hur muskla upp hunden?

A

Annapanna

Undrar om det är någon här som har tips på fysisk träning för att muskla upp hunden, speciellt framtill?

Sv: hur muskla upp hunden?

Upp och ner i branter. Ju brantare dess bättre. Stå nedanför och kasta t.ex en boll upp i backen. Förresten vad är det för hund?

har du lite större hund skulle jag cyklat. eller kanske springa på långrunda fri är är nog väldigt bra :) men skogsrunder när hunden får jaga pinnar och allt möjligt är nog rolligast för er båda :)
Höll på med agillity för. (slutade pgr knä skada) riktigt smidiga och fin i formen :) får väll börja igen med han när jag mår bra igen :D

Min hund har börjat bygga mycket fina muskler sedan vi börjat cykla!

Min har fått grymt mycket muskler av att gå i skogen, (och då menar jag verkligen skogen, inte på grusvägar i skogen :D ) , gå i blåbärsris, upp och nerför backar och liknande.

På sommaren uttnyttjar vi sjöar, och då får hon simma.

Vad hunden får för foder är också viktigt! Om hunden äter ett foder för aktiva hundar har den ofta lättare att bygga muskler då maten är mer anpassad för energibehov osv. Sen skulle jag rekommendera så allsidig motion som möjligt. Att vara lös i skogen flera timmar om dagen är nog det bästa, och om man varvar med spurter, möjligtvis agility eller drag så musklar sig hunden nog rätt bra! Kom bara ihåg att öka motionen under en längre tid så det inte blir några slitningsskador eller liknande! Lycka till med vovven!

Vovven äter ett foder för aktiva hundar och jag tycker nog att han ser lite bättre ut sen vi bytte till det. Han går lös oftast varje dag i skog och mark men jag kanske ska försöka med lite mer tempoväxlingar och backklättring. Agility är jag lite försiktig med och kör bara ibland mycket lugnt, då vovven tyvärr har en D-höft även om han hittils inte visar några problem av den.

Cykling bygger inte på långa vägar så mycket muskler som exempelvis klättring gör, skritt i terräng och simning. Cyklingen är bäst för att få upp ett bra flås på hunden, men vill man bygga ordentligt med muskler måste man variera med annat.

Kan så vara, men min tjeja springer mycket i skog och mark och vi har mycket backar i min skog, men hon har fått mycket mer muskler sedan vi börjat cykla!

Självklart är variation A o O men jag antar att ingen bara cyklar med sin hund hela dagarna?

Cykling bygger inte på långa vägar så mycket muskler som exempelvis klättring gör, skritt i terräng och simning. Cyklingen är bäst för att få upp ett bra flås på hunden, men vill man bygga ordentligt med muskler måste man variera med annat.

Helt riktigt men det går inte bara o köra backträning eller dra däck. Utan det är på samma sätt som vi bygger vi måste även konditions träna också för annars orkar vi inte intervall träning så det blir nåt vettigt av det. Sen ett bra foder är A och O i träning därför kör jag med ett bra foder som KLASS

ska berätta lite hur jag kör med min hund den lilla får bara springa lös i skogen än så länge.

På våren: Då börjar jag med lätta cykelturer varierar längd men max 10km sen vila i 15min så man får en chans o gå igenom trampdynor o.s.v. se över hunden. Sen kan jag köra 10-15km till. till en början så är turen inte längre än 10km lätt jogg. Sen blir turen i 15km/h det är lagom fart. Sen när jag märker hunden fått ett bra flås då åker vi till grusgropar o kör backträning kör intervaller om 10 lite beroende på hur långbacken är men den får inte bli för lång så hunden hinner tröttna utan den ska ju känna att det finns en chans o komma upp o det ska vara full fart upp. Jag belönar aldrig upp utan hunden vet att belöningen kommer på nervägen därför kommer hunden alltid ge max upp.

Sommaren: då blir det löpturer med mig själv och hund. vi cyklar fortfarande en del men även simmning. Kör även där intervaller då jag kastar boll ut så ha får ta i men också där inte för långt så han tröttnar o jaga bollen utan kanske 20m framför hunden sen hetsar jag han tillbax mot mig o när han är nära kastar jag nästa boll. Även backträning kör vi på sommaren på kvällen så man inte riskerar värmeslag gäller även cykel o löpningen. men där kör jag löpning även dagtid för jag vill att hunden ska kunna arbeta i värme också. När jag kör löpningen då har jag större koll hur varmt det är även för mig så vi inte riskerar värmeslag.

Hösten: tar bort simmningen men annars ser det lika ut men istället för simmningen så lägger jag till däckdrag. Kör intervaller om 400m sen joggar vi 400m utan sen 400m med däck.

Vinter: tar vi det lungt långa promenader nån gång kör vi däck. Men då kör vi "kasta gris" då är vi flera st tar ut en hund i taget står i en ring o kastar en boll i mellan oss så hunden får jaga den helst på ett gärde så det är mycket snö hunden ska fram. så kastar man bollen fram o tillbax mellan oss tills nån missar och hunden får sin belöningen. mycket uppskattat övning.

så kör jag iaf men sen är det upp till er o göra som ni vill.

Oj, vilket träningsprogram! :)

Här är en till som ska muskla upp vovven.
Det där med grusgropen var intressant - en sådan finns ju faktiskt på cykelavstånd från pojkvännens hus. Det är synd att vovven inte är mycket för att simma (man måste nästan tvinga honom ut i vattnet - men väl där går det bra :p), för det är ju bra all round-träning.

Många bra tips, PIRU. Ska fasiken skriva ut detta och visa för pojkvännen, för i år ska Kaiser tränas till ordenlig form ;)

Btw, någon som har tips på var man kan köpa klövjeväska till liten vovve (dvärgpinscher)? Vi tänkte ev börja med (dags-)vandringar till försommaren.

Btw, någon som har tips på var man kan köpa klövjeväska till liten vovve (dvärgpinscher)? Vi tänkte ev börja med (dags-)vandringar till försommaren.

Om du tänker till med detta med klövjeväska till en så liten hund att den ska bära 1/4 av sin vikt så kan du ha det mer eller mindre i fickan för din hund. ;)

Som Piru som väger 45 kilo ska bära max ca 10-12kilo i sin väska.

Om du tänker till med detta med klövjeväska till en så liten hund att den ska bära 1/4 av sin vikt så kan du ha det mer eller mindre i fickan för din hund. ;)

Som Piru som väger 45 kilo ska bära max ca 10-12kilo i sin väska.
Jo jag vet. Och Kaiser får bära ca 1/10 av vad Piru får :D Just nu väger han omkring 4 kg, men när han biffar till sig på sommaren lägger han på sig ca 1 kg. Jag kan surra fast två PET-flaskor med vatten på ryggen, så ser han ut som en rymdhund... :angel:

Det är mer för att han ska få bära något, än att det ska underlätta vår packning. Men det kanske inte är så mycket styrketräning för en hund att bära på ryggen?

Såg att dom hade små klövjeväskor på hundliv.se, (oops kanske reklam??) Dom var till jack russel mm.

Självklart tycker också jag att cykling är kanonbra, men ville mest betona att det ger mkt kondition och andra övningar ger mer muskelstyrka. Men hunden behöver ju både och så det är ju bara att köra på.

Jag gör rätt liknande Piru, mycket löpning, cykling, backträning, simning, röra sig i terräng samt drag. Själv uppskattar jag löpningen mest, men hundarna gillar att hänga på det mesta.:)

Det är mer för att han ska få bära något, än att det ska underlätta vår packning. Men det kanske inte är så mycket styrketräning för en hund att bära på ryggen?
Citerar mig själv i fetstil för att se om någon har något svar :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 490
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar