Hur många väljer att inte vaccinera sina hundar?

Sv: Hur många väljer att inte vaccinera sina hundar?

Jag är faktiskt velig. Förut vaccinerade jag mot kennelhosta i samband med annan vaccination men nu kör jag inte på det alls. Eftersom det inte ger fullgott skydd och det har varit så i vår flock att ovaccinerade hundar har hållt sig friska medan de vaccinerade har blivit sjuka och jag faktiskt inte vill tratta i hunden en massa vaccin om det inte är en livshotande sjukdom så har jag valt att låta bli. Det är inte helt riskfritt att vaccinera så man får väga för- och nackdelar.

Det står i mitt första inlägg att min hund är sjuk i polyartrit

Men det inlägg som du svarade på när du skrev det Lenis hänvisar till handlar inte om din polyartritsjuka hund, det handlar om hur Simba_112 skulle göra med sina friska hundar.

Jag vaccinerar mot kennelhosta när jag ändå vaccinerar mot det andra. De andra åren så beror det på vad jag gör med hundarna och hur de mår. Hade jag haft en hund med nedsatt immunförsvar eller att de varit mycket utsatta för ett högt smitttryck så hade jag kanske resonerat annorlunda.

Men det inlägg som du svarade på när du skrev det Lenis hänvisar till handlar inte om din polyartritsjuka hund, det handlar om hur Simba_112 skulle göra med sina friska hundar.
Nej, hon hade sagt att hon skulle vaccinera även sin hund om den skulle få sjukdomen tillbaka på grund av vaccin.

Nej, hon hade sagt att hon skulle vaccinera även sin hund om den skulle få sjukdomen tillbaka på grund av vaccin.

Nej, det har hon inte alls skrivit. :)

För mig är det en självklarhet att vaccinera mina hundar!
Har visserligen inte så mycket att välja på heller då jag tävlar med flera av dem och även går kurser och då måste de vara vaccinerade.
Jag hade vaccinerat dem oavsett.

Oavsett om vaccin skulle orsaka remiss på ett sjukdom? :( Det skulle jag aldrig gjort. Bättre att låta bli med tävlingar än riskera vovves hälsa

Här frågar du om hon skulle vaccinera även om det skulle orsaka sjukdom, inte om en redan befintlig sjukdom skulle riskera att förvärras.

Känns som om den risken är väldigt liten. Då vaccinerar jag och visar det sig i efterhand att hunden inte tål vaccinet så gör jag givetvis allt som står i min makt för att få hunden frisk .
Men jag skulle inte låta bli att vaccinera "ifall att".
Jag känner tvärtom, hellre vaccinerar jag i förebyggande syfte för att INTE riskera hundens hälsa än att låta bli för att det finns en ytterst liten risk att den kan bli sjuk av vaccinet..

Jag kan inte se någonstans att Simba_112 skulle ha skrivit att hon skulle ha vaccinerat även om hunden hade en sjukdom som riskerade förvärras av vaccineringen.

Nej, det har hon inte alls skrivit. :)

Här frågar du om hon skulle vaccinera även om det skulle orsaka sjukdom, inte om en redan befintlig sjukdom skulle riskera att förvärras.

Jag kan inte se någonstans att Simba_112 skulle ha skrivit att hon skulle ha vaccinerat även om hunden hade en sjukdom som riskerade förvärras av vaccineringen.
"Jag hade vaccinerat dem oavsett."
Oavsett betyder för mig att hon skulle ha gjort det även om en sjukdom skulle förvärras av vaccineringen.

"Jag hade vaccinerat dem oavsett."
Oavsett betyder för mig att hon skulle ha gjort det även om en sjukdom skulle förvärras av vaccineringen.

Varför skulle hon ha menat det? Frågan var hur många som väljer att inte vaccinera sina hundar, inte hur många som väljer att vaccinera sina hundar trots att de har en sjukdom som kan förvärras av vaccinering.

När Simba_112 skriver "Jag hade vaccinerat dem oavsett" så syftar hon på att hon skulle ha gjort det oavsett om hon hade tävlat med sina hundar eller inte, eftersom det är det som står i meningen hon skriver ovanför. :)

KL

Vaccinerar min hund, även mot kennelhosta.
Har sett vad kennelhosta gjort mot lungor på hundar, grava förändringar, så det är inte ett val här.
Hellre drabbas av hosta i tre dagar än tre veckor, tycker jag (eftersom vaccinet inte är 100%igt).

Det är ju tack vare att så många i Sverige vaccinerar sina hundar som vi har såpass lite valpsjuka/smittsam leverinflammation/parvo här i landet.
Om fler slutade vaccinera skulle vi snart få utbrott av sjukdomarna.

Varför skulle hon ha menat det? Frågan var hur många som väljer att inte vaccinera sina hundar, inte hur många som väljer att vaccinera sina hundar trots att de har en sjukdom som kan förvärras av vaccinering.

När Simba_112 skriver "Jag hade vaccinerat dem oavsett" så syftar hon på att hon skulle ha gjort det oavsett om hon hade tävlat med sina hundar eller inte, eftersom det är det som står i meningen hon skriver ovanför. :)

Tolkade det likadant. Och oavsett så är det vettigt att skriva under vilka premisser man syftar när man skriver att vaccin ska undvikas!

Tolkade det likadant. Och oavsett så är det vettigt att skriva under vilka premisser man syftar när man skriver att vaccin ska undvikas!

Delvis knapp.
Jag kan ju själv hoppa in i tråden igen för att förtydliga mig.
Tackar philosophia som har översatt och förstått mig helt rätt:D
OM någon av mina hundar hade visat tecken på sjukdom AV vaccin så, nej, då hade jag INTE vaccinerat ändå.
Men jag skulle inte LÅTA BLI att vaccinera av rädsla att de KAN bli sjuka om de sen innan är friska.
När jag skrev att jag skulle vaccinera oavsett så menade jag att jag skulle ha vaccinerat dem även om de bara var hemma på gården eller om jag tävlade.
Vet inte om det blev klokare skrivet, lite för sent för hjärnan att formulera vela meningar korrekt:angel:

:bow: till Philosophia för att du är så tålmodig och ödmjuk! Jag blir glad av dina inlägg :)

Vaccinerad som ovaccinerad kan bära på smittor. Den ovaccinerade blir inte automatiskt mer en smittohärd. De vaccinerade är oftare förskonade från symtom men de kan klart vara smittobärare!
Beror på vilken sjukdom man talar om! När det gäller valpsjuka hepatit o rabies o parvo är moderna vacciner så bra att det inte är troligt att vaccinerade hundar är smittbärare.
PL

Nu när det tydligen är nya råd och rön ang vaccinationer, så undrar jag; Hur ofta ska en hund vaccineras? En gång per år, vartannat år eller vad?

Min 6-åriga tik har fått alla sina vaccinationer utom förra året då jag glömde av det :o. Ska hon ha i år eller nästa år?

Hon fick även mot kennelhosta dom 3 första åren, men sen valde jag bort den.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 125
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
468
Senast: Sel
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 180
Senast: Nota
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat