Hur mkt selen kan ge selenförgiftning?

L

Lord Owen

Ja, hur mkt selen kan man ge utan att det blir selenförgiftning? Det är alltid så viktigt det här med att hästen måste ha selen, men var går gränsen för selenförgiftning? Om vikten och storleken på hästen spelar roll så är hästen är 155 hög, väger 500.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Hur mkt selen kan ge selenförgiftning?

Gränsen för giftighet står i svensk litteratur på 6 mg per 100 kg o dag men det finns hästar som fått problem vid lägre nivåer.
PL

peter_lundin skrev:
Gränsen för giftighet står i svensk litteratur på 6 mg per 100 kg o dag men det finns hästar som fått problem vid lägre nivåer.
PL

Hur mycket lägre? *nyfiken*

Jag har ju fullt sjå att hålla NER det förbaskade selenet jag. Iofs kontrollfrågade jag ju om mina aktuella foderstater och bland annat du svarade att det var ingen fara. Men för framtida år kan det ändå vara bra att veta hur mycket lägre än angiven maxtolerans man iakttagit problem?

Sen en annan fråga, selen lagras i kroppen, men hur LÄNGE egentligen?

Hur kommer det sig?
Och hur mycket blir det?

Inte_Ung som jagar Selen-källor.
Det blir snart att ta till Tokosel för min del.

Vilken nivå hamnar dina hästar på?
Vet ej men inte så långt under rek maxdos. Så här spontant skulle jag inte alls bekymra mig om en 500 kgs häst får i sig 3-4 mg per dag. Svårt att tänka mig att man skulle hamna högre på en normal foderstat i sverige.
PL

Inte_Ung skrev:
Hur kommer det sig?
Och hur mycket blir det?

Inte_Ung som jagar Selen-källor.
Det blir snart att ta till Tokosel för min del.

Muppigt låga mineralvärden i hösilaget (utom kalcium som ligger hööögt som vanligt). Så för att täcka mineralerna blir det förhållandevis hög giva Krafft miner Grön (eller vit) plus fosforbalans för att fixa mineralerna. Och då sticker selenet raskt med. När de bara står på hösilage + mineral + fosforbalans så får de via mineralerna i sig 1 mg mer selen än de behöver. Och det finns ingen bättre mineral jag kan byta till heller.

När unghästen stod på Krafft Pluss Grön så blev det ju en hel del selen därifrån med, även fast jag då kunde minska mineralerna. Men kom ändå upp i 3 mg selen/dag. Hon ska ha 0.8 om man räknar på behov.

(Med bara hösilage + mineral står de på 1.8 mg/dag, så det är ju 1 mg över, ingen större fara, men ska man sen på med kraftfoder så blir det lätt intressant, spec om det är ett med mycket mineral men inte så det räcker till helt utan mineralfoder med..)

Hängde du med?

peter_lundin skrev:
Vilken nivå hamnar dina hästar på?
Vet ej men inte så långt under rek maxdos. Så här spontant skulle jag inte alls bekymra mig om en 500 kgs häst får i sig 3-4 mg per dag. Svårt att tänka mig att man skulle hamna högre på en normal foderstat i sverige.
PL

Nu ligger de på 1.8 (400 kg väger de) så nu är jag inte alls bekymrad, men då när jag frågade var de ju på 3 mg ungefär (jag minns inte exakt, tror unghästen låg på 3 eller 3.1 eller så och valacken på 2.6 eller 2.7, så kring 3) mg/dag och då jag frågade för då började det kännas obehagligt högt. (De dog dock inte, och nu är det mer ordning på torpet igen ;))

Hur länge lagras det i kroppen, ta t ex under sommarbetet om jag då inte skulle ge selen alls t ex, rent teoretiskt, skulle de då till hösten ha 'använt upp' ett ev överskott de hade i kroppen sen vinterns stallutfodring? (Jag har inte tänkt göra så, jag bara blev nyfiken på om man kans kapa en selenförgiftning lååångsamt och över åååår, eller om det är under korta perioder det bli om det blir)

Selenförgiftning orsakar bland annat leverskador, håravfall etc. För en människa ligger den giftiga dosen på 1000mikrogram vilket motsvarar 0.33kg av Hippofoders Avelsmineral.
Exakt vart den giftiga dosen ligger på häst är jag lite osäker på men de är känsliga för Selen i för höga doser precis som både människa och ko. Kossa-mineralet Effect i pelletsform har samma seleninnehåll som ovan nämnda mineralfoder.

Mineralfoder som innehåller Selen ska även vara uppmärkt att det i felaktig dosering kan innebära förgiftning.

Senast ändrad av en moderator:

Läste på Mercks veterinary manual på nätet och där stod att letaldos var 1-5mg/kg så risken att de skulle dö bör vara minimal :smirk: Sen stod det att toxiska effekter uppkom vid intag av bete med 5-40ppm selen under veckor. Symptomen var ledskador, leverskador, atrofi av hjärtat, anemi och ascites (buködem).
Provar att kopiera adressen och klistra in, om det funkar..
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/213203.htm

Trötta hälsningar / Karin

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 327
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?