Hur mkt rider ni ut?

Sv: Hur mkt rider ni ut?

KL

Tränar 2-3 gånger per vecka, i övrigt går hästen ute trots superunderlag i både ridhus och paddock. 6-åringen har gått ute sen hon var 4, helst ensam om hon får välja. Växlar mellan att intervallträna och att skritta ute, ett veckoschema kan se ut så här. Mån: Vila(skrittpromenad ute), Tis: Dressyrträning inomhus, Ons: Lydnadshoppning/markarbete inne, Tors: Skrittpromenad asfalt 1 h, Fre: Skrittrunda 1,5 h i kuperad terräng, Lör: Galoppjobb ca 7 km, Sön: Vila (skrittpromenad).

Bygger upp muskler och kondition ute, finliret kör jag inne. Träningsintensiteten varierar, försöker köra systemet "lätt - medel - hårt", så hon inte går hårt två veckor veckor i rad utan får chans till att återhämta sig. Utomhus är det mest skritt och galopp som gäller, nöter ogärna i traven då det blir en del av den varan inomhus. Dessutom har jag en häst som man inte behöver "joxa" speciellt mycket med, försöker hålla det så enkelt som möjligt, det är det som har funkat bäst.

Inte alls, har tappat intresset för det och gått över till hoppningen istället. Därmed inte sagt att jag inte rider och tränar dressyr då hästen har alla förutsättningar för det.

På vilket sätt är det relevant för ts frågeställning? Hade ridit ut precis lika mycket/lite oavsett tävlingsnivå och ridgren, jag rider inte ut för att "lulla runt" utan vågar påstå att hästens träningsupplägg är ganska noga genomtänkt.

Senast ändrad:

kl

I princip varje dag.

Ett normalt träningspass så värmer jag upp ca 20-30 min ute - vi har en bra runda genom skogen som passar perfekt. Sedan tränar jag mina 30-40 min på bana, och skrittar av ute.

När jag inte tränar på bana så rider jag en längre runda ute, ibland kuperat i skritt, ibland temporidning på anlagd väg.

Skulle säga att han går på banan cirka 3-4 dagar i veckan (då med värmningen ute som sagt), och cirka 2-3 dagar "enbart" ute i skogen.

Inte alls, har tappat intresset för det och gått över till hoppningen istället. Därmed inte sagt att jag inte rider och tränar dressyr då hästen har alla förutsättningar för det.

På vilket sätt är det relevant för ts frågeställning? Hade ridit ut precis lika mycket/lite oavsett tävlingsnivå och ridgren, jag rider inte ut för att "lulla runt" utan vågar påstå att hästens träningsupplägg är ganska noga genomtänkt.

Nivå är intressant ur träningssynpunkt såklart. Ex red du svår dressyr med det upplägget hade ju ditt upplägg varit en av vägarna att ta sig till GP. Och därmed värt att sätta sig in i närmare för alla som vill till GP.

Samma som varför Silver-Sara har haft väldigt mycket fler föredrag om "sin metod" efter OS jämfört med före.

Nu har inte jag på något vis siktet inställt på svår klass i någon gren, även om hästen har kapacitet för att nå dit i dressyren. Mitt mål är att bygga en bra grund för att få en hållbar häst som tycker att det är kul att arbeta. Var och en blir salig på sin tro men enligt mig mår de flesta hästar bra av omväxlande träning och av att få röra på sig även utanför ridbanan, och tror knappast att det är ett behov som försvinner i takt med att de stiger i klasserna eller beroende på vilken tävlingsdisciplin de tillhör.

*kl*

För mig finns det två väsentliga anledningar att rida ut mina "renodlade" dressyrhästar.

Den första är att jag upplever att deras livsvärld blir alldeles för liten av att gå mellan stallet, hagen och ridhuset/ridbanan. Särskilt på vintern när man är begränsad till ridhuset. I slutet av vintern när inneperioden varit lång tål de i värsta fall ingenting och går i luften för minsta lilla. Iallafall mina hästar kräver lite mer hjärnstimulans än så.

Den andra anledningen är att jag ser på hästarnas arbete i ridhuset som att gå till gymmet, det är muskeljobb men ganska lite kondition. Alltså behöver de ut och få lite mera flås!

Dessutom tror jag att det är vansinne att bara rida på mjuka anlagda underlag, hårda vägar är väldigt nyttigt i lagom mängd. Jag hör kanske till en av få dressyrryttare som inte rider så mycket "dressyr" i skogen, visst ska de vara i form och eftergivna men annars tuffar vi på relativt friskt raktfram:)

Eftersom det har varit av relevans tidigare i tråden så rider jag svårdressyr på min äldsta och har två yngre upcomings:)

Jag tor inte heller att det är så som nämndes tidigare i tråden att ryttare i högreklasser rider ut mindre.

Vad är det som gör att den bjuder i skogen? Det kan inte alls vara så att man har en erfaren häst framför som försvinner i galopp? På så sätt lär man in framåtbjudningen hos den unga hästen. På bestämda platser som för de flesta kommer på samma ställe på rundan varje gång. Konstigt att hästen bjuder och vill galoppera där. Bara ren glädje eller ett intränat beteende?

Sen borde de flesta hästar uppskatta det om man inte gjort något väldigt fel men inlärt ja.

Då är mina ponnier undantagsfall enligt fin teori. Eller faktiskt alla unghästar jag ridit. Min fyraåring som är riden väldigt lite är extremt svårmotiverad på banan. I skogen är han en anna häst och går med stort förtroende och bra bjudning från första uteritten. Har dessutom i princip endast ridit ut ensam med honom så det är inte inlärt beteende. När jag haft sällskap som varit framför har han varit mer upptagen med att bocka än att gå framåt.

Fast seriöst så Q fråga är relevant . Om fokuset är dressyr ur tävlings och utveckling enligt tävlings perspektiv så aldrig att en dag på ren dressyr på bana är trend i fråga om Utveckling . Sen utöver det du har annat fokus så visst !

Kl
Uteritter är strålande som miljöträning vilket gynnar alla tävlingshästar och är den enda anledning jag behöver för att rida ut unghästar...
Tror den okomplicerade ridningen rakt fram är det som skapar mer bjudning!

Men tja, jag tror inte det är en nödvändighet för hästens skull. Tycker de flesta hästar kan motiveras bra i ridhus oxå faktiskt.
Men upplever att de hästar som inte rids ut har massa konstigheter för sig i andra lägen när de blir spända oxå. Så för att miljöträna sin unga tävlingshäst- ja viktigt!!!!
Annars- spelar nog ingen större roll för hästen egentligen..

*KL

Jag som är ungefär ingenstans om man räknar tävlingsnivå, som hyr häst två dagar i veckan, rider sällan ut.

Jag får i regel ut mer av pass på bana än av uteritt och tycker det är roligare. Hästen har bra bjudning både på bana och ute. Har dock börjat skritta fram ute och/eller avsluta passen med en kort uteritt (och någon trevlig galopp) för att få variation, när väder/underlag är bra. Hon är oftast rätt okoncentrerad ute i gångarter över skritt innan hon kommit igång och börjat arbeta, men när man rider på bana först och sedan rider ut så är hon klockren :)

Tillägg: Hade jag ridit henne fler dagar i veckan hade det blivit mer ridning ute än nu. Men när jag rider såhär lite så vill jag koncentrera mig för att få ut så mycket som möjligt av varje tillfälle.

Senast ändrad:

Visst är det ju så att om man bara rider hästen 2 ggr/vecka så känns det mer grivande att rida på banan än ute. Jag är likadan. När jag lånar häst eftersom min är på tillridning, så trimmar jag ju hellre på banan. Men vissa hästar rider jag hellre ut med helt klart, för de är så träiga och icke-genomridna så att det känns som att det ger varken mig eller hästen nåt att jag försöker trimma den på banan en eller ett par ggr/månad :o Men det blev lite Ot eftersom tråden gällre rena dressyrhästar och känslan jag får av att de ofta är svåra atyt rida ut på pga att de sällan rids ut och är tämligen ovana vid omvärlden alt gör en för stor grej av det när det väl händer...

Knapplån

För er som måste rida ut för kondition och styrka, hur rider ni egentligen dressyr? Mina får både bra kondition och styrka av dressyrarbetet.

Det är ju vad/hur man gör något som avgör resultatet, inte var man gör det. Varför skulle 30 min galopp (10+10+10) i ridhus ge mindre kondition än samma mängd ute?

Min häst är egentligen inget bra exempel då jag kör ett helt annat upplägg med henne än med mina tidigare hästar. När vi tränar dressyr inne är det väldigt basic övningar där hästens balans och takt är i fokus. Nu rider jag dressyr för min hopptränare också och hennes utgångspunkt grundar sig i hopptänket, vilket är det som har funkat överlägset bäst på min stora och ganska långsamma häst. Har ridit för ett antal dressyrtränare innan och deras upplägg har varit annorlunda, med större fokus på uthållighetsträning.

Jag kan hålla med dig i sak, men jag tycker det är bra mycket mer inspirerande att konditionsträna utan 4 väggar runt mig. Kan ju tillägga att jag även haft en häst som jag inte kunde rida ut med alls utan att det var direkt farligt för både mig och hästen, så det är väl individuellt.

Knapplån

För er som måste rida ut för kondition och styrka, hur rider ni egentligen dressyr? Mina får både bra kondition och styrka av dressyrarbetet.

Det är ju vad/hur man gör något som avgör resultatet, inte var man gör det. Varför skulle 30 min galopp (10+10+10) i ridhus ge mindre kondition än samma mängd ute?

Fast det beror väl på vad man vill som sagt - jag kan exempelvis inte träna intervaller i ridhus - det blir ju runt-runt-runt bara. Ute är det mycket lättare att låta hästen gasa. Givetvis inte i sanslös fyrsprång - men en storgalopperad häst kan behöva lite mer utrymme om den ska få sträcka på sig.

Dessutom får jag så enormt mycket helt gratis genom uteridning--- När jag kan rida lite offroad i skogen och därigenom få ett motsvarade cavalettipass men då + mental stimulans för hästen, och avslappning för mig - varför inte rida ut då? Jag kan träna på i princip samma saker ute som som på bana. Så länge det inte är tjäle eller blankis.

Banan är (i min värld) mer ett sätt för mig själv att fokusera. Nu är jag och Häst här mellan fyra väggar - vi ska göra detta, vid dessa bokstäver, etc. Samt (självklart) enda möjligheten att faktiskt kunna träna även under månaderna med värdelöst underlag ute.

Knapplån

Jag skulle inte sitta och rida någon av mina hästar på det viset inne när jag här möjlighet att göra samma sak rakt fram ute! Det är ju enormt mycket mer slitage att galoppera 30 min på böjtspår inne än att göra det ute. Men det är ju upp till var och en som allt annat!
Den mentala stimulans som ridning i skogen ger kan man enl. mig aldrig få inne, det betyder inte att mina hästar tycker ridhuset är tråkigt...

Att dressyrridning inomhus ger mer muskelstyrka än "springflås" är ju inte alls svårt att räkna ut. Sen är kanske det inte absolut nödvändigt att dressyrhästen har en massa springkondition om man nu inte vill ha det!

Men att ryttarna skapar behovet av att rida ute och att hästarna inte alls behöver få ridas utanför ridhusets fyra väggar är enl. mig helt fel. Vem byggde första ridhuset, hästen eller ryttaren?:P

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 352
Senast: Boj
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix