Har en vbl valack på nu 11 år, 158cm. Går på lösdrift och rids regelbundet.
Min häst kostar ca 2600:-/mån med ALLT inräknat. Dvs försäkring, stallplats, foder, veterinärkostnader, tandundersökning av en riktig hästtandläkre, årlig ryggundersökning och behandling, broddar, flugspray, nya täcken etc etc. I denna summa ingår några hundringar utöver de utgifter vi kunnat beräkna för att täcka oförutsädda utgifter och liknande, som ett litet sparande. Förra året gick budgeten ihop sig med undntag för ca 3000:- som vi la ut vid olika tillfällen pga att vi hade ganska mycket sjukvårdskostnader. Men i övrigt gick det runt och i år, efter snart halva tiden, ligger vi plus på kontot.
Det blir nog +-0 i slutändan i år.
Jag delar hästen med min syster så vi betalar hälften var av detta. Vi lägger in 1300:- var varje månad på ett gemensamt konto som endast är till för hästens pengar. Alla pengar går inte åt på en gång efter som att detta är summa av årskostnaden/12 men de pengar som ligger kvar på kontot anänder vi sen när månadskostnaden blir högre än vanligt, tex när försäkringen ska betalas, så slipper vi lägga ut olika mycket varje månad. Alla månader är likadana och det finns alltid pengar att ta ut en tandläkare eller liknande, oavsätt om privatekonomin är dålig eller ej.
Hästen kostar: 2600:-/mån
Jag betalar: 1300:-/mån