Hur många UL gör man i "normalfall"?

break_a_leg

Trådstartare
Är det så att man utgår från sísta semindag och sedan UL:ar på dag 15, 30 och dag 90 (för försäkringens skull)?

Var brukar ni göra era ultraljud?

Sv: Hur många UL gör man i "normalfall"?

Jag kollar mina på stationen, i regel vid 16-21dygn samt 45dygn för försäkringen.

Är det 90dygns avgift kollas dom vid 90 dygn annars blir det någongång mellan 100-160dygn, 90dygn har jag tänkt göra på stationen, annars tar jag ut en gårds vette med UL och koll på läget..

Är det tvilling risk kollas dom även vid 30 dygn för säkerhets skull.

Förta gången för mig. Men jag kollade/kollar 16, 30, 68 (hästskrället brunstade för fullt, men det var falskt larm) sedan blir det 90 dagar. Tar levandefölsavgift, så kanske blir det senare med.

Jag kollar på 17, 45 och 90.

Jag kollar på 17 och 90. Däremellan skulle jag nog bara kolla om jag misstänkte att något var fel (typ brunst el annat).

Också nybörjare men för mig blir det på 16, 29, 45 (försäkring) och 90 (för hingsten).

Förra året kollades ena stoet 16, 45, 90 men iår blev de 2,45,90.

Förta gången för mig. Men jag kollade/kollar 16, 30, 68 (hästskrället brunstade för fullt, men det var falskt larm) sedan blir det 90 dagar. Tar levandefölsavgift, så kanske blir det senare med.

Kapar tråden lite:angel: ser du nån skillnad på den "brunsten" o riktig brunst?

Vi kollar på 16, 25 och 42 i normala fall.

16 för att kolla just dräktighet och få hum om det är tvillingar,

25 för att se hjärtslag och hinna börja om ifall det krånglar
(Annars är man körd den säsongen oftast.)

42 för att se om dräktigheten fortskrider som den ska och för ev försäkring. (före 42 har man ju störst risk för resorbering,)

Sedan kollas alla märrar igen vid avskiljning på hösten.

AM

Jag kollar alltid min dygn 17 och 30. Men i år så hade min tvillingar så jag kollade henne dygn 22 med för å se om det andra fostret var kvar, ime vet "klämde" bort det ena.

Så 30 kollen kvar bara :banana:...sen e säsongen slut ändå.

Vi kollar på 16, 25 och 42 i normala fall.

16 för att kolla just dräktighet och få hum om det är tvillingar,

25 för att se hjärtslag och hinna börja om ifall det krånglar
(Annars är man körd den säsongen oftast.)

42 för att se om dräktigheten fortskrider som den ska och för ev försäkring. (före 42 har man ju störst risk för resorbering,)

Sedan kollas alla märrar igen vid avskiljning på hösten.

AM

Är det redan vid 42 dagar man kan räkna med att de är ur den "känsliga" perioden ?
(damen som är under inridning har fått ta det lugnt nu under den känsligaste perioden, och är på 42 dgn imorgon, vågar man alltså kanske börja köra igång henne igen då, eller bör man vänta till 45 för att vara på den säkra sidan ?)

Jag skulle köra igång henne. har aldrig låtit mina vila pga seminering, dom har betäckts och gått 3-års test utan problem. många tävlar också sin ston som vanligt. På jobbet betäcker vi 3-års ston och fortsätter med deras utbildning som vanligt. Dom byter ju inte miljö och tränas inte stenhårt.

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 619
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 572
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka