Hur mkt rider ni ut?

Sv: Hur mkt rider ni ut?

Jag är i din sits och även jag lägger stor vikt vid hästens lämplighet i stort, inte bara dess ridbarhet. Att hästen är trygg är A och O för mig efter flertalet hästar som antingen varit rädda eller varit svåra mentalt. Det blir en ond spiral, men jag har i år fått rida några hästar som visat mig att hästar kan vara alldeles supertrygga och så gott som bombsäkra! De finns där ute, ska bara hitta en åt mig själv också. ;)
Jag har insett att jag älskar att träna och utvecklas, och hur kul det är att trimma på banan med en häst som passar mig. Trots detta så vill jag även nu mestadels rida ut i skogen. Jag använder skogen till allt och har varierande ridvägar - så länge hästen inte är rädd och osäker. Är ju dock samma sak i ridhuset. Vill inte ha en häst som skyggar för allt och är tittig, eller en häst som har sin enda trygghet i ridhuset.

Även om våra ridvägar är allt för mig så vill jag träna mer i framtiden. Men kanske är tillgången till ridvägar det som är avgörande för många? Många kanske bara har en tråkig väg som de sedan får vända på, stigar man inte får rida på etc. Vi har förmånen att få rida precis överallt, tom. på golfbanans fantastiska grusvägar, överallt i skogen osv. De flesta fält i närheten får vi rida på så länge man inte förstår (nysått, rider upp en fyrkant etc).

Framöver ser jag framför mig 1-2 pass per vecka i ridhus/på ridbana, ibland mer när jag vill tömköra/longera/löshoppa. Sedan brukar jag helst både rida fram och skritta av ute, vi har flera korta rundor mellan 10-30 min där man även kan trava och galoppera. Perfekt helt enkelt. Varför? Är uppvuxen med det, älskar naturen, älskar känslan av frisk galopp på en mysig väg, älskar att vara ute och se mig omkring med hästen, att galoppera över fälten på hösten, snötyngda grenar och snöpulsande, att vara ute i timmar och inte bry mig om nåt annat...
Sen är väl inte jag en fullfjädrad dressyrmänniska heller, om det spelar nån roll.

Jag tycker att hästar måste få vara hästar, även dressyrhästar.
Är man som ryttare inte intresserad av/för rädd för att rida ut så tycker jag att man kan hyra in andra att göra det.
Min ena tränare tycker det är fruktansvärt trist att rida ut. Därför får deras anställda rida ut hennes hästar. Då är alla nöjda och glada!

Jag rider ut en del hästar som ägarna inte vågar rida ut. I syfte att vänja hästarna vid det i en del fall, träna bort rädslor och rasta dem. Så ägarna senare kan våga testa. Man kan ju också rida igenom dem under tiden.

Mina egna och de heltidsträningar jag haft rider jag ut regelbundet. I mörker, ensam, barbacka med handhäst ibland. Men de är ju skolade att vara safe även i såna situationer.

Jag tror inte böjda spår sliter. Så ridhusrindning behöver inte vara slitage. Det är obalans som sliter. Det kan man rida i på både raka och böjda spår.
I balans kan man rida även på böjda. Får man hästen att svänga på ytter bak ist för inner fram så blir det inget slitage.

Måste nog förtydliga mig lite. När jag menar rida ute menar jag inte att man rider utomhus på en ridbana, utan att man rider ute i skog och mark, vägar, gärden etc. :)

Är väl numera dressyrtant enbart, har en dotter som faktiskt rider mkt mer än mej dessutom fn, men det ska bli ändring på det. Men iaf. Våra hästar rids på uteritter 8 av 10 ggr ca. Trailar till ridhus max 1 gång/vecka med en av hästarna.
Ska försöka komma upp i två ggr men det är så drygt, tar alldeles för många timmar. Men en gång/vecka är mycket för oss, har varit betydligt mer sällan emellanåt. Nu är det ju "allroundhästar" vi har, men jag dressyrar enbart + rider ut. Konditionsträning och långa skrittpass, men givetvis med koll av balans och skänkelvikningar etc. även ute. Bor i "norr" för övrigt.. och de flesta dressyrhästar är mer eller mindre allroundhästar och rids ute mycket. Fast, ska villigt erkänna att när jag hade ynglingen uppstallad en månad på anläggning med ridhus så blev det övervägande pass i ridhuset.. det var för bekvämt helt enkelt, och självklart ville man passa på när underlag fanns (det var bara is och elände ute då).

Senast ändrad:

Intressant det du säger om balansen och böjda spår, det ligger något i det, definitivt att slitaget MINSKAR.
Tänker dock på kotleden som bara kan böjas framåt och bakåt, ej flexa ngt i sidleds.. borde det inte bli lite snedbelastat om man nöter för mycket på volterna även i balans? Det krävs jävligt bra underlag också om slitaget ska undvikas.
Men jag har ju inte alls dina erfarenheter av rehab så jag ska nog vara tyst.
Man pratar ju även om unghästar som "ofta" drar på sig kotl. infl när man börjar jobba dem mer på volter o böjda spår (från veterinärt håll) men så har de säkert större bekymmer med balansen där i början också.

Helt OT. Det pratas alldeles för mycket om samling hit och samling dit - är det inte balans vi ska uppnå, därifrån kan man rida mer samlat eller "bara" i balans.. det kan vara svårt nog ;)

Jag har inte tillgång till någon ridbana eller ridhus, så det blir ute i ur och skur! Är dock dressyrryttare först och främst, så det blir mkt trimning i skogen, men har även förmånen att ha två åkrar att rida på, men där blir det mest tömkörning faktiskt. Har haft min häst sedan september, så vi håller fortfarande på att lära känna varandra i dressyren, däremot i skogen är han en klippa, likadant i trafiken, det är helt underbart för mig som är rätt feg efter att ha jobbat med dressyrhästar som sällan reds ut i flera år.

vintern/slask/snorhalt rider jag ut ca 1 gång/vecka Är det fint snöunderlag m.m så blir det fler men i skåne så är det väldigt sällan så. Vår-höst-sommar 2-3 ggr/ vecka beroende på hur jag jobbar.

*kl*

Tror tyvärr att det är svårare att hitta en stabil häst ju högre utbildade hästen är. Självklart finns det undantag men om man tänker lite generellt nu.

Jag själv rider gärna ut men jag vill ha bra ridvägar, ej mörkt och trevligt väder. Vill att det skall vara en njutning att vara ute. Är det bra förutsättningar så rider jag gärna dressyr ute på våran jätteåker varje dag. Tex vid snö och kyla är det perfekt (eller när det torkat upp på våren).

KL

Jag tror inte hästen har något behov alls av att ridas ut. Det behovet skapar människor. Jag tror dessutom att väldigt många hästar som "älskar" att ridas ut gör det för att de slipper krav, ryttaren ställer mindre krav, ryttaren är gladare. Eller som i ganska många fall, det ryttaren uppfattar som glädje är antingen ren stress, flyktbeteende eller bara ett inlärt beteende som hästen vet att den får beröm alt slipper obehag om den gör.

Jag tycker om att rida ut om det gör någon nytta. På flera dressyrhästar jag har/har haft gör det inte någon nytta, alltså gör jag det inte.

Däremot så ska man givetvis ha en häst som fungerar bra i skogen om man själv vill rida i skogen. Så vill TS kunna rida i skogen på ett bra och trevligt sätt, ha det som krav när du letar/provar häst. Finns massor med hästar hela vägen upp till GP som funkar kanon i skogen. Ex alla Tinnes hästar går i skogen en dag i veckan :)

I vissa fall finns det nog vissa hästar som haft KS och lätt blir spända i ryggen, är de då ovana vid att vara ute eller att hoppa tex blir de lätt spända och blir efter ett sånt ridpass lite spända i ryggen och kanske kan man inte rida förren efter 3 dagar och då har man ändå inte gått framåt på det sättet man ville i styrketräningen bara i det mentala?.... Samtidigt kan det ju i längden göra att utvecklingen går framåt fortare om man pressar på lite fler fronter.... hmm :) svårt detta tycker jag! Många tycker ju att hästen har "tråkigt" i ridhuset men jag tror inte hästar tänker så alls. De reagerar på det sättet de har vant sig på och i ridhuset är det oftast inte så mkt som händer så då kan man slappna av där. Går man ut i skogen är det kanske dels en ny väg men kanske också lite nya hjälper, utrustning etc vilket kan göra hästen lite "piggare" av att gå ut...

Jag förstår inte riktigt dina tankegångar kring att en häst med KS inte kan ridas ut?

Man kan ju lika gärna vända på det, om ryttaren vill rida på banan mest och inte rida ut så kan man motivera som du gör. :)

Skapat av människa eller ej så gillar nog de flesta hästar den variationen.
Min så mycket att hon sällan ens vill vända hemåt utan själv vill föreslå nya vägar längre bort.

Tuaphua: :bow: till ditt inlägg.

Och jag håller så inte med dig. Att de flesta ryttare skulle förväxla att hästarna är pigga med flyktbeteenden och stress kan vara bland det konstigaste jag läst på det här forumet. Om inte hästar hade gillat att ridas ut-varför är det då i princip standard att göra med unghästar för att de ska hitta sin bjudning? Eller är det bara att dom är så himla rädda och flyr från allt att dom går framåt?

Nej, jag framhåller att det är ryttarens skyldighet att ge sin häst variation och se till att rida ut. Vill man inte själv får man göra som Tua säger och hyra in ngn annan att göra det.

Jag ställer precis lika mycket krav på form och kontroll vid uteritt som vid arbete på bana, det är snarare graden av samling som ändras. Ditt inlägg känns lite utan grund? Jag har hållt på med hästar i 30 år snart, jobbat hos olika elitryttare och gått hippologen och jag har ALDRIG stött på en häst som blivit stressad av att ridas ut. En enda häst någonsin har visat att den inte gillade det, och han vägrade helt enkelt att gå, helt kolugn. Nä, stress/obehag har jag aldrig sett som reaktion på uteritt.

Jag har däremot sett otrolig stress hos hästar vid uteritt, bara två st under väldigt många år men ändå. Båda två hos skickliga orädda ryttare, ena vägrar gå men ger sig till slut och stapplar skakande iväg på en runda som för en normal häst tar 10 minuter, men för den kan det ta upp till två timmar. Den andra var helt vansinnig, skenade, kastade sig, la sig på rygg i diverse diken, sprang över/på sällskap och höll på att ha ihjäl sig själv och x antal människor. Vid sådana extremfall är kanske inte uteritt att förespråka...

Som du säger är det extremfall. Quigley menar att det "i de flesta fall" handlar om att ryttare missförstår sina hästars glädje vid uteritter när det enligt henne är stress och flyktbeteenden.

Och jag håller så inte med dig. Att de flesta ryttare skulle förväxla att hästarna är pigga med flyktbeteenden och stress kan vara bland det konstigaste jag läst på det här forumet. Om inte hästar hade gillat att ridas ut-varför är det då i princip standard att göra med unghästar för att de ska hitta sin bjudning? Eller är det bara att dom är så himla rädda och flyr från allt att dom går framåt?

Nej, jag framhåller att det är ryttarens skyldighet att ge sin häst variation och se till att rida ut. Vill man inte själv får man göra som Tua säger och hyra in ngn annan att göra det.

Vad är det som gör att den bjuder i skogen? Det kan inte alls vara så att man har en erfaren häst framför som försvinner i galopp? På så sätt lär man in framåtbjudningen hos den unga hästen. På bestämda platser som för de flesta kommer på samma ställe på rundan varje gång. Konstigt att hästen bjuder och vill galoppera där. Bara ren glädje eller ett intränat beteende?

Sen borde de flesta hästar uppskatta det om man inte gjort något väldigt fel men inlärt ja.

kl
Jag har börjat sätta igång mina tanter nu.. Den ena är riden kanske totalt 8 gånger på de senaste 14 åren och dessförinnan bara inriden som treåring.. Hon går som tåget ute och tycker det är jättekul! Jag känner min tant och vet hur hon uppträder om hon är rädd och det är äkta glädje hos henne och hon bara tuffar på rakt ut oavsett om hela flocken står o ropar efter henne så är det full sula bort.

Har vare sig ridbana eller ridhus så här görs allt ute.. Kommer köra till ridhus när vi väl är igång. Det blir väl kanske 2 gånger i veckan högst resten görs utomhus.

Pfft. Måste man ha häst framför för att ha bjudning på unghästen? Förra tre åringen reds in utomhus och hon skulle alltid ligga först. Varför skulle hästen inte kunna bjuda ute om den kan bjuda inne? Om hästen ifråga faktiskt tycker det är kul att komma ut, är avslappnad och framåt är den då stressad?

Är ingen expert men om man ska gå efter dina tankar borde väll Ulla Håkansson klassas som hippie och knasig som la alla träningar ute nästintill. Märkligt att hon lyckades...

Knapp
För mig är det en självklarhet att hästen ska kunna ridas ut på :) unghästarna jag haft har ridits in över stock och sten. Finns för mig inget bättre sätt att bygga upp styrka hos en unghäst som att rida i backar. Förra hästen blev väldigt stilig trots få pass inom väggar ;)

Pfft. Måste man ha häst framför för att ha bjudning på unghästen? Förra tre åringen reds in utomhus och hon skulle alltid ligga först. Varför skulle hästen inte kunna bjuda ute om den kan bjuda inne? Om hästen ifråga faktiskt tycker det är kul att komma ut, är avslappnad och framåt är den då stressad?

Är ingen expert men om man ska gå efter dina tankar borde väll Ulla Håkansson klassas som hippie och knasig som la alla träningar ute nästintill. Märkligt att hon lyckades...

Knapp
För mig är det en självklarhet att hästen ska kunna ridas ut på :) unghästarna jag haft har ridits in över stock och sten. Finns för mig inget bättre sätt att bygga upp styrka hos en unghäst som att rida i backar. Förra hästen blev väldigt stilig trots få pass inom väggar ;)

Du kanske skulle läsa vad jag skriver istället för att tillskriva mig åsikter och yttringar jag inte har.

Knapplån
Jag tror att varierad ridning höjer motivationen för både häst och ryttare och likaså till viss del även hållbarheten då man varierar underlaget.

Jag försöker rida ut på helger under vinterhalvåret då jag endast har möjlighet att rida kvällstid på vardagarna. Med yngre hästar tror jag det är ännu viktigare att rida ut regelbundet för att få hjälp med styrka, framåtbjudning och rakriktning. Jag rider i alla gångarter ute och för mig är det en förutsättning att hästarna ska fungera även utanför ridbanan. Vi brukar därför börja med det tidigt för att det ska bli en naturlig del i utbildningen. Dock är det alltid ordning och reda och hästen lösgörs på samma sätt som vid dressyrarbete, men självklart ska det vara roligt att komma ut och det erbjuds frisk galopp och lite bus får man räkna med.

Alla våra hade nog fungerat fint att rida i ridhus alla dagar i veckan men jag har alltid varierat träningen och peppar peppar haft friska hästar så jag fortsätter med det upplägget.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 352
Senast: Boj
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?