Hur mkt krafft till 1åring

Sv: Hur mkt krafft till 1åring

Sålänge du inte är med och tar fram ett foder kan du inte säga så mycket i det sammanhanget.

Klart att man ska utgå från analysen på grovfodret! Det är ju basen! :crazy:

Och om man utgår från analysen så kan man ju inte följa rekomendationerna eftersom rekommendationerna inte utgår från analysen! :idea:

Rekommendationer som står på påsar osv är till för att sälja.
Hur många normala hästar behöver 2-4 kg lixom.

Utgår man från analycen så ser man hur mycket eller lite tillskott hästen behöver!

Tja, min lilla har gått på 3kg krafft med ett visst hö! Men nu när vi bytte hö räckte det med ½ så! Vääldigt olika!

Hur mkt groov 125 vågar man ge till en 1åring som är 50%fullblod/holsteiner? Hon väger ca 300kg,
Undrar om du verkligen har rätt kroppsvikt på henne? Mina föl brukar vid 6 mån ålder väga ca 250-285 kg, vägda på våg (Halvblod...), Våra 1-åringar väger ca 375-400 kg, (vägs på våg). Kom ihåg att vikt måttbandet oftast underdimmensionerar kroppsvikten! Att tänka på ffa vid avmaskning! Ge lite mer än vad måttbandet visar.

Oavsett hur bra hösilage vi har, kvot 10-12, så fodrar vi allt mellan 3-6 kg Groov 125 på fölen som går på lösdrift under vintern, man kan inte bara läsa tabellvärden utan måste ha känsla för att fodra m öga. Många föl äter inte tillräckligt med grovfoder för att dom har inte tid och ro att göra det ffa i lösdrift.

Föl uppväxta på stall 2/3 av dygnet går inte att jämföra med! Dom gör inte av med lika mycket energi på bus och lek och för att hålla värme etc som "ute" hästar gör.

Första och andra levnadsåret är det viktigaste utfodringsåret med tanke på att dom växer som mest och har lika stort behov som den färdigvuxna hästen...

Jag tycker att du kan öka upp din kraftfodergiva utan problem!

Hon äter tyvärr inte lusern...

Jag vet hur man ska fodra/räkna osv.(har lite vett att se vilka man ska lyssna på och inte)
Men visste inte hur mkt man vågade ge en sån liten bara...sojan och oljan vet jag inte riktigt heller...det är ju max 100g/100kg kroppsvikt, men hon väger ju ca.300, kommer nog väga 550-600 som vuxen. Man ska ju räkna på vuxenvikt när man fodrar små, men sånna foder som är koncentrerade blir jag lite nojjig av att ge max av på en sån liten.
För oljan vet jag inte, men soja kan du ge 100g/100 kg och utfodringstillfälle. Alltså kan du ge unghästen som väger 300 kg 300 g soja 3 gånger om dagen om hon nu behöver så mycket. (De 4 dl som du ger nu väger borde ge ca 240 g)

Men kan du ge en bra anledning till att rekommendationerna finns på säcken? Det är inte direkt farligt att ge mer än 4 kilo, så det finns ju ingen konkret anledning (jämför med E-vitamin som inte får överdoseras). Och om man utgår från en höanalys så är ju rekommendationerna helt onödiga och fullständigt orelevanta. Jag förstår inte grejen. jag kollar aldrig på säckens "rekommendationer" innan jag börjar fodra med ett nytt foder.

Nej eftersom att jag inte har varit med och forskat kring krafft så kan jag ej det. Hade vart mycket intressant att höra med någon som gjort det dock om de har något speciellt "medelhö" eller liknande som de utgår ifrån.

Nej samma här, jag kollar naturligtvis hur det bör utfodras (typ betfor - blötas) *dåligt ex kanske* och vad det innehåller och sen får man ju själv räkna sig fram till den mängd som passar just min häst!

Jag mätte henne med ett måttband, då sa det 280 nånting...men maskade efter 350kg, som tur va. Hon är ca 150 cm lika bak/fram, och ser ut som ett rent fullblod i kroppen...lätt och ädel. Vet inte vad hon väger, då jag inte har våg att använda.

Ok, en av mina 1-åringar som var ca158cm i Juli, (född i maj). Kom till klinik pga avmagrinssymtom på betet... Han vägde då 388kg (tunn, mager och omusklad). Vi hade använt viktmåttband och avmaskat under 300kg därför hade han återinfekterats snabbt av blodmask:eek:, maskades i mitten av maj med Cydectin (delat en spruta på 2 hästar, åringar Cydectin är avsett för 575kg...) Körde in till HBG djursjukhus i början av juli för avmagringssymtom.

Dom röntgade buken och tog en massa biopsier etc. Hittade inget i träckprovet men däremot på ändtarmsbiopsierna, där fanns riklig förekomst av blodmasklarver (inkapslade:mad:)

Har efter detta oerhörd respekt för att inte underskatta vikten på föl/åringar/2-åringar.

Väger mina regelbundet vid tillfälle, (har nära till våg).

Hade ut distr vet för ett antal år sedan på ett 7 mån föl som hade misstänkt kvarka böld som spruckit och behövde behandling, hon ville medicinera penicillin för 150 kg och jag vägrade... sa att den väger minst 250 kg! hon och jag blev aldrig överens men jag gick och vägde min fölunge dagen efter och den vägde då 287 kg....

Men kan du ge en bra anledning till att rekommendationerna finns på säcken? Det är inte direkt farligt att ge mer än 4 kilo, så det finns ju ingen konkret anledning (jämför med E-vitamin som inte får överdoseras). Och om man utgår från en höanalys så är ju rekommendationerna helt onödiga och fullständigt orelevanta. Jag förstår inte grejen. jag kollar aldrig på säckens "rekommendationer" innan jag börjar fodra med ett nytt foder.

Jag tror att det är en rekommendation om man har ett "normal" grovfoder med kvot ca 6 eller strax under.

Men oavsett rekommendation så förutsätter jag att man har analys på grovfodret samt att man sedan fodrar med ögat när man tillgodosett hästens behov på "pappret".

Föl/unghästar går nästan aldrig att fodra så att dom blir för feta... Dom har ju ett oerhört stort behov av energi och protein under uppväxten och ännu större behov om dom går på lösdrigt i större grupper.

Och om man utgår från analysen så kan man ju inte följa rekomendationerna eftersom rekommendationerna inte utgår från analysen! :idea:

Rekommendationer som står på påsar osv är till för att sälja.
Hur många normala hästar behöver 2-4 kg lixom.

Min käkar 2-3 kg om dagen.

Men oavsett kvot kan ju innehållet vara väldigt lågt, d v s man behöver fodra mycket mer kraftfoder än de rekommenderar på säcken.

Nä, släng alla allmänna rekommendationer överbord, publicera lite allmänna råd (inte överutfordra med kraftfoder, tänk på max stärkelse etc)

Men oavsett kvot kan ju innehållet vara väldigt lågt, d v s man behöver fodra mycket mer kraftfoder än de rekommenderar på säcken.

Vad menar du? innehållet av Mj eller g smrp/kg foder el per kg TS? Jag tror attt det är mkt få som behöver fodra med mer än 4-6 kg till ett föl/åring... I så fall måste man byta grovfoder...

Nä, släng alla allmänna rekommendationer överbord, publicera lite allmänna råd (inte överutfordra med kraftfoder, tänk på max stärkelse etc)

Detta ÄR ju ALLMÄNNA råd om man har ett "normal grovfoder"

Krafft Groov 125 är ett utmärkt foder ur avlelssynpunkt, likaså Hippa Alfa Grow som inte går att jämföra med om du utfodrar med spannmål, dvs havre el korn då kan man vara lite rädd för stärkelsen, men inte med dessa väl beprövade stuteri fodemedlen som man vet är bra för alla kategorier avelsdjur/föl/växande unghästar.

Groov 125 är dessutom väldigt rikt på fibrer vilket ibland rekommenderas att ge till diarre hästar som haft långvariga problem med ex hösilage.

Men det är ju hela den springande punkten: INGEN vet vad som är ett "normalt" grovfoder. Det finns ju inga snitt.

Jag kan ju ha 2 mj och kvot på 6, jag kan ha 8 mj och en kvot på 6 (vad gäller grovfodret). Och det gör ju otrolig skillnad på mängden kraftfoder.

Ett foder som har en "normal" kvot kan fortfarande ligga väldigt lågt i näring, vilket gör att hästen måste äta många fler kilon för att få i sig det den ska, men det blir rätt balans mellan energi och protein.

Nej jag köper inte det här med rekommendationer.

Men det är ju hela den springande punkten: INGEN vet vad som är ett "normalt" grovfoder. Det finns ju inga snitt.

Ett "normalt" grovfoder för mig (analyserar allt grovfoder), är ett innehåll på ca 8 Mj och ca40-45 g smrp/kg foder, jag fodrar mest med hö eller hösilage av mkt hög Ts halt.

Utifrån det grovfodret är det ganska lätt att fodra alla kategorier av hästar från föl till tävlingshästar.

Har haft väldigt tur att få tag i bra grovfoder under många år så jag har inte haft problem att fodra upp mina hästar på en bra och balanserad foderstat.

Gratulerar, jag sitter med hyfsat många analyser/år och har hittills inte sett några normala värden. Däremot ideala värden (de du nämner) men det är långt ifrån samma sak.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 530
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 272
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar