Hur medicera bäst?

Leoni

Trådstartare
Jag dras med lite ryggproblem (SI-led) och funderar på bästa approach när det gäller att medicinera sig själv med piller. I mitt fall vanliga receptfria voltaren

Är det bättre att ta lite random piller när det gör ont och sluta när de inte gör ont. (1-2piller per dag i 2 dagar kanske) När effekten går ut får jag ont igen men brukar jag stå ut några dagar innan jag tar nya piller

Eller..

Ta en full kur på 10 dagar a 2 piller 3 ggr/dag vilket brukar vara det doktorn säger åt mig ang allehanda kroppsliga krämpor, även om jag då blir smärtfri efter två dagar och att det då känns onödigt att köra på med massa medicin.. men å andra sidan kanske effekten håller i längre

Hur gör ni andra med värk?
 
Sv: Hur medicera bäst?

Jag är bara lekman och har inte tagit smärtstillande annat än för huvudvärk så jag har kanske inte så mycket att komma med. Men förutom att det finns goda skäl att göra som läkaren säger så tänker jag mig att det har att göra med vad värken beror på. En del av de smärtstillande preparaten är ju även antiinflammatoriska. Beror smärtan på ett inflammatoriskt tillstånd (t.ex. artrit) så bör man definitivt fortsätta med medicineringen den föreskrivna tiden oavsett om smärtan lägger sig eller inte.
 
Sv: Hur medicera bäst?

Två Panodil/Alvedon/etc (Paracetamol) à 500 mg plus två receptfria Voltaren/Diklofenak à 50 mg, tre gånger om dagen så länge du har ont.

Hjälper det inte på en vecka så kan du kontakta närmaste sjukgymnast.
 
Sv: Hur medicera bäst?

..... två receptfria Voltaren/Diklofenak à 50 mg, tre gånger om dagen ....
De receptfria är på 25mg (vilket jag är övertygad om att du har koll på, men inte alla läsare här :) ), maxdos 150mg/dag, så 2x3 sådana eller 1x3 när det är 50mgs-tabletter.

Jag har också "hört" ät klart hela NSAID-kuren (för att "behandla bort inflammationen", även om smärtan försvinner snabbare), är det bara ett reklamknep? *nyfiken* Jag brukar ju inte bli inblandad i smärtbehandling förrän det är dags för blockader och opioider i högdos, så kulturen kring NSAID är inte mitt område längre. Upplys mig! Snälla? :)
 
Sv: Hur medicera bäst?

De receptfria är på 25mg (vilket jag är övertygad om att du har koll på, men inte alla läsare här :) ), maxdos 150mg/dag, så 2x3 sådana eller 1x3 när det är 50mgs-tabletter.

Jag har också "hört" ät klart hela NSAID-kuren (för att "behandla bort inflammationen", även om smärtan försvinner snabbare), är det bara ett reklamknep? *nyfiken* Jag brukar ju inte bli inblandad i smärtbehandling förrän det är dags för blockader och opioider i högdos, så kulturen kring NSAID är inte mitt område längre. Upplys mig! Snälla? :)

Visst tusan, där hade jag otur när jag tänkte. Tack!

Jag brukar skriva ut för 7-10 dagars behandling men det är för att det brukar behövas, inte för att man måste ta hela kuren ut. Blir man smärtfri snabbare behöver man inte ta full dos eller full "kur".

Men jag kan förstås sitta på gammal information ;)
 
Sv: Hur medicera bäst?

Jag har också "hört" ät klart hela NSAID-kuren (för att "behandla bort inflammationen", även om smärtan försvinner snabbare), är det bara ett reklamknep? *nyfiken* Jag brukar ju inte bli inblandad i smärtbehandling förrän det är dags för blockader och opioider i högdos, så kulturen kring NSAID är inte mitt område längre. Upplys mig! Snälla? :)

Jag är också intresserad av upplysning på det området. Jag har alltid fått den informationen av veterinärer när mina hundar har fått karprofen utskrivet (t.ex. för inflammation i en led).
 
Sv: Hur medicera bäst?

Det beror på vad det är för typ av värk. Är det en inflammation behöver du äta hela kuren. Har du annan typ av värk kanske inte den typen av medicin hjälper. Jag har kronisk värk och äter smärtstillande regelbundet, oavett om jag har lite eller mycket ont, för att försöka undvika smärttoppar.

Bäst är väl att lyssna på vad läkaren ordinerar tänker jag...
 
Sv: Hur medicera bäst?

......
Jag brukar skriva ut för 7-10 dagars behandling men det är för att det brukar behövas, inte för att man måste ta hela kuren ut. Blir man smärtfri snabbare behöver man inte ta full dos eller full "kur".

Men jag kan förstås sitta på gammal information ;)

Eller så är det min info som är ännu äldre :D
Det jag fick höra, på kandidat-tiden, så det är ett tag sedan, var att inflammatorisk smärta slutar göra ont innan inflammationen i sig lägger sig. Slutar man då med NSAIDt när smärtan försvinner finns risken att det hela blossar upp igen, men om man äter hela kuren läker inflammationen ut helt och smärtan återkommer inte. Kan ju vara ett (rätt lyckat) påhitt från tillverkarnas sida, jag har inte sett någon forskning på området, så jag vet bara vad jag hört :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 456
Senast: Murphy
·
Fritid Vi åker till Halland i sommar. Vi har aldrig semestrat i den delen av landet tidigare så nu är det dags! Ge mig dina bästa tips på...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 669
Senast: golit
·
Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 730
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp