Hur mycket bör jag kunna?

K

KiiiWiii

Hejsan hoppsan!
Jag har ridit i 3 1/2 år nu och jag undrar hur mycket borde jag kunna? alltså hur duktigt bör jag vara när jag ridit den här tiden? förstår att det varierar oändligt mycket från människa till människa och vilken ridskola, vilken lärare, vilken ålder osv, det förstår jag absolut! men om ni tänker ungefär hur mycket ni kunde vid denna tiden, känns som om jag ligegr efter i utvecklingen :confused:
Jag kan berätta lite om min ridning så kan ni kanske få en bättre bild!
Började rida på islandshästar vid 13 års ålder
red inte så mycket mer än 1 gång i veckan, någon gång här och där på andra ställen, var på ridläger
när jag blev 15 började jag rida på en annan ridskola så nu red jag alltså 2 lektioner på vecka, 1 på islänningarna och 1 på storhästarna, blev även medryttare på 2 travare
red ganska mycket under sommaren, var på ridläger
nu i höst red jag också dubbla lektioner några veckor har jag ridit 4 lektioner andra 3
ungefär så :P haha ledsen att det är så stökigt!
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Jaa.. Svår fråga, men när jag jobbade som instruktör på ridskola hade jag ungefär det här målet för ryttare som ridit drygt tre år:

Kunna rida hästen i alla gångarter - och olika typer av häst (lat, pigg, stor, liten mm) (ridborgarmärket)
Ha grundläggande kunskap i hästhantering och hästskötsel, dvs kunna sadla, tränsa, kunna regler för säker hantering av häst, mockning, veta på ett ungefär vad en häst äter/dricker plus teoretiska kunskaper om anatomi, färger och tecken, lite sjukdomslära (Teoridelen för märke tre ungefär)
Ha börjat lära sig rida en häst i balans(på tygeln, inverkansridning), de enklare dressyrrörelserna(tex skänkelvikning)
Kunna vägarna på ridbanan och reglerna på denna.
Ha börjat hoppa - enklare banor (såsom junior cup var förr i världen), på ca 60cm - 1,00m höjd beroende på hästens storlek...
Kunna behärska en häst vid uteritt under kontrollerade former, dvs i grupp med ledare.

Detta är ganska högt ställda krav, och absolut hinner inte alla dit på tre år. Traditionellt har målet på ridskolorna varit att efter fem år ska man vara kunnig nog att skaffa en egen häst (i alla fall den teoretiska kunskapen), och att kunna börja tävla lättare klasser.

Det är beräknat på att man rider en gång i veckan, så rider man oftare går det fortare! Det som oftast släpar är teorin, men det finns ju även en uppsjö med böcker att läsa, så det är ju upp till en själv en hel del!
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Jaa det var nog ganska hårda krav! Men såklart att det finns ju ryttare som uppskattar att det är lite press.
Jag känner när jag läser att jag är inte där än. Jag har väldiga problem med att rida pigga hästar och även galoppskänkel!
Jag kan rida i alla gångarter men galoppen krånglar alltid!
tacks å mycket för ditt svar, har gett mig en hel del att tänka på!
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Är rätt relativt det där. Insåg att en lektion i veckan inte räckte för mig. Så jag började rida på en ridskola till då det var ont om platser på den jag red på. Rätt snart efter det så hittade jag en häst att vara medryttare på. Så från en gång i veckan i början gick jag till ett ridpass varje dag på dryga tre månader. Sen blev jag sugen på att börja rida galoppphästar. Hade kontakt med några bra galopptränare och fick börja rida på heltid som arbetsryttare. Det blev helt plötsligt två, tre, fyra och till slut sju, åtta ridpass om dagen. Jag kände att jag gick framåt som ryttare när jag började rida två istället för ett pass i veckan. Men det var när jag började rida mellan fyra och sju pass per dag som jag verkligen kände att jag utvecklades och fick balans. Så jag skulle vilja säga att det helt handlar om hur ofta man rider och jobbar med hästar (många olika hästar då, inte bara en) som räknas. Inte om hur många år man har ridit...
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Mmm...
Sen skiljer det ju på typ av ridning med. Jag kan knappt göra en skänkelvikning i ridhuset eller skilja på höger och vänster. Men klarar att hoppa upp och rida både unghästar och galopphästar i skogen och på bana och känna mig rätt trygg och säker när jag gör det...
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Det har du verkligen helt rätt i!
Just nu rider jag mellan 1-3 gånger i veckan! Nu när ridskolan har uppehåll så får jag komma när jag vill och rida men då är det på en ponny. Så för tillfället rider jag ju bara en häst! Sen när terminen börjar kommer jag rida flera olika!
I min förra grupp så var det en tjej som hade ridit i många år på en annan ridskola och när hon kom till samma som mig sa hon efter första terminen "såhär mycket har jag inte lärt mig under alla mina år som ryttare" så jag har varit hos en toppen tränare och det har gått fort framåt och jag känner mig ändå ganska duktig när jag sitter på islandshästarna men när jag kommer upp på storhästarna så låser sig allt och jag blir som en nybörjare? Jag fattar inte vad jag ska göra, för det blir som om jag börjar om igen?
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Tycker det är jätte svårt att säg hur långt man "ska" ha kommit efter 3 år.. Som sagt beror det jätte mycket på var/hur och för vem man tränar.

Du skriver att du red islandhästar mellan 13-15år. Hur red du då?

Det är ju jätte skillnad vilken "gren" i ridningen du utövat.
Har du mest ridit ute i skogen tex är det svårt att kräva att du ska kunna mer i dressyr när du aldrig ridit några "moment" för tränare.

Sen beror det nog mycket på den egna motoriken/balansen, hur medveten man är på sin egen kropp.

Sen har hästarna de förutsättningarna för att passa som läromästare?

Kan rekomendera privat lektioner, själv eller max två i en grupp, ridlektioner
i all ära i större grupp, det har sin charm och roligt med gemenskapen:D, men ridlärarna har inte en chans att gå igenom DIG på det viset som i en privat lektion. Det ger jätte mycket om man har en bra tränare.

Mvh :)
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Jag red lektioner i paddock varje söndag. Många av hästarna är ganska välutbildade då ägaren är väldigt noga med kvalite på lektionerna!
Vi jobbade mycket mot målet att rida hästarna i korrekt form på tygeln. men jag slutade då jag tyckte att det blev för stor fokus på tölten (men det visste jag ju i med att det är islandshästar)

Jag har tränat gymnastik så jag tror jag har någorlunda koll på min kropp men jag vet ju inte riktigt :)
Den först hästen jag fick rida var verkligen inte bra! Han drog ner mitt självförtroende till noll varje lektion då han är extremt envis och stark. Jag red i en grupp tjejer som hade ridit i 2-3 år vilket gjorde att jag fick sån press på mig, alla var så duktiga gemfört med mig!
Jag fick rida den där jäkla hästen i 2 terminer, sen den tredje terminen fick jag en underbar liten små pigg häst! det var då jag började lära mig.

Tack så otroligt mycket för ditt råd!
Kram
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

På galoppkurserna i Strömsholm filmade instruktören alla ridpass. Inte bara de inne i ridhuset utan även dem ute på banan och de vid startboxarna. Sen kunde vi alla i lugn och ro gå igenom ridpasset efteråt. Spola tillbaka och se på ett visst moment igen eller se på det i slow motion. Det är ofta mycket utvecklande att kunna se det som man gör bra och och kunna rätta till fel och brister. Man förstår så mycket lättare när man ser sig själv rida vad man behöver träna på...
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Ooj vad smart!
det har jag inte ens tänkt på!
det är klart att man lär sig otroligt mycket av att se sig själv! När man väl sitter på hästen och tränaren står och ropar i mitten att man gör på ett visst sätt så förstår man ju inte alltid för man tror att man gör rätt men om man får se film så kan man nog förstå bättre!
En själv är ens största kritiker!
tack ännu en gång!:bow:
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Förutom att alla är olika och därför lär sig olika saker olika fort är det också skillnad på ridskolor, ridlärare och hästar. Byter man ridskola/tränare ibland (inte för ofta) får man både nya frågetecken och aha-upplevelser. Ridskolor/tränare kan ha olika inriktning och/eller betona olika saker. Sedan är olika hästar olika att rida, en del svarar på små hjälper andra kräver mer ridning.

Ett av mina barn fick problem vid byte av ridskola när hon var liten. Ridläraren vill flytta ner henne ett snäpp. Red sedan några lektioner för en annan ridlärare som inte fattade någonting utan istället flyttade upp henne! Delvis handlade det om att inte placera en liten åttaåring (med flera års ridvana) på stora tungridna ponnyer utan istället på mer känsliga individer, men också om pedagogik och att se sina elever. Resultatet blev en glad tjej som fortsatte att rida istället för att med knäckt självförtroende sluta helt.

En ridskoleägare som jag känner menar helt krasst att en månad med egen häst är som ett år på ridskola. Med egen häst stöter man på och måste hantera alla problem själv, varje dag. Även om man får rida olika hästar på en ridskola så är de utvalda för att passa som just ridskolehästar (vilka hjältar!). Skillnaden mot privathästar är ofta stor. Inte minst för att ridskolehästar utbildas regelbundet av proffs och förbereds för de övningar som eleverna ska lära sig. På så sätt kan en bra och förberedd häst hjälpa sin ryttare/elev att göra rätt.


Den som har en egen häst och bara rider den riskerar förstås också att utveckla ett sätt att "umgås" som kan hämma utvecklingen.

Men framförallt så tycker jag inte att du ska jämföra dig så mycket med andra utan istället se på din egen utveckling. Och tänk då på att utvecklingskurvan ser ut som en åsnestig, långa nästan platta perioder varvas med små skutt uppåt/framåt.
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Barnen har mest ridit på små (tävlingsinriktade) ridskolor med få elever och mycket bra ridlärare. Efter ett par år hade de alla; ridit ut i skogen (utan ledare) flera gånger, ridit självständigt i alla gångarter, hoppat banor, lekt "hurry scurry", visat häst vid hand, smörjt utrustning, lärt sig visitera mm. Då hade de fått upp intresset och orkade lägga några år på att finslipa sin ridning.

När jag var barn lärde vi oss inte så mycket på sex år som mina barn gjorde på tre år, så utvecklingen har gått framåt!
 
Sv: Hur mycket bör jag kunna?

Jag förstår precis vad du menar!
Det är viktigt med rätt grupp för att man ska kunna utvecklas optimalt!
Det är konstigt det där att folk har så olika syn på ridningen?
Det jag tycker är bra tycker min kompis är förfärligt?

Jag är väldigt korkad! För jag gemför mig alltid med de som är bättre! Jag vet att jag verkligen inte borde göra det...
Jag har trots allt bara ridit i 3-4 år och då gemför jag mig med tex min kompis som ridit i 9 år :( hur galet är inte det?
Men jag tror att jag har satt för höga krav på mig den sista tiden. Jag vill kunna mer än vad jag kan. Antagligen så är jag ungefär så duktig som man brukar vara vid denna tiden men jag vill vara bättre!

Du har hjälpt mig att inse hur dum jag har varit! :)
Ridning är trots allt en hobby som jag utövar för att ha kul, det har jag glömt bort!
Tack så otroligt mycket!:D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp