Hur mycket Betfor och Kornkross ska jag ge??

Sv: Hur mycket Betfor och Kornkross ska jag ge??

om hon är smal så kan det vara ide att ge mycket hö, sedan är lucern och även kornkross super för att få upp i hull.
kom ihåg att öka lite i taget bara för att vänja.
lycka till!

*KL

Min personliga åsikt är att det alltid är bäst att höja grovfodergivan först. Räcker det inte med bara hö kan det vara en bra idé att tillsätta lucern som också är ett grovfoder.

Eftersom hon är smal så försök få i henne mycket grovfoder.
Nu vet du ju inte vad det är du ger henne så hur gör de övriga i stallet och hur ser deras hästar ut? Är det någon som fodrar med extra protein ex lusern?
Någon häst som bara äter grovfoder (kanske några dl spannmål), hur ser de hästarna ut i hullet?
Om övriga hästar är runda över ryggen utan att få något extra protein så kan grovfoder räcka.
Är det några av de andra hästarna som har stor buk men lite kantiga över ryggen o gumpen. Då behöver du nog tillsätta ett proteintillskott.
Jag tycker fortfarande du ska fråga förra ägarna hur mycket hon fick där o utgå från den mängden. Det blir inte samma eftersom du har annat grovfoder men då har du ett litet hum om var du ska börja.
Det bästa är om du fick med grovfoder från ägaren att blanda med ditt nya. Då blir övergången lättare för hästen. Samma med ev havre.
Så börja med de mängderna som hästen är van vid. Lägg till 2dl betfor i ett mål o behåll den mängden ett tag till du ser att hon klarar det. Öka hellre grovfodret än kraftfodret. Fasa över henne från havre till korn genom att ta bort lite havre o lägg till samma mängd korn i vägd vikt inte i volym (dl).
Se vad som händer och justera efter det.
// Linda

Hos ägaren fick hon tydligen Pellets, men det kan inte ha varit mycket. Hö fick hon nog runt en 4kg per DAG!

Igår när hon kom fick hon 9kg hö o allt var borta imorse. Alla hästar hos mig får fri tillgång till hö (mest pga att den ena är dräktig).

Hon skickade med lite havre. Hmm ja kanske ska ge 1,5dl betfor morgon och kväll + blanda havre med kornkrossen.. ? Och en massssaaa hö :D

Det är väl bättre att börja med att öka upp högivan och fortsätta med havren, sen tycker jag att du ska ta analys och om du absolut måste ge betfor börja inte med det på en gång.
Det är nog stor omställning att flytta till ett nytt ställe med nytt hö, varför ändra allt på en gång? Tänk på den stackars hästens mage!

fri tillgång på hö är nog bra tror jag, 4kg hö :confused: inte konstigt att hästen är smal :crazy: prova ge fri tillgång och se hur mkt hon äter, sen kan du ju ge lite betfor och korn i början, men kanske inte kmr behövas sen om det är bra värden på höt, borde väl vara bra värden om en är dräktig, om de inte fodrar henne jätte mkt ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 854
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 224
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Hästvård Min häst går sedan i lördags på utedrift för för första gången i sitt liv. Ägaren till hagen har sin lilla häst där samt 4 andra små...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: daphna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3