Sv: Hur mycket är hästen värd?
Allt beror på vad köparna vill ha.
Jag köpte ny häst förra året. Valet stod mellan två hästar. En nordsvensk (5år) inte mycket riden. Men med existör och huvud att gå långt, hade helbror som går dressyr. Samt körhästar i släkten, känd släkt. Träffade mamma. Var inte heller inkörd. Men inga problem med något av det. Bara någon ladde ner tiden på honom. Skulle få hjälp av säljaren att köra in. Den hade stor erfarenhet. Men inte hittat inspirationen, till att ta tag i denna häst. Tragedi med övriga hästar. 15000:-
Samt en tinker (10 år), hade inte lika stark existör som nordsvensken. Inte lika arbetsvilig. Men mer färdig, inkörd, inriden. Import. Ingen koll på övriga släktingar till hästen. Passar antagligen inte mer än för hobby. 30000:-
Nordsvensken skulle kräva mer arbete att få till full kapacitet på. Tid innan han var färdig. Men verkligen kunna passa mig. Även om jag får för mig att satsa på ex. dressyr. I slutändan vart det. Antagligen fick jag köpa den eller så skulle säljaren behålla (hittade tillbacka till inspirationen).
Tinkern var mer färdig. Skulle aldrig bli mer än medelmåttig, mångsidig. Men inte utmärkande på något sätt.
Skulle även ha kunnat väntat och köpt en kallblodstravare billigt genom bekant. Eller fått varmblodstravare av den.
Köpte tinkern, inte för att han var bäst. Eller billigast. Utan för att han passade mig bäst. I alla fall just nu. Eller vänta nu, han var inte billigast. Det skulle travarna varit, de skulle efter lite omskolning passat mig.
Nordsvensken skulle bara ha kostat hälften. Inkörningen skulle jag få billigt. Skulle med syrrans hjälp få bra ordning på honom. Vi har hjälpst åt att få ording på hästar tidigare. Men tyckte att det var lite mycket häst för mig. Var och tittade på flera hästar. Skulle ha letat vidare om inte jag fått köpa min tinker. Inte gått efter pris utan känslan. (När jag satt upp på tinker första gången, kändes allt rätt).
Problem med många säljes annonser. Är att de inte är skrivna på ett säljande sätt. De tar inte upp viktig information. Krävs mail eller telefon för att få reda på bas sakerna, (mankhöjd, ras, härstamning, utbildning) utan oviktiga saker (att hästen är söt).
Säljaren. Ja hobby hästägaren som tar ett föl på skoj. Tror att det ska kosta lika mycket som fölet från uppfödare , som premierar sina hästar, matchar hingst och sto, för att få fram rätt föl. Är hästen inriden. Spelar det ingen roll om det är gjort av proffs eller hobbyryttare. Visst hobby hästen passar som hobby häst. Det krävs tur att få fram en riktigt bra häst. Uppfödarn vet (förhoppningsvis) mer, om vad man ska undvika och hur man får fram bra hästar. Som klarar av mer.
Köparen. Vill gära ett klipp. Det gäller väl allt. Du lägger väl inte på x% på priset för att gynna säljaren. Sedan är det många köpare som tror att det är enbart priset, som spelar in i om det är ett klipp eller inte.
Det är bara att hoppas att marknaden jämnar ut sig. Att uppfödarna, föder upp hästar som det finns en marknad för. Alla föl kan inte vara perfekta. Att köparna är bereda att betala vad de vill använda hästen till. Visst om man vill rida rakt fram i skogen då behövs det inte mycket. Men en häst som passar för mera ska kosta.
Till Ts.
Tycker du att hästen är värd 10000:-, bjud det. Eller du kanske inte tycker det, men lägger hellre det än ser hästen försvinna.
Tycker dok inte du ska ta föl. Om det finns minsta risk att det överförs till fölen.