbildningar är man schemalagd 8-17 eller 8-21 + mängder av uppgifter som ska göras utanför schemalagd tid och då kan inte ens med god fantasi läggas till en halvtid eller heltid.....

Mycket är dock en prioriteringsfråga. Man hinner det man vill mest utöver det man behöver mest. Gör man annat än det man vill eller behöver hinna, så bör man se över sina prioriteringar.

Med behöver menar jag nu ganska grundläggande saker. Som att ha pengar till hyra och mat och tid att inta näring och dricka. Att städa huset mer än en gång i månaden bör vara mer baserat på vilja, för något grundläggande behov är det inte. Som exempel.

Att jobba heltid funkar verkligen inte med alla typer av studier ens i idealfallet. På många utbildningar är man schemalagd 8-17 eller 8-21 + mängder av uppgifter som ska göras utanför schemalagd tid och då kan inte ens med god fantasi läggas till en halvtid eller heltid.....

Mycket är dock en prioriteringsfråga. Man hinner det man vill mest utöver det man behöver mest. Gör man annat än det man vill eller behöver hinna, så bör man se över sina prioriteringar.

Med behöver menar jag nu ganska grundläggande saker. Som att ha pengar till hyra och mat och tid att inta näring och dricka. Att städa huset mer än en gång i månaden bör vara mer baserat på vilja, för något grundläggande behov är det inte. Som exempel.

Vi är schemalagda ett par dagar i månaden. Har massor av uppgifter som ska göras varje månad. Det är ju bara att göra det. Förstår inte hur folk kan få så lite gjort.

De gör förmodligen andra saker som du inte lägger tid på, eller värderar andra saker i livet.
Bara för att du trivs med att livet är helt fullbokat så betyder ju inte det att det passar alla?

Jag har absolut perioder när mitt liv ser ut som ditt. Jobb, aktiviter och hemma sent på kvällen. Det funkar ett tag för mig men sen blir jag helt slutkörd, och framförallt så är det helt omöjligt för mig att kombinera med andra saker som jag värdesätter i livet. Typ min pojkvän.

De gör förmodligen andra saker som du inte lägger tid på, eller värderar andra saker i livet.
Bara för att du trivs med att livet är helt fullbokat så betyder ju inte det att det passar alla?

Jag har absolut perioder när mitt liv ser ut som ditt. Jobb, aktiviter och hemma sent på kvällen. Det funkar ett tag för mig men sen blir jag helt slutkörd, och framförallt så är det helt omöjligt för mig att kombinera med andra saker som jag värdesätter i livet. Typ min pojkvän.

Visst är det så men jag kan absolut inte förstå att många slöar bort sitt liv. Min man är tack och lov lika aktiv som vad jag är.

Mest gjort vinner eller vad?

Visst är det så men jag kan absolut inte förstå att många slöar bort sitt liv. Min man är tack och lov lika aktiv som vad jag är.
Slösar bort?
Jag tänker att man lägger tid på det som känns värdefullt för en själv. Jag tycker att det är värdefullt att få ligga och slöa i soffan ibland, att somna klockan 21 när jag är trött och att bara ligga och skeda med min pojkvän en hel kväll för att det är mysigt.
Det är verkligen inte att slösa bort livet för mig. Däremot hade jag känt ett slöseri om jag stressade runt i livet och aldrig liksom ens hann stanna upp och fundera på hur jag mår.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel