Hur motivera ensam draghund att dra bättre?

N

Nozer

Vi har en Siberian husky som vi håller på att träna upp i drag.

Det bra, det gör det. Men efterssom man inte har andra hundar som "taggar" honom så tappar han intresset efter ett tag.

Spänner man honom framför sparkcykeln så är han jätte uppåt o drar iväg. Men efter 500m-1km så tröttnar han. Inte pga att han e trött, utan då ska allt nosas på osv. Sen kan man få igång honom igen, men samma visa igen efter en bit.

Man kan trigga honom genom att ropa "kom igen då, kom igen då". o då drar han iväg av bara f*n. Men lägger som sagt av rätt snart igen.

När vi varit på draghundsträffar, och det sprungit andra hundar framför oss i spåret, ja då drar han som en besatt hela sträckan. Då är han verkligen taggad till 110%.

Men hur få upp motivationen när man tränar honom ensam?

Det är alltid jag och frugan gemensamt när vi e ute med honom. O då brukar vi göra så när han trilskas att en av oss ställer sig en bra bit iväg och lockar på honom. Men så kan man inte heller hålla på i längden.
En annan tanke har vart att ha en vanlig cykel o cykla framför, så han har ngt att "jaga" så att säga.

Hur har ni med bara en hund löst detta?

/Tobbe

Sv: Hur motivera ensam draghund att dra bättre?

Har inget universaltips, det kan vara svårt att motivera en spannhund att dra ensam, de har ofta inte den typen av arbetsvilja som behövs. Det viktigaste i början är att du ser till att det går lätt. Huskyn är inte avlad att dra tunga lass ensam.
PL

En del hundar gillar inte dra ensamma.

Min förra husky gillade inte drag något vidare, men det gjorde hon inte i spann heller, det var därför vi övertog henne. Hon drog mest på hemvägen, och var det för kallt ville hon inte gå ut:rofl: Inte så huskylikt direkt. Min nya alaskan husky är för ung för att dra än, så vi får se hur det går. Men jag vet inte hur ni kan motivera er kille. En till hund kanske? Sen är det ju sant att en ensam hund inte ska dra för mycket, fast jag har ingen aning om var gränsen går.

Att få honom att dra är inget problem direkt. Han älskar verkligen att dra. Blir helt till sig när man spänner upp honom framför sparkcykeln, så det går inte att ta miste på =)

När vi dragit och det är andra hundar med framför eller i närheten, ja då drar han hur långt som helst.

Men när han är ensam så drar han på rätt bra, men tappar rätt lätt fokus på sin uppgift, men man kan få fart på honom igen efter ett tags nosande osv.
Det vi är ute efter är att få honom att bli så pass fokuserad att man kan dra oavbrutet med honom.

Går en av oss framför och lockar på honom med rop eller en pipleksak, då är han helt galen, då drar han iväg som en avlöning mot den som lockar.

Att dom inte ska dra för mycket är väldigt relativt..
I tex Nordisk stil så drar hunden en fullvuxen karl på skidor + en pulka som väger 20kg.
Visst att skidåkaren hjälper till osv, men hunden drar det utan problem.

Frugan min som han oftast drar väger ca 55kg, så det är rena barnleken för honom att dra iväg henne. Behöver knappt ens anstränga sig.
Klarar även att dra mig som är lite mer storvuxen utan ngra problem. Men mestadels frugan som han får dra pga att hon väger mindre.

/Tobbe

Vad han kan dra o vad som är lämpligt att dra utan att han tappar lusten är två helt olika saker.
Du kan inte jämföra en spannhund som huskyn med en nordiskhund!
Hur många huskies ser du bland nordiskekipagen.
PL

Jag bara spånar nu men kanske skall börja med små sträckor (som ni vet att han klarar att dra utan att förlora koncentrationen) och sedan öka upp dem allt eftersom till längre bitar? Som sagt jag har ingen aning, jag bara funderar.

Eller kanske ta hjälp av er uppfödare om h*n drar med sina hundar? Eller ta hjälp av någon från er lokala sphk klubb?

Peter: Nordisk stil var bara en jämförelse. Har pratat med förbundet eller vad man kan kalla det tidigare då jag var nyfiken just på vikt för en SH, och fick samma svar som jag skrev ut här.

Dock så är en sparkcykel lastad med frugan inte för tungt för honom, det är ett som är säkert.

På draghundsträffar vi varit på så drar en SH utan problem runt en fullstor karl på sparkcykel.
O då är det folk som vet vad dom håller på med. En del av dem har även tävlat med spann osv, så jag litar på att dom inte lastar hunden med mer än vad den klarar av.
Våran uppfödare säger även hon, att han utan problem ska klara även mig på sparkcykel el skidor. Dock att man får hjälpa till från stillastående.

Vikten på sätt är i vårat fall rätt så ovesäntligt då vi ej "lastar ner hunden" så att säga. Därav jag ej åker utan låter frugan göra det då hon är lättare...

Förstår om han släpar runt på mig i flera kilometer och av trötthet har svårt att hålla fokus. Men frugan klarar han viktmässigt utan problem. Det gör vilken SH som helst som är vettigt tränad.

Men problemet är som sagt INTE att han får dra för tungt. Utan hur man motiverar honom att dra längre sträckor utan andra hundar framför.

/Tobbe

Senast ändrad av en moderator:

dorisdoris: Precis så vi gör nu. Vi låter honom dra så länge han vill och visar intresse för det. Blir han för ointresserad och verkligen inte vill, ja då sparkar vi själva tillbaka och låter hunden trava bredvid.

Vi ökar på så sätt upp sträckorna han drar gång för gång. Ibland klarar han en bra vända, andra gånger bara ngra hundra meter innan han "tröttnar".
När vi kört med andra hundar så är det som sagt full rulle hela vägen.

Vi ska dra ihop med våran uppfödares hundar framöver. Både dom och vi själva vill det. Dock är det en bit att åka. O vi måste träna regelbundet för att han ska få upp konditionen och orken som draghund.
Därav är också problemet med att dra med andra.
Vi är med i SPHK, och har varit på träffar med dom, som sagt där han dragit som en besatt.
Problemet är dock lika där. Ekonomin finns inte att åka varje helg för att umgås på deras träffar då det ändå blir en ansenlig sträcka att åka, och bensin är inte gratis.
Utan det får bli 1-2ggr månad man träffar dom. Om dom ens har träffar de helger man kan pga jobb el likn.

O efterssom vårat mål är att vara ute i spåret med honom minst 2dgr /vecka behöver vi få motivationen även när vi tränar ensamma.

Problemet är just att många draghundar har svårt med motivationen när dom är ensamma.

Våran dröm är att träffa andra som är aktiva med drag i vårat närområde, och kunna träna ihop med dom. Har letat den del, dock utan ngn framgång hittils.
Behöver nödvändigtvis inte vara att man samkör hundarna i spann, även om det skulle vara kul om det går i framtiden, utan det skulle vara kul bara att köra samtidigt så hundarna triggar varandra.

/Tobbe

Senast ändrad av en moderator:

dorisdoris: Precis så vi gör nu. Vi låter honom dra så länge han vill och visar intresse för det. Blir han för ointresserad och verkligen inte vill, ja då sparkar vi själva tillbaka och låter hunden trava bredvid.

/Tobbe

Utan att veta ngt om hundar skulle jag sluta innan han visar tendens till att tröttna. Och att belöningen till dragfärden är ngt annat än att få slippa dra.
Med detta överför jag bara mina hästerfarenheter till ngt som jag inte behärskar. ;)

Grundproblemet är att huskyn inte är den lämpligaste ensamhunden att dra med.
Att dra en person, annat än mkt korta sträckor, är för tungt för en ensam huskyunghund om man vill hålla upp motivationen. Har hållit på men slädhundar i 20 år så jag har en viss koll.
PL

PL: tvivlar inte på din "koll" =)

Bara det att jag/vi fått helt andra direktiv från folk som jag litar på vet va dom säger.
Både uppfödare samt från folk som "hobby drar" med sina hundar. Och så har gjort under lång tid.
Vilket gör att det svårt att veta vem man ska lita på ang hur mycket han kan/vill/orkar dra.

När vi dragit med andra hundar så är det som sagt ingen gräns på vad han orkar. Han har dragit runt banan och vill direkt iväg en gång till när han e klar typ. Detta tycker iaf jag tyder på att han kapacitet till det?

/Tobbe

Utan att veta ngt om hundar skulle jag sluta innan han visar tendens till att tröttna. Och att belöningen till dragfärden är ngt annat än att få slippa dra.
Med detta överför jag bara mina hästerfarenheter till ngt som jag inte behärskar. ;)

Ja, det var snararde detta jag var ute efter, att låta hunden dra tex 500 m (för det vet man att den gör) och sedan sluta innan den själv gör det...

Men måste du åka till olika hundträffar? (eftersom problemet inte visar sig där) Kanske bättre om du har möjlighet att få någon som kan att åka till er o kolla hur ni gör och sedan komma med tips?

Som sagt, jag vet inte (är själv nybörjare) men en sak vet jag och det är att uppfödare är väldigt positiva med att komma med tips + att förmedla namn på personer som kan hjälpa en (i alla fall vår ) :)

Hoppas det löser sig!

(och du har pm...)

PL: tvivlar inte på din "koll" =)

Bara det att jag/vi fått helt andra direktiv från folk som jag litar på vet va dom säger.
Både uppfödare samt från folk som "hobby drar" med sina hundar. Och så har gjort under lång tid.
Vilket gör att det svårt att veta vem man ska lita på ang hur mycket han kan/vill/orkar dra.

När vi dragit med andra hundar så är det som sagt ingen gräns på vad han orkar. Han har dragit runt banan och vill direkt iväg en gång till när han e klar typ. Detta tycker iaf jag tyder på att han kapacitet till det?

/Tobbe

Vad jag förstår menar PL att det är svårare att få huskyn att dra själv, och eftersom de inte är "tungdragare" så är det ännu svårare? (korrekt uppfattat?), om de sas inte har en egen motivation till det (tex andra hundar)

Sedan tror jag att det är som i hästvärlden, man får lyssna på flera goda råd och ta till sig dem som verkar vettiga/välja ut någon/några personer som man lyssnar på om råden går emot varandra...Annars blir man helt vimmelkantig :)

Vill du inte förstå skillnaden mellan fysisk o psykisk förmåga så slipp. Det är din hund.
PL

Vill du inte förstå skillnaden mellan fysisk o psykisk förmåga så slipp. Det är din hund.
PL

Jag förstår mycket väl skillnaden.

Problemet för mig är bara att se & veta VART denna gräns går.

En erfaren hundägare vet i bakhuvudet vart gränsen går. efter egen erfarenhet.
Men efterssom vi är nya i gamet, så är vi inte insatta på samma sätt.
Därav vi kör rätt så lätt med hunden "just in case"

O det jobbigaste är att en säger bu, o en annan säger bä.

Hört så många synpunkter på det hela så man kan bli villrådig för mindre...

/Tobbe

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 059
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 163
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 635
Senast: jolan
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar