Hur muskla främre delen av ryggen?

Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Vad som är "norm" är ju faktiskt irrelevant då det här är en sak som man i högsta grad måste se från fall till fall, och dessutom ompröva det regelbundet.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Och återigen: på vilket sätt skulle det vara vettigt att ge sken av att prova ut sadel en gång i veckan, skulle vara ngt som är norm och normalt? Det är ju det jag skriver - det har en rejäl relevans i ämnet för folk som kanske inte är insatta och läser såna här och alla andra femtielva trådar på just detta forum, att inse att nej -det är inte standard och ja- det finns stor anledning att ifrågasätta utprovandet av sadeln på hästen om man finner sig i den situationen att sadeln inte passar efter en vecka. Högst relevant, både ur hästens hälsoaspekt, ägarens plånbok och för att flagga för att det finns en hel drös med mkt okunnigt folk som kallar sig sadelutprovare.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

När du skriver gelpad så är det superviktigt att verkligen illustrera att du menar en av de nya som handlar om glidstopp, inte de allmänna tjocka gelpaddarna som så flitigt säljs fortfarande på marknaden och orsakar tryck utav satan, dvs mer tryck än utan med bara sadel!

VILKEN gel padd är det som GER tryck?
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

stämmer bra. det finns några gelpaddar som kommit ut på sistånde som är några milimeter tjocka bara, de är antiglid paddar och ska inte förväxlas med tryckutjämning.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

När ska du lära dig att alla är inte stöpta i samma form?

Alla har inte haft det optimalt och det finns undantag. Vänta bara tills den dag du står där med skägget i brevlådan.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Nej, det är något som du tolkat.
Men visst, som hästägare bör man vara uppmärksam. Att slänga ett öga på hur sadeln ligger när man ändå lägger den på hästen och spänner gjorden, kolla svettmärken efter ridningen när man ändå sadlar av, eller kolla sadeln extra noga om hästen plötsligt börjar bocka eller gå iväg vid uppsittningen t ex, bör inte vara någon stor grej för en hästägare.
Vare sig man haft sadeln en vecka, två månader, ett halvår eller många år. Vill du fortsätta argumentera emot det för att du inte vill få det verka som att hästryggar har dåligt passande sadlar på var och varannan häst, så varsågod, men det känns verkligen som att du säger emot bara för att säga emot.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Senast jag kollade så räckte det med en helgkurs för att få kalla sig sadelutprovare så det är ju självklart att det finns rätt många okunniga.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Vad skulle jag ha för intresse att säga emot av princip? Det jag skriver har rätt så stor relevans utifrån de anledningar jag angivit rätt tydligt redan.

Fjordtokan: Jag har haft hästar i 35 års tid och de har sett olika ut varenda en av dem. Det går ändå att prova ut en sadel som ligger bra med de lösningar jag påpekat, utan att behöva byta sadel en gång i veckan. Om du tycker att det är ett bra sätt och vill köra på det så står det dig ju helt fritt, men du kan ju inte bli sur för att någon påpekar att det inte alls vanligtvis bör vara så krångligt ö.h.t.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Kan du förklara varför en gele pad skulle ge tryck. Har inte hört detta innan.
Är det bättre att lägga en vanlig skumgummipad under sadeln om man tex behöver höja upp den något?
:confused:
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

gelen flyttar sig samtidigt som den inte har ngnstans att ta vägen och trycket blir högre på vissa punkter i stället för att det jämnas ut över ryggen.

skumgummi fyller ingen funktion, ska du ha padd så använd en fårskinns padd. det fördelar trycket bäst.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

har du tillgång till ridhus eller bra volt är fri galopp - inte överilad - och utan sadel ca 15 min/dag ett råd från etablerad veterinär och sadelutprovare. detta för att bygga ryggfileerna. /kladruby
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Fri galopp utan sadel = barbacka eller lös häst som galopperar?

Följer diskussionen här och begrundar även om jag inte ger mig in i den riktigt. För mig är det ganska självklart att hästen kan muskla om sig jäkligt snabbt och en perfekt sittande sadel ger ryggont efter några veckor, eftersom det är så det varit för oss. Men samtidigt är det ju som Mackan skriver, jag har orsakat problemet själv genom att ha en dåligt sittande sadel innan. Klart han sätter muskler snabbt när han helt plötsligt KAN jobba.

Vi åker ner på utprovning igen på måndag. Sen kan jag ju tillägga att det här är inte en utprovare som gått en helgkurs ;) Åker ca 15 mil just för att åka till en erkänt duktig istället för att ta den som finns i samma stad eller grannstaden. Jag tror inte att varken han (eller dom eftersom de är två) hade trott att han skulle muskla om sig så. Ska som sagt diskutera pad + ev. svanskappa på måndag. Läste om Mattes Correction pad och det låter åtminstone som att det skulle passa oss. Hoppas på att de har en sån där i butiken så vi får prova hur det fungerar.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Du hakar upp dig på detaljer. Och va skönt det måste va att va fullärd.

Själv så söker jag kunskap hela tiden och försöker hitta nya lösningar.

Att byta sadel en gång i månaden under en kort tid i hästens liv tycker jag inte är något lustigt om hästen har gått med fel sadel en längre tid.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Det gör jag väl inte alls det? Varför är du så otrevlig?

vi pratade för övrigt om ditt påstående om behov att byta en gång i veckan som om det vore ngt vanligt.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Har du något tips till mig?
Var hos sadelutprovare i somras och fick utprovat en dressyrsadel som låg bra med fårskinnspad under. Detta med tanke på att hästen skulle muskla sig. Var 5 år då.
Nu tycker jag att fårskinnet "lyfter" upp sadeln för mycket. Hon har fått mer muskler, men inte riktigt så mycket så jag tycker sadeln ligger tillräckligt högt över manken just nu. Skulle därför vilja ha något emellan en tid till, som är tunnare än fårskinnet.:confused:
Är ett sadelbyte ändå utvägen nu? Det var väl det som var tanken från början att slippa.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Att behöva byta sadel varannan eller varje månad är inget ovanligt om man har modell köttbulle som ska forma om sig. Sen finns det vissa extremfall som min valack som egentligen skulle behöva en sadel för varje gångart för tillfället. Men det har sina anledningar.

Du påstår ju att det inte är nödvändigt och att du inte har sett det under dina 35 år i hästvärlden betyder ju inte att det inte finns. Du kan väl istället vara glad att du sluppit detta problem.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Nä du får ha dina egna åsikter, jag vidhåller mina. En bra utprovad sadel av en kunnig människa, har marginaler utöver det du beskriver. sen får du tycka/tro vad du vill, jag har försökt illustrera att det faktiskt inte är norm eller särskilt vanligt helt enkelt, och anledningarna till varför jag bemödar mig har jag också gjort klart. så varför du blir så störd förstår jag faktiskt inte.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

det där måste ju din sadelutprovare hjälpa dig att bedöma. har du en fårskinnspadd med ilägg kanske det är dax att plocka ur ilägg? till exempel.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 107
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 435
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp