Hur mycket aktivitet klarar en 2,5-åring?

Ciilia

Trådstartare
Är lite orolig för min 2,5-åring...Vet inte riktigt hur mycket aktivitet de ska klara av. Nu var vi och badade och så efter ca 1 timme blir han ledsen och vill åka hem, även fast han vara jätteglad att vi skulle åka och bada. Det märks att han blir trött av att träffa andra barn, då han blir ledsen om ex något stöter till honom eller bara är i närheten. Tycker det är jobbigt att han blir helt hysterisk ledsen, och det känns inte som de andra barnen gjort något. Visst han kanske bara är lite trött....

Sen en sak till, när börjar barn skaffa kompisar? Vi har inga andra barn i vår närhet direkt, utan han träffar barn på dagis eller när vi är på olika aktiviter, och det gör mig lite orolig, då vi inte gör så mycket aktiviter med andra barn. Vi är mycket ute i skogen med hunden och vi är i lekparken och lekar, men det bor inga barn här. Just nu går han inte på dagis då jag har sommarlov och vi kommer att flytta och han har inte fått någon dagisplats än, så en släkting till min sambo ska ta hand om honom när jag jobbar. Hjälp orolig mamma.

Sv: Hur mycket aktivitet klarar en 2,5-åring?

Alla barn är olika. Att han inte orkar just nu kan ha många orsaker. Värmen, växperiod mm. Låt honom ta det lite lugnare nu.

Min son har inte visat något större behov av andra barn före 3 års ålder. Innan ville han mest hänga lite med kusinerna. Nu vill han ha sina egna kompisar! Vid 3 var det han som bönade om att få börja på dagis igen. Jag va mammaledig och ville ha honom hemma oxå.
Han fick som han ville. Nu har han ett gäng kompisar som vi umgås med. Jag kommer överens med föräldrarna som jag lärt känna genom sonen.

Just när man är och badar så tar det väldigt mycket energi, det gäller att se till att stoppa i barnen fika och mat för att de ska orka. Mina är stora nu men efter en timme vid badplatsen behöver man få i dem något eller åka hem.

Min äldsta började på dagis som 1,5 åring och tack vare att jag lärde känna några mammor så lekte hon med kompisar från 2 års åldern, men det var inget hon efter frågade utan det var jag som ville åka och träffa vuxna och barnen fick helt enkelt leka. ;)

Framåt 3-4 års åldern har mina börjar efter fråga att få leka med någon specifik kompis.

Vår 2,5-åring orkar mycket, om man ser till att konstant fylla på med energi. De på affären måtte tro att vi har apor hemma, så mycket bananer som vi köper... Så fort hon blir minsta lilla hungrig ligger hon på golvet och rullar och skriker...

Hon leker med kompisar på dagis men har nu varit ledig i två månader och har inte nämnt dem alls. Grannflickan som är sju har däremot blivit hennes idol och lyckan är gjord när hon vill leka en stund.

Min 2,5åring är... Intensiv. Det är full fart från det att han slår upp ögonen till det att huvudet ligger på kudden igen.

Han kör tills han stupar (dvs somnar) om man inte hejdar honom. Han blir dock väldigt klängig, sur och irriterad när blodsockret går ner, så tankning behövs! En banan och sen är han go och glad ett par timmar till. ;)

En timmes badande är jobbigt! För en vecka sen när vi var iväg och badade ville min 3-åring (efter ungefär en timmes tid där med liten matpaus och sen bad igen) gå upp och värma sig på filten. Jag la om henne och gick sen ner till vattnet för att ta hand om lillebror. Nån minut senare upptäckte jag att hon sov.

Mina barn går inte ens på dagis. Vi är på öppna förskolan 2 dgr/veckan under terminerna men annars är vi hemma och här bor inte mycket barn. Vi träffar ibland nån kompis men inte ofta.

Det är förstås lite individuellt när barn börjar ha kompisar. Men vid ca 2 år hade i alla fall min dotter kompisar. Hon lekte mer självständigt med dom med tiden, även om de inte alltid höll ihop eller förstod vad den andra ville. Leka hemma hos kompisar började hon med i början på sommaren, när hon fyllt 3 år. Då började hon leka med grannbarnen (äldre än hon) och vara där utan mig. Innan dess har jag varit med henne hos eventuella kompisar men hon har inte träffat barn i samma utsträckning som ett dagisbarn gör.

Barn BEHÖVER INTE stimuleras hela tiden och leva i en pedagogiskt upplagd vardag. Barn behöver en närvarande vuxen, möjlighet att använda sin fantasi och runt 3 års ålder börjar det bli viktigt att just interagera med andra barn. Men inte hela tiden och de klarar givetvis att ha sommarlov. Jag tror inte att du behöver oroa dig. Lyssna på barnet och åk hem om han blir trött. :)

Min 2,5-åring har varit med mormor, moster och kusiner (och mig såklart) vid kusten och badat i havet hela dagen idag. Tror vi var där i sex timmar totalt! Mycket matsäck och dricka och flera baddräkter att byta mellan så hon slipper sitta och bli kall och jag skojjar inte om jag säger att hon badat minst 4 timmar idag ;) Sen slocknade hon som ett ljus i bilen hem såklart. Hon är väldigt intensiv och vill oftast ha full rulle. Nu under sommaren har hon nästan helt slutat sova middag, gör det väl var tredje dag eller så. Man kan säga att dag ett är fullt ös hela dagen, dag två lite lugnare och dag tre normallek med sovstund och så rullar det på. Om vi inte åker iväg nånstans så är hon duktig på att leka själv, antingen hemma i lägenheten eller i mormors trädgård (har mormor 5 min bort, ett andra hem). Även om Alice är ensambarn så umgås hon mycket med sina äldre kusiner vilket såklart färgar av sig i hennes dagstempo. Om det går längre tid mellan gångerna vi ses så varvar hon ner i tempo omedvetet. Men det är på gott och ont för då tar nattsömnen stryk!

Kompisar har hon inga som hon träffar utanför dagis förutom kusinerna, men än så länge är det verkligen gott nog! :)

Är lite orolig för min 2,5-åring...Vet inte riktigt hur mycket aktivitet de ska klara av. Nu var vi och badade och så efter ca 1 timme blir han ledsen och vill åka hem, även fast han vara jätteglad att vi skulle åka och bada. Det märks att han blir trött av att träffa andra barn, då han blir ledsen om ex något stöter till honom eller bara är i närheten. Tycker det är jobbigt att han blir helt hysterisk ledsen, och det känns inte som de andra barnen gjort något. Visst han kanske bara är lite trött....

Sen en sak till, när börjar barn skaffa kompisar? Vi har inga andra barn i vår närhet direkt, utan han träffar barn på dagis eller när vi är på olika aktiviter, och det gör mig lite orolig, då vi inte gör så mycket aktiviter med andra barn. Vi är mycket ute i skogen med hunden och vi är i lekparken och lekar, men det bor inga barn här. Just nu går han inte på dagis då jag har sommarlov och vi kommer att flytta och han har inte fått någon dagisplats än, så en släkting till min sambo ska ta hand om honom när jag jobbar. Hjälp orolig mamma.

Man kan tänka så här... Din partner tycker att ni ska gå på krogen och visst det är en bra idé tycker du. Väl där så är alla drängfulla, dryga och inte alls den typ av människor du vill umgås med. Efter en timme vill du hem.

Barn är olika. Av någon anledning för att man är barn, så förväntas man tycka om alla andra barn.

... sen är det väl i och för sig viktigt att alla tränar på att umgås med andra, men alla har lite olika behov av det.

Barn är olika! Det är också vad de blir van vid! Alltid jobbigt med olika aktiviteterna första gången hur gammal de än är. :cool:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 334
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 878
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III