Hur mkt rider ni ut?

Sv: Hur mkt rider ni ut?

Jag rider ut minst hälften av passen (dvs 2-3 dagar /vecka) och även själv när det är mörkt. Min häst är ung (5 i år) och ganska het ute men samtidigt klok och snäll, så det känns stabilt. Jag skulle personligen inte stå ut med att bara rida i ridhus/paddock, det ger sån himla bra träning, såväl fysisk som psykisk, att rida ut! Jag märker stor skillnad på min pålla som var ganska ängslig och ofta backade för diken eller nya upplevelser i början - nu är det mer "Vad är detta för spännande, vi undersöker matte" :D

Liksom du och zanzan kan jag inte förstå varför man väljer att endast träna inomhus om man kan träna utomhus. Om man inte KAN rida ut alls under vintern och har tävlingsambitioner tycker jag ändå man kan väga sina möjligheter, och åtminstone försöka skritta ut varje vecka.

Jag som inte har tävlingsambitioner känner dock inget behov av att försvara tänket att hästen inte alls behöver ridas ut när man vill tävla. För mig känns det helt skevt att tänka så. Jag vill alltid utvecklas och bli bättre, vill se min häst mer musklad och i bättre kondition, vill få bättre samarbete och jobbar alltid framåt. Så det är inte att jag är utan ambitioner och bara vill gasa runt heller.
Jag har nog dock ett mer helhetstänk än enbart träningstänk med mina hästar. Hela naturupplevelsen är för mig obetalbar, liksom euforikänslan efter ett bra träningspass. Båda är precis lika underbara och otänkbara att vara utan.

Jag är på din linje. För mig är båda delarna lika viktiga. För mkt ridhus är för mig lika tråkigt som att bara kunna rida ut. Är väl därför medrytteriet aldrig varit min grej, det tenderar att bara bli ett av sakerna man får ägna sig åt. Tjusningen för mig med att ha häst är att kunna göra allt. Och har jag då en häst där jag känner mig begränsad tex att den inte är rolig att rida ute, eller att den är för svår i dressyren, då tappar jag sugen helt.

Kanske ska förtydliga mig själv med att jag rider mina hästar till största delen i ridhus/ridbana. Men jag är jättenoga med att de får komma ut i skogen som en del i träningsupplägget:)

Rider ut "dressyrhästen" ca 1-2 dgr/vecka.
Gammelhäst rids ut oftare, unghästen rids ut mer än vad den går på bana.
Tyvärr har vi dåliga ridvägar, skogsvägen är avstängd så vi har nästan bara bilvägar att rida på. Fördelen är ju att hästarna vänjer sig med mycket röresle. Nackdelen är att det kan vara lite tråkigt att rida bland trafik. Sedan skrittas dom gärna fram eller av ute om man ridit dressyr dom dagar då det är ok väder.

Men dom kommer iaf ut. Alla hästar behöver komma ut ibland.
Hade vi haft mer ridvägar hade jag ridit ut mer.
Vi har utöver det 1 ridhus och 2 utebanor. Alla med olika underlag.

knapp

Hästen har säkerligen inget behov av att ridas i ridhuset heller.

ang. vilken nivå man ligger på och hur mycket man rider ut.
En god vän till mig som fram till förra året var med med i juniorlandslaget i fälttävlan (efter som att nivå var intressant rider hos ft dressyren på kandar, jag har dock sämre koll på vad det är för program etc men det ger en bild. Storhäst inte ponny såklart) och hon red ut flera gånger i veckan. Hästen skulle kunna koncentrera sig på vall lika mycket som i ridhus. Hennes häst var varken muskelfattig, hade dålig styrka eller kass kondition. Uppenbarligen fungerade det efter som att hon tog hästen från körhäst i fyrspann till startklar för J EM på 3½ år.

Jag kan inte se logiken i att aldrig rida ut. Liksom hur jobbigt är det att bara skritta ut en gång i veckan? Spela roll om det är en dags träning som försvinner, bara saken att få variera hästen måste vara värt någonting :confused:

Borde vara som att stå på ett löpband varje dag 1 timme 7 dagar i veckan, fan vad kul att få gå ut en gång ibland iallafall.

KL jag ser även uteritter som träning för tävling också, Jag menar det är ju inte bara tävlingar innomhus utan sommartid är det ju rätt mkt tävlingar ute.
Och då vill jag ha en häst som är van vid fåglar, blåsigt väder och andra saker som finns där ute.

Vill inte ha en häst som är exploderingsfärdig hela tiden, jag har märkt att de hästar som enbart rids inne är mer hariga och på tå och hoppar och far för minsta lilla.
Det räcker med att man hostar till när de rider förbi så hoppar hästen till och bockar i serier.
Jag personligen skulle inte vilja ha det så och min egna häst blir lynnig när hon bara får ridas innomhus.
Hon går emot skänkeln, bockar och ser allmänt olycklig ut och så vill jag inte ha det.

Men vi alla är ju olika och de finns de som vill ha hästar som är på tå och tycker de är så hästar skall vara, de finns dom som inte tröttnar påatt bara rida i ridhuset.
Vi alla har ju hästar påolika villkor... jag har häst som ren hobby gillar natur och djurliv och här kan jag kombinera bägge.
Andra kanske bara vill komma ut och rida i ridhus/paddocken 1 timme om dagen och är nöjda me de=)

Kanske missförstod jag dig nu, men det är väl klart att ft-ryttare rider ut? Det krävs ju att en terränghäst kan hantera att gå ute i terräng.

Tråden syftade mest till påståendet jag hört på senare tid att just dressyrhästar rids ut väldigt lite/inte alls och att man därför mer eller mindre kan utesluta att hitta en fin dressyrhäst som även är trevlig ute.

kl

På vintern blir det inte mycket uteritter pga mörker, det får bli på helger. Dock rider jag bara i ridhus en gång per vecka när jag tränar. Hemma har jag paddock och stort gräsfält. Gräsfältet är det jag föredrar mest om det är ridbart. Har även en markväg där jag kan träna intervaller. Vi har ingen skog utan mest grusvägar så det är inte superskoj att rida ut. När det är stubbåkrar är det toppen. Jag tror inte att det spelar jättestor roll för hästens välmående rent psykiskt faktiskt vad man gör den timmen man rider, jag tror det är mycket viktigare vad man erbjuder för sorts och hur lång utevistelse. Däremot vill jag variera underlag och därför skulle det inte kännas bra att nöta i ett ridhus jämt och ständigt.

Men som sagt rider ute gör jag alltid och väldigt sällan innanför ett staket:)

Jag tycker som du, att en häst SKA kunna ridas ute, bland en massa annat, men det är det allra viktigaste för mig o det jag lärt de hästar jag har ridit in och köpt.
Men nu har jag skaffat en ung häst som enbart är riden inne, och det har blivit rätt stökigt att rida ute, så vi tar ett pass i taget, men målet är att vi ska kunna rida fram ute, rida av ute och jobba ute.
Min plan är att han ska gå FT så det är bara att träna på liksom ;)

Åkte av rejält bara 2 veckor efter jag köpt hästen just på en utetur och nu får jag lite nojja o skakiga ben så fort han börjar studsa o kasta sig, han fyller 6 i år och har börjat lägga på sig fint med muskler men det gör ju också att han är riktigt stark och blir "stor" när han väljer att inte vara kontaktbar...
Känner mig väldigt kluven för tidigare har jag alltid ridit ut i vått o torrt o inte varit rädd trots både pigga, kaxiga o lättskrämda hästar, men efter smällen jag fick senast har jag inte repat mig än o det här är en väldigt snäll o trevlig häst men han kan bocka på ett inte så schysst sätt...

Ute rider jag jämt, för vi har inget ridhus i närheten. ;) Väljer hellre att rida på åker och ute i naturen, än på bana. Ibland rider jag en stund på banan efter att ha varit ute på en kortare tur i skogen. Tror på varierad ridning och att ridning ute i naturen är bra för hästen! :)

jag rider ut min häst i alla gångarter. varierar hej vilt, har haft spekulanter nu som blivit förvånade över det samt det faktum att man kan hoppa honom - han är ju sexton år. helt tokigt.
har alltid ridit varierat, sen beror det ju lite på väder och vind, men försöker att rida så varierat som möjligt.
eller jag och jag, har ridit fyra gånger i år haha.

Ålder spela igen roll! Jag är medryttare på en 21-åring och senast i helgen var vi ute och rejsade i skogen. :-) vi klättrar och hoppar över stock och sten och han mår jättebra av det. Han rids ut ungefär 3-4 dagar i veckan. Ridhus 1-2 dagar i veckan samt dressyr på åkern lite då och då. Men han tränas i skogen också. Vi har en backe i närheten av stallet som är lite slingrig, perfekt att göra byten i! :-)

Förr (när jag bodde hemma) var jag bortskämd med både snälla "miljövana" hästar och ridhus, trots trygga hästar har jag harvat på tok för mycket i ridhus i mina dagar. Nu har jag en unghäst (5 år) i ett stall utan ridhus, men med en ridbana, travvolt och massa fina ridvägar!! Och jag tror att det är väldigt nyttigt både för mig och för hästen att vi tvingas vara ute och hitta vägar, stora fält och små volter där vi kan trimma dressyr :) Jag har själv blivit så otroligt mycket mindre kinkig och harig den sista tiden, är stolt över både mig själv och hästen!! ;) Så jag rider utomhus alla dagar i veckan och jag rider ut 4-5 gånger av dessa. Åker till ridhus ibland också, men det är nog mest för speglarnas skull höhö:D

det är det inte alla som tror, iofs har jag fått fruktansvärt mkt nybörjare som hör av sig så det kanske spelar in.
men jag har alltid arbetat mina hästar så allsidigt och varierande som det går. trodde det framgick i det jag skrev?

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 352
Senast: Boj
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?