Sv: Hur mycket Betfor och Kornkross ska jag ge??
Men hörreni!!
Nej man kan inte säga exakt de förstår jag också, MEN man måste ju kunna säga på ett ungefär vad man kan börja på, typ 1dl eller 200dl!!
Förstår inte varför folk skriver om de bara ska vara allmänt otrevliga och klanka ner på en. Man startar väl inte en "ber om hjälp tråd" för att bli ledsen i slutändan
Nej det tycker jag är j*vligt dålig stil.
Moderat kan gärna låsa den här tråden.
Men snälla... Det ÄR faktiskt omöjligt att säga vad din häst behöver om man inte vet vad grovfodret innehåller - men man kan gissa och du har fått bra tips tidigare hur du kan göra! Hästen lär inte dö om det blir fel, du märker det på att den antingen går upp i vikt och blir lite slöare eller så blir den grinig och till slut tunnar ur men innan dess har du ökat din giva
Du ska få ytterligare ett tips; jag vet att det finns trådar här på Buke där folk frågar vad andra har för häst och vad de ger för foder - kolla där om du hittar någon som verkar lik din häst och försök kopiera deras foderstat. Men var uppmärksam för det är inte säkert att din häst har samma behov (finns skillnader i raser och mellan individer) och MYCKET beror på vilket grovfoder du ger.
Låt oss räkna lite så kanske du förstår vad jag och de andra menar. Men om du inte orkar läsa allt så önskar jag dig ändå lycka till med din nya häst - det är bara den som kan ge dig det rätta svaret på vad den behöver. Var lyhörd så kommer den att tala om/visa dig!
Säg att din häst väger 500 kg, då behöver den för sitt underhåll (dvs för att gå och skrota i hagen) runt 55 MJ och 330 g smältbart råprotein (förkortas smrp) per dag. Vikten är helt tagen ur luften, jag har islandshästar och har ingen aning om vad en "nätt" häst i storlek 162 cm kan tänkas väga. Sedan tillkommer behov för arbete. Oxå bara helt ur luften tänker vi oss att din häst behöver ytterligare 25 MJ och 145 g smrp, vilket motsvarar ca 45 min skritt och 30 min annan gångart, per dag.
Alla är väl tämligen överens om att det bästa är att täcka så mycket som möjligt av behovet med grovfoder och bara fylla på med kraftfoder om hästen av någon anledning inte kan eller vill äta så mycket grovfoder som behövs.
Så frågan är väl egentligen hur mycket av hästens behov som täcks av det grovfoder du kommer att ge din häst?
Om ditt grovfoder innehåller 7 MJ per och 25 g smältbart råprotein per kg - då kan du täcka underhållsbehovet av energi med ca 11,5 kg men det fattas nästan hälften av det smältbara råproteinet. Då måste du byta en del av grovfodret mot något annat som ger mer smältbart råprotein men lika mycket energi. Om grovfodret i stället innehåller 7 MJ och 50 g smältbart råprotein täcker du behovet av både energi och smältbart råprotein med en giva på 11,5 kg och det finns inte utrymme för något kraftfoder, mer än möjligen någon dl av något som hästen gillar och som får den att äta sina mineraler
.
Problemet är ju att man inte kan se direkt på fodret vad det innehåller - däremot kan du indirekt se det på hästen, beroende på om den ökar eller tappar i hull på en viss giva!
Fast sedan har du problemet med att en giva grovfoder på 11,5 kg kanske inte på långa vägar räcker för att hästen ska må bra - dvs om den inte får sitt behov av strå tillgodosett. Våra reagerade direkt, inom någon dag, då vår f.d. stallägare envisades med att inte ge tillräckligt ensilage och visade det genom att nästan "krypa ur kläderna" och bli allmänt griniga. För att må bra behöver hästen lång ättid och den behöver tugga mycket - det är bl.a. därför grovfoder är bäst för hästen.
En häst behöver ca 1,5 kg torrsubstans (förkortas TS) per 100 kg kroppsvikt (torrsubstans är det som inte är vatten i grovfodret, för hö ca 85% och för ensilage/hösilage mellan kanske 40-70%). Man bör helst inte ge mindre, men man kan ge mer.
En häst som väger 500 kg behöver alltså äta (5 x 1,5 =) 7,5 kg TS för sitt underhållsbehov vilket motsvarar (7,5 / 0,85 =) nästan 9 kg hö eller från (7,5 / 0,7 =) nästan 11 kg till (7,5 / 0,4 =) nästan 19 kg ensilage. Om det visar sig att hästen får för lite TS kan man, för att inte överutfodra hästen med energi, byta ut en del av grovfodret mot lucern, som visserligen innehåller lite mer energi (8,5 MJ) än de grovfoder vi räknat på, men som innehåller mer än fyra gånger respektive dubbelt så mycket smältbart råprotein (105 g) per kg foder.
Som du förstår kan det vara stört omöjligt att svara på hur mycket Din häst behöver av betfor - om man inte vet vad grovfodret innehåller. Det går inte heller att, utifrån de uppgifter du lämnat om hästen, beräkna vad den totalt behöver. Men om du vet hästens ungefärliga vikt kan du själv räkna på olika foder och se vad den behöver på
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/calc.cfm
Lycka till!