Sv: Hur mkt krafft till 1åring
Sålänge du inte är med och tar fram ett foder kan du inte säga så mycket i det sammanhanget.
Sålänge du inte är med och tar fram ett foder kan du inte säga så mycket i det sammanhanget.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klart att man ska utgå från analysen på grovfodret! Det är ju basen!
Undrar om du verkligen har rätt kroppsvikt på henne? Mina föl brukar vid 6 mån ålder väga ca 250-285 kg, vägda på våg (Halvblod...), Våra 1-åringar väger ca 375-400 kg, (vägs på våg). Kom ihåg att vikt måttbandet oftast underdimmensionerar kroppsvikten! Att tänka på ffa vid avmaskning! Ge lite mer än vad måttbandet visar.Hur mkt groov 125 vågar man ge till en 1åring som är 50%fullblod/holsteiner? Hon väger ca 300kg,
För oljan vet jag inte, men soja kan du ge 100g/100 kg och utfodringstillfälle. Alltså kan du ge unghästen som väger 300 kg 300 g soja 3 gånger om dagen om hon nu behöver så mycket. (De 4 dl som du ger nu väger borde ge ca 240 g)Hon äter tyvärr inte lusern...
Jag vet hur man ska fodra/räkna osv.(har lite vett att se vilka man ska lyssna på och inte)
Men visste inte hur mkt man vågade ge en sån liten bara...sojan och oljan vet jag inte riktigt heller...det är ju max 100g/100kg kroppsvikt, men hon väger ju ca.300, kommer nog väga 550-600 som vuxen. Man ska ju räkna på vuxenvikt när man fodrar små, men sånna foder som är koncentrerade blir jag lite nojjig av att ge max av på en sån liten.
Men kan du ge en bra anledning till att rekommendationerna finns på säcken? Det är inte direkt farligt att ge mer än 4 kilo, så det finns ju ingen konkret anledning (jämför med E-vitamin som inte får överdoseras). Och om man utgår från en höanalys så är ju rekommendationerna helt onödiga och fullständigt orelevanta. Jag förstår inte grejen. jag kollar aldrig på säckens "rekommendationer" innan jag börjar fodra med ett nytt foder.
Och om man utgår från analysen så kan man ju inte följa rekomendationerna eftersom rekommendationerna inte utgår från analysen!
Rekommendationer som står på påsar osv är till för att sälja.
Hur många normala hästar behöver 2-4 kg lixom.
Men oavsett kvot kan ju innehållet vara väldigt lågt, d v s man behöver fodra mycket mer kraftfoder än de rekommenderar på säcken.
Nä, släng alla allmänna rekommendationer överbord, publicera lite allmänna råd (inte överutfordra med kraftfoder, tänk på max stärkelse etc)
Men det är ju hela den springande punkten: INGEN vet vad som är ett "normalt" grovfoder. Det finns ju inga snitt.