Hur mkt krafft till 1åring

Sv: Hur mkt krafft till 1åring

Hur mkt groov 125 vågar man ge till en 1åring som är 50%fullblod/holsteiner? Hon väger ca 300kg, går på fri tillgång på bra hösilage och har en creephage som bara hon går in i. Hon behöver gå upp lite i vikt nu när hon växer så det knakar. Hon får groov, soja och olja redan, så hur mkt vågar man ge?

Min dam var allt annat än tjock när jag tog hem henne efter betet i höstas. (Då 1 år 3 månader) Hon har ända sen dess gått på en foderstat bestående av hösilage, hö, lusern, soja, betfor, mineraler och massor av morötter.

Hon har fått ca 105 MJ och en kvot mellan 7,5 och 8.

Till en början var hon inte ett dugg imponerad av lusernpelletsen, så jag hade i lite (1/2 näve) betfor samt ca 1kg hackade morötter och gojsade runt ordentligt i varje mål. Nu tycker hon att det är riktigt smarrigt!

Så länge det var kyligare ute (utebox, inget täcke så klart) så höll hon en bra vikt. Dessutom har hon växt så det knakar.
Nu har hon börjat plana ut lite i växten och börjar bli lite småtjock, helt enligt planerna för att hon ska kunna gå på betet hela perioden utan att bli för tunn! (Släpp om 5 dagar, ska gå 4 månader i stoooor unghästflock)

Förhoppningsvis kommer hon hem normalviktig igen! :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 040
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 530
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 272
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar