Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Men herregud ( fnissar )

Hur ska du i förväg veta om det kommer ske något under promenaden som skrämmer din valp?

Det kan ju vara allt möjligt helt naturligt, men för valpen är det JÄTTE FARLIGT.


Men alla är vi olika ;)
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Jag ser till att det inte finns något!
Från början består prommenaderna av en tur till parken (kopplad)! DÄR fick hon vara lös! Stora ytor där jag kan se om det är någon fara! Ytor där jag hann springa ifatt henne om hon skulle vandra iväg!
(Nu blev inte min senaste valp rädd så att hon fick panik, inte min förra heller... Å När jag tänker efter så fick inte någon av valparna under min uppväxt panik heller! Underligt!)
Plättlätt!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Men visst... Hade jag inte haft möjlighet att ha henne lös eller att jag fått henne senare än åtta veckor, då hade säkert saken sett annorlunda ut;)
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Det låter rätt underligt i mina öron, en valp som får panik.. (hur ofta får valpar panik så de springer sin väg?? deras främsta försvar är ju att spela liten & försvarslös, eftersom de rent naturligt "vet" att deras chanser att skubba iväg från nåt inte är skyhöga.. JAG har iaf aldrig sett en 8-9 veckors som kunnat kuta nåt vidare snabbt.. :D )

Däremot en unghund som inte har hundra lydnad inpräntat, den skulle jag vara rädd skulle dra iväg efter katt eller så.. Men det är en annan tråd det ;)
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Alltså jag har inte sagt åt dig att använda långlina :)...

Jag påpekar bara att det är ett smart sätt att undvika att valpen kanske blir skrämd och gör sig illa..

Det är bara att gratulera till dina perfekta valpar som man kan förutspå.

Ingen av mina valpar har heller blivit väldigt skrämda, men det säger ju ingenting om vad som kan hända med denna valp.

Jag anser att risken är för stor för att jag ska ta den !

( valp 8 veckor - 6 månader )
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Ja men precis! Jag har aldrig varit med om att en valp har sprungit i väg i panik:crazy:
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Men herregud ( fnissar )

Hur ska du i förväg veta om det kommer ske något under promenaden som skrämmer din valp?

Det kan ju vara allt möjligt helt naturligt, men för valpen är det JÄTTE FARLIGT.


Men alla är vi olika ;)
Vad menade du med detta då??
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Ja att fly i panik och att bli skrämd ser iallafall jag som två skilda händelser ... Skrämd kan övergå i panik dock...

PANIK plötslig o.) besinningslös skräck (som orsakar förvirring o. tumult o. hämningslösa försök att und*komma), panisk förskräckelse (som griper en samling människor l. djur, stundom äv. en en*skild person); äv. övergående i bet.: av be*sinningslös skräck präglad tumultuarisk för*virring; med obest. art. ss. omedelbar bestäm*ning numera knappast br. Då en del af rytte*riet plötsligen fattades af en panique.

Kan ju komma genom att man blir skrämd, men det sker inte automatiskt så fort man blir skrämd..
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Delvis kl.

2 exempel av många fler:

Min lilla hund fick "panik" och sprang så fort hennes små trumpinnar bar henne när hon stötte på en humla för första gången som liten valp.

Hur skulle jag veta att det låg en humla och lurade i gräset?

Min stora hund hoppade 3m åt vänster när det kom ett papper flygande i luften. Hade han hoppat åt höger hade han landat på vägen.

Hur skulle jag kunna veta att ett papper tänkte flyga ut från en infart?

Beroende på vilka risker man vill ta, så kan man förebygga oförutsedda olyckor.
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Men jag skulle aldrig ha min hund lös precis bredvid en väg!

Det dröjde nog till Gabbi var två, tre år innan jag litade på henne fullt ut, vad gäller att gå lös på trottoarer...
Kiera är bara ett, så vi har nog minst ett år till av inkallningsträning :)

Man vill ju gärna ha stopp precis i steget, som det är nu så dröjer det säkert fem, sex meter innan jag får stopp på henne!
Det gäller alltså, för min del, att ha koll så att det är säkert för min hund i den omgivningen(på sex meter)!
Sen kan man ju stänga in sig med sin hund så har man minimerat alla risker och får säkert, iaf. ett lååångt liv;)
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Kan man någonsin veta det till 100%, även med en vuxen hund?
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

kl

Vill bara påpeka att jag tycker att man visst kan ha valpen lös ibland på som Ambra sa, ex stora ytor. Det är så lätt för en valp att bli nyfiken och gå fram till andra hundar som kanske plötsligt dyker upp.
Eller annt skoj...som kanske inte är så skoj i slutändan.Oftast är det lättare om man redan har en vuxn hund, valpens "mentor"..den vill den ju ofta följa, och gör den det är nog risken för "olyckor" mindre.
Men var och en ha rju sitt ansvar.
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Veta vad ?

Nej inget är säkert till 100% när det gäller en levande individ...

Men jag anser att det är skillnad på en valp/unghund och en vuxen hund.

Men säker kan man aldrig vara!
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Min valp kan kommandot stanna. Men om det sitter till 100% när han ser en annan hund, det litar jag inte på. Därför har jag ibland linan på om jag vet att det är hundtätt och öppen mark (som ex parker), men i skogen är det så körigt med lina så där släpper jag honom lös. Självklart är det ett risktagande. Det kan komma en aggressiv hund, ett djur eller något annat farligt. Men jag tror att man måste våga släppa taget om valpen lite. Låta den gå på äventyr och låta den göra misstag - ungefär som småbarn. Man kan inte linda in dem i silkespapper och aldrig låta dem upptäcka världen. Det är det som enligt min mening gör dem rädda, osäkra, asociala och kanske även aggressiva.
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Tack för tipset om liggande lina. Har hållt i den hittills och försökt "styra" runt stenar och träd. Ska prova med den liggande vid tillfälle. Jag kör också med sele när han har långlina, men eftersom han är så lätt (5 kg) så tycker han nog att det är mycket som tar emot när han försöker gå ut i riset och sniffa!
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Självklart är det ett risktagande. Det kan komma en aggressiv hund, ett djur eller något annat farligt. Men jag tror att man måste våga släppa taget om valpen lite. Låta den gå på äventyr och låta den göra misstag - ungefär som småbarn. Man kan inte linda in dem i silkespapper och aldrig låta dem upptäcka världen. Det är det som enligt min mening gör dem rädda, osäkra, asociala och kanske även aggressiva.

Tror du har en poäng där!
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Nu vet jag inte om jag tolkade dig fel..

Men hur menar du att långlina skulle vara att linda in valpen i silkespapper & ett hinder för valpen att upptäcka världen ?

och att det i sin tur bidrar till osäker aggressiv och asocial hund ?

Jag är helt överens att man inte ska mjäka bort valpen, men jag ser inte att långlina skulle vara ett sådant redskap.
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Nu menar jag inte enbart långlinan så klart! Det är ett jättebra redskap vid vissa tillfällen. Men överlag tycker jag att det är ett himla daltande med valpar. De kan inte gå promenader, de får inte vara lösa, de måste ha kokt lever till godis för i korv
finns det salt... det har blivit en galen hysteri som jag undrar hur den har vuxit fram. Börjar vi bli curlinghundägare liksom vi är curlingföräldrar? För som jag skrev i ett inlägg så kommer väl snart dagen då man har vissa valpar i gipsvagga första året för att de inte kan gå...

Jovisst det finns aggressiva hundar och elaka människor som vill skada valpen. Den kan också bli överkörd eller något annat hemskt kan hända. Men så är det när man håller på med levande djur. Jag låter hellre mitt djur möta lite fara än att vara inlåst i en bur för det är dens riktiga natur (jag kan rimma :angel:)

Jag menade ingenting rakt mot dig (även om jag kanske svarade ditt inlägg) för jag har ingen aning om hur du arbetar med dina hundar. Jag menar rent allmänt att det har blivit en sådan konstig hysteri kring hur man ska ta hand om valpar så det är ju värre än med småbarn (där låter man ju iaf småpojkarna ta risker även om man fortfarande håller stenhårt i flickorna :cool:)

Troligtvis är det de höga priserna på hundar som har bidragit till hysterin... man lägger ju inte ut 11000 på en valp för att den ska bli uppäten av en grävling så därför överbeskyddar man den. Men jag tycker att det börjar bli lite för mycket!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 936
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 339
Senast: Sel
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 666
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp