Hur muskla främre delen av ryggen?

Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Om hästen gått felsadlad så har du ju skapat ett problem som inte normalt skulle vara ett problem, då kan det hända som du skriver, att muskler börjar komma fort så fort problemet tas bort. Men en bra sadelmakare som kan prova ut, provar fortfarande ut en sadel där det ska finnas marginal att muskla på sig, då uppstår inte problemet på alls samma sätt att man behöver byta så fort hästen musklar på sig lite eller åt andra hållet - tappar i muskulatur en period, tex i samband med en konvalecens osv. Alltför många verkar ha fått för sig att en häst kan ändra hela sin kroppsbyggnad i ryggen från en till en annan, men faktiskt så är det så att i grunden ser hästen likadan ut i sin grundform, dvs en häst med svängd rygg har en svängd rygg i grunden, och en häst med rakare rygg har en rakare rygg i grunden, ge och ta muskler av eller på. Så med en kunnig sadelmakare som lämnar en viss marginal och provar ut en sadel där man tex paddar klokt en period för att låta en omusklad häst lägga på sig lite muskler, behöver man inte få såna astronomiska problem som att en sadel inte passar från ena veckan till en annan. Jag skulle vilja hävda att har man det problemet är det snarare så att sadelmakaren som provat ut sadeln, faktiskt inte provat ut en sadel som är riktigt bra grundmässigt passande sätt, för hästen.
När vi pratar padd så är det givetvis viktigt att notera att det finns en rad helt förkastliga paddar på marknaden, som säljs till folk att godtyckligt lägga under för ditten och datten olika syften osv. Det är inte det jag pratar om här, utan jag pratar om en fårskinns correction padd, som inte ändrar sadelns form eller hur den ligger på hästen eller skapar ngn annorlunda balans/tryckpunkter för sadeln, utan bara är till för att under en period fylla ut och lämna marginal för muskler att sättas. Givetvis kräver det att en sån padd är utprovad tillsammans med sadeln, och att ryttaren sen innehar kunskap nog att bedöma när man tex tar ur ett ilägg för att hästen breddat sig, och när det är dax att ta ut sadelmakaren igen, för att se om padden ska bort eller om den ska vara kvar.

Om jag ska svara för Totola, ang din fråga, så tror jag att hon menar vad som är en främjande arbetsform för hästen och det optimala läget/formen som den bäst sätter muskler i. Den är i balans och bär sig bak, istället för att vara framtung och hänga på bogarna, inga musker sätts i den formen. Och en bra passande sadel uppmuntrar till en sån form, dvs den stör inte bogarna eller bogbladet när hästen rör sig under sadel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Håller inte med i att en svängd rygg alltid är en svängd och en rak alltid en rak.
Provar man vad som händer bara av att ändra huvudposition på hästen förstår man det. Muskulaturen kan ha ganska stor inverkan på hur silhuetten och ryggformen på hästen blir, likväl hållning och hur hästen rör sig, vilket ju också påverkas till stor del av muskulaturen.

Jag hade en illa musklad häst, tog ut sadelutprovare, sadeln var omstoppningsbar och hade utbytbara koppjärn så att växa i fanns ju helt klart.
Två månader senare glappade sadeln en dm baktill och genom att stoppa om/byta koppjärn gick det bara att påverka till ca 5cm glapp. Sadeln var plötsligt alldeles för svängd och vi fick ragga rakare sadlar, detta också enligt sadelutprovarens rekommendation. Man såg verkligen på ryggen hur silhuetten hade ändrats från svankig till rak bara genom att muskulaturen hade ändrats.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

som sagt, en svängd rygg är en svängd rygg i grunden och vice versa med en rak.

Läs gärna igen så ser du nog att jag skrivit att muskler av och på givetvis spelar roll , men det förändrar inte hästens form i grunden.

att ryggen ändrar sig om du rör på huvet osv säger sig ju självt, det fråntar fortfarande inte grunden eller hur?
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Fast där håller jag inte med dig alls. Hästars ryggar är så pass rörliga så de kan inte ha en bestämd form. En svängd rygg kan ju bli spirak när hästen rör på sig till exempel.

Min häst var riden barbacka några gånger det senaste året och han hade inte gått speciellt mycket innan dess heller och ändå så skedde förändringarna så snabbt. Hur förklarar du det?
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Ja, ryggen förändars självklart beroende på rörelse. Det är heller inte det jag skrivit om, tyckte att jag uttryckte mig rätt tydligt men tydligen inte.

Om en häst står i x position, låt oss säga stillastående, och har en svängd rygg i sin grundexteriör, så kommer samma häst aldrig att ha en rak rygg i samma position helt plötsligt - ge och ta muskler av eller på. I grunden har den hästen fortfarande en svängd rygg.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Om den kan se olika ut, vem bestämmer då vad av det som är "i grunden"?
Jag tror faktiskt relativt få hästar har svängd rygg som idealläge, däremot hög bakdel, manke, eller framdel som kan påverka sadelläget. En sund ryggrad stödjs upp nog för att kunna hålla sig relativt rak - oavsett om det raka är rakt enligt vattenpass eller sluttande "rakt". Sen behöver det såklart inte vara ett fysiskt problem för att det ska upplevas lite svängt, men hade oftast inte skadat med bättre harmoni i muskulaturen.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

tja det var ett exempel Totola.

ett skelett är utformat på x eller y sätt om vi pratar exteriör. ;) Vi har väl ö.h.t inte pratat om ideal, men det vet vi väl alla att hästar är olika byggda exteriört eller hur, och att delar av exteriören inte är förändringsbara mjukdelar?
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Nej men om du pratar om en "grundform" av något som kan yttras så olika, så måste ju något i spannet pekas ut som grunden. Själv skulle jag helst peka på målet, hur ryggen ska se ut när den är i harmoni, vilket man också bara kan gissa sig till.
Men utifrån tidigare erfarenheten så skulle jag utgå ifrån att en svängd rygg ofta kan bli rakare, innan jag skaffar en dyr ev. svårsåld sadel, hellre då rida barbacka och jobba från marken några månader först. Särskilt såklart om det är i kombination med att man ser att ryggmuskulaturen borde kunna utvecklas mer.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Fast det är ju totalt ointressant när man provar ut en sadel eftersom sadeln ska fungera på den rygg som finns för tillfället oavsett "grundform". Förstår inte alls vad det har att göra med tråden.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Jag hade åkte till en duktig sadelutprovare och sagt att det måste finnas plats för hästen att musklas, är det en seriös sadelutprovare så kommer den kolla på hästen i rörelse också så att den skulle få en för svängd/rak bom behöver du nog inte vara orolig för. Sen så kanske man få lägga en padd under i början men de kommer utprovaren att se och berätta vad för padd och hur du ska padda, annars finns nog inget annat alternativ än att byta sadel ofta, men att köpa en sadel som är precis på marginalen till en häst som ska musklas kan skada mer än att köpa en med lite marginal och lägga en padd under. När hästen kommer upp med ryggen och har lite mer muskler så kommer den att trycka, men som sagt vill du byta sadel ofta så ja då kan du ju köpa sadel utan något extra utrymme :)
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Det är inte det jag menar.

Hästen kan muskla sig på ett sådant sätt att den gamla sadeln inte passar trots marginaler. Hästar är väldigt rörliga i ryggen och kan ändra sig mycket och snabbt.

För att ta ett exempel så var min häst runt 105 grader bred, något svängd och takformad i ryggen för 4 veckor sedan. Nu är han 120 grader bred, spikrak och rund och fin över ryggen. Kan någon tala om för mig vilken sadel som anpassar sig efter de marginalerna?
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Då ändrar han sig väldigt snabbt! Jag skulle nog tömköra mycket både på banan och i skogen, klättra och gå på ojämnmark, då brukar musklerna komma både fram och bak. Går hästen att rida barbacka?
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Men ärligt Totola, hur mycket kan man problematisera en grej bara "för att".

Man får nog räkna med att skelettet inklusive ryggraden på hästen utgör en grund, eller vad tror du? :cool:
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Fast det är ju totalt ointressant när man provar ut en sadel eftersom sadeln ska fungera på den rygg som finns för tillfället oavsett "grundform". Förstår inte alls vad det har att göra med tråden.

Det har rätt mycket med tråden att göra om du läser det jag skrivit från början. du lär aldrig ha en häst vars grundexteriör är svängd rygg, som helt plötsligt ett år senare har en spikrak rygg. Oavsett vad du hävdar ang. din egen häst.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Fast det är fortfarande helt ointressant att se hur hästen ser ut utan muskler. Det spelar ingen roll för utprovningen. Och det är ju faktiskt förändring vi pratar om här.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

självklart spelar det roll, muskler ligger ovanpå en grundbyggstomme, och självklart påverkar även själva stommen hur hästen sen blir formad. Om din teori stämde skulle det ju innebära att hästens grundexteriör var helt orelevant, undrar hur exteriördomarna skulle se på den teorin : )
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Problematisera? Skojar du?
Tanken är ju att förenkla hellre än att behöva riskera att köpa 3 sadlar på ett halvår om man vill kunna använda sadel hela tiden, på dom hästar man kan misstänka kan ändra sig mycket.

Låter snarare som att man försvårar om man utgår från att det är sadelutprovarens skills som avgör och inte hästens muskulatur.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Du missläser mig Totola, det var dig jag avsåg när jag skrev ang. att problematisera, eftersom du drar upp helt galna grejer som ngt slags svar på det jag skrivit, och krånglar till det ngt helt otroligt genom att inte ens förstå vad jag läser och svara utifrån det, eller läsa det jag skriver och haka upp dig på ett ord jag skrivit och sen göra en helt egen tolkning/problematik utifrån det. Dvs börja prata om att hästar med hängmatterygg inte är optimalt byggda, ngt jag aldrig skrivit ett enda ord om. :confused:

Det jag har sagt är att det inte är vare sig norm eller vanligt, att man behöver byta sadel en gång i veckan, vilket man ju dock får intryck av att det är om man läser på bukefalos. Det jag hävdar utifrån det är att det snarare är så pass utanför normen att jag skulle vilja hävda att sadeln som då passats ut, inte är utpassad av en sadelmakare som vet vad den pysslar med och som har förmågan att passa ut en sadel som ligger bra i dagsläget OCH lämnar möjlighet för muskler att få plats och lite ändringar i kroppsmassa som resultat, att utvecklas. Det är det jag skrivit.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 107
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 435
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp