Hur mkt rider ni ut?

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag letar ny häst nu och vill ha en dressyrläromästare som även är en trevlig kompis, värderar mkt hur den fungerar i övrig ridning än bara dressyrbiten. Därför har jag satt som krav att den ska vara snäll och okomplicerad att rida ute, både på lugna skrittpromenader och på vanliga träningsritter i alla gångarter. Men detta verkar svårt att hitta, varför?

Har flertalet gånger fått höra att dressyrryttare inte rider sina hästar ute i regel, kanske har de medryttare som gör det men i regel rids de inte ut alls.
Jag skulle själv tycka att det 1, var dötrist att nöta i ridhuset varje dag 2, vara rädd för min hästs mentala och fysiska hållbarhet.

Det borde ju även vara bra för en dressyrhäst att den är lite van vid liv och rörelse, så att den inte blir värsta grejen när man rider en utetävling och det händer saker utanför banan..?

Hur gör ni, och varför?

Sv: Hur mkt rider ni ut?

Jag rider ut 9 pass av 10. Mest för att jag blir så uttråkad själv av att sitta på banan och nöta :D Men, jag tränar ju på uteritterna också! Öppnor längs med grusvägen, eller skänkelvikning fram och tillbaka över den. Bytesserier på det stora fältet där man har utrymme, osv :)

Vi har bara paddock, så nu på vintern blir det enbart uteritter och någon tur till ridhus ibland. För tillfället saknar min häst paddocken och styr in där efter jag suttit upp varje gång. :)
Annars är det nog 50/50. Har dock en arbetsmyra till häst som trivs bra på banan.

På vintern blir det mer i ridhuset av den anledningen att det är mörkt och hårt ute.
Dock så försöker jag skritta ut iallafall minst 2 dagar i veckan året om.

Lördagar sommartid brukar gå till långa härliga uteritter då vi tar släpet och åker iväg till härliga ridvägar runt omkring oss=)

Jag rider ut för jag tycker de är kul=)

Jag rider och tränar dressyr ca 4 dagar i veckan vintertid . Övriga tiden på året 3-4 dagar i veckan . 2 dagar rids hästen ut . Vissa veckor om jag har nedtrappning i träning rider jag ut ännu mer .
Jag skulle aldrig vilja ha en häst som inte fungerar och är rolig att rida ut på .

Jag tror det beror lite på hur man är. Jag personligen gillar att träna dressyr ofta och har inget emot att vara i ridhuset. har däremot ingenting emot att vara ute heller om hästen är nöjd med det. Jag tror dock kanske att vissa resonerar så att det tar mycket energi från hästen och ryttaren att träna på att rida ute och att man därför avstår eftersom det finns annat som är svårt som man måste träna på. I vissa fall finns det nog vissa hästar som haft KS och lätt blir spända i ryggen, är de då ovana vid att vara ute eller att hoppa tex blir de lätt spända och blir efter ett sånt ridpass lite spända i ryggen och kanske kan man inte rida förren efter 3 dagar och då har man ändå inte gått framåt på det sättet man ville i styrketräningen bara i det mentala?.... Samtidigt kan det ju i längden göra att utvecklingen går framåt fortare om man pressar på lite fler fronter.... hmm :) svårt detta tycker jag! Många tycker ju att hästen har "tråkigt" i ridhuset men jag tror inte hästar tänker så alls. De reagerar på det sättet de har vant sig på och i ridhuset är det oftast inte så mkt som händer så då kan man slappna av där. Går man ut i skogen är det kanske dels en ny väg men kanske också lite nya hjälper, utrustning etc vilket kan göra hästen lite "piggare" av att gå ut...

Senast ändrad:

Om man bortser från de kallaste dagarna brukar på jag på vardagarna skritta fram ute innan jag kör träningen inne i ridhuset (alternativt paddocken om det är lite mildare väder). Eftersom jag kommer ut ganska sent på vardagskvällarna är det för mörkt för att rida ut nån längre bit, speciellt med tanke på att det inte finns någon belysning på ridspåren (och jag är ingen pannlampa-ryttare), att många hundägare har sina hundar lösa då (att inte se dessa i god tid i kombination med en nervös häst - nej tack) och att jag faktiskt är mörkrädd just i skogspartierna. Så det blir inga riktiga uteritter på vardagarna. Däremot brukar jag använda helgerna till detta, och rider även ut mer på vardagarna när det börjar ljusna ute kvällstid. Varken jag eller hästen lider av att hänga i ridhuset, tvärtom brukar han bli glad, avslappnad och samarbetsvillig så fort vi kommer in!

Lite beroende på väder och vind samt vilka träningar och tävlingar som stundar, men en gång i veckan försöker jag rida ut i alla fall. Vissa veckor kan det bli bara skogen, andra inget alls. Det beror helt på i vilken fas vi befinner oss i. Jag tränar min häst mot GP(utbildad Int. I) och delar med mig några dagar i veckan till en juniorelev samt att han ska få hoppa lite ungefär en gång i veckan/varannan vecka. Försöker skritta fram/av ute ibland när det är lite behagligare än skånes iskalla snålblåst. Det hinns helt enkelt inte med så mycket mer tyvärr.

Min häst är het och pigg ute men hittar sällan på hyss. Men det känns som om man rider 500 kg dynamit. Jag har inga problem med det och ränner runt i alla diverse hastigheter, dock vågar jag inte släppa ut någon annan på honom då jag är rädd att han ska upplevas lite väl explosiv..

Hade behövt min Ådi i 10 upplagor till...

Senast ändrad:

*kl

Tack för alla svar :)

Jag förstår att de som jobbar dagtid är hänvisade till mörker eller helguteritter vintertid. Men det är ju ändå en ganska kort tid på året iaf i södra delen. Jag själv kommer från norrland, men har haft privilegiet att kunna rida på upplysta vägar och därför mest begränsats av kylan snarare än mörkret.
Nu bor jag söderut sedan drygt 5 år och det är faktiskt först nu jag har hört talas om dessa "dressyrryttare som inte rider ut". Antingen har kulturen ändrats sedan jag hade min förra häst i början på 00-talet eller så är det en annan kultur söderut.

Jag vet tex ett stall där en kompis håller till där ingen rider ut någonsin. De är antingen livrädda för det (antagligen eftersom deras hästar är så ovana och skulle vara mindre stabila ute de få ggr det ev sker) eller så tycker man att det är slöseri med tid. Jag har även en dressyrdam i mitt eget stall som tycker det är slöseri med tid och därför aldrig rider ut.

Själv tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt att rida i ridhuset dagligen och är evigt tacksam för mitt skiftjobb där jag ofta har möjlighet att vara i stallet under den ljusa tiden på dagen även på vintern. För min del räcker det gott med att träna dressyr 2-3 dagar i veckan inkl ett pass är för tränare. Resten vill jag rida ut eller någon dag longera/hoppa/vilodag. För mig är uteridningen lika viktig som dressyträningen på bana, och som sagt kan man träna mkt ute också.

Men jag har svårt att tro att majoriteten av de hästar som sällan rids ut har KS eller andra fysiska problem som kräver att de går i en perfekt form alltid. Så bortsett från det argumentet tycker jag det är svårt att motivera att inte rida ut av andra orsaker.

Tex undrar jag hur man konditionstränar på bana/ridhus? Eller gör man aldrig det?
Även om man har en häst som entalt funkar att rida i ridhuset för jämnan så är iaf jag rädd för förslitningsskador. Mkt böjda spår, samma underlag etc kan inte vara helt nyttigt i längden... För även om man själv tycker att man rider varierat osv så är det ändå 4 hörn per varv och underlaget är detsamma hela tiden och inte skiftande mellan gräs, grusväg, asfalt, skogsstigar etc.

Visst slappnar de kanske av bättre i ridhuset där det i regel är lugnt. Men hur gör man då på tävlingar?

Senast ändrad:

Har aldrig Ever hört argumentet att KS skulle vara en variabel ang att rida ut . Låter mer som att hästen inte funkar ute och det var ju det TS frågade om , inte att motivera noll uteridning pga fysisk orsak ?

En KS häst i övrigt ska ju använda rygg muskulatur och stärka den för att fungera . Vilket uteritt är en del i sammamhanget om Vi pratar variation och ergonomisk uppbyggnad . Perfekt form I det fallet är ju tex skritt på lång tygel lite mjukt kuperat .Låter därmed återigen som Du blandar äpplen med päron i sammanhanget ?

Senast ändrad:

knapplån

Jag tycker det är jättekul att vara i ridhuset och träna och förbättras tillsammans med hästen. Och hästen misstycker inte. Så jag kan absolut förstå de som föredrar träna på bana framför uteritt. Men en riktigt bra utetur är ju också toppen! Jag rider kanske ut 2 dagar av sju, bortsett från vintern då det kan bli mer sällan. Vi är dock inte på någon hög dressyrnivå så att jag har problem med eller kan skylla på "att jag inte hinner".

Jag är övertygad om att även toppdressyrhästar mår bäst av att komma ut emellanåt. De är ju bara hästar, de också. Jag tror många som säger att det är slöseri med tid i själva verket inte törs eller åtminstone känner lite obehag som gör att de gärna avstår.

Men andra sidan, om man bara tränar korrekt och schyst mot hästen, på ett positivt sätt som den kan förstå, och varierar sig inom ramarna på banan så tror jag heller inte den dör av att aldrig ridas ut. Det finns mycket dålig hästhantering som är värre än avsaknad av uteritter.

Men att "man inte rider ut dressyrhästar " är bara trams i mina öron.

Senast ändrad:

Jag rider helst inte ut när det är mörkt (har en unghäst och en lite skuttig häst + rider en del på trafikerade vägar) så dagar när jag hinner i dagsljus och det är fint väder blir det gärna en uteritt -och då är det alla gångarter som gäller.

Jag rider ut om det är ok väder. Min häst (och jag med) hatar när det regnar/snöar på tvären så de dagarna stannar vi inne i ridhuset. På helgerna rider jag ofta ut på en rejäl långtur, upp emot 2 timmar är det vanliga.

Jag gör det för hästens skull. Tycker nomalt att träningen på bana är roligare än att skogsluffa. Men hästen behöver få komma ut så därför lägger jag in uteritter när det är ok väder.

Men är det inte sjyst och korrekt för hästen att inte rida för mkt på böjt spår och samma underlag. Hur löser man det om man alltid rider på anlagd bana/ridhus?

Det går att variera träning i ridhus väldigt mycket. Man kan träna från marken, till exempel. Att träna mycket i skritt ska heller inte underskattas. Bommar, banor... Bra träning sliter inte på hästen. Det gör den starkare och bättre!

Jag rider mycket ute! Det har jag gjort på alla hästar jag haft. Jag tror att det är jätteviktigt att ta ut hästen, dels psykiskt och dels fysiskt.

Att rida på samma underlag vecka in och vecka ut tror jag i längden sliter på hästen. Även om det går att variera arbetet som görs i ridhus/paddock, så är det ju ändå samma underlag. Dessutom tror jag att de mår bra mentalt av att se något annat än samma sak hela tiden.

Skulle jag behöva välja mellan bra ridvägar eller paddock/ridhus hade valet fallit på ridvägarna! :idea:

Det handlar ju också om kvalitet. Hellre ett halvt varv på volten med riktigt bra trav, än 20 varv med halvdant eller rent av kass. Då sparar man hästen - och kommer framåt. Det handlar ju om att förklara för hästen vad den ska göra. Och själv klara av att vara en bra ryttare. Nu är vi ju alla här sannolikt på väldigt olika nivåer, men jag ser väldigt mycket ineffektiv ridning runtikring mig. Man far lite slentrianmässigt runt i trav och galopp mer för att rasta hästen som det ser ut, utan att tyckas ha en plan för utveckling och förbättring. Och hästarna är på bogarna, i spjärn och så vidare.

Sorry. Vi avviker från ämnet. jag tycker det är jätteskönt att rida ut just för att kunna rida rakt fram och i lite fortare och friare former. Men jag tränar även ute. Varierar mellan fräsa på och kräva mer arbete.

Senast ändrad:

Jag rider ut ca tre dagar i veckan och dressyr två-tre dagar. Vi har inget ridhus, så det är konsekvent ridning utomhus året om.

...tillägger; Rider även ut mycket i mörker. Aldrig pannlampa dock men mycket reflexer. Ibland är det förstås mörkt som i graven, men nu när det är snö är det inga problem. Tycker det är hemskt mysigt att vara ut när månen lyser och rida under stjärnorna:).

Senast ändrad:

Jag har som krav när jag köper häst att den ska gå att rida ut ensam, tycker att det säger en del om mentaliteten och utbildningen.

Under vintrarna rider jag ut i alla gångarter iaf en gång i veckan samt skritt eller promenad ut två dagar/vecka. Resterande dagar blir det ridhus. Somrarna försöker jag vara ute så mkt som det går.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 352
Senast: Boj
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?