Hur mycket betalar du?

Sv: Hur mycket betalar du?

Lösdrift med fodring: 600 kr per kuse.

Emellanåt stallar jag upp på ridskolan jag arbetar på och då pröjsar jag 2500 per kuse inkl "allt" (spån, hösilage, havre, ut-insläpp, mockning, manege-och banhyra). Köper kraftfoder själv då.

Hösilaget är aldrig gratis! Du har alltid en kostnad för arbete, traktor, diesel, plast och rundbalspress! ÄVEN om dina föräldrar bjussar på det...... Samma sak med havren.

det vet jag väl :) men dom får det billigare än om de skulle köpt det från ngn annanstans.

d-ponny, grov f-87. tränas i princip för tävling o rids i skogen :) (tävlas EJ)

1500 stallhyra, ingår: strö, hö, havre och i princip obegränsat med BETE :)
150 försäkring
350 skoning (var 7 vecka 700kr)
200 övrigt (fodertillskott osv)

allt som allt: 2200 ungefär

Var har du för försäkring. Min är snordyr.

Jag har det bra, mycket bra men får jobba en hel del eftersom jag har hästen hemma på gården. Har en egen och två är inackoderingar.

Genomsnittlig månadskostnad:
Stallplats: 0 :-, om stallet är fullt vilket det är :D
Extra foder: 50:-
Hovslagare: 300:-
Försäkring: 0 :- (min pappa betalar den)
Träning: 800:-
Utrustning: 200:-
Bensin: 0 kr
Extra vet och kiro: 50 :-
Stallgrejer, blommor, kokar m.m.: 50:-

Inkomst:
Medryttare: 600 :-

Kostnad per månad: 850 kr
Jag har det mycket bra med tanke på att jag har ridhus och ridbana på gården.

:laugh:

precis ingenting :p eller ja nu sist så betalade jag halv skoningen eftersom jag ville ha bakskor på också istället för bara halvskoning. Betalar även ev. träningar o tävlingar.

Jag gör precis som jag vill med hästen, inga krav/förbud så länge hästen inte mår dåligt av det.

Anledningen till att vi har det såhär är lite komplicerad så tänker inte dra den historian, men en helt perfekt lösning för alla parter för tillfället åtminstone.

Stallplats: 2800:-
Extra fodertillskott: 200:-
Hovslagare: 1000:-
Utrustning: 600:-
Träningar: 400:-
Övrigt (avmaskning, vaccinationer osv): ca 200:-

Så sammanlagt ca 4200 - 5200 beroende på om det är skoning på G eller inte.

Stallplats :750 nu på sommaren 500 kr
Hovslagare : 750 kr bara framskor.
Hö: 300-400 kr.
Annat foder : 100 kraft betfor 90 kr. Men det köper jag inte varje månad.
Försäkring en gång om året, kommer inte ihåg.

Har en shettis

Har 8 hästar just nu, fem araber och tre shetland. Araberna rids och avlas på, shettisarna gör ingenting.

Foder: 3000/mån under vintern
Hovslagare: 1000/mån
Försäkring: ca 300/mån
Träning-tävling: ca 100/mån

Bor på egen gård, så allt underhållsarbete tillkommer förstås, plus stängselmaterial mm mm.

Dessutom tillkommer alla utgifter i samband med avel; språngavgifter, ultraljud, olika behandlingar hos vet, fölregistrering osv osv.

Har man tur så säljer man en häst då och då för att bättra på det hela lite, annars är det inte konstigt att det blir rätt sällan man kan åka och shoppa kläder, om man säger så....

Blev ju deppig av detta :grin:
Räknade ut det PER år för att frångå frågan. ca 51,000,- exkl.outförutsedda veterinärkostnader+kiropraktor/massör/equiterapeut,utrustning,tävling,ev.tandvård.
Har tagit med stallhyra,skoning,försäkring,avmaskning,bensin till o fr stall,träning,vacc.
Skulle man spara alla kvitton/skriva ner varje utgift o EFTER året räkna ihop,tillkommer nog ngr tusenlappar till är jag rädd :grin:
Men jag har ju KUL o trivs med tillvaron!(nudlar e billigt :angel: )

Det handlar om avundsjuka, har också en billig UTBILDAD hovis, betalar 200 för en skoning, bara för att man betalar under 500 så är man snål, jag tar helt enkelt det bästa och det billigaste.

Stallplats: 2800:-
Extra fodertillskott: 200:-
Hovslagare: 1000:-
Utrustning: 600:-
Träningar: 400:-
Övrigt (avmaskning, vaccinationer osv): ca 200:-

Så sammanlagt ca 4200 - 5200 beroende på om det är skoning på G eller inte.

:eek: Vad dyrt! :o

bor du i stockholm eller? Jag bor utanför stocholm, har inte riktigt koll på priserna på stallplats, men är det såhär dyrt kan jag ju glömma egen häst...

Har en halvblodvalack och har hästen uppstallad i Linköping, ganska så centralt i stort stall med tillgång till ridhus och paddock (ingår i hyran), fina ridvägar och stora hagar.

Stallhyra: 1800kr/mån (inkl havre, hö, halm) 800kr/mån under betet.
Försäkring: 600kr/mån
Hovslag: 900kr va 7:e vecka
Extra kraftfoder: 140kr/mån

Sedan tillkommer ju veterinär, avmaskning, tandläkare, träning/tävling mm.

Räknar med att hästen går på ca 3500kr/mån om man slår ut allt...

som boende i sthlm kan jag säga att den stallplatsen inte är dyr utan snarare normal. räkna med att priserna stiger närmsta åren dessutom.

Det handlar om avundsjuka, har också en billig UTBILDAD hovis, betalar 200 för en skoning, bara för att man betalar under 500 så är man snål, jag tar helt enkelt det bästa och det billigaste.

(hihi) hade du läst tidigare i tråden hade du sett att jag har gratis hovslagare så inte handlar det om avundsjuka inte ;)

jag säger bara att jag inte skulle kunna ha en outbildad hovis. det är så mycket som kan bli fel.

Har en vbl valack på nu 11 år, 158cm. Går på lösdrift och rids regelbundet.

Min häst kostar ca 2600:-/mån med ALLT inräknat. Dvs försäkring, stallplats, foder, veterinärkostnader, tandundersökning av en riktig hästtandläkre, årlig ryggundersökning och behandling, broddar, flugspray, nya täcken etc etc. I denna summa ingår några hundringar utöver de utgifter vi kunnat beräkna för att täcka oförutsädda utgifter och liknande, som ett litet sparande. Förra året gick budgeten ihop sig med undntag för ca 3000:- som vi la ut vid olika tillfällen pga att vi hade ganska mycket sjukvårdskostnader. Men i övrigt gick det runt och i år, efter snart halva tiden, ligger vi plus på kontot. :) Det blir nog +-0 i slutändan i år.

Jag delar hästen med min syster så vi betalar hälften var av detta. Vi lägger in 1300:- var varje månad på ett gemensamt konto som endast är till för hästens pengar. Alla pengar går inte åt på en gång efter som att detta är summa av årskostnaden/12 men de pengar som ligger kvar på kontot anänder vi sen när månadskostnaden blir högre än vanligt, tex när försäkringen ska betalas, så slipper vi lägga ut olika mycket varje månad. Alla månader är likadana och det finns alltid pengar att ta ut en tandläkare eller liknande, oavsätt om privatekonomin är dålig eller ej.

Hästen kostar: 2600:-/mån
Jag betalar: 1300:-/mån

Vad duktig du är! Smart att sätta in samma summa varje månad. Så skulle nog fler hästägare behöva göra. Det är inte förrän man räknar på det som man verkligen ser hur mycket som pengar som går åt!

Fullblod- hobbyridning + träning hoppning och dressyr.

1-årigt halvblod- just nu på hingstbete (250kr/mån)

ponnykorsning- inridning påbörjad.

Eget stall.

Försäkring: 600kr/mån
Ensilage: 333kr/mån (fodrar okt-maj, resten av året bete=0kr. Uträknat på 12mån)
havre: 60-90kr/mån
betfor: 30-40kr/mån
skoning: 480kr/mån
verkning: verkar själv
Totalt: 2023kr/mån
Träning tillkommer samt vaccinering, tänder mm.
Har en inackordering. Köper foder av min bror.

Senast ändrad av en moderator:

Genomsnittlig månadskostnad:
Stallplats: 750 kr (då ingår allt foder)
Försäkring: 500kr för ena hästen, 250kr för andra
Träning: 400kr, ibland mer ibland mindre
Utrustning: 200:-
Bensin: 1000 kr
Extra vet och kiro: olika

Stallplatsen är på totalt 1500 då jag har 2 hästar uppstallade där :)

har ett 10-årigt halvblod. tränas regelbundet men tävlas sparsamt.

stallplats inkl foder, strö, service: 2000 kr
försäkring:1155 kr
hovslagare 1050kr/gång=525 kr
extra foder: ca 200 kr
träning dressyr: 500 kr (2 ggr per månad á 250 kr)
träning hoppning: 400 kr om jag tränar varje vecka (100 kr/träning), hoppning blir det dock bara när jag har råd.

totalt: 4780 kr
om jag tar bort träningar: 3880 kr

jag betalar ingen bensin då jag lånar bil av mina föräldrar.

tävlar väldigt sällan men om jag gör det så brukar en tävlingsdag gå på 500 kr ungefär.

sen tillkommer veterinärutgifter som jag inte räknat med, samt om man behöver ny utrustning.

Ang diskussionen om hovslagare, i mina trakter får man betala ca 1000 kr för en helskoning av en utbildad hovslagare. De hovslagare som inte är utbildade/mindre bra tar ca 500 kr.
Ni som betalar under 500, var bor ni i sverige?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 038
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar