Hur mångs brodd får man ha?

M

Miiraa_91

På tävling alltså. Får man ha 6 broddar även fast det inte är vinterunderlag? 4? Eller får man bara ha max 2 om det inte är vinter?

Bråttom, hästen ska skos imorrn! Och hinner ju bli nån/några tävlingar innan nästa skoning så jag måste veta.

Sv: Hur mångs brodd får man ha?

Hmm här uppe är det iaf okej med 4 brodd/hov på vintertölt och liknande tävlingar.

Kan du inte bara ta ut broddarna när det är tävling?

I tråden med uppdateringar från dommarsemenariet står det:

"*Svenskt tillägg till FIPO, 6.1.
19. Vid vinterväglag är det tillåtet att använda mer än 2 broddar/hov.
"

Men jag har tävlat med 4 brodd förut, innan det egentligen var tillåtet (men man fick det för klubben som annordnade), så det är ju upp till arrangörerna också.

Men jag undrar också lite hur man lyckas ha 6 brodd?

Helt vanliga travskor har alltid 6 broddhål(vinterskor alltså.)

Guldskor t.ex. har ju 6 st fasta broddar.
6 brodd är standadr på travet och inte helt ovanligt annars heller.

/Malin

Nej, de är fasta. Precis som Freyr säger, då det är så kallade guldskor :)

Ska jag be om vanliga med fyra broddar då eller vad tycker ni? I april är det ju knappast fråga om vinterväglag man tävlar på, och då får man alltså inte ha fler brodd än två?

Så skulle jag göra. I april får man räkna med att man inte får ha mer än två brodd längre.

/Malin

Alltså är april som riktmärke tämligen värdelöst! Med tanke på att hos mig brukar det vara en meter snö i april!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka