Bästa tillägget till häst på utedrift med lite tillgång till hö

Sv: Bästa tillägget till häst på utedrift med lite tillgång till hö

Om de har Bayleys foder där nere finns det mineral/proteinpettets (sk low calorie balancer) och en fet musli som heter Endurance mix. Av det får hästen mycket långsam energi och tillräckligt med protein och mineraler för att täcka upp en klen grovfodergiva. Det skulle kunna fungera på din häst men jag skulle först be någon räkna på foderstaten. Jag tror de som säljer Baileys brukar kunna göra det.

Tack akleja! Låter som ett utmärkt förslag! Hon som har hagen skall analysera höet (första gången under alla mina år här i Belgien som jag träffat någon som gör det!) samt även gräset i hagen för att veta vad hon skall så samt eventuellt komplementera med. Så jag väntar tills det är gjort och ser om denna typ av foder passar min häst. Skall även ta ett blodprov på hästen och se hur värdena ser ut. Funkar bra i hagen hitills och min häst har inte tappat hull bara muskler eftersom han inte jobbat på mer än 3 månader, han ser ut att må jättebra och trivs med sina kompisar.

Ja lycka till! Jag bodde i Luxemburg tidigare så jag vet att det är lite andra förhållanden där nere än i Sverige. En del är bättre, annat sämre.

Ja lycka till! Jag bodde i Luxemburg tidigare så jag vet att det är lite andra förhållanden där nere än i Sverige. En del är bättre, annat sämre.

Ja, precis så är det;).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 774
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat