Hur mycket dricker en hund??

S

Sissan

Jag hörde av en veterinär hur många dl vatten en hund ska dricka/kg kroppsvikt men jag har glömt det, är det nån som vet?
Tycker att min unghund dricker så otroligt mycket men han är iofs stor....:confused:

Sv: Hur mycket dricker en hund??

En normal frisk hund bör dricka minst ½ dl/kg och dag, om den Bara äter torrfoder. Blöter man fodret eller ger matrester, så får ju hunden i sig vätska vi det också.

Senast ändrad:

Okej... Tack!
Skulle du se det som normalt då att 2 hundar(10&11månader) en ca 13kg och en ca 35kg dricker mellan 3-4 liter vatten om dagen??
De äter torrfoder kan jag tillägga.. Jag har aldrig haft så törstiga hundar förr... :crazy:

Det totala minimiintaget för dessa hundar/ dag är 6,5 dl/ dag för den lille och 17,5 dl/ dag för den store. Vilket totalt blir en vattenåtgång på Minst 2,4 liter/ dag, så jag skulle nog tycka att 4 L/dag inte är För mycket, men det beror ju naturligtvis även på er innetemperatur, pälsmängd på hundarna och hur mycket de aktiveras osv.

Har de ökat vattendrickandet eller har de (i förhållande till storlek/åldern) alltid druckit mycket?
Är det så att de hux flux dricker mer än de gjort tidigare, så kanske det behöver kollas upp av veterinär.?

Nja, det kan vara så enkelt som så att de numera får torrt foder, tidigare blötte jag upp det...:crazy:
Talade med vet om den store tidigare och hon tyckte att han drack normalt för sin storlek och aktivitet.. Det är en mycket!! pigg o alert unghund :D med rätt mycket päls..

4% av kroppsvikten är basbehovet o då räknar man in vatten från fodret men men räknar inte med förluster från tex hässjning.
Upp till 10% brukar man anse normalt.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 509
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar