Hur många väljer att inte vaccinera sina hundar?

Sv: Hur många väljer att inte vaccinera sina hundar?

Känns som om den risken är väldigt liten. Då vaccinerar jag och visar det sig i efterhand att hunden inte tål vaccinet så gör jag givetvis allt som står i min makt för att få hunden frisk .
Men jag skulle inte låta bli att vaccinera "ifall att".
Jag känner tvärtom, hellre vaccinerar jag i förebyggande syfte för att INTE riskera hundens hälsa än att låta bli för att det finns en ytterst liten risk att den kan bli sjuk av vaccinet..

http://www.dailypuppy.com/articles/...-in-dogs/67f2c557-a8be-e567-6c9c-0811fb0aa106

Läs noga

Future vaccination should be used with caution or eliminated.

Men den rekommendationen gäller ju för hundar som har drabbats av immunmedierad polyartrit.

Riskerna med att inte vaccinera en redan frisk hund är mindre än riskerna med att ha en ovaccinerad hund som jag ser det. Inga mediciner eller vacciner är fria från risken att drabbas av biverkningar.

Sedan är inte sambandet mellan vaccination och polyartrit helt klarlagt, även om det finns studier som visar på att det kan ge upphov till det. Andra saker som man misstänker kan orsaka polyartrit är antibiotika och vissa andra läkemedel. Men ska man sluta ge antibiotika helt? Nej, för vissa bakterieinfektioner som endokardit har visats sekundärt kunna orsaka polyartrit.

Se t.ex. http://stud.epsilon.slu.se/2293/4/forsman_v_20110221.pdf

Jag förstår att man kan välja att inte vaccinera när man har en hund med en sjukdom som riskerar att förvärras av en vaccinering, eller när hunden är allergisk mot vaccinet. Men att undvika det för att den friska hunden inte ska drabbas av biverkningar är inte rationellt eftersom följderna av de sjukdomar som man vaccinerar mot är ett betydligt värre alternativ.

Men den rekommendationen gäller ju för hundar som har drabbats av immunmedierad polyartrit.

Riskerna med att inte vaccinera en redan frisk hund är mindre än riskerna med att ha en ovaccinerad hund som jag ser det. Inga mediciner eller vacciner är fria från risken att drabbas av biverkningar.

Sedan är inte sambandet mellan vaccination och polyartrit helt klarlagt, även om det finns studier som visar på att det kan ge upphov till det. Andra saker som man misstänker kan orsaka polyartrit är antibiotika och vissa andra läkemedel. Men ska man sluta ge antibiotika helt? Nej, för vissa bakterieinfektioner som endokardit har visats sekundärt kunna orsaka polyartrit.

Se t.ex. http://stud.epsilon.slu.se/2293/4/forsman_v_20110221.pdf

Jag förstår att man kan välja att inte vaccinera när man har en hund med en sjukdom som riskerar att förvärras av en vaccinering, eller när hunden är allergisk mot vaccinet. Men att undvika det för att den friska hunden inte ska drabbas av biverkningar är inte rationellt eftersom följderna av de sjukdomar som man vaccinerar mot är ett betydligt värre alternativ.
Men i mitt fall (autoimmun polyartrit) är just det första "som riskerar att förvärras av en vaccinering, eller när hunden är allergisk mot vaccinet." giltigt, inte den andra om du inte har märkt detta :devil:

Det pdf fick jag själv för länge sen, jag har regelbundet kontakt med henne vars hunden är sjuk i samma sjukdom som min. Niunia fick aldrig några mediciner så det var inte det som orsakade hennes sjukdom

Senast ändrad:

Men i mitt fall (autoimmun polyartrit) är just det första "som riskerar att förvärras av en vaccinering, eller när hunden är allergisk mot vaccinet." giltigt, inte den andra om du inte har märkt detta :devil:

Det finns ingen anledning för dig att vara så otrevlig som du är nu! Läs vad jag skriver. Som jag skrev så finns det all anledning för den som har en sjuk eller mot vaccin allergisk hund att inte vaccinera. Jag har aldrig talat specifikt om dig och din hund!

Du riktade ditt svar med länken till Simba_113, som talar om vaccinering av friska hundar.

Japp det vet jag. Men VARFÖR avstår ni som avstår? Pga att det ändå bara täcker en del av alla virus som orsakar hostan eller?

Det finns ingen anledning för dig att vara så otrevlig som du är nu! Läs vad jag skriver. Som jag skrev så finns det all anledning för den som har en sjuk eller mot vaccin allergisk hund att inte vaccinera. Jag har aldrig talat specifikt om dig och din hund!

Du riktade ditt svar med länken till Simba_113, som talar om vaccinering av friska hundar.
Jag är inte otrevligt :) Du missuppfattar hur ord låter ;)

Jag syftar inte på ord (med undantag av "... om du inte har märkt det"). Jag syftar framförallt på din användning av smileys.

Det kanske inte är din avsikt att vara otrevlig. Men, jo, det var faktiskt otrevligt skrivet av dig. Jag är inte van att människor använder sådan ton mot mig eftersom jag själv är väldigt mån om att uttrycka mig sakligt och hövligt.

Nix!
På både tävlingar och utställningar är de mycket noga med att kolla vaccinationsintyg, är hunden inte fullt vaccinerad, ja då får du vända hem igen.
På min klubb får du inte ens träna med ovaccinerad hund.

När jag talade med SKK så var det grönt så länge jag har ett intyg om att hunden inte tål vaccin. Detsamma har gällt när jag frågat brukshundsklubben.

Senast ändrad:

Jag syftar inte på ord (med undantag av "... om du inte har märkt det"). Jag syftar framförallt på din användning av smileys.

Det kanske inte är din avsikt att vara otrevlig. Men, jo, det var faktiskt otrevligt skrivet av dig. Jag är inte van att människor använder sådan ton mot mig eftersom jag själv är väldigt mån om att uttrycka mig sakligt och hövligt.
Jag har aldrig tänkt att smileys kan låta otrevligt, de finns inte för det om du inte vet det ;)

När jag talade med SKK så var det grönt så länge jag har ett intyg om att hunden inte tål vaccin. Detsamma har gällt när jag frågat brukshundsklubben.

Det beror nog på vem man frågar. Jag vet folk som har fått vända, intyg till trots.

Det beror nog på vem man frågar. Jag vet folk som har fått vända, intyg till trots.

Det kan väl hända att vissa brukshundsklubbar inte vill att man kommer dit men de flesta jag har talat med har tyckt det var helt ok. Officiella arrangemang borde gå under SKK/SBKs regler- alltså med intyg får man komma in. Annars skulle jag gett dem hett om öronen om de försökte avvisa mig kan jag lova. :devil:

Jag har inget annat val an att vaccinera om jag vill ta min hund med mig till Sverige ... och det var kul sa det vill jag ju.:D

Jag har aldrig tänkt att smileys kan låta otrevligt, de finns inte för det om du inte vet det ;)

Jag hade inte tankt saga nagot alls pa den har traden, men kan inte lata bli ... Om det har inte ar overlagset och "snotty" vet jag inte vad.

http://www.dailypuppy.com/articles/...-in-dogs/67f2c557-a8be-e567-6c9c-0811fb0aa106

Läs noga

Future vaccination should be used with caution or eliminated.

När man skriver så pass starka ord känns det lämpligt att även skriva att det gäller hundar som har polyartrit av aktuell form. Finns många som inte orkar läsa igenom allt och tar det för allmängiltigt vilket vore väldigt olyckligt! Bara en tanke.

Japp det vet jag. Men VARFÖR avstår ni som avstår? Pga att det ändå bara täcker en del av alla virus som orsakar hostan eller?

Av ditt inlägg nr 19 så framgår ju att du inte vet att det bara räcker i 1 år.

Jag vaccinerar inte eftersom kennelhosta inte är speciellt farligt för hundar.

Av ditt inlägg nr 19 så framgår ju att du inte vet att det bara räcker i 1 år.

Jag vaccinerar inte eftersom kennelhosta inte är speciellt farligt för hundar.

Nä isåfall missförstod du mitt inlägg. Jag skrev att Vissa gör så och vissa gör si. Det finns alltså de som vaccinerar med ALLT vartannat år. Dvs tätare med de ordinarie grejerna och för sällan mot hostan. Kanske för att de tycker det är enklast så eller något. Men då hoppas jag nog i år oxå och tar allt nästa år när det är 3 år sedan sist. Hoppar därför att jag misstänker att min klinik bara har allt i ett vaccination precis som till katt tydligen för att många ägare inte vill betala lika mycket för en vaccination mot färre saker.

Delvis KL (det finns ju flera inlägg på samma tema).
Det beror väl på vad de har för intyg? Om man "bara" har ett veterinärintyg så gäller det inte överallt men om du har en "riktig" dispens från SKK så SKA det gälla.
Kollade upp det där ordentligt när Raskva fick Addison, det ironiska var att hon skulle fått dispens för att inte vaccinera sig men inte för att hon åt kortison och då var det ju skit samma.
Kollade även upp det nu med Leia och det skall funka med dispensen. Nu har det inte gått så långt sen hon vaccinerades och ärligt talat tror jag inte att hon lever så länge att det blir aktuellt men jag ville ändå kolla. (För övrigt har SKK väldigt skumma doping- och dispensregler.)

När man skriver så pass starka ord känns det lämpligt att även skriva att det gäller hundar som har polyartrit av aktuell form. Finns många som inte orkar läsa igenom allt och tar det för allmängiltigt vilket vore väldigt olyckligt! Bara en tanke.
Det står i mitt första inlägg att min hund är sjuk i polyartrit

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 125
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
468
Senast: Sel
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 180
Senast: Nota
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat