Hur mycket betalar du?

Sv: Hur mycket betalar du?

Hovslagare 150kr?:eek: Skor du själv, eller har du någon bra kompis som skor?

Jag betalar också 150 för verkning och 30:- per sko då de ska på. Hur bra som helst. Ser andra hutpriser ni skriver. 250:- för verkning låter hutlöst!

då lär det sannerligen vara en outbildad/ej cert. hovslagare du har?
30 kr/sko och 150 för verkning är skandal enligt mig, skoning är inget man ska spara in på...

utbildade hovslagare samarbetar med priser. de enda jag vet som skor så billigt är just outbildade.

man kan köpa de dyraste sadlarna och det bästa fodret, men av någon anledning är det många som snålar när det kommer till skoningen. jag förstår inte varför?

KL

Fast kostnader för min häst är:
stallhyra 2600
hovis 1100
försäkr 350
=4 050.

sen räknar jag med att hon egentligen kostar ca 2-3 000 till i månaden med träningar/foder/vaccinationer/utrustning osv osv.
fast jag undrar om det räcker :angel:

Det varierar lite men brukar hamna runt 3000, med träningar inräknade.
Har en "aktiv hobbyhäst", tränar och tävlar på lätt nivå.

Jag har en shettis och en kallblodstravare.

Vi betalar ungefär 700 kr i månaden för hö, 400 för skoning, 200 för kraftfoder. Och lite andra kostnader för spån och så.. Så kanske.. 2000?

Jag har en c-ponny vallack på 14 år som tävlas i hoppning

På vintertid betalar vi såhär för allting i månaden:
Box inkl. spån, havre, betfor och hösilage = 2500
Mineraler + vitamin = ca. 50 kr
Hovslagaren = 500-600 (1100-1200 var 7 vecka)
Försäkring = ingen aning, chansar på 400.
Summa= ca. 3450

Sommar:
Kallhyra = 1500 kr
Mineraler = ca. 20 kr
Hovslagare = Samma
Försäkrning = Samma
Summa = ca. 2420

Om man skulle räkna in träning + tävling + bensin går det upp till rätt mkt mer. Bara en tävlingsdag går på minst 500 och ännu mer om man åker på meating...
Vi tävlar under vår-sommar-höst oftast 2 ggr i månaden, så minst 1000 spänn ryker i tävlingskostand då.
Det är DYRT med häst, men ack så roligt :p

då lär det sannerligen vara en outbildad/ej cert. hovslagare du har?
30 kr/sko och 150 för verkning är skandal enligt mig, skoning är inget man ska spara in på...

utbildade hovslagare samarbetar med priser. de enda jag vet som skor så billigt är just outbildade.

man kan köpa de dyraste sadlarna och det bästa fodret, men av någon anledning är det många som snålar när det kommer till skoningen. jag förstår inte varför?

HAHA! Snål är det sista jag är, verkligen. Det här känns som ett jäkla påhopp! Han är veterinär, jobbar på ATG-kliniken i Östersund, och han har varit hovslagare sen han utbildades för tio år sedan. Jag får betala för vad skorna kostar för honom att köpa in samt för hans bensin.

jag handlar kvalitetsfoder, kvalitetsadel, tar VÄL hand om mina hästar, men har jag en hovslagare som inte tar hutpriser så självklart utnyttjar jag det. Precis som ett påhopp känns detta. jag försöker alltså inte spara in något som är känsligt för djuren jag äger. Jag tog riktigt illa upp av detta.

Men han skor väl inte lika billigt åt alla? Han kan ju inte tjäna mkt på det, om han tar 150kr inkl. resa...?

Mina ligger på mellan 2000-2500kr när det står på box.
Ena hästen är lite dyrare än den andra då hon både är mer svårfödd och är rundskodd.
Båda är fullblod.

Har en Welsh Cob och en Paintkorsning. Egen gård, eget hö o.s.v. Räknade ut att allt som allt blir det ca 1600 - 2000 kronor per månad för bägge (då baskostnader som är löpande som höskörd, veterinär/vaccinationer, hovslagare och kraftfoder).

Jag har en tvååring, welsh/arab.

Sommartid betalar jag

Bete: 400:-/mån
Hovslagare: ? (verkas när hovslagaren anser, vet ej vad jag betalar för detta. Haft en annan häst förut som jag skodde och hon kostade 1100:- runt om och otto verkades samtidigt)

Vintertid:
Stallhyra inkl. halm, in+utsläpp samt fodringar: 800:-/mån
Kraftfoder: ca 200:-/mån
Hö: ca 400:-/mån
Försäkring: ca 3000:-/år
Övrigt: ca 300-500:-/mån.

Jag räknar alltid mina kostnader lite för högt. Bättre så:)

sommarhalvåret:

D ponny 6 år, tränas och ska börja tävlas.
stallplats: 475 kr
ev. hö,lusern,kraftfoder: 100-200 kr

summa: ca 600-700 kr

Arab ca 151 cm 3 år, går just nu bara och vilar men ska fortsätta med inridningen.
stallplats: 475 kr
lusern och kraftfoder + ev hö: 200-400 kr

summa: ca 700-900 kr

Vinterhalåret:

d ponnyn
Stallplats: 450 kr inkl. hö och spån (annat stall)
Lusern och ev. kraftfoder: 100-400 kr (beroende på höet)

summa: ca 600-900 kr

Araben
stallplats: 450 kr inkl. hö och spån
lusern och kraftfoder: ca 300-600 kr

summa: ca 800-1000 kr

sen tillkommer vaccineringar och ev. veterinär kostnader osv..

Senast ändrad:

*KL*

I fasta kostnader, dvs foder, strö, hovslagare, försäkring, equiatriker (fbl), tandkoll, vaccination och avmaskning så blir det en vintermånad:

Fbl 3600 kr
Ponnyn 1700 kr

När ponnyn blir skodd, och får börja träffa equiatrikern var 6-8 vecka med kommer hans 'summa' att öka.

Har de hemma i eget stall.

Om man tar vintermånadsumman, och kör den året om får man en HYFSAT äkta bild av vad det kostar totalt. Med utrustning till hästarna (exkl sadlar), stallutrustning, hagar, alla småoryttlar som salvor och flugskydd och grejer, träning och tävling, samt veterinär som inte är planerad.

Ovanpå det kommer lånet (släp + häst + sadlar), kurser, och så vidare av lite 'dyrare' karaktär.

HAHA! Snål är det sista jag är, verkligen. Det här känns som ett jäkla påhopp! Han är veterinär, jobbar på ATG-kliniken i Östersund, och han har varit hovslagare sen han utbildades för tio år sedan. Jag får betala för vad skorna kostar för honom att köpa in samt för hans bensin.

jag handlar kvalitetsfoder, kvalitetsadel, tar VÄL hand om mina hästar, men har jag en hovslagare som inte tar hutpriser så självklart utnyttjar jag det. Precis som ett påhopp känns detta. jag försöker alltså inte spara in något som är känsligt för djuren jag äger. Jag tog riktigt illa upp av detta.

ja men säg då att det är ett "kompispris" du betalar.
för du svarade ju så här.
Jag betalar också 150 för verkning och 30:- per sko då de ska på. Hur bra som helst. Ser andra hutpriser ni skriver. 250:- för verkning låter hutlöst!

att det var hutlöst med en verkning för 250 kr.

så lite får du faktiskt skylla dig själv. jag menade inte att hoppa på men det här är ett vanligt fenomen som jag inte förstår mig på¨.
okej okej om du har kompispris av en välutb. hovslagare, skatta dig lycklig :)!
men gå då inte och säg till andra att 250 kr/verkning är hutlöst :confused:

ja men säg då att det är ett "kompispris" du betalar.
för du svarade ju så här.

att det var hutlöst med en verkning för 250 kr.

så lite får du faktiskt skylla dig själv. jag menade inte att hoppa på men det här är ett vanligt fenomen som jag inte förstår mig på¨.
okej okej om du har kompispris av en välutb. hovslagare, skatta dig lycklig :)!
men gå då inte och säg till andra att 250 kr/verkning är hutlöst :confused:

Jag har itne känt honom särskilt länge, sen vi skaffade gården och huset, vilket är i oktober och han har väl varit ut fem gånger. Jag skaffar hovslagare efter vänners rekommendationer och skulle inte betala 250 för en verkning, om jag inte helt var tvungen.

Sen svar på om han tjänar bra eller inte, det har jag ingen aning om.

Hösilaget är aldrig gratis! Du har alltid en kostnad för arbete, traktor, diesel, plast och rundbalspress! ÄVEN om dina föräldrar bjussar på det...... Samma sak med havren.

Mina fyra islandshästar kostar ca 28 000 kr/året, dvs ca 600 kr/häst och månad. Ingen rids eller tränas, de bara verkas och har lägre försäkring än en inriden häst. Egen gård utan lån, stor del av fodret tar vi själva med maskiner utan lån. Har redan all utrustning. Detta är beräknat på friska hästar. Ev. veterinärvård tillkommer efterhand.

Men om ett-två år är det dags att rida in dem, och då kommer det att kosta skjortan och lite till!!! Skor, sadelutprovning, hästtandläkare, inlämning hos proffs för inridning och tillridning, mer utrustning, ridlektioner, hälsoundersökning före inridningen, höjd försäkring, anläggning av paddock, ev. köp av transport, bensin till resor och bara Gud vet allt... men roligt ska det bli att äntligen få komma upp på hästryggen igen!!!

Dessutom har vi låtit betäcka gammeltanten igen, och om det tar sej så blir det extra foder till henne i vinter och allt annat som tillkommer en fölning efterhand.

Arab valack 4 år och shetlandsponny sto 5 år. Araben rids ca 4-5 dagar i veckan, ska troligen börja tävla lite nästa år och shettisen hobby körs.

Gjorde en uträkning tidigare på dem båda. Då var det inräknat:

*Hö för ett år
*Kraft foder
*Skoning/verkning
*2 st kolla masken per häst
*Strö
*Vaccination och tandkoll
*Försäkringar
*Flugmedel och lite andra förbrukningsprodukter
*Utrustning för totalt ca 1000:-, blir det större poster som ny sadel etc tar jag det från sparade pengar
*Staket (eget stall)

Totalt för bägge utslaget per månad över ett helt år blev det runt

2000:- för dem båda tillsammans

*kl*

Treårigt hbl. Valack. Lättfödd.

Hö - gratis (betalning för arrende)

Korn - 60 kr/mån (knappt 1 kg per dag, 2 kr/kg)

Krafft - ca 100 kr/månad

Betfor - hmmm vet jag inte ens vad jag betalar!? ca 0,7 kg/dag

Hovslagare - varierar; skodd runt om med brodd inkl verkning 950 kr. Skodd fram inkl verkning 4 hovar 350 kr. Var 8 vecka.

Försäkring ca 350 kr/mån

Sen tillkommer lite el för stängsel och vatten (har eget vatten som kostar 600 kr/år för hur mkt vi än förbrukar)

500 kr/mån i foder å försäkring
Å sen tillkommer hovslagare var 8vecka.

Men sen har vi ju även köpt hästtransport 14 000 kr
Sadel måste han få ny ca 3000 kr
Träning så småningom ca 300-500 kr/månad
vaccinering 1 ggr /år 500 kr.

Svårt att räkna ut eftersom allt inte kommer varje månad!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 038
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar