Hur mycke vågar man ta i?

M

Mirac_

Vi håller på att renovera hemma och jag har precis fått besked att jag är gravid. Nu är min fråga: Hur mycket vågar man ta i utan att det finns risk för barnet?

Sv: Hur mycke vågar man ta i?

Du kan ta i precis så mycket som du är van att göra.
Är du nygravid behöver du nog inte fundera alls... Men detta med att lyfta tungt är inte så farligt om din muskulatur är van vid det sen tidigare, det är en gammal myt om att man ska låta bli det.

Lyssna på din kropp. Om kroppen säger ifrån så bör man dra ner på tunga lyft osv, men annars är det bara att leva som vanligt och göra det man brukar

Har oxå hört att man inte skulle ta i och hoppa mm. Men då är det inte direkt något man behöver tänka på?
Var inte så nojig med första barnet. Har blivit de denna gången av någon anledning.

Tänkte de med. De jobbigaste är att jag blir så trött fort och anfådd :) Hade ju bra kondis innan men den känns som bortflugen, inte så roligt när jag bara är i vecka sju äån :crazy:

Det enda jag tror är att det är viktigt att man lyssnar på sin egna kropp, det gör jag och jag är i vecka 7 :)
Men jag har börjat mått illa och luften går ur mig rätt fort har jag märkt och jag har blivit jätte anfånd blir det med det samma.
Ja hoppas detta är övergående *L*.
Ta väl hand om dig.

Kram.

Flåsigheten kommer förhoppningsvis gå över! När jag var nygravid läste jag att det är hormonchocken som gör att man blir flåsig och tung i benen. Samma vecka som jag testade mig försökte jag jogga och orkade ingenting (var typ v 6), men som sagt - det lägger sig igen!

Såhärtidigt tror inte heller jag du behöver vara orolig för att lyfta. Längre fram ska man vara vaksam för att moderkakan kan lossna (en del säger att den gör det lätt och andra att det ska mycket till, jag vet inte), men jag undrar om det inte är så att moderkakan inte är i funktion förrän ca v 12-14 iallafall så det är lugnt ännu så länge för dig.

Grattis till graviditeten!

Är du van att lyfta tungt så är det ingen fara, jag lyfte många gånger mer än min egen kroppsvikt när jag var gravid i jobbet men gick på HP i v.26 och jag kände på slutet när de blev lite över 30 kg att de blev tungt.

Jag jobbade på ridskola och i äldrevården då jag var gravid med mina tvillingar. Hade inga problem av det men det är klart att jag tänkte på det och lyfte inte i onödan. Men 20-25 kg säckar lyfte jag ibland. Blev dock sjukskriven på 75% i maj (de föddes i augusti) och jobbade 25% med administration på ridskolan, för då kunde jag knappt röra mig :D

Vi flyttade då jag var nygravid i v.8 ungefär. Jag är van att lyfta tungt och hugga i när det behövs i vanliga fall. :D Visst tänkte jag mig för lite extra vid flytten, men i det stora hela så hjälpte jag till med allt.

Så känner jag det med. Hjälpte faktiskt sambon att gräva lite igår även om han skällde på mig :o men det tog inte lång stund innan jag mådde illa och var helt slut.

Du får oxå vara rädd om dig ju :)

Kram

Tack så mycket :)

Ja, de är ju klart att det kan vara så med moderkakan. Jag ska erkänna att jag kommer inte ihåg sånt från min förra graviditet :o
Tänkte inte så mycke på de då.

Brukar oxå lyfta tungt, bla på jobb och även hemma i stallet.
Är ganska stark och hjälpte till att riva ut i huset (innan vi visste om grav) de är mest min sambo som tycker att jag inte får lyfta och anstränga mig. Ganska gulligt men jag vill ju liksom hjälpa till.

Så duktig du var! :) *imponerad* Luften går liksom ur mig efter en liten stund.

Det är bara du som kan avgöra om du orkar eller inte. Ta med pojken till BM så får hon förklara hur väl skyddat pyret är i magen.

Känns betryggande att höra, då behöver jag nog inte heller oroa mig så mycke. Ska bara övertyga sambon om det oxå :D

Ska göra de. Ska dit första gången på torsdag :D

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 042
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 923
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar