Hur mycket energi och pengar lägger ni på presenter

Mirre

Trådstartare
I morgon ska Isak på kalas, kompisen fyller år och de ska fira på lek och buslandet :)
Har just slagit in en present och fixat ett kort och sätta på det, började fundera på hur mycket folk lägger på presenter till barnens kompisar.

Vi köpte en enkel uteleksak som inte kostade så fasligt mycket, slog in det och skrev ett enkelt grattiskort i datorn. Lägger alltså inte ner så fasligt på det hela.

Hur gör ni?

I morgon ska Isak på kalas, kompisen fyller år och de ska fira på lek och buslandet :)
Har just slagit in en present och fixat ett kort och sätta på det, började fundera på hur mycket folk lägger på presenter till barnens kompisar.

Vi köpte en enkel uteleksak som inte kostade så fasligt mycket, slog in det och skrev ett enkelt grattiskort i datorn. Lägger alltså inte ner så fasligt på det hela.

Hur gör ni?
Jag vet några familjer som köper ett gäng presenter på Ullared som sens läggs i en låda och när det är kalasdags väljs nånting ur den.

I början ansträngde jag mig för att hitta något kul som passade just det födelsedagsbarnet men sen blev det enklaste legogubben för 49-100 kr för att sen bli en chokladkaka o en 50-lapp. Tack o lov att den tiden är förbi.

Det beror lite på, i kväll ska sonen iväg på kalas till en kompis, men där umgås vi hela familjen så den presenten är utvald för att passa just det barn och kostar 170 kr. Normalt sett brukar jag försöka hålla mig runt hundralappen, oftast är barnen med och handlar presenten eller ger väldigt specifikt vad jag ska köpa.

Vi tänker inte så fasligt mkt på priset, vill gärna hitta ngt som passar barnet. I vissa fall vet man ju inte direkt vad barnet gillar, då kör vi på ngn uteleksak/målarbok och pennor eller liknande som "alltid går hem".
Men lägger nog ca 100-200 kr. Brukar bli ungefär 8-9 kalas per år så det känns helt ok (dagiskompisarnas kalas, men brukar inte kunna gå på precis alla).

Sen har dottern en bästis (ej på samma dagis) där vi även känner familjen privat, så där lägger vi både mer tid och pengar på presenterna för att det ska bli "rätt". Men då vet vi ju också mer exakt vad han gillar!

Lägger så lite som möjligt höll jag på att skriva och gjorde det också. ;)

Närå, men just till klasskompisars kalas (som jag märkt är något av en inflation nu sen vår äldsta gått förskoleklass) så försöker jag ligga lite lågt prismässigt. Inte egentligen alls för att spara pengar för egen del, men för att jag tycker det är lite smått idiotiskt att ge mindre barn skitdyra presenter i parti och minut. När det är just kalas för kompisar blir det ju också lätt inflation i vad man "ska" lägga ut. Jag vill inte medverka i det och vara medskapare till att barn med föräldrar som har det sämre ställt känner att de måsta tacka nej till kalas för att de inte har råd med presenter.

Helst skulle jag önska att presenterna klasskompisar emellan (nu talar jag 7åringar alltså) kostar max 50 kr. Men jag har någon enstaka gång lagt lite mer än så.

Jag tar alltid med mig sonen så får han titta och vara med och välja present till kompisen. En gång blev det ett hopprep med såpbubblor i handtagen, en annan gång ett plockepinn, en gång något lego-paket mm.

Hur gör ni?

Min 6-åring får välja ut en leksak han vill ge bort och vi brukar begränsa till runt 100 kr. Han brukar få göra egna kort (om han vill). Enkelt och bra.

Brukar lägga runt 100kr per kalas. Väljer att köpa sådant som går åt, typ pennor, pärlor och pyssel.

Är det bästisen som fyller år kan vi lägga lite mer om vi hittar rätt present. Dottern brukar rita ett kort och så hjälps vi åt att skriva på det.

Hur gör ni?

Runt 100 kr *2 eftersom våra tvillingdöttrar blir bjudna på samma kalas. De ritar egna grattiskort.

Hur gör ni?

När jag köper presenter till barn köper jag för 100-200 kr. Lägger inte alls så stor planering på det utan brukar mer tänka efter på "vad kan vara roligt?" och köper det som jag tror barnet skulle uppskatta, har användning av och bli glad över.
Senast var det så himla simpelt som två flaskor såpbubblor..snacka om uppskattat present!

Barn tycker jag f.ö är det lättaste och roligaste att köpa presenter till..just för att det behöver inte vara avancerat för att vara mycket uppskattat.

Kort brukar vara väldigt överskattat så det skippar jag i många fall helt, gör nåt kul på presenttinslagningen i stället.

Jag vet några familjer som köper ett gäng presenter på Ullared som sens läggs i en låda och när det är kalasdags väljs nånting ur den.

Just så gör vi. Vi har en presentlåda med allt möjligt i, som kommer just från ullared. Inge dyra saker mellan 2-50 kr. Så tar vi några saker ur den. Har vi inget passade så köper vi, men lägger inte mer än 100 kr. Det gäller även julklappar till kusiner o så.

O vi förväntar oss inga dyrare saker när barnen fyller år/jul. Dock har min syster bla. En förmåga att köpa dyare saker 2-300 kr så jag känner mig snål när vi kommer med våra presenter på 50-100 kr...

I mina barns klass, och jag har forstatt att detta ar en trend i var skola, sa ger varje barn 50kr nar de gar pa fodelsedagskalas. Plus ett kort forstas. Det ar supersmidigt - billigt, man behover inte fundera pa vad man ska kopa, och det ar jatteuppskattat av fodelsedagsbarnet eftersom sammanlagt blir det ju en rejal summa! Det ar bara 12 elever i mina barns klass, men det blir anda 550kr totalt och det kan man ju kopa nagot riktigt bra for.

Nar det ar barn utanfor klassen som fyller ar, sa brukar jag ha 100kr som riktlinje, men lagger mer om det ar en valdigt nara kompis eller slakting.

Vi brukar, som många andra också verkar göra, lägga runt 100:- (x2 då de går i samma klass) på kompisarnas presenter. Vad det blir får mina barn välja själva :) Är det någon av deras bättre kompisar brukar det kunna bli runt 150:- istället. Mina barn går dock på en liten skola och är bara 18 st i sin klass (som är en kombinerad F1:a) och alla de har inte kalas så det brukar bli som mest två kalas på en månad.

Nu har vi inte barn själva (än) men det finns ändå barn bland vänner och syskon. De får en bok samt lite pengar insatta på ett aktiekonto. Det kommer vi fortsätta med då vi anser det vara en investering i deras framtid (läskunnighet och sparkapital). Den dagen vi behöver ge till framtida klasskompisar så hoppas jag vi kan ha samma grundtanke där men med ett annat upplägg. Något som gynnar i framtiden alltså.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 440
Relationer Jag fyller år idag och har som den praktiska människa jag är bl.a. önskat mig saker jag annars kommer köpa själv. En av dessa var en...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 733
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar veta vad jag vill och har rent av rätt bestämda åsikter på många områden. Men när det kommer till större beslut är det...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Magiana
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 541
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama