Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Tack! Är det något speciellt du vill veta/nyfiken på så är det bara att hojta till.
Lycka till med vappisen (som är grymt söt). :)
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

*kl*
hej vill bara berätta om hur vi gör med våra jakthundar o det har varit allt ifrån tax, ädla fågelhundar o till stora jämthundar.

från att det är ca 10 veckor promenerar (jag promenerar, de springer) vi i skog o mark varannan dag ca 15-40 min o valparna är alltid lösa först, vi stannar o har inkallningsträningar o korvpaus flera ggr o sen sist biten tillbaka så koppeltränar vi o går ner i varv.
Vi har aldrig haft problem med nån hund vad det gäller hältor, brosk,pålagringar, HD eller nåt.

Min åsikt är att försiktigt bygga upp, har inga trappor att tala o men skulle ändå inte precis låta småvalpar gå upp o ner typ 2-3 våningar.
prillan
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

från att det är ca 10 veckor promenerar (jag promenerar, de springer) vi i skog o mark varannan dag ca 15-40 min o valparna är alltid lösa först, vi stannar o har inkallningsträningar o korvpaus flera ggr o sen sist biten tillbaka så koppeltränar vi o går ner i varv.
Vi har aldrig haft problem med nån hund vad det gäller hältor, brosk,pålagringar, HD eller nåt.


Ungefär samma som här då ( - korvpausarna ;) ) och gammeljämten har ju jagat aktiv från 9 månaders ålder och hade godkända höfter vid 8 års ålder (då han röntgades)..

Han är ju fortfarande vid snart 9 års ålder en pigg och rörlig herre, trots sin kollision med tåget i vintras under älgjakten :banana:

Valparna här går ju mest ut och in som de vill och springer mer än de är still under hela valp och unghundstiden och att det ska vara någon skillnad på den aktiveringen och att gå koppelpromenader 15-20 minuter per gång ett flertal gånger per dag är väl i så fall att koppelpromenaderna ger valpen mycket mindre kroppslig aktivering..
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Alltså det med promenader har jag ingen riktig koll på men man reagerar nog på när valpen börjar bli trött och det med trappor har jag hört många sorliga historier om hundar som trillat ner och dött, men om ni inte har några luckor mellan trappstegen kan det vara okej men isåfall är det bästa att låta valpen lära sej gå upp själv.

om ni har luckor ska ni sätta stängsel där trappan börjar. När hunden sedan är tillräkligt gammal att gå upp själv kan ni ta bort det.

bär aldrig upp valpen till övervåningen så länge ni inte har full koll på honom hela tiden, en valp i kan lätt få för sej att gå ner...
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

MEN sen så följer han också efter mig/min sambo oavsett vad, faktiskt.

Att ha långlina på valpen är ju som att ha den lös, den stora skillnaden är att du faktiskt kan hindra valpen från att rymma..

Det behöver inte innebära att valpen rymmer för att jävlas, den kan bli skrämd till flykt eller något annat.

De jag pratat med som använt långlina är riktigt nöjda eftersom deras valpar då aldrig fått chansen att rymma och på så sätt aldrig befäst det handlandet.

Och som svar på :
Det är egentligen han som ska hålla reda på oss, och inte tvärtom

Visst är det så.. Men en valp som fått syn på sin första råtta eller blir skrämd kanske för tillfället inte uppmärksammar sin flock på det sätt som du vill...
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Fast att ha valpen i långlina är absolut inte samma sak som att ha den lös (i alla fall inte min valp som fö fyllde 5 mån i går :love:).
Vi bor ju vid en skog där han kan gå lös (träffar väldigt sällan på någon där även om det händer, har aldrig sett andra djur än fåglar) men jag tränar också honom i att gå med långlinan ibland (eftersom vi snart ska flytta till ett tätare område där han inte kan gå lös). Men jag märker en stor skillnad på honom i långlina och när han är lös. Jag tror att han ser linan som ett långt koppel för vid minsta motstånd stannar han upp och tittar på mig (som kontaktövningar i koppel). När han är lös då går han ibland framför ibland bakom, ibland hankar han efter lite och springer då ikapp när jag kallar han busar, sniffar och har roligt. I långlinan ger han inte alls det där fria intrycket... Visst han försöker sig in i snåren men tröttnar snabbt att fastna bakom stenar och tittar på mig och undrar vem det är som håller i han. Jag tror att han ser långlinan som ett koppel man kan vara olydig i och jag vet inte om det är direkt positivt :eek:

Långlina är ett bra skydd och jag använder den vid behov, ex när jag vet att vi kommer att vara i ett hundtätt område eller hos vänner utan staket. Men att säga att det är samma sak som att ha hunden lös det tycker jag är lögn!
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

När jag använder mig av långlina brukar jag inte hålla i linan, utan jag använder den mer som livlina, ifall inte hunden kommer på inkallning (vilket i princip aldrig händer, men jag vill inte ta några risker).
Jag låter alltså hunden löpa fritt med linan, men hon får aldrig springa så långt att jag inte kan sätta foten på linan om det behövs.
När linan börjar ta slut kallar jag in henne, eller säger åt henne att stanna.
Kommer hon inte när jag ropar tar jag tag i linan och ger små lätta ryck, slutar och kallar in igen.

På så vis får hon frihet under kontrollerad form så att säga :)
Fungerar utmärkt för mig.

(Kanske ska påpeka att hon alltid har sele på sig när hon går i linan, så att hon inte stryper sig själv)
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Det beror kanske på att du har honom helt lös ibland ?

Jag kommer inte ha min valp helt lös innan jag vet att de viktigaste kommando är befäst !
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Det behöver inte innebära att valpen rymmer för att jävlas, den kan bli skrämd till flykt eller något annat.

Precis, och har föräldrardjuren kända rädslor för plötsligheter ska man vara extra försiktig tycker jag.
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Ja vi kommer inte ge valpen den möjlighet att rymma ( på djävulskap eller rädsla )

Dom vänner som använt långlina enbart tills det att valpen förstår kommando säger alla att det har fungerat bättre än att ha valpen lös och träna så !
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Precis, och har föräldrardjuren kända rädslor för plötsligheter ska man vara extra försiktig tycker jag.

Jag ser det inte riktigt så, varför ta för givet att han kommer ta efter sina föräldrar? Jag ser då helldre till att göra han trygg och säker i sig själv än att mela med honom och på så sätt framkalla rädslor och osäkerhet.
Det är ändå Nu när han är valp som är den bästa tiden att göra (bra)intryck hos honom då det är Nu han suger åt sig allt.(Eller hur man ska förklara på ett bra sätt)

Och hittills har han varken visat några som helst rädslor eller osäkerhet trotts att det hänt (mkt) grejer kring han på en och samma gång. Han är faktiskt nu när jag tänker efter mkt nyfiken och framåt. För att inte nämna att vi också vänjer han vid Plötsligt höga ljud "från ingentsans" och inte ens Då har vi fått ngn (större) reaktion.

Måhända att han är det "svarta fåret" i sitt släkte då, missuppfatta mig rätt nu.;)


Ang. disskutionen om långlina-vi kör på såsom jag tidigare förklarat i tråden. Det är ändå upp till var och en.
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Nej det är inte klart än :crazy:

Nikkis:
Jag ser det inte riktigt så, varför ta för givet att han kommer ta efter sina föräldrar? Jag ser då helldre till att göra han trygg och säker i sig själv än att mela med honom och på så sätt framkalla rädslor och osäkerhet.
Det är ändå Nu när han är valp som är den bästa tiden att göra (bra)intryck hos honom då det är Nu han suger åt sig allt.(Eller hur man ska förklara på ett bra sätt)

Eftersom rädslor kan vara genetiskt och föras vidare från tik/hane till valpar så förstår jag mycket väl varför man inte chansar med en sådan valp.

Du kan inte göra en valp som "ärvt" dåliga egenskaper väldigt trygg och super säker..

Eller kan och kan, det är fruktansvärt svårt i sådantfall.

En osäker hund med vekt psyke går inte att omvandla till en grym hund med starkt psyke, även den bästa hundkännaren får tufft i sådan situation.
En säker hund med ärvda mycket goda egenskaper är också svårt att förstöra om man inte verkligen går in för att bryta ned hunden..
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Nikkis:


Eftersom rädslor kan vara genetiskt och föras vidare från tik/hane till valpar så förstår jag mycket väl varför man inte chansar med en sådan valp.

Du kan inte göra en valp som "ärvt" dåliga egenskaper väldigt trygg och super säker..

Eller kan och kan, det är fruktansvärt svårt i sådantfall.

En osäker hund med vekt psyke går inte att omvandla till en grym hund med starkt psyke, även den bästa hundkännaren får tufft i sådan situation.
En säker hund med ärvda mycket goda egenskaper är också svårt att förstöra om man inte verkligen går in för att bryta ned hunden..

Nej men det vet jag mkt väl;)

Men man kan åtminståndet försöka göra det absolut Bästa av situationen-vilket är min avsikt med den hära hunden (som vi Egentligen i grund och botten inte skulle ha, men det är en låång historia som inte hör hit men som jag ville framföra lite kort).

:p
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Man fösöker använda sunt förnuft helt enkelt när det gäller valpar. Jag har själv schäfer och vet hur orolig jag själv var när han var valp.

Jag försökte ha honom lös när jag hade möjlighet och då var jag oftast på samma ställe, exempelvis så satte jag mig i gräset på baksidan av vårt hus och lät valpen springa och inspektera lite runt omkring mig.

Vi bor bara en trappa upp men jag tog hissen tills han blev lite större och han själv tog initiativ till att gå i trappan utan problem. Det flöt liksom på av sig själv det där.

Men som någon skrev i tråden måste man vara uppmärksam på om valpen blir trött för oftast kan dom fortsätta hålla på hur länge som helst annars om man inte säger stopp.

Valpar är lika men alla är endå enskilda individer med olika temperament, vilja och ork osv. Man får helt enkelt använda sunt förnuft som sagt, det brukar ju gå bra.

Lycka till med den underbart söta schäfervalpen!
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Jag ser det inte riktigt så, varför ta för givet att han kommer ta efter sina föräldrar?

Eftersom att chansen att han gör det är över 90% med tanke på att även föräldrarna ärvt sina.

Jag ser då helldre till att göra han trygg och säker i sig själv än att mela med honom och på så sätt framkalla rädslor och osäkerhet.
Det behöver du inte oroa dig för, han blir inte rädd och osäker av att ha en långlina på sig. Det vore väldigt illa om så vore fallet, men det kan jag inte tänka mig.

Det är ändå Nu när han är valp som är den bästa tiden att göra (bra)intryck hos honom då det är Nu han suger åt sig allt.(Eller hur man ska förklara på ett bra sätt)
Mnja, där ´håller jag inte riktigt med. valpstadiet är viktigt , absolut. Men unghundstadiet tycker jag är ett av de absolut viktigaste. När känsmognaden kryper på.

Och hittills har han varken visat några som helst rädslor eller osäkerhet trotts att det hänt (mkt) grejer kring han på en och samma gång. Han är faktiskt nu när jag tänker efter mkt nyfiken och framåt. För att inte nämna att vi också vänjer han vid Plötsligt höga ljud "från ingentsans" och inte ens Då har vi fått ngn (större) reaktion.
En valp tycker jag själv ändå är väldigt enkel att ha att göra med. De lär sig lätt, de lyssnar gärna och tycker matte/husse är BÄST oftast. Sen en vacker dag kommer lille lufsen på att fan man var kanske inte så rolig öndå. plötsligt blir annat mkt intressantare. Det är då den "riktiga" hunden dyker upp. Jag vill minnas Harley som en riktig tuffin när han var liten också, men fegare hund får man leta efter idag:D
Jag tycker dock att ni gör helt rätt i att vänja honom vid plötsliga ljud/skrammel etc. Det kan egentligen bara göra saken bättre.

Ang. disskutionen om långlina-vi kör på såsom jag tidigare förklarat i tråden. Det är ändå upp till var och en

Och ingen hindrar dig, men det va rju en frågetråd där du ville ha tankar från andra.
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Jag kommer ALDRIG att ha min valp lös innan jag vet att inkallning och kommandot STANNA sitter ...

Jag kommer att använda mig av långlina på min valp, just för att minimera risken att valpen rymmer, lär sig dåliga vanor eller att det händer något värre..

Har aldrig använt mig av långlina, hade min tjej lös från första dagen!
Man får passa på när dom är små och inte så snabba;) Å dessutom lite fega!
Säger som min uppfödare: Det är svårt att tappa bort en schäfer:D
Fördelen med den rasen är ju att dom är väldigt flockbundna, så det är väldigt enkelt att skola dom till att vara lösa:banana:
 
Sv: Hur mkt tål valpen? *Många frågor*

Mina har kunnat "stanna" innan dom blivit så snabba att jag inte hunnit springa ifatt dem:)
Kanke jag som har haft tur att bli välsingnad med himla smarta valpar? Eller är det jag som är snabb i vändningarna?:angel:
Sen är det ju en fråga om att ha koll på VART dom är lösa! Så man har uppsikt över omgivningen och att det inte finns någon väg i närheten! Plus att det inte finns något som skrämmer hunden!
Där har man ett ansvar som ägare!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 936
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 339
Senast: Sel
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 666
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp