hur mkt chans ska man ge ett dagis?

mino

Trådstartare
Dottern 1 år o 8 mån började idag på ett nytt dagis som vi blivit tilldelade av kommunen och jag tyckte att det kändes som en katastrof i jämförelse med det dagis vi hade där vi bodde tidigare. Tydligen hade en nyckelperson i personalen gått på mammaledighet innan jul och nu var det bara så rörigt (full personalstyrka fanns dock). Personalen hälsade knappt på oss när vi kom, de introducerade oss inte till dagiset eller till inskolningen. De hälsade knappt på dottern och under de timmarna vi var där såg jag ingen personal som sökte kontakt med henne (hon försökte söka kontakt själv). Vi fick en bibba papper men ingen gick igenom något, vi fick bara hänga med så gott det gick.

Och rutinerna verkar så dåliga, de äter redan kl 10.45 och dessförinnan börjar de med blöjbyten vid 10 och efter blöjbytet tas inte byxor/strumpor på igen utan de får gå utan till vilan. Mellis är redan kl 14.

Det KAN ju vara så att vi kom dit en dålig dag men det kändes som om det bara var en massa högljudda småttingar och ett par förvirrade personal som inte hade någon teamkänsla eller struktur. Dottern kommer förmodligen inte att lida några större men av att dagiset är halvkass men jag vill inte ha henne på ett så ostrukturerat och osympatiskt ställe! De har språkprofil, Ha!, det fanns inte en personal som ägnade mer än flyktiga kommentarer åt barnen. Böcker fanns utom räckhåll för barnen. Ett barn fastnade med kroppen i en bokhylla på barnhöjd och fick höra att bokhyllan får man ju inte röra...

Det hela bara kändes så fel! Hur mycket ska jag gå på min magkänsla/hur länge ska jag bita ihop och ge dagiset en chans?? Just nu känns det katastrof men vi måste ju jobba. :crazy:
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Är det helt knasigt att ha mellis 14.00?? Vi äter frukost 8, lunch 11 och då blir det naturligt mellis efter 3 h igen. dvs 14 och sen middag hemma 17.

För övrigt så ställ dig direkt i kö för ett annat ställe. Det kan ju ta lång tid att få nytt. Funkar detta ställe bättre då kan du ju tacka nej.
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

jag tycker att det är tidigt! Detta dagis stänger 18 så skulle de ha någon som går så sent så måste de ju ha ett mål till. Har man åtminstone en vuxen i familjen som jobbar heltid så kan man ju nästan inte äta middag förrän 17.30 eller senare och då är ju barnet ganska hungrigt. Detta är möjligtvis ett sthlms-fenomen där folk överlag jobbar senare på dagarna samt har längre pendlingstider.

Vi får väl ge det ett par dagar till men det känns inte alls bra, det var för mycket på minuskontot. Som att alla barn får äpple till mellis förutom en kille som inte tål äpple, då ger personalen honom russin, gissa om de andra barnen också ville ha det. Då hanterar personalen det genom att säga till gänget 1-2-åringar "han får russin för han är allergisk" :crazy:
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Fyy, det låter verkligen inte bra. Nu vet jag ju inte alls hur det ser ut hos er med dagisplatser och så. Men hoppas att du snart kommer in på ett bättre dagid. Kan kommunen hjälpa dig om du ber att få ett annat dagis? Har ni inga kommunala dagmammor?
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Vi har fruktstund 16.30 och jag jobbar i Sthlm. Jag tycker att det är länge att ha mellis senare eftersom att lunch är så tidigt. Iaf våra barn är vrålhungriga och smått griniga före 14. Sen går barn till arbetssökande etc. hem klockan 15, så då skulle de bli utan mellis :confused:
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

jag skulle reagera mer över den tidiga lunchen än det sena mellanmålet. där mina barn går äter de frukt vid 10.30 eller 11.00 och lunch vid 12.00 ibland vid 12.30 om de varit på någon aktivitet sedan eftermiddasfika vid 14.30 ibland 15.00 beroende på när barnen börjar gå hem.
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Hur brukar man göra då?
Tror inte att 1-2-åringar kan förväntas förstå en sådan sak. Klart de också vill ha russin om en får det. Bättre vore väl t ex att bjuda den pojken på en annan, vanlig frukt, eller kanske ge alla en frukt som alla tål?
Mino > äter de BARA frukt till mellanmål?
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

ja ett klokt sätt hade tex varit att ta ut barnet som skulle få russin i köket och gett honom det där. Man kan ju inte på allvar tro att 1-2 åringar ska begripa vad allergi är och att det ska hjälpa upp besvikelsen över att inte få russin när nån annan får.

Barnen dör självklart inte av detta men det är attityden som oroar mig, att man inte har tid/ork att vara pedagogisk och tänka ur barnens perspektiv.
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

ja, de har frukost kl 8 och lunch 10.45. Jag vet inte hur mellanmålet på eftermiddagen ser ut men det känns ju lite onödigt med fruktstund på förmiddagen när det inte ens går 3 timmar mellan målen. Men det blir en väääldigt lång eftermiddag från 11-tiden till det blir middag på kvällen. Det känns inte som om det upplägget är för barnens bästa direkt.

Idag satte jag mig medvetet i ett hörn för jag tycker att det är meningslöst att dottern ska umgås med mig eller andra inskolningsföräldrar. Under ca 5 minuter under den timmen var det nån i personalen som sa nåt till henne. Annars fick hon skrutta runt på egen hand. Ingen är specifikt ansvarig för inskolningen så det verkar ske ad hoc. Det har tydligen inte nån samling eller tar emot barnen i dörren så det känns som om hon inte är omhändertagen. :crazy:

Vi har sagt att vi ska bita ihop den här veckan och se om det blir bättre men av 14 barn så är 10 födda 06 så det känns som om röran kommer att bestå.
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Vi har också bytt dagis, vi är inne på vår tredje ort att bo på sedan första barnet började på dagis.

Det första dagiset var SUPERbra, så när vi flyttade till nr 2 var jag först jättemissnöjd. Inskolningen var med 5 barn samtidigt(första stället var vi ensamma att skolas in), lokalerna var små, personalen verkade oengagerad osv. Men vi gav det en chans och blev sååå nöjda!

Jag tror att ni ska ge det en längre period, dels om den ordinarie "basen" i personalstyrkan inte finns där, de andra måste ju få komma in i sina roller (även om de kanske jobbat där tidigare, så har de kanske ett nytt ansvarsområde från och med den här terminen?).

Vårat dagis nu (nr 3) har haft lunch kl 12.30, vilket jag tyckt varit alldeles för sent. De har då ätit i skolmatsalen EFTER skolbarnen vilket jag funnit ologiskt, de mindre barnen borde äta innan de stora, men det har funkat över förväntan. Dock har de ändrat om så nu äter dagisbarn TILLSAMMANS med skolbarn, vilket jag också var skeptisk till, men det funkar också, sonen är väldigt stolt över att lära känna så stora barn, och alla är snälla mot alla! Mellis kl 14 (alltså tidigare endast 1,5 timme efter lunch!!!) innebär att nu när vi får barn nr 3 kommer inte sonen att få mellis, trist tycker både han och vi vuxna... Fruktstund både förmiddag och eftermiddag.

Nåväl, min slutsats är att det kanske känns som skit nu, men att det kanske bara är att allt är nytt. Ge inte upp än, men som någon annan sa, ställ er i kö direkt nu IFALL att det inte känns bättre om ett tag, det kan ju ta ett tag att få ny plats.

Lycka till!!!:)
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Russin kan väl knappast ersätta frukt som mellanmål, de mättar ju inte. Något annat måste han väl kunna få. Jedan tycker inte jag att man ska sätta allergiska barn i köket, det är att peka ut, det är inte barnets fel att det inte tål äpplen. de dagis och dagbarnvårdare jag besökt har filmjölk med flingor, bullar eller mer matig fika på eftermidagen. Lunch så tidigt och bara en frukt klockan 14.00 och sedan inget förrän på kvällen och sedan ett barn som får klara sig på bara russin. Jag tycker nog du ska raportera det till kommunen. Påpeka även att du inte ser någon struktur och att det finns brister i deras sätt att hantera inskolningen. Jag hadde nog ställt mig på kö för att annat dagis och framför allt medelat kommunen att du vill inte ha plattsen för du anser att det finns allvarliga brister. Ev får du ta plattsen så länge. Vi har föräldraråd där föräldrarna kan påverka och det är bra för det känns som att vi får vara med och bestämma fast det finns sällan något vi behöver ha synpunkter på, det är bra som det är. ändå får vi lämmna in önskemål om hur vi vill ha det ex när och hur länge vi tycker barnen ska vara hemma vid sjukdom.
 
Senast ändrad:
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

tack för stödet, det är kanske så vi får göra. Man vill ju helst slippa flytta barnet så att det får ännu ett uppbrott. Dessutom ska hon få ett syskon till sommaren och då känns det jätteviktigt att dagis är en stabil plats. Men vårt förra dagis (ett föräldrakooperativ) var så himla stabilt och de visade sån omsorg om barnen och det hade blandade åldrar (något som passade min tidiga tjej). Jag förstår ju att hon inte kommer dö av ett sämre dagis men samtidigt vill jag ju att hon ska ha det bra och utvecklas, inte bara okej på ett dagis där ambitionen är "näsan ovanför vattenytan" och inget mer. Risken är också nu att hon blir en av de "duktiga" barnen medan de som är ett halvår yngre och som inte kan prata ännu får all uppmärksamhet. Usch vad svårt det är att veta vad som blir bra på sikt!
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Ska det allergiska barnet behöva känna sig annorlunda som inte får sin "frukt" till mellanmålet med de andra? Det är verkligen bättre att låta det allergiska barnet vara med som vanligt på mellanmålet än att man skulle ta ut det. Då får han ju känna sig utanför. Det har aldrig varit problem att en del barn får specialkost, barnen lär sig acceptera att Pelle inte får äta allt som de får.

Även om de inte förstår varför ännu, så är det inget som skadar dem och de kommer ju att förstå när de blir äldre. Där brusar du verkligen upp dig över en smågrej när det gäller frukten. (även om det hade varit smart att de fått frukt som alla tål eller att han fått en riktig frukt som han tål, men det är en fråga att ta upp med kokerskan som ansvar för måltiderna)

Mattiderna kan vara tidigaste laget tycker jag också, men man får också tänka på att det kan finnas oftast är fler barn som börjar 6.30 än som är kvar till 18.00. Är barnen sena på förskolan (efter 17.00) så får de oftast frukt eller knäckebröd (hårdbröd kallas det nog i vissa delar av landet) så de inte går hungriga till förälder kommer och hämtar.

Sen verkar ju inte förskolan så bra för övrigt, det är ju viktigt att barnen lär känna barn och personal under inskolningstiden.
Det är inte så att det är flera i personalen som är nya och inte arbetat ihop tidigare? Byte av tjänster och att man börjar på en ny tjänst sker ofta vid "termins" byte då vikariat ofta är halvårsvis. Jag kan själv bara tänka mig vilket kaos det borde ha varit på min första arbetsplats efter jag slutat. Vi var 3 av 5 personer som slutade vid jul, då vi fått jobb på andra förskolor. Förstår att det inte kan vara kul att skola in på ett ställe som verkar kaosartat men det kan ju ha sina orsaker och bli bättre. Du kan ju alltid låta barnet stå kvar i kö till annan förskola för förflyttning.
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

självklart ska man inte "skicka ut barnet i köket". Jag menar mer att det barnet ska få gå utom synhåll i en konspiratorisk anda och som något speciellt. Jag vet att de gjorde så med min dotter några gånger på förra dagiset när hon inte gillade maten, typ sa åt henne att följ med ut i köket så får du lite korv. Det var positiv särbehandling, inte negativ och var absolut inte menat som ett straff.
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Dagiset där jag jobbat, och nu ska börja på igen, har öppet mellan 05.30-18.00. Dom barnen som kommer före kl 7 får då något litet kex eller smörgås rån + mjölk, om dom vill ha. Sedan är det frukos kl 8.00. Lunch 11.00, och mellis 14.00. För barn som är kvar sent brukar det blir fruktstund för senare på e.m. Dessa tider tycker jag är bra, speciellt om barnen (jag är på en småbarnavd.) ska hinna sova efter lunchen. Hur bra skulle det vara om dom inte kom i säng förrän tex 14 istället? Då skulle nog inte kvällarna vara så roliga för föräldrarna sen. Eller så blir det så att våra sk "15timmars barn" (barn till arbetslösa tex får gå 15/h i v hos oss) inte skulle få sova något alls (då dom går mellan 9-14).

Men jag hoppas det löser sig för er och att dagispersonalen tar sig tid till er i fortsättningen, sådant är viktigt..
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Precis som Brandgul så tycker jag inte att mattiderna är speciellt konstiga alls, speciellt inte på en avdelning för yngre barn.

Tycker du att inskolningsrutinerna är dåliga, prata först med personalen på avdelningen. Får du ingen respons hos dem så prata med förskolechefen. Man måste ge personalen en chans att bemöta ev. kritik...
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Ska det allergiska barnet behöva känna sig annorlunda som inte får sin "frukt" till mellanmålet med de andra? Det är verkligen bättre att låta det allergiska barnet vara med som vanligt på mellanmålet än att man skulle ta ut det. Då får han ju känna sig utanför. Det har aldrig varit problem att en del barn får specialkost, barnen lär sig acceptera att Pelle inte får äta allt som de får.

Även om de inte förstår varför ännu, så är det inget som skadar dem och de kommer ju att förstå när de blir äldre. Där brusar du verkligen upp dig över en smågrej när det gäller frukten. (även om det hade varit smart att de fått frukt som alla tål eller att han fått en riktig frukt som han tål, men det är en fråga att ta upp med kokerskan som ansvar för måltiderna)
.

Precis! Barn är så mycket smartare än vad vi vuxna tror. Jag har varit assistent på dagis åt en flicka som har diabetes. Hon var 1,5år när hon började. Och redan ifrån början så förklarades det för alla barn 1-4år, varför denna flicka inte fick äta samma saker som alla andra, eller varför hon var tvungen att ta sprutor tex. Det tog inte lång tid innan barnen på avdelningen + flickan(som iofs haftsjukdomen sen 10mån gammal) som det gällde förstod detta, och det var aldrig något bråk om det. Särbehanding genom att ta bort barnet från gruppen tycker jag är fel. Bättre att förklara för alla hur det är och varför - oavsett barnens ålder. Till en början kanske dom "andra" barnen undrar, men det gör iaf inte att det "utsatta" barnet känner sig udda och annorlunda.
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

Som att alla barn får äpple till mellis förutom en kille som inte tål äpple, då ger personalen honom russin, gissa om de andra barnen också ville ha det. Då hanterar personalen det genom att säga till gänget 1-2-åringar "han får russin för han är allergisk" :crazy:
Stackars barn som får russin, vad han kommer att få hål i tänderna. Det är nämligen så att russin inte är bra att äta för det fastnar i groparna i barnens tänder. Tror du inte mig fråga din tandläkare.
Att bara äta äpple till mellanmål är inte ett fullvärdigt mellanmål.
 
Sv: hur mkt chans ska man ge ett dagis?

självklart ska man inte "skicka ut barnet i köket". Jag menar mer att det barnet ska få gå utom synhåll i en konspiratorisk anda och som något speciellt. Jag vet att de gjorde så med min dotter några gånger på förra dagiset när hon inte gillade maten, typ sa åt henne att följ med ut i köket så får du lite korv. Det var positiv särbehandling, inte negativ och var absolut inte menat som ett straff.

Även om du ser det som positiv särbehandling så är det inte säkert att barn ser det som så. Din dotter kanske tyckte det var lite "spännade" och det hände inte så ofta. För "Pelle" som är allegisk skulle det kanske hända ofta (är ju inte ovanligt att man allergisk mot flera olika saker) och då blir det inte kul och spännande utan jobbigt. Barn är ju olika.

De andra barnen mår ju faktiskt inte dåligt av att se att "Pelle" får äta något annat, och de små snappar ofta upp och förstår lättare än vad man tror.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 053
Senast: ako
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 593
Senast: YorkWann
·
Småbarn Min dotter skolas just nu in på förskolan. Hon är 14 månader. Lite bakgrund: Det påbörjades onsdagen den 2:a april på ett helt...
Svar
2
· Visningar
1 417
Senast: Lupino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp