Hur mycket Betfor och Kornkross ska jag ge??

Sv: Hur mycket Betfor och Kornkross ska jag ge??

Det går inte att ge ett korrekt svar på din fråga. Det finns inget "man ska ge", vi ger inte våra hästar betfor eftersom jag under flera år observerat en ökande tendens till vätska i benen när vi till och från provat.

OM jag skulle ge betfor skulle det vara för att den nackdelen uppvägs av någon annan fördel, men någon sådan fördel känner jag inte till.

sk*t kul, verkligen

Det går faktiskt inte att ge ett bättre svar. Bara ge nått o så se vad som händer. Våra gissningar är lika bra som dina.
Tänk på mineralerna också.

Hade jag varit du så hade jag tagit åt mig av det som skrivs. Men sånna svar ville du inte ha.
// Linda

Fråga förra ägaren, vad hästen ätit och hur mycket. Använd sedan detta som utgångspunkt. Sen får du väl titta på hull och muskler och sådant, och se hur hästen reagerar efter ett tag hos dej, och utifrån det öka eller minska eller lägga till något. Så fick man göra förr, då man inte hade höanalyser att utgå ifrån. Bäst vore om du hade en höanalys, så att du vet exakt vad hästen behöver, så slipper du lägga ut pengar i onödan, om det vore så att hästen inte behöver nåt kraftfoder exempelvis. De flesta av våra hästar behöver egentligen inte kraftfoder, utan bara hö och detta om höet har bra värden.

Förtydligande!

och kom ihåg att betforen alltid skall blötläggas innan man ger den..

även lucern är bra att ge om man inte har analys, det gör jag. det ger extra protein men räknas som grovfoder. det finns både som pellets och strå.
jag har pelletsvarianten och ger 3-4dl/mål tycker det funkar toppen.

:bow: Tack, precis vad hag försökte få fram tidigare i tråden. Det GÅR inte att säga "ge såhär mycket". Det är BARA gissningar, det kan betyda att det blir bra men det kan lika gärna bli totalt kardinalfel!

Ett exempel på hur konstigt det kan bli om man inte gör en analys.
Köpte hö som jag analyserade vilket gav en kvot på drygt 6 och räknade foderstat efter detta, hästarna behövde då x kg hö var och endast mineraler utöver detta.

Två år senare köper jag hö från samma bonde, samma äng och analyserar detta, kvoten var då 2,9.

Hade jag då gjort som du och gett "efter säckens anvisningar" hade de i första exemplet varit slöseri med pengar att ge korn och betfor av viss mängd, de hade blivit feta och hade inte mått bra. I det andra exemplet hade inte korn och betfor räckt på långa vägar utan hade gett hästarna protein brist och de hade fått alldeles för mycket energi.

Många tror fortfarande att hö tappar proteiner framåt våren och att det är därför hästarna blir bukiga av proteinbrist då men i verkligeheten så beror bukigheten på att hästen då har haft proteinbrist så länge att det visar sig då.

De pengarna du kommer köpa korn och betfor för kan du lika gärna lägga på en analys istället så vet du vad hästen behöver utan att gissa.

Håller med du!:laugh:
Man slösar bara pengar i onödan, om man väljer att inte göra analys..
men eftersom hon nu verkar vara så envis, med att hon inte skall göra nån, så var det enda råd jag hade att ge, att utgå i från hästens tidigare foderstat och sen anpassa sej efter hur hästen ser ut i hull o muskler...så som man gjorde förr på 1800-talet:D

Men hörreni!!
Nej man kan inte säga exakt de förstår jag också, MEN man måste ju kunna säga på ett ungefär vad man kan börja på, typ 1dl eller 200dl!!

Förstår inte varför folk skriver om de bara ska vara allmänt otrevliga och klanka ner på en. Man startar väl inte en "ber om hjälp tråd" för att bli ledsen i slutändan :cool:

Nej det tycker jag är j*vligt dålig stil.

Moderat kan gärna låsa den här tråden.

Jag vet att det finns en del här som uttrycker sig klumpigt, men även om det känns som påhopp för dig så har de flesta svarat i all välmeningen.
Om man säger som så här: Det finns en anledning till att det inte finns några direkta mängder angivna på foder-förpackningen. Det är för att det inte går att säga hur mycket som ska användas.
Så det kan vara 1 dl eller nästan 200 dl (det väger ju inte så mycket och man brukar räknar foder i vikt).
Kan säga att till mina 19 hästar som finns här hemma är det bara en som får betfor. Hon får i mått räknat en liter torr snitsel. Att hon får det är för att hon ska äta sitt proteinkonsentrat som hon behöver för att fylla sina behov. Hade inte det behovet funnits hade hon inte heller fått betfor.
Så som någon annan skrev innan blir frågan varför vill du ge hästen betfor? Är det för att den ska äta något annat mindre gott foder? Är det för att komplettera foder staten? Kanske för att du tycker det är roligt att blanda till eget foder? Eller är det av någon annan orsak?
Anledningen ger ju lite hint om vilken mängd det då handlar Är för att den ska äta något som inte är gott så får man ta så mycket att den äckliga maten inte märks (i mitt fall då en liter). Är det för att komplettera foderstaten så får ju värdena på den avgöra hur mycket. Är det för att det är roligt så räcker de med eller två deciliter torr betor om det är snitsel.

Bra att veta kan vara att långt ifrån alla hästar gillar betfor. Så om den här hästen inte ätit det innan är det inte heller säkert att den vill äta det nu. Så det kan helt klart vara värt att prova det innan du bestämmer hur mycket av foder staten som ska bestå av betfor.

När det gäller kornet så måste jag erkänna att jag själv inte använder det om jag slippa. Men vi de tillfällen jag ändå har fått göra det så brukar jag ge mindre av det än vad hade gett i havre. Finns hästar som reagerar negativ i sin matsmältning på stora givor av korn. Så om din häst idag får ett kilo havre hade jag kanske gett den 0.75 kg korn. Men för hästens del är faktiskt bättre att du fortsätter med havre tills den har börjat känna sig hemma på det nya stället så att inte allt ändras på en gång. Om du sedan vill gå över till korn från havre så gör då en långsam omställning där du byter ut havren mot kornet lite i taget. Du kommer då också att märka hur mycket du ska ge för att hästen ska se bra ut.

Jag vet att det finns en del här som uttrycker sig klumpigt, men även om det känns som påhopp för dig så har de flesta svarat i all välmeningen.
Om man säger som så här: Det finns en anledning till att det inte finns några direkta mängder angivna på foder-förpackningen. Det är för att det inte går att säga hur mycket som ska användas.
Så det kan vara 1 dl eller nästan 200 dl (det väger ju inte så mycket och man brukar räknar foder i vikt).
Kan säga att till mina 19 hästar som finns här hemma är det bara en som får betfor. Hon får i mått räknat en liter torr snitsel. Att hon får det är för att hon ska äta sitt proteinkonsentrat som hon behöver för att fylla sina behov. Hade inte det behovet funnits hade hon inte heller fått betfor.
Så som någon annan skrev innan blir frågan varför vill du ge hästen betfor? Är det för att den ska äta något annat mindre gott foder? Är det för att komplettera foder staten? Kanske för att du tycker det är roligt att blanda till eget foder? Eller är det av någon annan orsak?
Anledningen ger ju lite hint om vilken mängd det då handlar Är för att den ska äta något som inte är gott så får man ta så mycket att den äckliga maten inte märks (i mitt fall då en liter). Är det för att komplettera foderstaten så får ju värdena på den avgöra hur mycket. Är det för att det är roligt så räcker de med eller två deciliter torr betor om det är snitsel.

Bra att veta kan vara att långt ifrån alla hästar gillar betfor. Så om den här hästen inte ätit det innan är det inte heller säkert att den vill äta det nu. Så det kan helt klart vara värt att prova det innan du bestämmer hur mycket av foder staten som ska bestå av betfor.

När det gäller kornet så måste jag erkänna att jag själv inte använder det om jag slippa. Men vi de tillfällen jag ändå har fått göra det så brukar jag ge mindre av det än vad hade gett i havre. Finns hästar som reagerar negativ i sin matsmältning på stora givor av korn. Så om din häst idag får ett kilo havre hade jag kanske gett den 0.75 kg korn. Men för hästens del är faktiskt bättre att du fortsätter med havre tills den har börjat känna sig hemma på det nya stället så att inte allt ändras på en gång. Om du sedan vill gå över till korn från havre så gör då en långsam omställning där du byter ut havren mot kornet lite i taget. Du kommer då också att märka hur mycket du ska ge för att hästen ska se bra ut.

Tack för svaret.
Jag har i mitt stall inackorderade och de talade om för mig att betfor och kornkross (+mineraler) är väldigt bra + de här på buke, därmed köpte jag det eftersom jag aldrig haft häst förr så jag kan inte så mycket om just foder. Gillar hon det inte ja då får jag prova något annat :)
Jag ska ge det för att komplettera, men vi har heller inte gjort någon hö analys.

Just det man kan ju inte byta direkt!! Aaaaa det vet jag ju men jag tänkte inte på det :o hjärnsläpp! Ska köpa havre sedan så får jag blanda lite succesivt.

Men hörreni!!
Nej man kan inte säga exakt de förstår jag också, MEN man måste ju kunna säga på ett ungefär vad man kan börja på, typ 1dl eller 200dl!!

Förstår inte varför folk skriver om de bara ska vara allmänt otrevliga och klanka ner på en. Man startar väl inte en "ber om hjälp tråd" för att bli ledsen i slutändan :cool:

Nej det tycker jag är j*vligt dålig stil.

Moderat kan gärna låsa den här tråden.

Men snälla... Det ÄR faktiskt omöjligt att säga vad din häst behöver om man inte vet vad grovfodret innehåller - men man kan gissa och du har fått bra tips tidigare hur du kan göra! Hästen lär inte dö om det blir fel, du märker det på att den antingen går upp i vikt och blir lite slöare eller så blir den grinig och till slut tunnar ur men innan dess har du ökat din giva ;)

Du ska få ytterligare ett tips; jag vet att det finns trådar här på Buke där folk frågar vad andra har för häst och vad de ger för foder - kolla där om du hittar någon som verkar lik din häst och försök kopiera deras foderstat. Men var uppmärksam för det är inte säkert att din häst har samma behov (finns skillnader i raser och mellan individer) och MYCKET beror på vilket grovfoder du ger.

Låt oss räkna lite så kanske du förstår vad jag och de andra menar. Men om du inte orkar läsa allt så önskar jag dig ändå lycka till med din nya häst - det är bara den som kan ge dig det rätta svaret på vad den behöver. Var lyhörd så kommer den att tala om/visa dig!

Säg att din häst väger 500 kg, då behöver den för sitt underhåll (dvs för att gå och skrota i hagen) runt 55 MJ och 330 g smältbart råprotein (förkortas smrp) per dag. Vikten är helt tagen ur luften, jag har islandshästar och har ingen aning om vad en "nätt" häst i storlek 162 cm kan tänkas väga. Sedan tillkommer behov för arbete. Oxå bara helt ur luften tänker vi oss att din häst behöver ytterligare 25 MJ och 145 g smrp, vilket motsvarar ca 45 min skritt och 30 min annan gångart, per dag.

Alla är väl tämligen överens om att det bästa är att täcka så mycket som möjligt av behovet med grovfoder och bara fylla på med kraftfoder om hästen av någon anledning inte kan eller vill äta så mycket grovfoder som behövs.

Så frågan är väl egentligen hur mycket av hästens behov som täcks av det grovfoder du kommer att ge din häst?

Om ditt grovfoder innehåller 7 MJ per och 25 g smältbart råprotein per kg - då kan du täcka underhållsbehovet av energi med ca 11,5 kg men det fattas nästan hälften av det smältbara råproteinet. Då måste du byta en del av grovfodret mot något annat som ger mer smältbart råprotein men lika mycket energi. Om grovfodret i stället innehåller 7 MJ och 50 g smältbart råprotein täcker du behovet av både energi och smältbart råprotein med en giva på 11,5 kg och det finns inte utrymme för något kraftfoder, mer än möjligen någon dl av något som hästen gillar och som får den att äta sina mineraler :D.

Problemet är ju att man inte kan se direkt på fodret vad det innehåller - däremot kan du indirekt se det på hästen, beroende på om den ökar eller tappar i hull på en viss giva!

Fast sedan har du problemet med att en giva grovfoder på 11,5 kg kanske inte på långa vägar räcker för att hästen ska må bra - dvs om den inte får sitt behov av strå tillgodosett. Våra reagerade direkt, inom någon dag, då vår f.d. stallägare envisades med att inte ge tillräckligt ensilage och visade det genom att nästan "krypa ur kläderna" och bli allmänt griniga. För att må bra behöver hästen lång ättid och den behöver tugga mycket - det är bl.a. därför grovfoder är bäst för hästen.

En häst behöver ca 1,5 kg torrsubstans (förkortas TS) per 100 kg kroppsvikt (torrsubstans är det som inte är vatten i grovfodret, för hö ca 85% och för ensilage/hösilage mellan kanske 40-70%). Man bör helst inte ge mindre, men man kan ge mer.

En häst som väger 500 kg behöver alltså äta (5 x 1,5 =) 7,5 kg TS för sitt underhållsbehov vilket motsvarar (7,5 / 0,85 =) nästan 9 kg hö eller från (7,5 / 0,7 =) nästan 11 kg till (7,5 / 0,4 =) nästan 19 kg ensilage. Om det visar sig att hästen får för lite TS kan man, för att inte överutfodra hästen med energi, byta ut en del av grovfodret mot lucern, som visserligen innehåller lite mer energi (8,5 MJ) än de grovfoder vi räknat på, men som innehåller mer än fyra gånger respektive dubbelt så mycket smältbart råprotein (105 g) per kg foder.

Som du förstår kan det vara stört omöjligt att svara på hur mycket Din häst behöver av betfor - om man inte vet vad grovfodret innehåller. Det går inte heller att, utifrån de uppgifter du lämnat om hästen, beräkna vad den totalt behöver. Men om du vet hästens ungefärliga vikt kan du själv räkna på olika foder och se vad den behöver på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/calc.cfm

Lycka till!

På lördag den 17 ska jag hämta min första häst!! (foderhäst) :D Jag är 27år och ska få min första häst hehe :bump:

Jag har köpt betfor och kornkross men tyckte inte att det stod så mycket på betfor påsen om hur mycket jag ska ge...

Hästen är ett varmblod och 162 hög. Hon är ganska nätt i sin storlek.

Vi ska inte tävla eller något sådant utan "bara" skogsmulle ridhäst.

Som jag har förstått det så får hon, förutom hö, bara havre!! Så jag kanske ska ge lite betfor i taget och öka succesivt, eller vad tycker ni??

Vad anser ni hur mycket jag ska ge per dag? Skriv också om ni menar uppblött betfor eller om ni räknar i torrt betfor. (man blöter ju alltid upp men ni fattar vad jag menar hehe)

Jag har ett varmblod som är 165 i manken och jag rider henne precis som du tänkte göra med din, som en skogsmullehäst :).
Jag ger henne i dagsläget 3dl torr betfor, ett halvt kg pellets och en massa morötter om dagen.
När jag fick henne så åt hon inte betfor, men jag ville ge henne precis som du vill ge din. Så jag började försiktigt med mindre än en halv hand torr betfor, sedan ökade jag successivt och hade stenkoll på hennes avföring hur hon reagerade. Vissa hästar klarar av att byta foder riktigt bra medans vissa blir hur dåliga i magen som helst. Min andra häst är överkänslig, han reagerar t om på när han får lite extra morötter ;).
Lycka Till ! :)

... förresten tänk på att inte byta foderstat för tvärt, då kan din häst få ont i magen. Försök få med dig lite foder, både grovfoder och kraftfoder, för att blanda in med ditt nya foder.

Dessutom innebär alla förändringar - stall, bete, miljö, foder osv - en belastning för hästen och om det blir för mycket på en gång kan den bli sjuk!

... förresten tänk på att inte byta foderstat för tvärt, då kan din häst få ont i magen. Försök få med dig lite foder, både grovfoder och kraftfoder, för att blanda in med ditt nya foder.

Dessutom innebär alla förändringar - stall, bete, miljö, foder osv - en belastning för hästen och om det blir för mycket på en gång kan den bli sjuk!

Tack för dina svar. Kanske ska köra på bara havre de första dagarna (hon får bara havre nu) och sedan blanda i lite försiktigt.

Hur länge bör man vänta innan man går ut och går med hästen? Hade tänkt att skapa lite av ett band innan jag rider.

Ett tips! Läs boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck, är en bra bok om foder och är lätt och förstå oxå tkr jag :) om man inte går in på de allra svåraste bitarna ;)
Den boken har hjälpt mej mkt :) visste inte heller mkt om foder när jag fick min första häst, men sen när han fick proteinbrist fast han hade en "uträknad" foderstat så började jag läsa på mer om foder :)

Ett tips! Läs boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck, är en bra bok om foder och är lätt och förstå oxå tkr jag :) om man inte går in på de allra svåraste bitarna ;)
Den boken har hjälpt mej mkt :) visste inte heller mkt om foder när jag fick min första häst, men sen när han fick proteinbrist fast han hade en "uträknad" foderstat så började jag läsa på mer om foder :)

Tack för tipset :bow:

Du behöver kanske inte vänta alls. Du får känna av hästen lite. Låt den komma ut i hagen först och se sig om (om den inte kommer när det är mörkt ute, då är det kanske bättre att ställa in den i stället). Om hästen inte är jättestressad kan du väl gå en promenad på eftermiddagen - annars nöjer du dig med att ta ut den och gå runt lite på gården och pyssla mycket med den.

Hörreniiiiii peeeps

Fick hem henne igår :banana:

Men...

Hon är ganska så smal!! :cool:

Nu frågar jag igen men säg om ni tycker att det verkar rimligt eller inte...
Ger henne 3dl (torrt räknat) morgon & ytterligare 3dl kväll. Rimligt? För mycket? För lite? :angel:

Grattis! Va kul :)
Hur många kilo hö fick hon av förra ägaren och hur mycket ger du?

Jag hade nog fortsatt ge samma foder som förra ägaren ett par dagar tills allt hade lugnat ner sig med flytten och allt för hästens skull, innan jag började byta kraftfoder.
Då skulle jag inte ta bort havren direkt utan minskat med någon/några dl samtidigt som jag gav liten mängd betfor (någon/några dl) vid ett tillfälle (morgon eller kväll, inte både och.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 854
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 224
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Hästvård Min häst går sedan i lördags på utedrift för för första gången i sitt liv. Ägaren till hagen har sin lilla häst där samt 4 andra små...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: daphna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar